Olli Karvonen

Spottailemassa Helsingissä 8.-9.3.2012

13 viestiä aiheessa

Teimme kaverini kanssa hiihtolomalla, viikolla 10, reissun Helsinkiin. Kävimme molemmilla kentillä, joskin Malmilla varsin pikaisesti. Kuvia kuitenkin myös sieltä.

Tämän reissun erikoisuutena voisi mainita opastetun bussikierroksen EFHK:lla, jolle pääsimme mukaan. Kierros oli kyllä ehdottomasti käymisen arvoinen :thmbup: Lisää siitä myöhemmin.

Sen pidemmittä puheitta kuviin.

 

1. Ensimmäinen kuva Blue1:n OH-BLH:sta

[ attachment removed / expired ]

 

2. Oma kyytimme Helsinkiin saapui. Koneena siis LN-DYC.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Näkymiä paikaltani riviltä 30. Vierellä Finnair Helsinkiin sekä Air Finland Hurghadaan.

[ attachment removed / expired ]

 

4.MSL, tai no, tässä tapauksessa MJL(Mitä Joit Lennolla)

[ attachment removed / expired ]

 

5. Näkymiä Keski-Suomen päältä.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Finaalissa EFHK:lle kiitotielle 15.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Tämän reissun jo aiemmin mainittu erikoisuus. Kävimme siis opastetulla kierroksella, joka vei meidät ympäri kenttää. Kierroksen aikana oli helppoa kuvailla bussin ikkunoista koneita, joiden ohitse menimme.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Tällaisella, joskaan ei juuri tällä, kiertelimme kentällä. Taustalla OH-LQB.

[ attachment removed / expired ]

 

9.Seuraavaksi kameran eteen tuli OH-LQF.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Matka jatkui kahdella valkoisella: OH-ATN ja OH-LGC.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Yleisnäkymää ilmeisesti melko läheltä bisnesplattaa.

[ attachment removed / expired ]

 

12. DHL:n hallin edessä näkyi Antonov sekä Boeing.

[ attachment removed / expired ]

 

13. myös TNT:n Avro oli kyseisellä platalla.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Näkymää bisnesplatan suuntaan.

[ attachment removed / expired ]

 

15. OH-LGC.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Hieman erilainen kuvakulma push-backiin.

[ attachment removed / expired ]

 

17. Seuraavan stoppimme aiheutti OH-LTO, joka hinattiin suoraan edestämme.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Air Filnandin uusin: OH-AFM.

[ attachment removed / expired ]

 

20. OH-LQF myötävalon puolelta.

[ attachment removed / expired ]

 

21. Tämän kuvan valitsin fiiliksen takia. Menimme siis todella läheltä koneita ja kuvaaminen oli helppoa.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Finnair R15. Taustalla YL-RAG.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Air Balticin Fokker F50 YL-BAA.

[ attachment removed / expired ]

 

24. Matkallamme Ilmailumuseolle ylitsemme paineli Qatarilaisten B777.

[ attachment removed / expired ]

 

25. Museon jälkeen menimme kuvailemaan 22R:n lähteviä. Tässä kuitenkin Air Chinan B777.

[ attachment removed / expired ]

 

 

26. Ensimmäinen kuvattu lähtevä oli Finnairin A319 OH-LVF.

[ attachment removed / expired ]

 

27. Sitten oli vuorossa OH-LZD.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Seuraavaksi A330, jonka rekisteriä en valitettavasti saanut.

[ attachment removed / expired ]

 

29. Yleisnäkymää 22R:n päähän.

[ attachment removed / expired ]

 

30. OH-LQA.

[ attachment removed / expired ]

 

31. Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

32. Pitäähän sitä vähän fiilistelläkin 8)

[ attachment removed / expired ]

 

33. Seuraavaksi menimme Malmille, josta seuraavat kuvat.

[ attachment removed / expired ]

 

34.

[ attachment removed / expired ]

 

35.

[ attachment removed / expired ]

 

36. Kotiinlähdön aika. Koneena nyt LN-NOR.

[ attachment removed / expired ]

 

37. Starttisavut.

[ attachment removed / expired ]

 

38. Line-up kiitotie 22R. Tarkkaavaisimmat huomaavat tiilikasan tästäkin kuvasta.

[ attachment removed / expired ]

 

39. Nousua reittikorkeuteen.

[ attachment removed / expired ]

 

40. Pari aika jännää ilmiötä, joita en osaa sen tarkemmin nimetä.

[ attachment removed / expired ]

 

41. Finaalissa EFOU:lle kiitotielle 12.

[ attachment removed / expired ]

 

42. Reissu ohi, kuva vielä koneestamme.

[ attachment removed / expired ]

 

Kokonaisuutena täytyy sanoa, että Norwegian oli positiivinen kokemus. Valtavan isot kiitokset myös Finavian oppaallemme sekä bussikuskille, joka teki kahden oululaisen spotterin kierroksesta kertakaikkisen upean!

 

Kommenttia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti ja tuosta 39:stä pidin erityisen paljon ja ekana katsoin tuota 31:stä että bussin sivuvakaaja on ilmiliekeissä :thmbup:

Mutta sitten kysymys, mikä kiertoajelu homma tuo oli, miten pääsee, maksaako?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan erityisen hienot kuvat!

 

Osassa kuvia on lentokoneiden lisäksi tunnetta!

 

Hyvä Patrick - ei kun Olli!

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan erityisen hienot kuvat!

 

Osassa kuvia on lentokoneiden lisäksi tunnetta!

 

Hyvä Patrick.

 

yES

 

Tais tulla kehut väärälle henkilölle  ;D. Olli on nuo kuvat laittanut, en minä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole sen suurempaa tietoa tuosta kierroksen hintapolitiikasta, täältä voisi löytyä paremmin infoa http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/yhteystiedot

 

Tai sitten täältä http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/helsinki-vantaa-lyhyesti/ilmailun-ystaville.

 

Helsinki-Vantaan toimintaan on mahdollista tutustua terminaalikierroksilla. Maksullisia opastuksia järjestetään enintään 20 hengen ryhmille. Kysy lisätietoja sähköpostitse osoitteesta opastukset.efh@finavia.fi.

 

Varmaankin kirjoitusvihre Finavialla tuossa osoitteessa: opastukset.efhk@finavia.fi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

40. Pari aika jännää ilmiötä, joita en osaa sen tarkemmin nimetä.

 

Ala-aurinko ja alasivuaurinko. Ovat haloilmiöitä eli syntyvät valon paistaessa jääkiteistä koostuviin pilviin. Ala-aurinko syntyy auringonvalon heijastuessa laattamaisten kuusikulmion muotoisten kiteiden (vähän niinkuin vessan kaakelit) yläpinnasta. Alasivuaurinko sitten kun valoa menee kiteen sivusta sisään, heijastuu kerran pohjasta ja tulee toisesta päästä ulos niin, että sisään- ja ulosmenotahkojen välillä on 60 asteen taittava kulma.

 

Kumpaakin noista näkee tavallisista haloilmiöistä poiketen useimmiten lentokoneesta mutta joskus myös ihan katutasosta, jos maanpintaa vasten leijailee riittävästi jääsumua. Tavallisemmat halot näkyvät taivaalla horisontin yläpuolella.

 

Laita ihmeessä havainto myös tänne: www.taivaanvahti.fi  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko lennoilla miten paljon porukkaa? Hiihtolomalla voisi olettaa että täyttä olisi kun ihmiset liikkuvat suuntaan jos toiseenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko lennoilla miten paljon porukkaa? Hiihtolomalla voisi olettaa että täyttä olisi kun ihmiset liikkuvat suuntaan jos toiseenkin.

 

Kyllä, oikeassa olet. Lennot olivat ääriään myöten täynnä molempiin suuntiin. Välillä OUL-HEL istuimme kaverini kanssa toiseksi taaimmaisessa rivissä ja naureskelimme, että koko kyseisen koneen vapaat paikat oli mahdollista laskea yhden käden sormilla. Myös paluumatkamme lento oli täynnä.

 

Vielä tuosta mukavasti kiinnostusta herättäneestä kierroksesta voisin kertoa sen verran, että oppaamme kertoi, että kierroksia kyllä järjestetään, mutta pahimpien sesonkien aikana se on mahdotonta.

Minkä sesonkien? Tämänkin oppaamme kyllä mainitsi, mutta ei jäänyt sen tarkemmin mieleen.

 

Tai sitten täältä http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/helsinki-vantaa-lyhyesti/ilmailun-ystaville.

 

Varmaankin kirjoitusvihre Finavialla tuossa osoitteessa: opastukset.efhk@finavia.fi.

 

Tuo sivu vaikutti hyvältä, kannattaa katsella. Kierros taisi kestää meillä noin kaksi tuntia, mutta siitä en ole enää aivan varma. Aika kuitenkin meni todella nopeasti. Bussikuski ja opas hoitivat ainakin omalla kierroksellamme homman 100% kotiin eli heille ehdottomasti täydet pisteet :thmbup:

 

Kannattaa siis kysyä tuosta sähköpostiosoitteesta lisätietoja. Kierros on kyllä sen verran hieno kokemus, että kannattaa ehdottomasti osallistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/helsinki-vantaa-lyhyesti/ilmailun-ystaville

Bongasin tuolta sivulta tällaisen tiedon.

 

Yleisöä varten Helsinki-Vantaalle avataan uusi katseluterassi kesäkuun 2012 alussa. Terassilta on upeat näkymät kiitotie 1:lle ja 2:lle sekä asematasolle, koneiden pysäköintipaikoille. Terassi rakennetaan terminaali 2:n vieressä sijaitsen toimistorakennuksen katolle. Sisäänkäynti tapahtuu Lentäjäntie 1:n C-portaan kautta. Sisäänpääsy on maksuton.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla