Toni Kurola

ilmavoimien tukikohdat Suomessa

29 viestiä aiheessa

liekkö muuten Suomessa pelkästään ilmavoimien käytössä olevia kenttiä tai tukikohtia. vai operoivatko ilmavoimat samoilta kentiltä ku siviililiikenne? esim PohjoisRuotsissa on joitaki kohteita joista tunnetuin on varmaanki Bas-90 lähellä arvidsjauria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole pelkästään ilmavoimien käytössä olevia kenttiä.

Tosin kaikilla kentillä ei nyt ole reittiliikennettä. Muita siviilikoneita kylläkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

esim PohjoisRuotsissa on joitaki kohteita joista tunnetuin on varmaanki Bas-90 lähellä arvidsjauria.

Bas 90 ei ole tukikohdan nimi vaan Ruotsissa 1970-luvulla Viggeneitä varten käyttöönotetun tukikohtakonseptin nimi. Lisätietoja ruotsinkielisessä Wikipediassa http://sv.wikipedia.org/wiki/Bas_90, jossa on myös luettelo kaikista Bas 90 -tukikohdista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä esim. Lemin suora on pelkästään Ilmavoimien käytössä oleva tukikohta.

Mä olen joskus nähnyt siellä autojakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen joskus nähnyt siellä autojakin.

JaaHah  ;D älysit sentään etteivät ne ole siviililentokoneita vaikka liikkuvatkin polttomoottorilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka tiet onkin kovin mutkille tehty, niin onhan meillä Lemillä jokunen suorakin  :D mutta ei meillä kyllä lentokenttää ole, paitsi tuolla esikaupunkialueella Lappeenrannassa  ;) Viimeeksi ollut lentokenttä sodan aikaan tuossa Lahnajärven jäällä, mutta nyt sitä ei ole aurattu  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisi mennä Lemi ja Lusi Topilla vinksinvonksin vai? ;D

Joo  ;D L:llähän ne alkavat molemmat + 4 kirjainta, joista kaks on samaa. Eikä varmasti ole siviililiikennettä tässä tukikohdassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo  ;D L:llähän ne alkavat molemmat + 4 kirjainta, joista kaks on samaa. Eikä varmasti ole siviililiikennettä tässä tukikohdassa.

Ootas kun käyn kattomassa... kovasti on sellainen kutina, että siellä on nytkin lähinnä siviililiikennettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ootas kun käyn kattomassa... kovasti on sellainen kutina, että siellä on nytkin lähinnä siviililiikennettä.

Turha reissu Tatu, se ei ole nyt tukikohta se on maantie.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turha reissu Tatu, se ei ole nyt tukikohta se on maantie.

Eli suomessa olevien ilmavoimien tukikohtien määrä vaihtelee riippuen onko sotaharjoitus vai ei...

Niin ja se on varatukikohta. Nytkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä esim. Lemin suora on pelkästään Ilmavoimien käytössä oleva tukikohta.

Miten Lusi poikkeaa muista Suomen maantietukikohdista/varalaskupaikoista? Kyllä muillakin maantietukikohdilla on käyty luvan kanssa siviili-ilma-aluksilla, niin miksi ei Lusissakin voisi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten Lusi poikkeaa muista Suomen maantietukikohdista/varalaskupaikoista? Kyllä muillakin maantietukikohdilla on käyty luvan kanssa siviili-ilma-aluksilla, niin miksi ei Lusissakin voisi?

Kollegat männävuosina iteasiassa kävivät, AA-5:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok.. Onko tuo Porvoon moottoritie siis myös tukikohta?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok.. Onko tuo Porvoon moottoritie siis myös tukikohta?  ;D

Sitä ei tietääkseni ole ilmavoimat käyttäneet eli ei ole tukikohta mutta varalaskupaikkana näyttää siviilipuolella käytetyn hyvällä ja ei ihan niin onnistuneella lopputuloksella. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän on Malmin kolmas kiitotie...

Tästä tulikin mieleen, että Katariinantien salaiseen tukikohtaan (Hesa-Vantaa 4. kiitotie) ei varmasti ole laskeutunut yksikään siviilikone. Buaahh, hässikääs nyt hetki tätä faktaa ;D. Eli vastaus Tonin kysymykseen on: on!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä ei tietääkseni ole ilmavoimat käyttäneet eli ei ole tukikohta mutta varalaskupaikkana näyttää siviilipuolella käytetyn hyvällä ja ei ihan niin onnistuneella lopputuloksella. ;)

Mikäs niissä varalaskuissa sitten epäonnistui, yksi kone vähän kärsi vaurioita ja lentää edelleen ja naarmuakaan ei tiettävästi ihmisille tullut kummassakaan. Toisen koneen tosin myrskypuuska viskasi Malmin kentällä selälleen, joka ei kyllä mitenkään liity noihin pakkolaskuihin.  Tuomelalta pyydän tarkennusta vain ja ainoastaan viimeiseen virkkeeseesi. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs niissä varalaskuissa sitten epäonnistui, yksi kone vähän kärsi vaurioita ja lentää edelleen ja naarmuakaan ei tiettävästi ihmisille tullut kummassakaan. Toisen koneen tosin myrskypuuska viskasi Malmin kentällä selälleen, joka ei kyllä mitenkään liity noihin pakkolaskuihin.  Tuomelalta pyydän tarkennusta vain ja ainoastaan viimeiseen virkkeeseesi. ???

Tarkennusta kun kerran haluat niin ehdotan että luet lauseen uudelleen muutamaan kertaan ja huomioit sanan IHAN siinä. Ainakin minun ymmärryksessäni onnistunut ja ei ihan niin onnistunut lauseessa tarkoittaa eri asiaa kuin onnistunut ja ei onnistunut, kuten vastauksestasi saan käsityksen sinun asian tulkinneen.  Kelpaako?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkennusta kun kerran haluat niin ehdotan että luet lauseen uudelleen muutamaan kertaan ja huomioit sanan IHAN siinä. Ainakin minun ymmärryksessäni onnistunut ja ei ihan niin onnistunut lauseessa tarkoittaa eri asiaa kuin onnistunut ja ei onnistunut, kuten vastauksestasi saan käsityksen sinun asian tulkinneen.  Kelpaako?

Ei kelpaa koska et vastannut siihen mitä se "ei ihan niin onnistuneella lopputuloksella" tarkoittaa. Unohda koko juttu koska et näytä itse edes ymmärtävän mitä tarkoitin.  ;)   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kelpaa koska et vastannut siihen mitä se "ei ihan niin onnistuneella lopputuloksella" tarkoittaa. Unohda koko juttu koska et näytä itse edes ymmärtävän mitä tarkoitin.  ;)   

Unohdetaan kun emme kerran edes puhu samaa kieltä. Eiköhän tuosta ole riittävän monta sivua tuolla aiemmin jauhettukin niin tosiaan unohdetaan koko juttu ja minä palaan taas hamaan tulevaisuuteen kestävään hiljaisuuteen täällä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään