Simo Lallukka

Finnairin Convairin jäälle lasku

6 viestiä aiheessa

Olisikohan kyseessä tapaus, joka on kuvattu kirjassa Oksanen-Lindfors-Sistonen: Aerosta Finnairiin sivuilla 131-135.

 

Muutamia minimaalisia eroavaisuuksia tosin on, sillä konetyyppi on DC-3, matkustajia on toistakymmentä ja kyseessä ei ole pakkolasku, vaan lasku jäiselle kiitotielle ja kapteeni joutuu tekemään kässärin pysäyttääkseen ajoissa.

 

Mutta paikka on sama.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyseessä tapaus, joka on kuvattu kirjassa Oksanen-Lindfors-Sistonen: Aerosta Finnairiin sivuilla 131-135.

 

Muutamia minimaalisia eroavaisuuksia tosin on, sillä konetyyppi on DC-3, matkustajia on toistakymmentä ja kyseessä ei ole pakkolasku, vaan lasku jäiselle kiitotielle ja kapteeni joutuu tekemään kässärin pysäyttääkseen ajoissa.

 

Oliks tää se Hielmin Böken "kässärikäännös"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseoyhdistys Ry:n tiedoteessa Feeniks 1/1991 Böke lopettaa kertomuksensa tapauksesta Reverssiä kolmosella? (tarina on kirjoitettu Sakari Nikkolan luomaa kapteeni Koskikartiota mukaillen):

 

Tässä tarinassa Hannu Koskikartion osassa oli tosiasiassa tämän kirjoittaja, nykyinen museonhoitaja Börje Hielm, ja Kim Kaskineva on oikealta nimeltään Antti Remes, eläkkeellä jo hänkin. Hieman huonokuuloinen Wolle Laurila on tietysti oma itsensä, ja Moonika - kuka hän olikaan?

 

Wolle Laurila oli DC-3 ryhmän päällikkö ja "Moonika" lentoemännän henkilöllisyys on sitten Kaarina Kivilahti, jos tapaus on sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervasmaan "Tavallinen kapteeni" kirjassa on myös tapaus, joka oli lähellä päättyä Convairin jäälle laskuun: koelennolla ja vieläpä melko matalalla sammutettiin ensin toinen moottori ja sitten lepuutettiin toisen moottorin potkuri ;). Jäätynyt Vanhankaupunginlahti oli sopivasti hollilla, mutta moottorit saatiin kuitenkin ajoissa käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain Pohjois-Suomesta privaattiviestin tutulta ilmailuharrastajalta. Hän kertoi tavanneensa marketissa erään veteraanilentäjän, jonka mielestä Convair teki MELKEIN pakkolaskun jäälle, mutta pääsi kuitenkin kentälle (Sundsvall??)

Eli, jäälle tehtävään pakkolaskuun oli varauduttu. Yksityiskohtia tämä veteraanilentäjä ei tuon enempää muistanut.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään