Timo Partanen

Museo del aire Madrid

19 viestiä aiheessa

Madridin ilmailumuseo, Museo del Aire “Quattro ventos”

 

Madridissa on erittäin hyvä ilmailumuseo, joka sijaitsee Quattro ventos-lentotukikohdan yhteydessä. Museoon on oma, tukikohdasta erillinen sisäänkäynti, ja jos haluaa välttää kokemani monen kilometrin jalkapatikan lisättynä vartin taksimatkailulla, niin kannattaa ottaa Metro Quattro ventosin metroasemalle, ja sieltä kävellä suoraan museolle. Metroasema on moottoritien varressa, ja kun tulee ulos metroasemalta, niin päätyy todellakin aivan Madridin läntisen kehätien varteen. Kukaan ei puhu muuta kuin espanjaa, joten kielitaidottomien kannattaa lähteä seuraamaan tien varressa olevaa hiekkaista polkua, vaikka se tuntuu olevan käytettävissä olevista vaihtoehdoista se kaikkein epäilyttävin. Polku vaikuttaa siltä, että seuraavana vastaan tulee lehmiä ja sitten mahdollisesti voroja!! Yhtään kylttiä ei voi toivoa löytävänsä, ja vaikka jonkin verran puhun espanjaa, niin kaikki neuvoivat väärin eli minulle neuvottiin menemistä tukikohdan pääportille. Kun sitten olin saapunut sinne, totesi ystävällinen vartiosotilas, että matkaa museon sisäänkäynti on tukikohdan vastakkaisella puolella ja matkaa sinne on noin 8 km, miksi siis otin lopultakin taksin…

 

Museossa, kun siis lopulta päästin sinne, on 7 hangaaria ja suurien koneiden ulkoalue. Ensimmäisessä hangaarissa on historiallisesti tärkeät koneet, ja kannattaa muistaa, että Espanjan sisällissodan vuoksi Espanjassa on paljon merkittäviä koneita ajalta ennen toista maailmansotaa. Maassa on paljon sellaisia myös erityisesti saksalaisia koneita, joita toisen maailmansodan jälkeen re-moottoroitiin muulle kalustolle.  Hangaari 3 kattaa ensimmäisen ja toisen maailmansodan sekä sisällissodan. Sieltä löytyy mm kuvissa näkyvät kahdella eri moottorikonfiguraatiolla toteutetut Me 109 G2 variantit. Lisäksi siellä on lukuisia 30-luvun trainereita. Hangaarissa 4 on lukuisia espanjalsaia autogiroja ja helikoptereita, kun hangaari 5:ssä on mm Dragon rapidet. Hangaari 6 on varattu restaurointiin tuleville hankkeille, ja siksi mm Dornier 24 on siellä nykyisin.  Hangaarin 6 seinään on kiinnitetty mm DC 9:n ja Boeing 737:n eturungot, joihin ei kuitenkaan pääse edes sisältä käymään sisään – ne ovat siis vain koristeena. Hangaari 7 esittää pienoismalleja.

 

Ulkoalueella on mm KC-97 Stratotanker, kaksi Ju 52:a, Sabit Lansen ja Viggen, Mirageja, just to name few…

 

Niin, miksi sitten päädyin sinne – osallistun erääseen kokoukseen, joka järjestetään Madridissa kahdesti vuodessa, maaliskuussa ja syyskuussa. Tähän asti kokoukset ovat olleet maanantai - tiistaina, ja museo on aina kiinni maanantaisin. Kun tällä kerralla aikataulu vaihdettiin torstai-perjantaiksi, niin mahdollisuus museokäyntiin avautui kuin taikaiskusta.  Siksi siis tämä raportti…

 

Timo

 

 

 

Air Truck, maatalouskäyttöön rakennettu Pick-up-truck

[ attachment removed / expired ]

 

Dornier Do 24, ilmeisesti maailman ainoa...

[ attachment removed / expired ]

 

Dornier Do5 Ultra, niin ikään maailman ainoa säilynyt yksilö konetyypistä, jolla lennettiin matkustajia Atlantin yli

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksi Dragon Rapidea, missä muualla maailmassa voisi otta vastaavan kuvan...

[ attachment removed / expired ]

 

Espanjalaista kannibalismia, ihan kuin vanhassa Neuvostoliitossa, eli Casa 212-rivistö, ja  mitä niistä on  jäljellä...

[ attachment removed / expired ]

 

Espanjalainen Catalina, tosin ilman tykkitorneja ja keulan varustusta

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman Albatros

[ attachment removed / expired ]

 

2 kertaa Heinkel He 111,  missä muualla voisi ottaa tällaisen kuvan, kun tuo oikeanpuoleinen on vielä maailman vanhin olemassa olevsa yksilö....

[ attachment removed / expired ]

 

I15 ja I16, Espanjan sisällissodan veteraaneja

[ attachment removed / expired ]

 

Ju 52, Lufthansan väreissä

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmailuhistorian pläjäys, 2 X Ju 52 ja C47

[ attachment removed / expired ]

 

Me 108 Taifun ja Espanjassa lisenssillä valmistettu Renault-.moottori

[ attachment removed / expired ]

 

ME 109 G2 varustettuna Hispano Suiza-moottorilla

[ attachment removed / expired ]

 

Me 1099 G2 varustettuna RR Merlinillä

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksi versiota uudelleen moottoroiduista Me 109 G2:sta

[ attachment removed / expired ]

 

Mirage 1

[ attachment removed / expired ]

 

Saabit Lansen ja Viggen

[ attachment removed / expired ]

 

KC 97 Stratotanker. Huomaa siivissä suihkuturbiinit

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset raportista! Madridissa on tosiaan yksi Euroopan suurimmista ilmailumuseoista, jossa kannattaa käväistä, jos sinne suuntaan joskus eksyy. Vierestä löytyy myös toinen museo (Fundacion Infante de Orleans), jossa järjestetään joka kuukausi lentonäytös. Tällä museolla on hallussaan yksi Karjalan korvesta 90-luvulla noudettu Polikarpov I-16 Rata.

 

Linkki Espanjan museoihin:

 

http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Spain/index.htm

 

Museo del Airen koneista osa on replikoita (mm. I-16 & I-15). Heinkel He-111 -koneet ovat harvinaista herkkua.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

kiitokset täsmennyksestä. Missään ei mainittu, että nuo I15 ja I16 ovat replikoita, ja siten en osannut epäillä tuota vedätystä. Koneitahan oli sisällissodan aikana maassa runsaasti, joten ehkä siksi huiputus ei misään vaiheessa tullut mieleen. Samassa hallissa oli tosin vastamaalattu Fokker kolmitaso, ja valitettavasti kirkkaan punaiseksi maalattuna. Se oikea kun tuhoutui, niin tämän näki heti replikaksi ja se mainittiinkin ihan selkeästi.

 

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Well, Bob Ogdenin museokirja on hyvä tietolähde. Tästä kirjasta on ilmestynyt jo myös tuoreempi laitos, jossa lienee mukana myös "kylien" muistomerkit museoiden lomassa. Tämä kirja on must jokaiselle "museomiehelle".  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Moskova-Malta-Madrid on vielä suunnitelmissa, mutta eiköhän tuo mmm-trio joskus vielä toteudu... :P

 

PS Timon kuvista näkee hyvin nuo "Epspanjan"-mersut. Buchon (HA 1112-M1L) on nelilapaisella potkurilla ja Hispano-Suiza (HA 1112-K1L) kolmilapaisella potkurilla. Marseillesta kertovassa filmissä oli pääosissa noi Hispanot.

 

Afrikan tähti-filmi (Der Stern von Afrika) tuli joskus 90-luvulla tv:stä ja kuvauskenttinä toimi mm. Gando Gran Canarialta: http://www.youtube.com/watch?v=jK0Wzvr-628

 

PS1 USAAF:n A-14 happimaskit kehissä netzkopfhaubien kanssa... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa AirTruckissa luulisi olevan täydelliset pimeälento-varusteet, kun sitä ei päivällä kehtaa lentää.  :)

 

Niinpä - vaikka ei muotoilijan käyttämisestä haittaakaan olisi ollut, niin tuossa tapauksessa sen homman lienee hoitanut paikallinen peltiseppä...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatko Jukka sanoa mistä tuon (ja vastaavia) voisi hankkia edullisesti?  Säästäisi etsimisen vaivan.

 

Varmaan tämä Bob Ogden on kirjoittanut muitakin vastaavia opuksia muualta kuin manner-Euroopasta, kun lukemani perusteella kiertää "töikseen" maailmaa ja näitä museoita.

 

Mahdollisesti noita kirjoja voisi ostaa myös Suomesta, mutta kun täällä tuntuu vieläkin vallitsevan "Itämeri-ilmiö", joka nostaa kirjojen hinnan huomattavasti suuremmaksi kuin meren toisella rannalla. Kirjoja on muutenkin edullista tilata ulkomailta. Niistä ei mene tullia ja alvikin on pienempi, ja jos tilaa ne erikseen niin, että maksuun pantavat verot jäävät alle 10 jöröä, ei niitä peritä. Ainoa mutta on rahti. Ennenwanhaan tilailin USAsta asti kirjoja maarahtina varsin edullisesti (ne olivat tietotekniikkaa - en vielä silloin ollut kiinnostunut ilmailusta). Toimitusaika oli kuukauden tai kahden luokkaa, mutta kyllähän hyvää malttoi odottaa. En sitten tiedä saako nykyaikana, kun rahasta on tehty Jumala enää mitään mistään edullisesti.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatko Jukka sanoa mistä tuon (ja vastaavia) voisi hankkia edullisesti?  Säästäisi etsimisen vaivan.

 

Varmaan tämä Bob Ogden on kirjoittanut muitakin vastaavia opuksia muualta kuin manner-Euroopasta, kun lukemani perusteella kiertää "töikseen" maailmaa ja näitä museoita.

 

Mää tilasin tän uusitun painoksen taannoin suoraan Britanniasta, kun näytti olevan hankalaa saada kohtuuhintaan mistään muualta.

 

www.air-britain.co.uk, 28£ + 5£ postikuluihin. 672 sivua, joten hintaansa nähden ihan kiva tiiliskivi.

 

Sarjaan löytyy myös teokset "Rest of world", "British aviation museums" ja "North America" -laitokset.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Do24:ia lienee muutama säilynyt, ainakin briteillä on yksi (oli/on lainassa Hollannissa).

 

Tuo C/KC-97 Stratotanker olisi pakko nähdä. Israelissa on ja nyt tiedän, että myös Espanjassa. Simupuolelta tiedän, että ilmeisesti Saksassa väsätään lentokuntoon yhtä Stratoa, mutta päässeekkö tuota näkemään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen lista KC-97 survivorseja löytyi googlaamalla, mutta valtaosa tuntuu oleva Atlantin toisella puolella, mutta pari myös tällä rannalla.

 

A number of KC-97s survive, at least two of which are potentially airworthy: 52-2718 / N117GA Angel of Deliverance operated by the Berlin Airlift Historical Foundation, and N1365N known as Tanker 97 and operated until recently as an aerial firefighting airtanker by Hawkins & Powers.

 

Static displays include:

 

    the KC-97L "Zeppelinheim" at the National Museum of the United States Air Force at Wright-Patterson Air Force Base near Dayton, Ohio

    Air Mobility Command Museum at Dover Air Force Base, Delaware

    March Field Air Museum at March Air Reserve Base in Riverside, California

    Museum of Aviation at Robins Air Force Base in Georgia

    Rogue Valley International-Medford Airport in Central Point, Oregon

    Carolinas Aviation Museum at Charlotte-Douglas International Airport in Charlotte, North Carolina

    Grissom Air Museum at Grissom Air Reserve Base in Peru, Indiana

    Dyess Air Force Base in Abilene, TX

    Pima Air and Space Museum adjacent to Davis-Monthan Air Force Base in Tucson, Arizona

    The Airplane Restaurant adjacent to Peterson Air Force Base and Colorado Springs Municipal Airport in Colorado Springs, Colorado

    Whiteman Air Force Base in Knob Noster, Missouri

    Castle Air Museum at the former Castle Air Force Base in Atwater, California

    Museo del Aire (Spain) at Cuatro Vientos Airport in Madrid, Spain

    Strategic Air and Space Museum near Offutt Air Force Base in Ashland, Nebraska

    KC-97L 52-0905 / 0905 (cn 16599) Wisconsin National Guard Museum at Volk Field Air National Guard Base in Camp Douglas, Wisconsin

 

Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo aito I16 Rata, johon Jukka viittaa löytyy siis saman lentotukikohdan aitojen sisältä, joskin tukikohdan toiselta puolella. Tähän voisi taas todeta, että kylteille olisi ollut käyttöä...

 

Koneesta kerrotaan Fundacion Infante de Orleansin sivuilla seuraavaa espanjaksi, ja sitten googlella käännettynä englanniksi. Kone on siis alun perin löytynyt Kokkojärveltä Suomen rajan tuntumasta, rakennettu uusiksi Venäjällä ja sitten jotenkin päätynyt Uuteen Seelantiin, josta se oli ostettu museoon. Tämäkin tarina varmaan selkiää...

 

"Es precisamente esta Fundación la que, con la ayuda de muchos y el impulso de unos cuantos, ha conseguido recientemente cumplir su sueño de siempre, recuperar un avión tan emblemático como el “Mosca”.

En agosto de 2005 llegó a Madrid, procedente de Nueva Zelanda, un I-16 reconstruido en Rusia con restos encontrados en 1992 junto al lago Kokkoyarvi, en la tundra de la Karelia limítrofe con Finlandia. Pintado a semejanza del legendario CM-249 “Seis Doble”, con el que Bravo se “jugara el bigote” hace setenta años sobre nuestra patria común, vuela ahora felizmente pilotado por el Presidente de la FIO, Carlos Valle."

 

EnglishSpanish

 

"It is this foundation which, with the help of many and the momentum of a few, has recently achieved his dream of ever recovering a plane as emblematic as the "Fly". In August 2005, arrived in Madrid from New Zealand, a reconstructed I-16 in Russia remains found in 1992 near the lake Kokkoyarvi in the tundra of Karelia borders on Finland. Painted like the legendary CM-249 "Double Six", with which Bravo "play the mustache" seventy years ago on our common homeland, now happily fly flown by the President of the FIO, Carlos Valle."

 

Ajatus selviää tekstistä, vaikka kieli ei ihan täydellistä olekaan.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Tuo Rata on yksi kuudesta Uudessa-Seelannissa Alphine Fighter Collectionin entisöimmästä yksilöstä.  ;)

 

Survivors

 

In the early 1990s, New Zealand pilot and entrepreneur Sir Tim Wallis' Alpine Fighter Collection organised the restoration of six I-16s and three I-153s to an airworthy condition, this project being completed in 1999 as the third and final I-153 arrived in New Zealand. After a spectacular international debut at the Warbirds Over Wanaka airshow in 1998 (for the I-16s) and 2000 (for the I-153s), some of the aircraft were sold off around the world, to the Commemorative Air Force in the U.S. (as pictured above), to Jerry Yagen of Virginia, and an I-16 to Spain, where it is held in the collection of the Fundación Infante de Orleans at Cuatro Vientos airport, Madrid, and is occasionally flown for the public. Despite intentions to keep one of each at the NZFPM, all of the I-16s have now been sold to overseas owners. Jerry Yagen also had a second I-16 restored in Russia.

 

Finnish Aviation Museum in Vantaa, Finland, has a two-seater I-16 UTI trainer on display.

 

The Flying Heritage Collection in Washington, United States has an airworthy I-16 Type 24.

 

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_I-16

 

Pari vuotta sitten tuli Eurooppaan toinen Rata Uudesta-Seelannista (Saksaan). Tämä yksilö on lennellyt jo Duxfordissa ja La Ferte-Alaisin lentonäytöksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi Dragon Rapidea, missä muualla maailmassa voisi otta vastaavan kuvan...

 

Duoda.. Duxfordissa taitaa pystyä, vieläpä lentävistä yksilöistä. Ja kyytiinkin pääsee.

 

Yst terv,

 

Tami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina on helpottavaa kuulla, että pääosin ehjiä ja jopa lentokuntoisia koneita on sittenkin säilynyt jäkipolvien ihmetykseksi ja kummastuksesksi piirrustuslautojen ja laskutikkujen ajalta...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madridin ilmailumuseo, Museo del Aire “Quattro ventos”

 

Air Truck, maatalouskäyttöön rakennettu Pick-up-truck

Tehtaan esittelyfilmi samaisesta lentolaitteesta:

 

Vinkeän näköinen ilmassa  :laugh:

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barcelonan lähettyviltä löytyy myös pari KC-97:aa:

http://www.ruudleeuw.com/barcelona.htm

Jostain syystä mulla noi kuvat ei aukea.

Google Earth: 41 28'43N 2 03'20E

 

Antti

 

Antti, mulla kuvat aukesi kotikoneella ihan oikein, työkoneen palomuuri tms oli agressiivisempi ja ei sallinut niiden avaamista. Milenkiintoinen juttu kaiken kaikkiaan. Näyttää nyt siltä, että kaikkien kolmen Espanjan ilmavoimia Francon aikana palvelleiden Stratotankkereiden olinpaikat ovat siis selvillä. Barcelonan lähellä on siis myös mahdollisesti yksi Stratofreigher. Ihmetyttämän jäi vain se, miten hmeessä koneiden raadot on saatu noin eirkoiseen paikkaan. Koneet saattaa olla tuotu paikalle osina, koska tuon kokoiosia airframeja ei hepolla tuoda muutoin pailkalle kuin lentämällä. Mutta miksi, koska kustanus ei voi olla ihan mitätön.

 

Mielenkiiintoista on myös se, että koneet ilmeisesit pysyivät USAF:n omistuksessa, vaikka ne palvelivatkin pääosin Espanjan ilmavoimia. Jutussa mainitaan myös se, että tankkereiden luovutus espanjalaisten käyttöön oli osa tukikohdan vuokraussopimusta Espanjan hallituksen ja USA:n välillä.

 

Kaikki Espanjassa palvelleet KC-97-koneet olivat näemmä L-mallia, jossa on sis nuo aputurbiinit siiven kärjessä koneen huippunopeuden nostamiseksi lähemmäs palveltavia koneita.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla