Mika Koski

Kuka ilmiantoi Vehviläisen?

101 viestiä aiheessa

Uteliaisuudesta ja keskustelua ruokkiaakseni: montako, ja millaisia Finnairin voitollisuuteen pyrkiviä tekoja näet valtio-omistajan viime vuosina torpanneen?

Vaikkapa sen, kun edellinen yhtiön hallitus sai kenkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ainakin valtiota on huudeltu usein apuun, kun joku vaikeus on ollut kohdalla, varsinkin näissä työtaistelutilanteissa. Vaikka valtio tuolloin on ihan mallikkaasti ollut sekaantumatta, moni poliitikko on kyllä myös ollut vaatimassa omistajan puuttumista. Yleensä samanaikaisesti on muistutettu, että Finnairin tehtäviin kuuluisi yhteyksien turvaaminen maailmalle ja siksi valtioenemmistö tulee säilyttää. Nämä eivät liene vaikuttamatta rohkeuteen tehdä rajuja liikkeitä.

 

Ja ei sekään, että pörssiyhtiön enemmistöomistaja tekee sellaisia välihuomautuksia ja huutoja, jotka eivät yrityksen johdon asemaa tue, torppaavat mahdollisuudet toimia tehokkaasti. Pörssiyhtiötä ei pysty julkisuuden kautta kovin hyvin johtamaan, mutta tehokkaasti hajoittamaan kyllä pystyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin valtiota on huudeltu usein apuun, kun joku vaikeus on ollut kohdalla, varsinkin näissä työtaistelutilanteissa. Vaikka valtio tuolloin on ihan mallikkaasti ollut sekaantumatta, moni poliitikko on kyllä myös ollut vaatimassa omistajan puuttumista.

Ja onhan sitä ihan ministeritasolta asti puututtu lakkoon (vaikka Pääministeri Vanhanen yritti loppuun asti muuta vakuutella) oikein julkisella vetoomuksella Finnairin hallitukselle:

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/huovinen-vetosi-finnairin-hallitukseen/110692/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta kantaa sen kummemmin Vehviläisen tulevaan kohtaloon yksi asia on ainakin minulle jäänyt hämäräksi: Jos ensin Head Hunterille maksetaan maltaita ja sitten tulevalle toimitusjohtajalle vielä enemmän plus sisääntulobonukset, niin miksi hitossa ei sitten palkata jo valmista ilmailubusineksen ammattilaista. Ei Finnairin pidä soveltaa "oppisopimuskoulutusmallia" toimitusjohtajiin. Ne mallit on toki tarkoitettu ammattiin valmistuville mutta nuorille ja uransa alussa oleville. Ei toimitusjohtajan myöskään tarvitse olla suomalainen. Jatkokysymys olisi luonnollisesti se, että miksi ei olla sitten vuoden 1936 palkattu toimitusjohtajaa yhtiön sisältä. Siihen uskon tietäväni  vastauksen ja onneksi ei olla palkattu.             

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisin rikostutkinnan oli määrä valmistua tänään maanantaina rikoksesta epäiltyjen annettua loppulausuntonsa. Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalskeen tietojen mukaan lisätutkintaa ei ole pyydetty, joten lahjusjuttu etenee seuraavaksi syyteharkintaan valtakunnansyyttäjänvirastoon.

 

Poliisi epäilee Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläistä lahjuksen ottamisesta, eläkeyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja Harri Sailasta ja varatoimitusjohtaja Timo Ritakalliota sekä Finnairin hallituksen entistä puheenjohtaja Christoffer Taxellia lahjuksen antamisesta elinkeinotoiminnassa. Kaikki epäillyt ovat kiistäneet syyllisyytensä.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rikosepäily on keskittynyt Talouselämän tietojen mukaan rahtilentokoneyhtiöjärjestelyyn. Ilmarinen on 11 prosentin osuudella vähemmistöosakkaana Nordic Global Airlines Ltd -rahtiyhtiössä (NGA), josta Finnair omistaa 40 prosenttia.

 

NGA on pieni, kahdella MD11-koneella operoiva rahtiyhtiö. Loput osakkeista omistaa yhdysvaltalainen Neffin perhe sijoitusyhtiöidensä kautta.

 

http://www.talouselama.fi/uutiset/finnairin+vehvilaisen+kohtalo+ratkeaa+maanantaina++syyteharkinta+valmistuu/a2142131

 

Mistä työsuoritteesta näille toimittajille oikein maksetaan palkka kun tekstit ovat puuta heinää taas kerran.  :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.talouselama.fi/uutiset/finnairin+vehvilaisen+kohtalo+ratkeaa+maanantaina++syyteharkinta+valmistuu/a2142131

 

Mistä työsuoritteesta näille toimittajille oikein maksetaan palkka kun tekstit ovat puuta heinää taas kerran.  :o

 

Olisiko tämä kohu noussut jonkun toimesta jos kyseessä olisi ollut artikkeli, jossa Finnairin A32x-sarjan koneiden lukumäärästä olisi puuttunut yksi (1) kappale? Epäilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tämä kohu noussut jonkun toimesta jos kyseessä olisi ollut artikkeli, jossa Finnairin A32x-sarjan koneiden lukumäärästä olisi puuttunut yksi (1) kappale? Epäilen.

 

Jos kirjoitetaan asiasta ja esiinnytään toimittajan statuksella, niin taustatyöt pitää olla kunnolla tehty ja vain oikeaa tietoa jaetaan. Siitä lähdetään.

 

Jopa minä tiedän, vaikkei toimituksen resursseja ole eikä taustojen penkomisesta makseta, että NGA operoi kolmea MD-11 -konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopa minä tiedän, vaikkei toimituksen resursseja ole eikä taustojen penkomisesta makseta, että NGA operoi kolmea MD-11 -konetta.

Mutta oletkin osoittautunut asialle omistautuvaksi ihmiseksi.  :) Se on eri asia jollekkin toimittajalle(vaikka hänen pitäisi siis olla oikeassa), saati sitten jollekin asiasta tietämättömälle että onko siellä NGA:ssa 2 vai 3 lentokonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Not guilty.

 

Ei syytettä Finnairin toimitusjohtajan asuntoasiassa

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske on saanut harkintansa valmiiksi ja päättänyt sen perusteella, että hän ei syytä asiassa ketään.

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=521000〈=fi

 

Mika Vehviläinen: Olen helpottunut syyttäjän päätöksestä

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=521003〈=fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikos se nyt stay -bonuksen paikka.  ;D

 

Kyllä vetää sanattomaksi koko tuo Vehviläisen tarina  :thmbdn:

Kuinka hänen aamuinen parranajonsa sujuu, kun sama naama loistaa peilistä.

Onpa meillä fiinnairissa johtoporras, ei ihme, että hommat eivät ole hanskassa.

SÄÄLI ,entistä hienoa, Suomalaista lentoyhtiötä, jota kohta ei ole olemassakaan.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikos se nyt stay -bonuksen paikka.  ;D

 

Tavallaan... Tämä ratkaisu oli Finnairin kannalta paras. Ei sillä, että Vehviläisellä olisi korvaattomia kykyjä, mutta lehtitietojen perusteella potkut olisivat maksaneet miljoonan. Nyt tuonkin rahan voi käyttää esim. asiakaslähtöisten uudistusten tekoon tai ulkoistamisien suunnitteluun.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas se nähtiin: Hyvä veli järjestelmä toimii!! :thmbdn:

 

Tavallinen pulliainen ja herrat ovat täysin eri kalkkiviivoilla oikeuslaitoksen silmissä; tämä ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun se niin selvästi tulee taas ilmi. Huono homma.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä vaan tässäkin maassa korruptiota riittää sanoivat tilastot sitten mitä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan Suomessa viimeksi on korkean tason virkamies tai poliitikko joutunut lusimaan ihan ehdotonta tuomiota ?

 

Ei nyt heti tule mieleen...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan Suomessa viimeksi on korkean tason virkamies tai poliitikko joutunut lusimaan ihan ehdotonta tuomiota ?

 

Ei nyt heti tule mieleen...

 

Jani

 

Sotasyyllisyysoikeudenkäynnistä v. 1946 on hyvä aloittaa  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään