Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 Kun nyt näitä lomakuvia tuntuu täällä kaikenlaisten lentokonetaidekuvien joukossakin olevan, niin ehkäpä minäkin sitten... Helmikuun alkupuolella käväisin reilun viikon reissulla Singaporessa ja sieltä edelleen Phuketissa. Lennot Singaporeen tuli varattua nopealla varoitusajalla viime marraskuussa, jolloin Lufthansan newsletter mainosti menopaluulentoja bisneksessä useisiin kaukokohteisiin vain tuona päivänä (11.11.-11) erikoishintaan, joka oli yllättäen 1111 EUR 8) Singaporessa käyntiä olin joka tapauksessa suunnittellut tälle vuodelle, joten pakkohan tuohon tarjoukseen oli tarttua. Tästä sai vieläpä parhaan "hinta-laatusuhteen", kun kyseessä oli eniten maileja tarjoava reitti ja koneeksi sai A380:n (tosin vain paluumatkalle - lennot hupenivat nettivaraussysteemistä sellaista vauhtia, että eka varausyritys saada A380-legit molempiin suuntiin ei mennytkään läpi). Siispä matkaan, Helsingistä 7.2. ja takaisin 15.2. Kuvauskalustona EOS-60D ja 10-22mm ja 28-135mm putket, joilla ei yleensä kovin lähelle kohteita valitettavasti päässyt. Laiskana en myöskään viitsinyt erikseen etsiä spottauspaikkoja, vaan kuvat on räpsitty lähinnä terminaalien ja koneiden ikkunoista ja teknisestä/taiteellisesta laadusta en kauheasti ylpeile. Mutta asiaan... 01. Reissu alkaa Tähtiliiton käyttämästä uudesta SAS Business Loungesta Helsinki-Vantaan ykkösterminaalissa. Ei ole ollenkaan niin viihtyisä, kuin vanha kakkosterminaalissa ollut, ikkunoista näkyy kentän sijaan check-in -aula. [ attachment removed / expired ] 02. Ensimmäinen legi Müncheniin hoitui Lufthansan A320-200:lla. Lieneköhän muuten ainoa, jota hymyilytti kulkusillan päässä oleva iso kyltti "ROSKIEN KULJETUSKÄRRYN SÄILYTYSPAIKKA" [ attachment removed / expired ] 03. Münchenissa ehdin jo riemuita, kun 45 minuuttia myöhässä parkkeerattiin viereiselle portille seuraavan legin kulkupelistä (A340-313X, D-AIGO). Luonnollisesti sinne päästäkseen piti kuitenkin terminaalissa juosta kilometrin verran poispäin jatkolentoportille ja saman verran takaisin seuraavassa kerroksessa sekä turvatarkastuksen läpi. [ attachment removed / expired ] 04. Penkin viihdejärjestelmä näytti jämähtäneen boottiin, eikä matkustamohenkilökunta osannut tuolle tehdä mitään (mistähän penkistä löytyisi Ctrl-alt-del?). Nousun jälkeen löytyi kuitenkin vapaa tuoli toimivalla järjestelmällä. [ attachment removed / expired ] 05. Lufthansa A340:n business-luokka on hieman kulunut, mutta arvossaan silti tällaisella matkalla. Toisin kuin turistiluokka, jossa viimeksi tuli Singaporeen lennettyä muutama vuosi takaperin (silloin alla olleessa LH:n B747-400:ssä ei turistissa edes ollut viihdejärjestelmää penkeissä). [ attachment removed / expired ] 06. Perillä Singaporessa, SQ yllättäen dominoi konevalikoimaa Changin kentällä. [ attachment removed / expired ] 07. Se yksi drinkki, jonka vuoksi tuli lennettyä 11500 km [ attachment removed / expired ] 08. Maisemia kyliltä [ attachment removed / expired ] 09. Pari päivää myöhemmin takaisin Changilla. Laukku checkattu halpisterminaalissa Phuketin lennolle ja pari tuntia aikaa, joten kakkosterminaaliin lähettämään postikortit ja katsastamaan Observation Deck. Eipä ole maisemissa hurraamista kuvaamisen kannalta, pleksien ja tuplalasien takaa juuri erottaa, että lentokentällä ollaan. [ attachment removed / expired ] 10. Changin Budget Terminal on ehkä hieman karuhko ja kulunut, mutta silti viihtyisä ja palveluiltaan riittoisa ja siten hakkaa monet "oikeat" terminaalit niin Aasian kuin Euroopan puolellakin. [ attachment removed / expired ] 11. Singaporesta matka jatkui Phuketiin tämän tiikerin kyydissä. A320-232, 9V-TAD. [ attachment removed / expired ] 12. Terminaalien välillä kulkevasta bussista oli nähnyt aidan takaa vilauksen parista platalle pysäköidystä A380:sta. Phuketin lennon boardingia odotellessa kävelin aikani kuluksi viereiselle gatelle, ja sieltähän avautuikin melkoinen eturivin maisema näihin valaisiin. Ensimmäisenä Singaporeen jämähtänyt Qantasin VH-OQA, joka on ollut Singaporessa 4.11.2010 sattuneesta moottorin räjähtämisestä lähtien. [ attachment removed / expired ] 13. Vieressä Singaporelainen sisarus 9V-SKD, joka puolestaan kärsi vuosi takaperin kärähtäneistä sähköjohdoista [ attachment removed / expired ] 14. Tiikerien A320:t dominoivat halpisterminaalin edustaa. Firmasta ei jäänyt muuta pahaa sanottavaa, kuin oluen tarjoilu jääpaloja sisältävän mukin kera [ attachment removed / expired ] 15. Suuret valkoiset valaat yhteiskuvassa vielä [ attachment removed / expired ] 16. "Nancy Bird Waltonin" kakkosmoottori ja siipi on edelleen hieman korjauksen alla [ attachment removed / expired ] 17. AirAsian halpis-A320:t ovat tuttua tavaraa Kaakkois-Aasian kentillä. Tämä yksilö Indonesian rekisterissä (PK-AXK) [ attachment removed / expired ] 18. Phuketin vieraista onkin foorumilla nähty jo niin paljon kuvia, ettei niitä kovinkaan montaa. Tässä kuitenkin ainakin itselle ihan uusi tuttavuus, Nordwindin B767-300ER VQ-BMQ, ilmeisesti matkalla Moskovasta. [ attachment removed / expired ] 19. AirAsian malesialainen A320 kehottaa nostamaan hattua firman hallituksen puheenjohtajalle, Dato' Pahaminille. Kannattaisikohan Finnairinkin maalata koneisiin hallituksensa (ex-)jäseniä ylistäviä mainoksia... [ attachment removed / expired ] 20. Vaikka Phuket onkin aussien, venäläisten ja skandinaavituristien kansoittama 2000-luvun Kanaria, niin maisemat etenkin pienemmillä lähisaarilla ovat näkemisen ja kokemisen arvoiset. [ attachment removed / expired ] 21. Muutamaa päivää myöhemmin nahka hyvin käristettynä paluumatkalle takaisin Singaporeen. Phuketin kentän airsiden ravintolatarjonta on varsin kehno, mutta Diners Clubin/Priority Passin omistaville löytyy pieni loungenurkkaus, jossa on kylmiä juomia ja tuoreita hedelmiä. [ attachment removed / expired ] 22. A320 tuntuu olevan paikallisten halpisfirmojen miltei ainoaa kalustoa. Etualalla putkella Tigerin A320-200, jolla itse lensin takaisin Singaporeen. [ attachment removed / expired ] 23. Unkarilaiset ovat tulleet aurinkoon kaukaa Budapestistä B737-800:lla (Travel Service Hungary, HA-LKE). Missähän lienee tehnyt välilaskun matkalla. [ attachment removed / expired ] 24. Thai lienee japanilaisten ohella harvoja lentoyhtiöitä, jotka käyttävät säännöllisesti B747-400 -koneita lyhyillä kotimaanlennoillakin. Phuketiin tosin lentävät B747:lla myös Tukholmasta ja Köpiksestä. [ attachment removed / expired ] 25. Viime hetkellä kulkusillan ikkunasta piti heijastuksia uhmaten napata vielä kuva näistä kahdesta yksilöstä. Nokan B737-4M0 (HS-DDQ) on kuin suoraan Aku Ankan sivuilta. Taustalla Transaeron B767-300ER (EI-UND) laskeutuu ilmeisesti jostakin Venäjältä lähteneen reissun päätteeksi, vaikka kone onkin Irlannin rekisterissä. [ attachment removed / expired ] 26. Lähestyminen WSSS:n 02-kiitoradoille tarjoaa aina mahtavat näkymät valtavaan määrään rahtilaivoja Singaporen edustalla. [ attachment removed / expired ] 27. Vietnam Airlinesin A340-800... eikun. [ attachment removed / expired ] 28. Singapore Airlinesillä pyöri tuona päivänä Changilla ainakin kolme laajarunkoa Star Alliancen väreissä (tämän B777 9V-SWI:n lisäksi toinenkin triplaseiska ja B747-400). [ attachment removed / expired ] 29. Viimeisen singaporepäivän jälkeen kelpaakin lähteä kotimatkalle. Kulkupelinä Lufthansa A380-800 D-AIME "Johannesburg". Yläkannen bisnesluokka ei juuri eroa A330/340:stä, paitsi ikkunapaikan kohdalla loistava parannus: tilavat lokerot seinän vieressä. Ei enää pomppimista käytävälle ja ylälokeroihin kurottelua lennon aikana! (Paikka 25A) [ attachment removed / expired ] 30. Lufthansan A380:n yläkansi on jaettu kolmeen osastoon (First, Business rivit 10-22 ja rivit 23-28). Lufthansalla ei ole A380:nkaan bisnesluokassa mitään erityisempää baari- tai loungetilaa toisin kuin monilla muilla lentoyhtiöillä. Penkit ovat silti mukavat, joskaan eivät yhtä hyviä nukkumiseen kuin SAS:lla tai Finnairin uusimmissa koneissa. [ attachment removed / expired ] 31. Turistiluokan perämatkustamoa alemmalla kannella. Vaikuttaa normaalilta modernilta turistiluokalta, ilmeisesti ainoa ero esim. LH:n A340-600:een penkkien määrä. [ attachment removed / expired ] 32. Reilun 11 tunnin lennon jälkeen Frankfurtissa. Yläkerran bisnesosasto keulasta päin kuvattuna tyhjänä. [ attachment removed / expired ] 33. Kurkkaus Firstin puolelle. Lentoemäntä pahoitteli, että matkustamo ei näytä niin edustavalta matkustajien jälkeen kuin ennen lentoa. [ attachment removed / expired ] 34. LH:n försti onkin ainoa merkittävästi A380:ssa parannettu luokka matkustajan näkökulmasta. Ei kuitenkaan suiteja kuten Singapore Airlinesilla tai Emiratesilla. [ attachment removed / expired ] 35. Lentoemäntä halusi esitellä ykkösluokan vessankin. Onhan tuolla tilaa, mutta kilpailijoilla löytyisi suihkukin... (Bisneksen puolella vessat eivät eronneet mitenkään turistista, mikä oli pieni pettymys) [ attachment removed / expired ] 36. Jälleen kaameita ikkunaheijastuksia, mutta tarkoituksena osoittaa miten hyvin Frankfurtissa toimii A380:n boardaus uudesta terminaaliosasta. Yläkerran lähtevät matkustajat voivat boardata koneeseen suoraan loungesta (ykkösluokkalaiset tosin tietenkin ajetaan koneelle mustalla mersulla omasta First Class terminalista ) [ attachment removed / expired ] 37. Helsingin lentoa odotellessa pääsi ihmettelemään Senator Loungesta sateista Frankfurtin kenttää. Continental-Unitedin B777 edusti harvoja ei-Lufthansan koneita. [ attachment removed / expired ] 38. Känädälaisten B777-300 C-FIUR kuivaa kiitorataa ennen Helsingin koneen nousua. [ attachment removed / expired ] 39. Helsingin lennolta ei kuvia olekaan, tavallinen A320-200 -legi. Konkreettiseksi matkamuistoksi reissusta jäi sentään mm. Lufthansan metallinen A380:n bisnesluokan amenity kit. [ attachment removed / expired ] Flyertalk-foorumivihjeen perusteella päätin myös avata ennen reissua frequent flyer -profiilin Aegean Airlinesille. Lennoilta kilahtikin nätisti täydet 28614 mailia, mikä riitti mainiosti A3:n kultatasolle. SAS:n EuroBonus-korttini kulahti viime vuonna basiciksi, joten kreikkalaisten tarjoama halpa Star Gold -kortti tuonee iloa taas loungepääsyn osalta (EDIT: kortti saapui, voimassa 12/2015!). Kokonaisuutenaan siis ihan hyvää vastinetta rahoille Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 No niin. Sellainen asiallinen business setti ja halvalla lähti. Tuo unkarilaisten 737 Phuketiin onkin mielekiintoinen tieto. SG kertomuksessa ilmeisestikin viittaa Singapore Airlinesiin joka on SQ. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 Tätä lukiessa alkoi aamu leppoisasti, kiitoksia! Varsinkin nuo VH-OQA:n kuvat olivat harvinaisuudessaan mielenkiintoisia. Oletko muuten varmasti nähnyt SQ:n A333:n Starin väreissä? En muista missään vielä kuvaa nähneeni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 Noniin, nyt tarkemmin kuvia katsottuna olihan se toinenkin "vain" B777. Sen verran puolustaudun, että tuolla toisella yksilöllä (ilmeisesti 9V-SYE, kuvani on aika huono tuosta) oli pyrstö vielä Singapore Airlinesin väreissä (kuten B747-400:lläkin), kun taas tuolla toisella B777:lla on Star Alliancen logo siinä. Singaporen värityksessä violetti kuvio leikkaantuu vaakasuoraan, ei rungon peräosan mukaan kaareutuen, mikä toi nopealla vilkaisulla mielikuvan Airbusista. Ja Ilkalle kiitokset SQ-korjauksesta, sen siitä saa kun puoliunissaan kirjoittelee... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 Sopivasti olikin tänään postilaatikossa odottamassa paksu kirje Kreikasta. Reissusta jäi muistoksi siis Lufthansan peltiboksin lisäksi myös Aegean Airwaysin Star Alliance Gold -kortti, voimassa seuraavat 45kk - täytyy vain toivoa, että kreikkalaisten lentofirma pysyy pystyssä ja mukana Tähtiliitossa... [ attachment removed / expired ] (Ovelimmat huomannevat, että kuvasta on editoitu pois hieman henkilökohtaisia tietoja...) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2012 Changilla kannattaa mennä T1:n viewing Malliin josta pääsee kuvailemaan T1:n liikennettä (huomaa spotteri ystävällinen ikkuna) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla