Jaakko Männistö

UTAIR ATR-72 maahansyöksy Siperiassa

44 viestiä aiheessa

On kyllä venäjällä kunnossa tämä lentoturvallisuus. Mistään muualta ei uutisoida IMO yhtä paljon onnettomuuksia, kuin rakkaasta itänaapuristamme :thmbdn:

 

Siellä taitaa olla lentotuntien määrät myös omaa luokkaan...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ota millään tavalla kantaa tapahtuneeseen onnettomuuteen tai siihen johtaneisiin, vielä tuntemattomiin syihin. Kerronpa ainoastaan omista kokemuksistani ATR-72:sta. Atraimen jäänesto- ja jäänpoistojärjestelmät oikeiden proseduurien mukaan toimien ovat parhaimmasta päästä. Itse olen Suomen oloissa lentänyt turbopropeilla noin 10 000 tuntia, josta Atraimen kanssa aikanaan muutaman talven (jos kesänkin), jopa nyt kyseessä olleella koneyksilölläkin. Kohdalleni ei sattunut kertaakaan jäätämisen aiheuttamia ylitsepääsemättömiä ongelmia, enkä niistä kuullut muidenkaan raportoineen. Nyt puheena olevasta surullisesta tapahtumasta julkaistaan aikanaan tutkintapöytäkirja, odotellaan sitä ihan rauhassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkijat sanovat, ettei Venäjällä eilen tuhoutunutta lentokonetta ollut puhdistettu kunnolla jäästä. Tutkijat kuitenkin uskovat, ettei huonosti tehty puhdistustyö aiheuttanut turmaa. He epäilevät ATR 72 -tyyppisen koneen onnettomuuden johtuneen teknisestä viasta.

 

AP, Yle Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mitä uutisoidaan mistäkin, korroloi ihan hirveästi siihen turvallisuustasoon?

 

Niinpä, mutta tässä tapauksessa tilastokin tukee Matiaksen mutua. Flight International 17-23 January 2012 kirjoittaa sivulla 27 että "accident rate , hull loss per million sectors for Western-built jets" oli vuonna 2011:

Sub-saharan Africa 3.93;

Latin America & Caribbean 1.43;

Middle East & Norhthern Africa 0.76;

Asia-Pacific 0.9;

North America 0.11;

Europe 0.0;

Commonweth of Indipendent States (CIS) 1.39, jonka lehti mainitsee hieman harhaanjohtavaksi koska, jos otetaan myös "Eastern-built" koneet mukaan, luku on 11.7

 

Muille alueille ei tätä lukua mainita, mutta niitä(eastern built a/c) on käytössä - ja tuhoutunut - CISin ulkopuolella lähinnä Afrikassa(jossa siis on myös surkeat luvut) ja Iranissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK raportoi: moottorit kävivät törmäykseen saakka. Kone ehti nousta 210 m korkeuteen, minkä jälkeen se kallistui 35 asetta oikealle, tämän jälkeen vasemmalle, saavuttaen yli 50 astetta törmäyshetkellä. Tutkinta jatkuu.

 

http://www.mak.ru/

 

Näppihäiriö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkijat sanovat, ettei Venäjällä eilen tuhoutunutta lentokonetta ollut puhdistettu kunnolla jäästä. Tutkijat kuitenkin uskovat, ettei huonosti tehty puhdistustyö aiheuttanut turmaa. He epäilevät ATR 72 -tyyppisen koneen onnettomuuden johtuneen teknisestä viasta.

 

AP, Yle Uutiset

 

Rosaviazija (Neradko) on spekuloinut, ei onnettomuustutkinta, ei ainakaan virallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa USA:ssa tapahtuneessa ATR:n onnettomuudessa kone lähti lapasesta myös heti, kun laput otettiin takaisin sisälle, koneen nokka nousi ja virtaus siiven pinnalta häiriintyi vielä pahemmin johtoreunaan kertyneen jään takia.

Laippa-asetuksellakin on merkitystä siihen mihin kohtaan jää siivessä kertyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onnettomuustutkijat sanovat, ettei Venäjällä eilen tuhoutunutta lentokonetta ollut puhdistettu kunnolla jäästä.

 

AP, Yle Uutiset

 

Kommersant-lehden tämänpäiväisen artikkelin mukaan kapteeni olisi jopa kieltäytynyt jäänpoistosta/jäänestosta, mutta lähdettä ei ole mainittu:

 

Russia's Kommersant newspaper said on Tuesday that the French-Italian ATR-72 was the only outgoing aircraft whose captain refused to treat the aircraft with antifreeze on a day with intermittent clouds and low temperatures.

 

Young crew

 

"The plane may have iced over even during taxiing and acceleration, which took 10 minutes," the report said, adding that the young and inexperienced crew members may not have been aware of the process.

 

Head of the aircraft's operator UTair, Andrei Martirosov, said on Monday that the 27-year-old captain's 2 500 hours of flight time was adequate experience. The second-in-command was only 23-years-old, but had all the necessary training, he said.

 

http://www.news24.com/World/News/Ice-may-have-caused-Russian-plane-crash-20120403

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan olisi huollosta sanomista

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lainaan tarkoituksella vielä tuota kuvaa. Onkohan tuo pyörä ollut onnettomuuskoneessa kiinni? Kuvassa näkyy nimittäin pyörään kiinnitetyssä muovitaskussa papereita ja renkaassa on pieni sinertävä tarra. Samanlaisia tarroja käytetään Venäjällä matkatavaroissa. Pyörä ei myöskään näytä ATR:n pyörältä vaan enemmänkin itäkalustoon kuuluvalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;)

Lainaan tarkoituksella vielä tuota kuvaa. Onkohan tuo pyörä ollut onnettomuuskoneessa kiinni? Kuvassa näkyy nimittäin pyörään kiinnitetyssä muovitaskussa papereita ja renkaassa on pieni sinertävä tarra. Samanlaisia tarroja käytetään Venäjällä matkatavaroissa. Pyörä ei myöskään näytä ATR:n pyörältä vaan enemmänkin itäkalustoon kuuluvalta.

Muistuttaa enemmän kottikärrynpyörää kuin Atraimen vastaavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan tarkoituksella vielä tuota kuvaa. Onkohan tuo pyörä ollut onnettomuuskoneessa kiinni? Kuvassa näkyy nimittäin pyörään kiinnitetyssä muovitaskussa papereita ja renkaassa on pieni sinertävä tarra. Samanlaisia tarroja käytetään Venäjällä matkatavaroissa. Pyörä ei myöskään näytä ATR:n pyörältä vaan enemmänkin itäkalustoon kuuluvalta.

Hyvä huomio ja antaa hyvän kuvan siitä, missä vaiheessa siellä päin renkaat menee vaihtoon ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio ja antaa hyvän kuvan siitä, missä vaiheessa siellä päin renkaat menee vaihtoon ;)

HS

Noista renkaista vielä yleisesti OT:nä. Kun Saarion Seppo kaputeerasi Munkilla Malmilla, kun magneeton fiber-ratas hajosi.

 

Silloin kuulusteltiin silminnäkijää, vanhaa mummoa, joka perkasi mansikkamaataan nykyisen FA:n hallin paikalla. Hän kertoi kuulustelijalle; "ensin se kone pamahti ja sitten siitä tippui pyörä, eihän sellainen vois lentää ilman pyörää"  ;D

 

Näin itse tuon tapauksen ja toinen pääteline irtosi maakosketuksessa ja lensi päin lentoaseman seinää.

Sepolla oli suurin huoli löytää aurinkolasinsa heti kaputin jälkeen .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö UTair pitää jäätymistä onnettomuuden suurimpana syynä ja on nyt määrännyt jäänpoiston pakolliseksi ennen lentoonlähtöä kaikille yhtiön koneille:

 

De-icing from now on will be mandatory for all aircraft of the UTair airline. "The circular orders will shortly be sent to all airports," General Director of UTair-Technic Vladimir Shabalin said. UTair Director General Andrei Martirosov had earlier announced this decision.

 

"The company decided to transfer to the system of procedural restrictions on the preparation of aircraft before takeoff," he told reporters. According to him, de-icing of planes will be carried out "always, regardless of the actual state of the aerodynamic surfaces of aircraft or decisions of the dispatcher brigade or the plane's crew."

 

http://www.aviationpros.com/news/10690701/atr-72-crew-to-last-moment-tried-to-avert-crash

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yhtiö haluaa viestittää ammattilaisasennoitumista tällaisella päätöksellä niin pieleen menee. Pahasti pelkään, että todelliset alan ammattilaiset nauravat tällaista amatöörimäisyyttä yhtiön johdossa. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden loppuraportti on julkaistu. Onnettomuuden pääsyynä pidetään koneen jäänpoiston tekemättä jättämistä ja siitä seurannutta sakkausta.

 

The Interstate Aviation Committee (MAK) have released their final report in Russian concluding the probable cause of the crash was:

 

In violation of procedures set forth in the flight manuals the crew performed the takeoff without having the surfaces of the aircraft deiced, although the crew detected snow and ice deposits during taxi. Consequently the aerodynamic properties of the aircraft deteriorated so that it stalled during initial climb, the crew did not recognize the stall and thus was not able to return the aircraft to within flight envelope.

Avherald: Crash: UTAir AT72 near Tyumen on Apr 2nd 2012, lost height in initial climb

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään