Tatu Koiranen

EFHF liikenteelle transpondeerikoodit

14 viestiä aiheessa

Tiedoksi, ettette ihmettele kun lennonjohto luettelee koodia paikallislennollenne... Finavia tiedottaa seuraavasti:

 

Järjestelmäpäivityksen myötä Malmin lennonjohdosta annetaan yksilölliset transponderi -koodit kaikille lennoille, myös paikallislennoille. Poikkeuksena vain laskukierroksessa tai helikopterien harjoitusalueella toimivat lennot.

 

Kim Raju, Air Traffic Controller

Finavia Corporation, Helsinki-Malmi Airport

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi, ettette ihmettele kun lennonjohto luettelee koodia paikallislennollenne... Finavia tiedottaa seuraavasti:

 

Järjestelmäpäivityksen myötä Malmin lennonjohdosta annetaan yksilölliset transponderi -koodit kaikille lennoille, myös paikallislennoille. Poikkeuksena vain laskukierroksessa tai helikopterien harjoitusalueella toimivat lennot.

 

Kim Raju, Air Traffic Controller

Finavia Corporation, Helsinki-Malmi Airport

 

Tämähän on ollut arkipäivää pitkään jo muuallakin. VFR-lennoille on jo pitkään annettu transponderi-koodit mm. Turkkuses. Hienoa, että Malmillakin pääsee nauttimaan yksilöidystä valvonnasta :)  Ikävää kuitenkin, että briefingit poistuvat pikkuhiljaa maakunnista. Toisaalta hyvää siinäkin voi olla se, että nyt viimeistäänkin plaanin tekijöiden on opeteltava täyttämään aito lomake.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on ollut arkipäivää pitkään jo muuallakin. VFR-lennoille on jo pitkään annettu transponderi-koodit mm. Turkkuses. Hienoa, että Malmillakin pääsee nauttimaan yksilöidystä valvonnasta :)  Ikävää kuitenkin, että briefingit poistuvat pikkuhiljaa maakunnista. Toisaalta hyvää siinäkin voi olla se, että nyt viimeistäänkin plaanin tekijöiden on opeteltava täyttämään aito lomake.

 

No ei ihan niinkään.

 

Viimeisten 12 kk aikana olen täyttänyt FPL-lomakkeen yhden kerran, paperilla. 

eFPL:ään en kertaakaan.

Silti olen tainnut jättää lentosuunnitelman muutamasta sadasta lennosta.

 

Ai niin, katsokaapas:

www.rocketroute.com

Ilmaista koekäyttöä tarjolla.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi sama juttu, että kun annatte lähtöilmoituksen aluelennonjohdolle puhelimitse tai radiolla, napsahtaa myös sieltä automaattisesti koodi. Tiedon kaivaminen kestää hetken, joten älkää heti kadotko jaksolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli vastaan sellainenkin ilmiö, että lähtökentältä lähdettyä annetun koodin sijasta napsautetaan 2000 päälle. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus - pitäkää jo annettu koodi lennon loppuun asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli vastaan sellainenkin ilmiö, että lähtökentältä lähdettyä annetun koodin sijasta napsautetaan 2000 päälle. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus - pitäkää jo annettu koodi lennon loppuun asti.

Moi!

 

Viime kesänä torni pyysi (=määräsi?) minua vaihtamaan koodin takaisin 2000, kun päätin plaanin jossain tuolla mil-cta rajalla. Itse ajattelin että olisin voinut käyttää koodia lennon loppuun saakka, mutta toki tottelin tässäkin asiassa tornia.

 

-Markku

ps. Päätin plaanin siksi jo ilmassa, kun olin liittymässä Kauhajokelaisten puljaan, mutta en vielä tiennyt ehdinkö laskeutua ennen muiden koneiden starttia, vai liitynkö puljaan suoraan ilmasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli vastaan sellainenkin ilmiö, että lähtökentältä lähdettyä annetun koodin sijasta napsautetaan 2000 päälle. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus - pitäkää jo annettu koodi lennon loppuun asti.

Kuullostaa tutulta... Oletus oli että kun IFR perutaan ja mennään VFR planille niin myös siirrtytään 2000 koodille. Ei näemmä siis pidä olettaa mitään, vaan pidetään aina se koodi joka ollaan lähtiessä saatu. Ihan järkeenkäypä asia tietenkin.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa tutulta... Oletus oli että kun IFR perutaan ja mennään VFR planille niin myös siirrtytään 2000 koodille. Ei näemmä siis pidä olettaa mitään, vaan pidetään aina se koodi joka ollaan lähtiessä saatu. Ihan järkeenkäypä asia tietenkin.  ::)

 

Heh, arvelinkin että siellä oli joku foorumilta tuttu. Tarkoitushan ei tosiaan ole kytätä, vaan helpottaa asiointia lennonvarmistuselinten ja lentäjän välillä. ARRien seuraaminen helpottuu oleellisesti. Tilanne on nyt tosiaan toinen valtakunnallisesti, toissaviikonloppuna koko lennonjohtojärjestelmä saatiin integroitua yhdeksi kokonaisuudeksi ja sen myötä näitä koodeja jaellaan. Ja siksi yhdellä lennolla on aina yksi koodi. Käskyä vaihtaa koodille 2000 ei pitäisi enää tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Viime kesänä torni pyysi (=määräsi?) minua vaihtamaan koodin takaisin 2000, kun päätin plaanin jossain tuolla mil-cta rajalla. Itse ajattelin että olisin voinut käyttää koodia lennon loppuun saakka, mutta toki tottelin tässäkin asiassa tornia.

 

-Markku

ps. Päätin plaanin siksi jo ilmassa, kun olin liittymässä Kauhajokelaisten puljaan, mutta en vielä tiennyt ehdinkö laskeutua ennen muiden koneiden starttia, vai liitynkö puljaan suoraan ilmasta.

 

 

Eiköhän tuossa ole ihan selkeä peruste vaihtaa se koodi 2000, kun FPL ei ole enää voimassa? Tuolla tavallahan se koodi vapautuu jollekin toiselle käyttöön, eikä tule sekaannusta kun lentelee kaksi samaa koodia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa ole ihan selkeä peruste vaihtaa se koodi 2000, kun FPL ei ole enää voimassa? Tuolla tavallahan se koodi vapautuu jollekin toiselle käyttöön, eikä tule sekaannusta kun lentelee kaksi samaa koodia?

 

Aivan, siinä tapauksessa kun plaani päätetään, on vaihdettava takaisin 2000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta annetun koodin hyödyntämisestä vielä: nykyään ovat VFR-lentosuunnitelmat kaikkien ATS-elinten nähtävissä Eurocat-esitysjärjestelmässä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joudutte jostakin syystä muuttamaan lentoreittiä lennonjohdon tai AFIS-elimen vastualueelle, ovat muutettua reittiä lukuunottamatta tiedot saatavilla. Tästä seuraa myös se, että ATS-elinten tarve kysellä paikkailmoituksia vähenee. Niin kauan kuin transponderin vastaajan valo vilkkuu, voitte odottaa että olette näkyvissä.

 

Tutkakentillä (Helsinki-Vantaa, Pirkkala, Halli, Jyväskylä, Kauhava, Kuopio, Rovaniemi ja Oulu, tulevaisuudessa myös Pori ja Turku) palvelun antaminen edelleen helpottuu.

 

Koodit annetaan koodiblokista 2600-77.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin transponderin vastaajan valo vilkkuu, voitte odottaa että olette näkyvissä.

 

Ei pidä paikkaansa. Tutkan signaali on niin paljon voimakkaampi, että transponderi vastaa siihen melko matalaltakin, mutta lähete ei koskaan mene perille tutkalle asti. Lisäksi ymmärtääkseni myös esimerkiksi Suomen puolustusvoimilla on [siirrettävää] tutkakalustoa, johon transponderit vastaavat, eli mikään ei takaa, että valoa vilkuttaisi ylipäätään siviilikäytössä oleva laite.

 

Koodit annetaan koodiblokista 2600-77.

 

Siis 2600-2677? Riittääkö 64 koodia miten hyvin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa. Tutkan signaali on niin paljon voimakkaampi, että transponderi vastaa siihen melko matalaltakin, mutta lähete ei koskaan mene perille tutkalle asti. Lisäksi ymmärtääkseni myös esimerkiksi Suomen puolustusvoimilla on [siirrettävää] tutkakalustoa, johon transponderit vastaavat, eli mikään ei takaa, että valoa vilkuttaisi ylipäätään siviilikäytössä oleva laite.

 

Jaahas...

 

Minkälainen mylly ja miten se arpoo noita koodeja?

 

Tietokone ja arpoo seuraavan vapaana olevan koodin jota ei ole osoitettu millekään muulle lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään