Matti T. Koskinen

GOEVIER purjekoneen historia suomessa

19 viestiä aiheessa

Missähän suomessa on ollut ja mikä sen myöhempi historia lienee kyseisellä konetyypillä.

Rinnakainistuttava kaksipaikkainen, saksalainen, suunniteltu v.1938, liitoluku 20, lentoolähtöpaino 410kg, kärkiväli 14.7m.

Satuin  löytämään Tekniikan Mailman no: 4/1959, jossa on sen hetkistä purjelentoasiaa kuuden sivun verran mm. kaikkien suomessa silloin olleiden konetyypien esittely.

Silloin suomeessa on olut yksi GOEVIER -kone...missä, siitä ei tietoa.

 

Olisi hauska tietää sen koneyksilön historiasta.

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän suomessa on ollut ja mikä sen myöhempi historia lienee kyseisellä konetyypillä.

Rinnakainistuttava kaksipaikkainen, saksalainen, suunniteltu v.1938, liitoluku 20, lentoolähtöpaino 410kg, kärkiväli 14.7m.

Satuin  löytämään Tekniikan Mailman no: 4/1959, jossa on sen hetkistä purjelentoasiaa kuuden sivun verran mm. kaikkien suomessa silloin olleiden konetyypien esittely.

Silloin suomeessa on olut yksi GOEVIER -kone...missä, siitä ei tietoa.

 

Olisi hauska tietää sen koneyksilön historiasta.

 

Matti

 

Kovin pitkä se historia ei ole.

 

Wolf-Hirth Goevier B-1 rakennettiin Jyväskylän Purjelentokerhossa (nyk. Keski-Suomen Ilmailijat ry) 50-luvun loppupuolella. Se rekisteröitiin 5.3.1959 numerolla P-194 ja sai kansallisuustunnukset OH-KGA. Jo heti seuraavan vuoden kesällä eli 23.6.60 se vaurioitui Tikkakoskella ja poistettiin 4.2.1961.

 

Eino Ritarannan kokoelmissa on muistaakseni kuva, kiinnostaako?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok...kiitoksia Jounille ja muillekin yksityiskohdista.

Harmi, että lennot jäivät noin lyhyiksi.  Se yllättävää, että se tehtiin suomessa. No silloin koneiden rakentelu oli todella aktiivista.

Siitä ei taida enää olla mitään jäljellä ...kuuskytluvun alusta on aika pitkä aika.

Ainakin tuon Tekniikan Maailman (4/59) kuvan mukaan se on juuri samanlaisnen kuin Sepon linkin kone.

 

Czaploja oli lehden mukaan kaksi kappaletta. Muistan Piikajärvellä olleen Kauttuan Ik.n koneen, jolla vanhin veljeni lensi kurssin...taisi olla 1961.

Nyt se kone on Vantaan museossa.  Koneessa on todella suuri negatiivinen nuolimuoto siivessä, josta sen tunnisti.

Eura paperimainos siivessä viittaa Euran Kauttuan suuntaan myös.

 

http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=SZD-10bis-Czapla

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok...kiitoksia Jounille ja muillekin yksityiskohdista.

Harmi, että lennot jäivät noin lyhyiksi.  Se yllättävää, että se tehtiin suomessa. No silloin koneiden rakentelu oli todella aktiivista.

Siitä ei taida enää olla mitään jäljellä ...kuuskytluvun alusta on aika pitkä aika.

Ainakin tuon Tekniikan Maailman (4/59) kuvan mukaan se on juuri samanlaisnen kuin Sepon linkin kone.

 

Czaploja oli lehden mukaan kaksi kappaletta. Muistan Piikajärvellä olleen Kauttuan Ik.n koneen, jolla vanhin veljeni lensi kurssin...taisi olla 1961.

Nyt se kone on Vantaan museossa.  Koneessa on todella suuri negatiivinen nuolimuoto siivessä, josta sen tunnisti.

Eura paperimainos siivessä viittaa Euran Kauttuan suuntaan myös.

 

http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=SZD-10bis-Czapla

 

Matti

 

Tähän sanoisin, että Czaploja oli kaikkiaan 4 kappaletta, OH-KCA/B/C/D. Tämä noin ulkomuistista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän sanoisin, että Czaploja oli kaikkiaan 4 kappaletta, OH-KCA/B/C/D. Tämä noin ulkomuistista.

 

Niin oli, mutta C ja D on rekisteröity vasta kesällä -59 ja tuon lehden (siis 4/59) ilmestyesssä vasta kaksi. (ja tämä ei suinkaan ollut ulkomuistista!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni ohi tämä viestiketju kevättalvella. Kaivoin wanhasta walokuva-albumista kuvan vuodelta 1960, jossa Jyväskylän Purjelentokerhon porukkaa on kerhon rakennustilan ovella. Kerhotila sijaitsi Jokisen Erkin piharakennuksessa. Kerhossa oli työtuntisysteemi, eli piti tehdä määrätty määrä työtunteja, että pääsi lentämään. En muista enää tarkkaan noita tuntimääriä, muuta monissa sadoissa se liikkui. Tämä selittänee sen, että kerhon tuossa tilassa rakennettiin "Göviiri". Rahaa kerholle hankittiin myös tekemällä esim. isojen ovien vetimiä.

Itse muutin edellisvuoden eli 1959 keväällä koulun päätyttyä Jyväskylään ja töihin Valmetille. Aika suuri joukko kerholaisista oli töissä Valmetin Rautpohjan Tehtailla.

 

Tuo vaurio eli "kaputti"  23.6. 1960 sattui Luonnetjärven juhannusjuhlien valmistelujen yhteydessä. Koneessa oli kaksi henkilöä, joista toinen  oli Raimo Heikkilä ( ykköspilotti ). Toisen nimi on jo muistin ulottumattomissa, mutta olisko ollut Ossi Kaplas ???  Kone oli Austerin lekohinauksessa. Pilottina oli insinöörimajuri Korhonen. Startissa Austerista meni kannen tiiviste. Korhonen joutui laukaisemaan hinausköyden ja onnistui juuri ja juuri pääsemään takaisin kentälle. Goevier ajoi oikeaoppisesti suoraan ja meni mäntytaimikkoon kentä päässä. Oli onni onnettomuudessa, että yksikään isompi  puu ei osunut ohjaamon kohdalle. Läheltä se kylläkin piti, ettei pahemmin osunut. Kaverit kävivät Jyväskylässä Keski-Suomen Keskussairaalassa tarkistettavana ja ehtivät vielä juhannusjuhlille takaisinkin. Itse pääsin kerran tutustumislennolle Heikkilän Ramin kanssa. Kuvia en onneton ottanut, kun se oli niin tuttu ja ehtisi varmaan myöhemminkin kuvailla. Luonnetjärvellä, jossa kerho silloin operoi, tuli sen sijaan muita "harvinaisempia" kuvailtua.

 

Uuden koneen vaurioituminen oli kova paikka sekä aineellisesti, että henkisesti. Iso urakka oli mennyt hukkaan. Osa varttuneemmasta porukasta tutki mahdollisuutta korjauttaa kone  Jämillä, mutta siitä sitten luovuttiin. Mikä on koneen myöhempi historia, niin sitä en tunne. Itse lähdin armeijaan saman vuoden syksyllä eli 1960.

 

Kuvassa vasemmalta oikealle: Seppo Siltalahti  , Raimo Heikkilä,  xxx ?  , "Pikku"-Gunnari Hofsted, Laine xxx ? ,  Mäkelä (silmälasit), Martti Pullinen, Tapani Haini ,  Jaakko Hytönen,  Ossi Kaplas, Erkki Jokinen ja Jukka Rajas . Kuvasta puuttuu joitakin  esim. "kippari" Erkki Walden, Mikko Honkanen ja.... Oikaiskaa ja korjakaa virheelliset muistikuvat tai tiedot

 

 

jplk_003.jpg.b9d8ec523d243abc0fc4d6a554474b1c.jpg

 

Edit 1: korjattu kauhia määrä kirjoitusvirheitä  :-[ ???

Edit 2: Korjattu ja täydennetty valokuvan henkilöitä ( Kiitos Heikki Koskiselle )

Edit 3: Korjattu nimiä ( kiitos Raimo Pohjanheimo )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten tällainen värikontribuutio ketjuun. Itseäin sävähdytti värikuva vain hetken lentäneestä koneesta, varsinkin kun olen vain mustavalkoisia nähnyt aiemmin.

Kuva on mikkeliläisen Pentti Pohjanvirran kokoelmista ja ilmeisesti hän seisoo tuossa kuvan reunassa. Kuvan ystävällisesti toimitti edelleen jaettavaksi Sakari Silvennoinen.

 

ohkga_ppohjanvirta_800.jpg.807efb43d866854865475716a9b63db0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kolme kuvaa, jotka ovat odottaneet työstämistä (sorry Tikli). Kuvat on Erkki "Kippari" Waldenin kokoelmista ja hänen ottamiaan ja ne on digitoinut Reijo Mäkeläinen.

 

 

Kuva koneen kokoonpanosta.

ohkga_goevier_koekokoonpano2_800.jpg.9a0a2a978b2726a9883186375b7bd032.jpg

 

Luonetjärveltä 1959

 

Vaurio juhannuksena 1960

ohkga_oh-kga_vaurio_juhannus_1960_2_800.jpg.5a60442b059d6aa7819b6ce1613bd773.jpg

>ohkga_luonetjarvi_1959_oh-kga_2_800.jpg.ca376debedc128e01f2d42e65a506eee.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa tässä itsellä muisti pätkimään, kun luulin tuon ryhmäkuvan olleen vuodelta 1960. Tuossa kuvassa on oikealta vasemmalle Erkki "kippari" Walden, Gunnar Hofsted, Hofstedin vaimo, Raimo Heikkilä, Seppo Siltalahti  ja Pertti Kuokkanen. Lopujen kolmen kohdalla  on taas muistissa aukko. Korjailkaa näitä muistiaukkoja.

 

Toivottavasti löytyisi vielä lisää kuvia Goevier:stä. Noita vuoden 1960 vauriokuvia eli juhannusaaton kaputin kuvia muistin nähneeni kolme eri kulmista otettuna ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikki Koskisen valokuva-albumista hänen luvallaan ja hänen digitoimansa kuva: "Gövieriä valmistellaan lennolle Luonetjärvellä keväällä 59. Kuvasta tunnistan lankaa vetävän Lumiojan Sepon ja hänen takanaan kyykkii Hytösen Jaakko".

 

img.jpg.4e36a3c3f018ff0d603ebb21eedc17e4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni ohi tämä viestiketju kevättalvella. Kaivoin wanhasta walokuva-albumista kuvan vuodelta 1960, jossa Jyväskylän Purjelentokerhon porukkaa on kerhon rakennustilan ovella. Kerhotila sijaitsi Jokisen Erkin piharakennuksessa. Kerhossa oli työtuntisysteemi, eli piti tehdä määrätty määrä työtunteja, että pääsi lentämään. En muista enää tarkkaan noita tuntimääriä, muuta monissa sadoissa se liikkui. Tämä selittänee sen, että kerhon tuossa tilassa rakennettiin "Göviiri". Rahaa kerholle hankittiin myös tekemällä esim. isojen ovien vetimiä.

Itse muutin edellisvuoden eli 1959 keväällä koulun päätyttyä Jyväskylään ja töihin Valmetille. Aika suuri joukko kerholaisista oli töissä Valmetin Rautpohjan Tehtailla.

 

Tuo vaurio eli "kaputti"  23.6. 1960 sattui Luonnetjärven juhannusjuhlien valmistelujen yhteydessä. Koneessa oli kaksi henkilöä, joista toinen  oli Raimo Heikkilä ( ykköspilotti ). Toisen nimi on jo muistin ulottumattomissa, mutta olisko ollut Ossi Kaplas ???  Kone oli Austerin lekohinauksessa. Pilottina oli insinöörimajuri Korhonen. Startissa Austerista meni kannen tiiviste. Korhonen joutui laukaisemaan hinausköyden ja onnistui juuri ja juuri pääsemään takaisin kentälle. Goevier ajoi oikeaoppisesti suoraan ja meni mäntytaimikkoon kentä päässä. Oli onni onnettomuudessa, että yksikään isompi  puu ei osunut ohjaamon kohdalle. Läheltä se kylläkin piti, ettei pahemmin osunut. Kaverit kävivät Jyväskylässä Keski-Suomen Keskussairaalassa tarkistettavana ja ehtivät vielä juhannusjuhlille takaisinkin. Itse pääsin kerran tutustumislennolle Heikkilän Ramin kanssa. Kuvia en onneton ottanut, kun se oli niin tuttu ja ehtisi varmaan myöhemminkin kuvailla. Luonnetjärvellä, jossa kerho silloin operoi, tuli sen sijaan muita "harvinaisempia" kuvailtua.

 

Uuden koneen vaurioituminen oli kova paikka sekä aineellisesti, että henkisesti. Iso urakka oli mennyt hukkaan. Osa varttuneemmasta porukasta tutki mahdollisuutta korjauttaa kone  Jämillä, mutta siitä sitten luovuttiin. Mikä on koneen myöhempi historia, niin sitä en tunne. Itse lähdin armeijaan saman vuoden syksyllä eli 1960.

 

Kuvassa vasemmalta oikealle: Seppo Siltalahti  , Raimo Heikkilä,  xxx ?  , "Pikku"-Gunnari Hofsted, Laine xxx ? ,  Mäkelä (silmälasit), Martti Pullinen, Tapani Haini ,  Jaakko Hytönen,  Ossi Kaplas, Erkki Jokinen ja Jukka Rajas . Kuvasta puuttuu joitakin  esim. "kippari" Erkki Walden, Mikko Honkanen ja.... Oikaiskaa ja korjakaa virheelliset muistikuvat tai tiedot

 

 

[attachment]351592_jplk_003.jpg[/attachment]

 

Edit 1: korjattu kauhia määrä kirjoitusvirheitä  :-[ ???

Edit 2: Korjattu ja täydennetty valokuvan henkilöitä ( Kiitos Heikki Koskiselle )

Edit 3: Korjattu nimiä ( kiitos Raimo Pohjanheimo )

 

Oli pakko kirjautua sivuille käyttäjäksi, ihan vain sen takia, että voin kiittää tästä muistosta. Isä kertoi pienenä ollessani tätä tarinaa (ja muistutti asiasta kun itse kävin purjelentokurssin 16-vuotiaana). Olin jo unohtanut tämän. Hän ei kylläkään kertonut mihin kuntoon tuo kone meni; ainoastaan sen, että pikku haveri kävi. Kaikki tosiaan kutsuivat isääni Ossiksi, vaikka nimi oli Osmo. Lapsuusmuistoja :)

 

--Heikki Kaplas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain Heikki Koskiselta infoa ketjun alussa kun kyselin, ynnä kuvia.

Hankein hänelle englantilaselta pinoismallisivulta tämän Gövierin pienoismallin rakennussarjan...taitaa olla jo valmiskin.

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään