Juha-Matti Hakala

A333 kolaroi Kittilässä

16 viestiä aiheessa

"Matkustajat saivat todistaa terminaalista kuinka lentokone rullasi kohti terminaalia. Samalla koneen oikean siiven kärki osui jostain syystä valotolppaan ja vaurioitti siipeä. Törmäyksessä siivenkärjen valo on hajonnut ja se joudutaan ilmeisesti vaihtamaan. Matkustajille kerrottiin, että viivästyksiin syy on koneen tarkistaminen. Pian sen jälkeen syyksi kerrottiin tekninen vika."

 

Kesätoimittajien lisäksi on näköjään olemassa myös kevättoimittajia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan usein Kittilään lennetään näinkin suurella koneella? Olen lentänyt vuosien saatossa useamman kerran Kittilän kentältä, nimenomaan sesonkiaikaan, mutten muista kertaakaan laajarunkoiseen eksyneeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä ihan maan pinnalla, kentällä operoiminen on tunnetusti vaikeaa Finnairin lentäjille. Kittilässä ei liene kuitenkaan vaikeauksia erottaa rullaustietä kiitotiestä, mutta näköjään muitakin mahdollisuuksia mokailla löytyy. Oliko taas päällä läppärisulkeiset, vai istuiko rullaustaitoinen väärällä puolella kääntösäteeseen nähden? Sitä yhtä konetta eivät kai ajaneet hallin seinään lentäjät. Mitähän hauskuutusta seuraavaksi...  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä ihan maan pinnalla, kentällä operoiminen on tunnetusti vaikeaa Finnairin lentäjille. Kittilässä ei liene kuitenkaan vaikeauksia erottaa rullaustietä kiitotiestä, mutta näköjään muitakin mahdollisuuksia mokailla löytyy. Oliko taas päällä läppärisulkeiset, vai istuiko rullaustaitoinen väärällä puolella kääntösäteeseen nähden? Sitä yhtä konetta eivät kai ajaneet hallin seinään lentäjät. Mitähän hauskuutusta seuraavaksi...  :P

 

Olet oikeassa, muitakin mahdollisuuksia mokailuun löytyy, paljonkin. Siksi kaikki poikkeavatkin tapahtumat pyritään selvittämään ja niistä oppia ottamaan. Siten kehitetään ilmailua turvallisempaan suuntaan. Ilman sormella osoittelua ja ilkkumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo kone on tuon kuvassa näkyvän tolpan kaatanut, niin ihme on, jos ei muuta ole hajonnut, kuin 'siivenkärjen valo'.

 

No onneksi ei ollut MD11, olisi tolppa varmaan pystyssä, mutta koneesta siipi poikki :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näissä siviilikoneissa ns. pakkomurtokohtaa siivenkärjissä, joka rajoittaisi vauriot vain tietylle alueelle? Eikös pyrstössä ole vastaava, jos runko osuu maahan lentoonlähdössä?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onneksi ei ollut MD11, olisi tolppa varmaan pystyssä, mutta koneesta siipi poikki :laugh:

 

Muahhahhaa  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No onneksi ei ollut MD11, olisi tolppa varmaan pystyssä, mutta koneesta siipi poikki :laugh:

 

Mutta eihän mädärin siipi nyt noin voi vaan katketa, kyllä se jollakin johdoilla olisi vielä yhtenä kappaleena. ;):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näissä siviilikoneissa ns. pakkomurtokohtaa siivenkärjissä, joka rajoittaisi vauriot vain tietylle alueelle? Eikös pyrstössä ole vastaava, jos runko osuu maahan lentoonlähdössä?

 

T. Mika

 

Aivan, jos runko katkeaa, kone jättää vaurioituneen pyrstön maahan makaamaan ja etupää koneesta poistuu paikalta. Siis juuri niinkuin sisiliskotkin tekevät.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, jos runko katkeaa, kone jättää vaurioituneen pyrstön maahan makaamaan ja etupää koneesta poistuu paikalta. Siis juuri niinkuin sisiliskotkin tekevät.  ::)

 

Huumorinkukka se kaunein kukka. Lähinnä tarkoitin, että vauriot rajataan myös pyrstössä tiettyihin rakenteihin.

 

:)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään