Jaakko Männistö

UTAIR ATR-72 maahansyöksy Siperiassa

44 viestiä aiheessa

Jos olisi näin, niin kone on entinen Aero Airlinesin ja Finnairin ES-KRL ja OH-KRL:

 

Taivas varjele niitä otsikoita mitä tuosta saakaan aikaiseksi jos näin oli. Näen jo kangastuksen miten "Finnairin kone tipahti".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IS on jo aika lähellä kuvatekstissään kauhuotsikoita: "Siperiassa pudonnut matkustajakone oli samaa ATR-72-tyyppiä kuin tämä Helsinki-Vantaan lentokentällä kuvattu Aero Airlinesin kone."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nythän se kohuotsikko sitten tuli:

 

Kohuotsikko? Minun mielestä täysin asiallinen otsikko ja uutinen, missä kerrotaan turmakoneen taustoista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK:in tutkijat ovat tulleet paikalla. Ryhmään kuuluu edustajia Ranskasta (kone), Kanadasta (moottori) sekä Isosta-Britanniasta ja Bermudasta (rekisteröinti). Lehtitietojen mukaan kapteeni olisi kieltäytynyt jäänestokäsittelystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevaa tietoa puhtaasti spekuloiden, vaikka siipeen tehtiinkin jäätävissä lentämisen jälkeisten onnettomuuksien johdosta muutoksia, on siipi ilmeisesti edelleenkin profiililtaan herkkä jään kertymiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevaa tietoa puhtaasti spekuloiden, vaikka siipeen tehtiinkin jäätävissä lentämisen jälkeisten onnettomuuksien johdosta muutoksia, on siipi ilmeisesti edelleenkin profiililtaan herkkä jään kertymiselle.

 

Noitten kanssa aika paljon ny tämän talven aikana leikkiny ni johtoreunaan sitä jäätä kertyy aika usein mut ne onneksi saavat "poksauteltua" pois siitä. Tai näin minä olen ymmärtänyt. Siiven yläpuolelta aika harvoin löytyy jäätä lennon jälkeen varsinkaan en sit tiedä miltä lennon aikana näyttää ku en ole siivelle sillon päässyt :) Eiköhän ne kerro meille mistä onnettomuus johtui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden jäätymishaverien seurauksena (dokumentin mukaan) tuota johtoreunan kumiosaa pidennettiin. Toimintatapaohjeisiin tuli kielto autopilotin käyttämisestä jäätävissä olosuhteissa ja ainakin aikaisempiin onnettomuuksiin oli vaikuttavana tekijänä myös laippojen ulos otto mukavamman lentotilan aikaansaamiseksi. Jäädään odottelemaan raporttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisten tietojen mukaan onnettomuus vaati 31 ihmisen hengen. Kone putosi n. 30-35 km länteen Tuymenistä. Kone syttyi tuleen maahan putoamisen jälkeen.

 

airwise

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair myi Siperian Tjumenissa tänään pudonneen ATR-72 potkuriturbiinikoneen venäläiselle lentoyhtiö UTairille vuonna 2008.

- Koneelle tehtiin raskashuolto osana koneen myyntiä ja luovutusta toukokuussa 2008, Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist kertoo. Koneen omistava UTair on vastannut huollosta myynnin jälkeen.

 

iltalehti

 

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikö ainakin ATR-42 koneita ole käynyt Venäjältä huollossa Helsingissä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair myi Siperian Tjumenissa tänään pudonneen ATR-72 potkuriturbiinikoneen venäläiselle lentoyhtiö UTairille vuonna 2008.

- Koneelle tehtiin raskashuolto osana koneen myyntiä ja luovutusta toukokuussa 2008, Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist kertoo. Koneen omistava UTair on vastannut huollosta myynnin jälkeen.

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikö ainakin ATR-42 koneita ole käynyt Venäjältä huollossa Helsingissä ?

Hiukan olisi huollosta sanomista

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Onnettomuuspaikan säätilaa Aviation Safetyn sivuilta lainaten: "Weather reported at the Tyumen Airport (01:30 UTC / 07:30 local time) was:

USTR 020130Z 24006G09MPS 9999 BKN013CB M01/M01 Q1002 TEMPO 26015MPS 1500 SHSN BLSN BKN005 RMK QFE742/0989 21290060 30750029

Wind 6 m/s (gusting to 9m/s) at 240 degrees; Visibility: 10 km or more; Clouds: Broken, at 1300 feet above aerodrome level, cumulonimbus; Temperature: -01 degrees Celsius; Dewpoint: -01 degrees Celsius; QNH (Sea-level pressure): 1002 hPa; The following weather phenomena are expected to arise temporarily: Wind: 260 degrees, Speed: 15 m/s; Visibility: 1500 m; Weather: Showers of Snow; Clouds: Broken sky, at 500 feet above aerodrome level; Runway state: Runway 21: wet or water patches, contamination 51% to 100%, deposit less than 1 mm deep, friction coefficient 0.60"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikö ainakin ATR-42 koneita ole käynyt Venäjältä huollossa Helsingissä ?

 

Ei ole enää pitkään aikaan käynyt, viimeisin oma havainto on joulukuulta 2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikö ainakin ATR-42 koneita ole käynyt Venäjältä huollossa Helsingissä ?

 

Ei ole enää pitkään aikaan käynyt, viimeisin oma havainto on joulukuulta 2009.

 

Ylen mukaan UTair sai Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n hyväksynnän omalle huoltokorjaamolle juuri 2009.

 

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä venäjällä kunnossa tämä lentoturvallisuus. Mistään muualta ei uutisoida IMO yhtä paljon onnettomuuksia, kuin rakkaasta itänaapuristamme :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään