Kari J. Ansamaa

Enstrom kopterin ominaisuudet?

11 viestiä aiheessa

Eräässä keskustelussa moiset päristimet haukuttiin huonoiksi sen kummemmitta perusteluitta, lieneekö totta? Jos, niin mistä lienee johtunut? Lisäksi joskus aikonaan huhu kertoi sellaisen suomessa muutetun Kamovin vastakkaisiin suuntiin pyörivin roottorein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitannet tuohon Autoliiton helikopterijuttuun liittyvään kommenttiini.

 

En suinkaan tarkoittanut sitä että Enska olisi ollut huono, se nyt vaan oli vähän haasteellisempi lennettävä. Omasta mielestäni suurimpana syynä tähän haasteellisuuteen oli erittäin raskas pääroottori. Tämä vaikutti siten että pääroottorin lapakulmien muutokset vaikuttivat erittäin voimakkaasti roottorin kierroslukuun.

 

Koska Enskassa ei ollut minkäänlaista säätölaitetta, kierrosluvun säätö tapahtui ainoastaan manuaalisesti. Tällöin pilotin piti osata hieman ennakoida nousuvivun liikkeen vaikutusta roottorin kierroslukuun. Kyllähän tätä ennakointia pitää harrastaa mm Schweizer 300:llakin mutta siinä pyörivät massat ovat paljon pienemmät ja kaasuun reagointi on nopeampaa.

 

Koska roottori tosiaan oli raskas, niin kierrokset laskivat äkkiä mutta nousivat hitaasti. Normaalissa matkalennossa tästä ei ollut mitään haittaa, mutta sellaisessa lentämisessä jossa koneella liikehdittiin reippaasti, tällä oli merkitystä. Toisaalta raskas pääroottori antoi erittäin hyvät autorotaatio-ominaisuudet, melkein Jet Rangeriin verrattavat.

 

Muutenhan Enska oli miellyttävä lentää. Suhteellisen nopea ja siinä oli tilava ohjaamo josta oli hyvä näkyvyys.

 

Eerolan Viki aloitti projektin jossa Enskaan piti tulla koaksiaaliroottori. Valitettavasti projekti jäi kesken Vikin siirryttyä ilmailemaan höyhensiivin...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eerolan Viki aloitti projektin jossa Enskaan piti tulla koaksiaaliroottori. Valitettavasti projekti jäi kesken Vikin siirryttyä ilmailemaan höyhensiivin...  :(

 

Projekti on jossain päin jenkkilää ilmeisestikin lentokuntoiseksi rakennettuna.

 

http://i273.photobucket.com/albums/jj221/schwoch1/dustin2.jpg

 

Olisi kyllä ollut kiva tietää minkälainen värkki tuosta lopulta ominaisuuksiltaan tuli, mutta kohtalaiset jäljitysyritykset tuossa taannoin eivät tuottaneet tulosta. Koaksiaalitekniikkahan ei siinä ollut peräisin Kamovista, vaan jenkkien radio-ohjattavasta Gyrodyne torpedopommittajasta (tai miten nyt sitten tuollainen miehittämätön "drone" paremmin suomennettaisiin...).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että Enstrom -kopterilla lensi (ohjaajana) kansanedustajanakin toiminut Amerplast -muovikassitehtaan toimitusjohtaja Sami Suominen. Jossain vaiheessa hänellä  jokin laskeutuminen järven läheisyydessä tuotti kai joitain yllätyksiä, ja helikopteri hieman kastui tuossa tapauksessa.

Sami Suominen eduskunnan sivulla

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hx5000.sh?%7Bhnro%7D=911559&%7Bkieli%7D=su&%7Bhaku%7D=kaikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että Enstrom -kopterilla lensi (ohjaajana) kansanedustajanakin toiminut Amerplast -muovikassitehtaan toimitusjohtaja Sami Suominen. Jossain vaiheessa hänellä  jokin laskeutuminen järven läheisyydessä tuotti kai joitain yllätyksiä, ja helikopteri hieman kastui tuossa tapauksessa.

Sami Suominen eduskunnan sivulla

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hx5000.sh?%7Bhnro%7D=911559&%7Bkieli%7D=su&%7Bhaku%7D=kaikki

 

http://www.airliners.net/photo/Amerplast-%28Sami-Suominen%29/Enstrom-F-28A/1323588/&sid=8f7c7b6e45c427152847b7c0425d4fd3

Olikos tuo Suomisen enska (OH-HSS) puoliksi Lentotoimen? Uoskalla se oli ainakin käytössä ja siinä oli Suomisen firman (Amerplast) mainokset. Tuossa kuvassa jokin muukin mainos näyttäisi olevan, en jaksa muistaa mikä.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koska roottori tosiaan oli raskas, niin kierrokset laskivat äkkiä mutta nousivat hitaasti. Normaalissa matkalennossa tästä ei ollut mitään haittaa, mutta sellaisessa lentämisessä jossa koneella liikehdittiin reippaasti, tällä oli merkitystä. Toisaalta raskas pääroottori antoi erittäin hyvät autorotaatio-ominaisuudet, melkein Jet Rangeriin verrattavat.

 

 

Mielenkiintoista, äkkiseltään olisi kuvitellut, että roottori, jossa on massaa ja inertiaa, olisi yhtä hidas sekä kiihtymään että hidastumaan (mihin hyvät autorotaatio-ominaisuudetkin viittaisivat).  Aina oppii uutta :)

 

(edit: ...tai no, olisiko jutun juoni siinä, että moottoriteho kuitenkin vaikuttaa "yksipuolisesti" eli vain kiihdyttää tai sit vapaakytkin päästää irti... :-[ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, äkkiseltään olisi kuvitellut, että roottori, jossa on massaa ja inertiaa, olisi yhtä hidas sekä kiihtymään että hidastumaan (mihin hyvät autorotaatio-ominaisuudetkin viittaisivat).

Valo- ja elokuvista olen oppinut asian juuri näin. Minusta olet siis aivan oikeassa. En ole koskaan edes istunut Engströmmissä joten voin toki olla väärässä. Olisi tosin ensimmäinen kerta. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään