Timo Hyvönen

Kevätverryttelyä - matkalennon suunnittelu

48 viestiä aiheessa

Siis oliko tuo lista muka oikeasti näin täydellinen ja kattava ettei kukaan osannut siihen lisätä mitään? Kertokaa nyt ihmeessä vielä parempia vinkkejä!

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva kertomus! Valitettavasti tuo koulutuksellinen osuus viestistä hieman laimenee, kun se on siroteltu sinne ja tänne sinänsä mukavan lentotarinan sekaan.

 

Itse olen joutunut jättämään lentämisen viime aikoina vähemmälle, joten tämä tuli tarpeeseen nyt kun sesonki taas alkaa.

Vielä kun mukaan saisi sellaisen rautalankamallin plaanin tekemisestä, joka kattaa myös nykyisin käytettävissä olevat tavat tehdä plaani radiolla tai puhelimella, niin avot.

:thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ei tule eletteyä samalla vauhdilla kuin muut (vaikka kone lujaa kulkisikin).

Listaa voinee täydentää sillä, että finavian julkaisuista voisi kaivaa ilmaliikennepalvelujen aukiolot mukaan ja lisäksi ultrillakin kannattaa olla mukana reitin lähialueen kenttien kartat ja notam-tilanne jos niinku kuitenkin saattaa tarvita varakenttää syystä tai toisesta.

Yllätin itseni viime vuonna Jonesuun retkellä sillä, kuinka paljon paprua piti oikeesti tulostaa mukaan.

SUIO:n matsku oli enemmänkin lennonopettajien kertauskoulutuksen oppituntimateriaalia eikä sinällään matkalennon tarkastuslista. Niitä kalvoja ei ollut kirjoitettu auki siihen tarkoitukseen.

 

Lentäkää korkealla!

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tosiaan ne kenttäkansiot, ite printtasin ne vfr.fi:stä mutta lisäsin linkit. Varsinkin lentoasemien kartat on syytä olla mukana, pitää katsoa jos ne sais tohon ipadiin niin ei tarttis paperia.

 

Tuolta ippc.no:sta saa ne notamit kertaklikkauksella.

 

Editoin myös vähän tota listaa listaksi, nyt se on selkeämpi

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota reittibulletinien tarkastamisen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Jostakin syystä on joillekin lentäjille jäänyt sellainen käsitys, että kun SB:hen (Suomen Briefing) soittaa ja plaani vastaanotetaan ilman kommentteja, tarkoittaisi se sitä, että SB:ssä tsekataan myös ammunnat ja ATS-elinten aukioloajat lentoa varten.

 

Näin ei kuitenkaan ole, vaan niiden selvittäminen on edelleen pilotin vastuulla. (Aukioloilla on merkitystä siinä miten lentosuunnitelma päätetään.)

 

Virheellisen olettamuksen seurauksena tapahtui muutama aktiiviselle ammunta-alueelle lentäminen viime kesän aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu mutta eräs pisti silmään. Siinä potkurilentäjien keräämässä kansiossa ei ole käyttökelpoista muu kuin se nahkainen kansio. Vanhentuneen tiedon levittäminen ja käyttäminen ilmailussa pitäisi olla ankarasti rangaistavaa, vähintään kymmenen vuotta kuritushuonetta ja vehkeet valtiolle! (varovainen hymiö) Oikeasti, ajantasaista tietoa saa monesta paikasta, helposti ja ilmaiseksi. Voi verrata vaikka muutos/päivityshistoriaa, VFR-Suomi: https://ais.fi/ais/vfr/gen_fi/muutoslista.html

 

Potkurilentäjien lista mahtuu tähän: Kenttien päivitys tiedot. Päivitetty 24.6.2010

Sisällys luettelo. Päivitetty 18.1.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virheellisen olettamuksen seurauksena tapahtui muutama aktiiviselle ammunta-alueelle lentäminen viime kesän aikana.

 

Se kartta on kyllä hyvä ja havainnollinen, itse käytän sitä

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tein lähtöilmoituksen radiolla alueelle. Nousin tyytyväisenä kohti matkalentokorkeutta kun alue kutsui yhtäkkiä takaisin - "OHU635 koodaa 2643". Ai niin tosiaan, tämä on tieto syytä muistaa odottaa ennen kuin poistuu jaksolta."

 

Tässä tietty miettii että miksi poistut jaksolta?

 

Sääpalveluista tulee mieleen Jenkkien http://ows.public.sembach.af.mil/ - näppärät piiiitkän aikavälin swc-karttaennusteet. Noita Kun seuraa pitkin viikkoa ja katsoo miten ennuste ajan mittaan muuttuu, saa aika hyvän kuvan siitä mihin ollaan menossa. Yleensä ennuste kun tuppaa menemään about oikein mutta tilanne saattaa kehittyä ennustettua hitaammin tai nopeammin..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tietty miettii että miksi poistut jaksolta?

Seuraavan kentän jaksolle.

 

Alueen liikennekonepulinaa ei G-ilmatilassa ole kai pakko kuunnella.

 

Ok, noissa kangaspuissa on nykyään yleisesti dual-radiot joten voihan sitä aluetta pitää siellä taustalla kohisemassa tarvittaessa mutta harvoin sitä tarvetta on.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin lentoasemien kartat on syytä olla mukana, pitää katsoa jos ne sais tohon ipadiin niin ei tarttis paperia.

 

CircleToLand on juuri tuohon tarpeeseen tehty ipad-app, saa ajantasaiset kartat ladattua ohjelman välimuistiin eli toimii lennolla ilman nettiyhteyttä.

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavan kentän jaksolle.

 

Alueen liikennekonepulinaa ei G-ilmatilassa ole kai pakko kuunnella.

 

Ok, noissa kangaspuissa on nykyään yleisesti dual-radiot joten voihan sitä aluetta pitää siellä taustalla kohisemassa tarvittaessa mutta harvoin sitä tarvetta on.

 

t. Timo

Jos kerran aktiivisesti otit yhteyttä aluenennonjohtoon ja aktivoit plaanin, niin aluenennonjohto minun mielestä olettaa että olet/pysyt taajuudella toistaiseksi. Jos haluat jättää taajuuden on vähintään kohteliasta ilmoittaa sitä, sen jälkeen olet taas vapaana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerran aktiivisesti otit yhteyttä aluenennonjohtoon ja aktivoit plaanin, niin aluenennonjohto minun mielestä olettaa että olet/pysyt taajuudella toistaiseksi. Jos haluat jättää taajuuden on vähintään kohteliasta ilmoittaa sitä, sen jälkeen olet taas vapaana.

Käsittääkseni alue ei odota eikä oleta pysyttävän taajuudella sen jälkeen kun lähtöilmoitus on kuitattu tehdyksi, radioliikennesessio on siis päättynyt. G-ilmatilassa ei vaadita radioyhteyttä. Kohteliaisuudesta en sitten tiedä yhtään mitään.

 

Mites Jouni on, ainakin viime perjantaina tuntui tuo ilma vilisevän liikennekoneliikennettä, en kyllä lähtisi sinne turhia huutelemaan.

 

Kännykän käyttö lähtöilmoitukseen on taas makuasia. Melu ohjaamossa on melkoinen.

 

Vielä pari vuotta sitten olisin tehnyt plaanin vasta 10 min ennen Malmia - olisihan se vieläkin mahdollista, vaikka ohjaus on vahvasti etukäteisplaaneihin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vähän se on kyllä ollut sillai, että en oleta deppi-ilmoitusten antajien pysyttelevän jaksolla, kun sitä mikään määräys ei varsinaisesti vaadi. Aika nopeasti ennenmuinoin koneet katosivat jaksolta, mutta tilanne on näppituntumalta muuttunut parempaan päin, koneet saa joskus jopa kiinni vaikkapa jos on tarvis pyytää apua esimerkiksi metsäpalon tsekkaukseen.

 

Kun itse lentelen, pidän radion alueen jaksolla, ellen ole yksiradioisella koneella jonkin kentän vaikutuspiirissä. Tähän on parikin syytä: aluelennonjohto on nopeasti saavutettavissa jos jotakin sattuu ja toisekseen: randomillakin koneella tietää että radio ainakin vastaanottaa, eikä piuhoja ole irti.

 

Ainakin yksi kollega sitten erikseen huomautti, etteivät aio jakaa noita koodeja depin ilmoittelijoille. Toivottavasti tällainen ei ole kauhean yleistä, ainakain minä näkisin että kun ARR-valvonta nojaa lennonvarmistuksen Eurocat-järjestelmään ja sen arpomiin koodeihin, kannattaa niitä käyttää.

 

Sitä on vähän tullut ihmetelleeksi, että mikä se pistää usean pilotin ilmoittamaan ARRin juuri laskukierrokseen liityttäessä, kun lennon tilastollisesti vaarallisin vaihe on juuri alkamassa. Ei olisi lainkaan huono idea ilmoittaa sekä DEP että ARR puhelimella, jos vaan pystyy asian hoitamaan kännyllä. Useimmathan saa sitten näppärästi napsautettua off-line tilaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva juttu Timo ja opettavainenkin. Mukava katsella maisemia ilmasta.

 

Pari kommenttia kuvista: "Loviisan ydinvoimala" on oikeasti Loviisan satama, ydinpöntöt on tuosta vähän vasemmalle ja isompia... Laivaväylän sijaan lauhdevedet pitävät isomman altaan auki jäistä. Eka "Neste" on Seo Alpiruusu Elimäellä ja toka Seo on Pukaron Paroni.

 

Nimim. Saabilla tuosta ohi Lappeeseen kyydissä lentäneenä ja kutostiellä matalalentoa itsekin satoja kertoja harrastaneena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kännykän käyttö lähtöilmoitukseen on taas makuasia. Melu ohjaamossa on melkoinen.

 

Sitä varten on keksitty pluutuutilla varustetut ANR-headsetit!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääpä ehdottaa kerho(i)lle

 

t. Timo

 

Ehdottakaa myös Viestintävirastolle; jospa syntyisi konsensus matkapuhelimen käyttämisestä ilma-aluksessa sitten..

Vai onkohan sekin määräys jo kumottu (että matkapuhelinta ei saa käyttää ilma-aluksessa).

Todettakoon että Bose A20:n BluuTööt toimii iPhonen kanssa oikein hvyin.

 

peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottakaa myös Viestintävirastolle; jospa syntyisi konsensus matkapuhelimen käyttämisestä ilma-aluksessa sitten..

Vai onkohan sekin määräys jo kumottu (että matkapuhelinta ei saa käyttää ilma-aluksessa).

Todettakoon että Bose A20:n BluuTööt toimii iPhonen kanssa oikein hvyin.

 

peter

 

Ei taida hetkessä onnistua: Matkapuhelinverkon kennot on suunniteltu siten,

että käyttäjän antennin korkeus ei paria sataa jalkaa ylitä. Verkko ei

pidä siitä, että puhelin kuuluu turhan monelle tukiasemalle.

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida hetkessä onnistua: Matkapuhelinverkon kennot on suunniteltu siten,

että käyttäjän antennin korkeus ei paria sataa jalkaa ylitä. Verkko ei

pidä siitä, että puhelin kuuluu turhan monelle tukiasemalle.

 

-Tane

 

Kennot as in solut (cell)? Tämä nyt olemassaoleva ongelmahan (varsinkaan 3g-datalla) ei ole ymmärtääkseni aivan vastaava, kuin vanhaa gsm-verkkoa koskeva, mutta joka tapauksessa, ottaen huomioon, miten pienestä määrästä ihmisiä on kuitenkin kyse, väittäisin, että matkapuhelimen käyttö ilmassa olevassa ilma-aluksessa "häiritsee" verkkoa lopulta melko nimellisiä määriä. Toki varmaan jonkin verran. Myöskään tornirakennuksiin- ja rakennelmiin kiivetessä, tai nosturilla operoidessa, ei vastaavia kieltoa ole asetettu, taas tulee häiriöitä. Varsinkin kaupungissa, jossa asemia on tiheästi! Kiellon merkityksen kannalta olennaista on myös se, kuinka suuri osa siitä ei tällä hetkellä piittaa. Olisi virheellistä esittää väite, että ongelmia tulee jos käyttö sallitaan, mikäli tälläkin hetkellä kiellon ollessa voimassa, 75 % lentää kännykkä päällä.

 

Määräys on kuitenkin edelleen voimassa ja sen kanssa on elettävä. Olisi tietysti toivottavaa, että sitä myös noudatettaisiin kun se kerran on olemassa, nythän on mm. purjelentokilpailuissa käytetty mobiilidatalla toimivia laitteita, jotka ovat ilmoittaneet koneen sijainnin maahan, joka on mahdollistanut näin koneiden seuraamisen... Tälläisiä laitteita myös markkinoidaan suomessa, vaikka hyvin tiedetään, että niiden käyttö on laitonta siinä toiminnassa, mihin niitä markkinoidaan käytettäväksi.

 

No, ehkä tämä offtopicista tällä kertaa..

 

ps. ymmärtääkseni korkeutta suurempi ongelma olisi ilma-aluksen nopeus, mikäli ilma-alus liikkuu tukiasemaa kohti tai sieltä pois riittävällä vauhdilla, lähetteen tahdistus ei enää toimi suunnitellusti. Tämä ei tosin taida olla ongelma ainakaan purtsikoilla tai ultrilla. 3GPP:ltä saa lisätietoa. Siitä, miten hyvin verkko sietää doppleria, en tiedä. Joku raja silläkin tietysti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Mulla olis välppä lentosuunnitelman tekemiseen: http://koti.mbnet.fi/korsu/ilmailu/plan2/

 

Aikaisempi versio oli tämä viime keväänä tehty "Esitäytetyt lentosuunnitelmat" (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99152.msg1286493.html#msg1286493).

 

Nyt systeemi on viety astetta tai kahta pidemmälle, ja mielestäni se vähentää kiitettävästi näpyttelyn tarvetta, kun plaania tehdään esim. kännykällä reissun päällä. Puutteitakin vielä on, mutta ainakin minulle tästä on jo ollut hyötyä.

 

-Markku

ps. Tämä on siis omaan käyttööni tehty, mutta en pahastu jos joku muukin haluaa tätä kokeilla tai käyttää.

ps2. Ainakin FK-9:n ohjaamosta saa soitettua lähtöilmoituksen puhelimella, eikä ole edes lisätty äänieristyksiä. Kokeiltu on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps2. Ainakin FK-9:n ohjaamosta saa soitettua lähtöilmoituksen puhelimella, eikä ole edes lisätty äänieristyksiä. Kokeiltu on.

 

Ei kait nyt ole tarkoitus, että näin toimittaisiin? Ainakin se nainen jolle itse tein noin sanoi, että taustamelu on "aika paha".

Päätin sitten, että seuraavalla kerralla soitan ennen koneen käynnistystä, olipa virallinen ohje mitä tahansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään