Joni Miinalainen

Rahtilentokone törmäsi hallin seinään Helsinki-Vantaan lentoasemalla

90 viestiä aiheessa

Sitä minäkin mietin kun kuvaa katsoo, tuntuisi että pinta- ala ero noiden kahden välillä on ennemminkin yli 50% kuin sen 12-13% mitä pitäisi? Tai sitten annetut vakaajan pinta- alat on väärät  ???

 

MD-11:n korkeusvakaajan kärkiväli on 18m. DC-10:n vastaava 21.69 joten jo kärkivälissä on yli 20% ero, pinta-alaero on varmaan jo arvioidun 50% suuruusluokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rungot näyttävät silmämääräisesti suunnilleen samanpaksuisilta, joten jos eripuraa tulee korkeusvakaajan/peräsimen neliömääristä, voisiko kyseessä olla ihan vaan modelin valmistajan/valmistajien epätarkkuus?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kummatkin on samaa 1:200 mittakaavaa, enkä kyllä millään usko että mallivalmistajien muotit niin epätarkkoja olisi.  ???

 

Joten piti sitten A.netista kaivella sopivat kuvat:

 

DC-10 ja MD-11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kummatkin on samaa 1:200 mittakaavaa, enkä kyllä millään usko että mallivalmistajien muotit niin epätarkkoja olisi.  ???

 

Johan on metodit. No, onneksi myös bojo tarjoaa konemallien 3-tahokuvat dxf-tiedostoina.

 

MD11 vakaajan kärkiväli on 59,21' ja DC10:n vastaava mitta on 71,21'

 

Oheisessa kuvassa MD11 valkoisella ja se toinen lotko turkoosina.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan on metodit. No, onneksi myös bojo tarjoaa konemallien 3-tahokuvat dxf-tiedostoina.

 

MD11 vakaajan kärkiväli on 59,21' ja DC10:n vastaava mitta on 71,21'

 

Oheisessa kuvassa MD11 valkoisella ja se toinen lotko turkoosina.

 

No kai sieltä CAD:ista löytyy myös joku pinta-ala funktio! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kai sieltä CAD:ista löytyy myös joku pinta-ala funktio! ;)

 

Meinasin kirjoittaa tästä.. joo, löytyy, mut kuva on piirretty siinä mielessä väärin, eli noi muodot ei oo suljettuja. no korkeusperäsimestä saa pinta-alan, mut vakaajan kohdalla on jotain tössitty. Äkkiäkös tohon tietysti piirtäis uuden muotoviivan päälle (kunhan jossain vaiheessa olen koneella, josta softa löytyy...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, tuosta esim. vain polylinella täydentää moottorin piilottaman kulman ja sitten polyeditin join-komennolla kaappaa kaikki liittyvät muodot yhteen ja lopuksi varmistaa, että muoto on "closed". Tai sitten yhdistää filletillä tai jotain ihan muuta ;) Pinta-alan saa joko AREA-komennolla tai sitten valitsemansa objektin Properties-ikkunasta tai LISTillä.

 

Tietysti pinta-alaan vaikuttaa jonkin verran myös kappaleen kolmiulotteinen muoto, mutta ehkä sillä ei ole ihan niin paljon merkitystä tässä kyseessä olevassa törmäyksessä hallin seinään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tietysti pinta-alaan vaikuttaa jonkin verran myös kappaleen kolmiulotteinen muoto, mutta ehkä sillä ei ole ihan niin paljon merkitystä tässä kyseessä olevassa törmäyksessä hallin seinään ;D

 

Ei tainnut olla JARrit voimassa, siis sääntöjen vastainen tapahtuma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kummatkin on samaa 1:200 mittakaavaa, enkä kyllä millään usko että mallivalmistajien muotit niin epätarkkoja olisi.  ???

 

Yleisesti ottaen noiden valmismuovimallien mittatarkkuus ja muototarkkuus on sieltä ja syvältä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LGC:llä ei ole enää kuono kipeä. Juuri palaamassa ensimmäiseltä reissulta oven nuolemisen jälkeen. Mumbaista.

 

Eilen rullasi vierella, kun olin matkalla OH-LZC:lla Barcelonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LGC:llä ei ole enää kuono kipeä. Juuri palaamassa ensimmäiseltä reissulta oven nuolemisen jälkeen. Mumbaista.

 

 

Se on välillä sellaista luomisentuskaa projektin loppuunsaattaminen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi milloinkahan ne rahtilennot asettus aikataululleen.... :-\

Viime viikolla olin lähössä kuvaamaan OH-LGD:tä, mutta älysin soittaa Service Centeriin niin kertoivat että kone on n.12 tuntii myöhässä ja vasta lähestyy Mumbaita kun piti jo lähtee Hesasta Hong Kongiin...palasi sitten pimeellä 22 jälkeen Hesaan...

 

Kesän tullen teltta ja eväät mukaan... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään