Jan-Erik Andelin

Vehviläinen: Uuden Eurooppakonseptin oltava "säälimättömästi kustannustietoinen"

95 viestiä aiheessa

Vihjaatko, että handling-yhtiöt eivät osaa hommaansa?  ::)

 

VIHJAAN ,että asiakas kyllä huomaa kuka osaa ja viitsii palvella.

Mietippä tuota

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konseptistahan tuo on kiinni. Jos tarkoitus on tehdä maapalvelut mahdollisimman halvalla ja käyttäen samoja työntekijöitä kuin kilpailijat, pitää muun setin vastaavasti olla timmimmässä kunnossa. Jos taas tavoitteena on sellainen *****-hotelli -meninki, pitäisi ensimmäisen lentoyhtiön työntekijän olla jo parkkiksella auttamassa niitä, jotka ovat syntymähukassa.

 

En usko että tähän väliin jää mitään. Palvelu tehdään jatkossakin joko niin hyvin, että asiakas huomaa, keskinkertaisen halvalla tai LCC-hengessä jätetään tekemättä kokonaan.

 

En myös usko että monta lentoyhtiötä palveleva henkilöstö pystyy helposti yhdelle, edes rahalla, tekemään merkittävästi parempaa palvelua kuin muille.

 

Peba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnähän palvelussa on kyse poikkeusten hallinnasta. Mitä sitten tehdään, kun asiakkaan tilanne on tavallisesta poikkeava. Jos tarkoitus on silloin näyttää närhen munat, pitää tähän löytyä aikaa ja kaistaa. Vahingossa ei hyvää palvelua saada tehtyä, siihen on etukäteen varauduttu.

 

Mistään henkilökohtaisesta ei ole kyse – uskon, että ihan yhtä pätevää porukkaa on töissä eri firmoissa, vaan jostain paljon laajemmasta, joka sitoo ihmisten kädet tai suorastaan edellyttää hyvää palvelua. Uskon, että useimmat haluaisivat Suomessa palvella hyvin.

 

Peba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuosta palvelusta nyt puhutaan, niin sen tarvehan on nykyisin aina vaan vähäisempi automaation ja tee-se-itse -meiningin myötä. Sitten eri yhtiöt voivat siltä osin kilpailla lähinnä vain ao. järjestelmien toimivuuden suhteen. Kun mietin asiaa, niin aika harvoin/vähän enää joutuu tekemisiin tiskin takana olevan henkilöstön kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuosta palvelusta nyt puhutaan, niin sen tarvehan on nykyisin aina vaan vähäisempi automaation ja tee-se-itse -meiningin myötä. Sitten eri yhtiöt voivat siltä osin kilpailla lähinnä vain ao. järjestelmien toimivuuden suhteen. Kun mietin asiaa, niin aika harvoin/vähän enää joutuu tekemisiin tiskin takana olevan henkilöstön kanssa.

Niinpä, tähän suuntaan kun mennään, ei palvelun laadusta tarvitse puhua enää lainkaan. Pitää myös muistaa, että kaikki asiakaspalvelu ei näy asiakkaalle kuin lopputuloksena. Siitäkin on jo vuosia aikaa, kun yhtiön oma maapalvelutyöntekijä koki kunnia-asiaksi saada kone lähtemään aikataulussa. Handling-yhtiön työntekijöissä ei ole sellaista hengenpaloa tullut vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niinpä, tähän suuntaan kun mennään, ei palvelun laadusta tarvitse puhua enää lainkaan. Pitää myös muistaa, että kaikki asiakaspalvelu ei näy asiakkaalle kuin lopputuloksena.

 

Mikä yleensä tarkoittaa asiakkaalle sitä, että homma hoituu. Eli toisin sanoen joskus se paras asiaskaspalvelu, etenkin siellä "kulissien takana", on sitä, että asiakas ei edes tajua että heitä palvellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että halutaan Finnairin omaa henkilöstöä mm. lähtöselvitykseen. Kuitenkin tuo Helsinkiä hubina käyttävä enemmistö ei ole koskaan koko Finnairin Aasian strategian aikana nähneet Finnairin henkilöä lähtöselvityksessä edes "vanhoina hyvinä aikoina". Kun matkalle lähtö on Aasian jollain lentökentällä ja paluu alkaa joltain Euroopan kentältä, niin siellä on aina ollut handling serviceltä ostettu palvelu. Se, kuka Hesa Vantaalla tuon check in palvelun hoitaa ei noille matkustajille ole mitään merkitystä, kun eivät sitä käytä.

 

Ja outoa on, että kun yhtiö on kannattavuuskriisissä ja yhtiö sanoo että hinnat vain laskevat, niin ratkaisuksi tarjotaan rajua kustannustason nousua. Sehän tarkoittaisi että lipun keskihinnan pitäisi nousta huomattavasti. Ei vain liene mahdollista. Jos asiakas on valmis maksamaan enemmän, käyttääkö hän sen suoran yhteyden puolesta vai parempaan palveluun. Ja riittääkö niitä matkustajia, jotka haluavat ja myös pystyvät maksamaan enemmän. Tuskin.

 

Elikä jo aikasemminkin todettu halvemman hinnan konsepti, jossa myös kulut täsmäävät konseptiin, lienee se mahdollisuus. Ja kuten joku totesi, lentolippujen hinnat ovat jo de facto halvan hintakonseptin mukaisia. Nyt pitää sitten vain saada kulut sen mukaiseksi. Tyytyväinen matkustaja palvelulla jolloin kulut ylittävät tuotot ei vain toimi. 

 

Sitä en myöskään osta, etteikö ostettu palvelu voi olla yhtä hyvää tai jopa parempaa kuin itse tuotettu. Silloin vain se sopimus palveluntuottajan kanssa pitää olla kunnossa. Toki sillä palvelullakin on sitten hintalappunsa. Olen itsekin saanut tosi hyvää palvelua handling servicen henkilöltä ja ao asiakaspalvelija tiesi tosi hienosti Finnairin käytännöt ja osasi ottaa asiakkaan tilanteen ja kokonaistilanteen huomioon. Ja vastaavasti joskus Finnairin oma henkilö on vastaavassa tilanteessa ollut ihan toivoton. Toki on myös ollut aivan päivastaisia tilanteita.

 

Keskustelu on edelleen mielenkiintoista ja odotan innolla mitä tuleman pitää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIHJAAN ,että asiakas kyllä huomaa kuka osaa ja viitsii palvella.

Mietippä tuota

 

Minä haluaisin puolestani vihjata, että paremmi ne handling-yhtiön ihmiset viitsivät palvella kuin Finnairin "valtion virkamies"-asenteella töitä tekevät ihmiset  :laugh:

 

Mutta koko lähtöselvitys yms. henkilöstön palkanmaksajasta saivartelu on mielestäni aika turhaa. Lisääntyvässä määrin lentokentällä asioidaan automaattien kanssa, ja matkustajat saavat (joutuvat?) tehdä asioita omatoimisesti. Ja niin kuin tuossa edellä todettiinkin, harva Finnairin kohderyhmän matkustajista on koskaan tavannut Finnairin henkilökuntaa kuuluvaa asiakaspalvelijaa. Ja löytyykö maailmalta lentoyhtiöitä jotka pitävät asiakaspalvelijat omilla palkkalistoillaan laadun, ei työehto- yms. sopimusten takia?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä haluaisin puolestani vihjata, että paremmi ne handling-yhtiön ihmiset viitsivät palvella kuin Finnairin "valtion virkamies"-asenteella töitä tekevät ihmiset  :laugh:

 

Mutta koko lähtöselvitys yms. henkilöstön palkanmaksajasta saivartelu on mielestäni aika turhaa. Lisääntyvässä määrin lentokentällä asioidaan automaattien kanssa, ja matkustajat saavat (joutuvat?) tehdä asioita omatoimisesti. Ja niin kuin tuossa edellä todettiinkin, harva Finnairin kohderyhmän matkustajista on koskaan tavannut Finnairin henkilökuntaa kuuluvaa asiakaspalvelijaa. Ja löytyykö maailmalta lentoyhtiöitä jotka pitävät asiakaspalvelijat omilla palkkalistoillaan laadun, ei työehto- yms. sopimusten takia?

Juha

 

VIHJAAN ,että asiakas kyllä huomaa kuka osaa ja viitsii palvella. Enpä puhunut palkanmaksajasta mitään  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että Finnairin paras vaihtoehto on tosiaan Pirkka-tyyppiset lennot, jossa yksikään osa-alue ei nouse kilpailijoiden yläpuolelle hintaa lukuunottamatta. Yritin omilla kommenteillani todeta, että tämä malli on aika raaka – jos asiakas ei myönteisesti ylläty palvelun aikana, pitää hintaedun olla merkittävä.

 

Jos taas palvelulla yritetään luoda onnistumisen elämyksiä, jotka ehkä saavat asiakkaan jatkossa valitsemaan saman palveluntarjoajan, ovat nämä juuri sitä core competence -tauhkaa, joka ulkoistamalla kilpailijoiden on tämä helpompi kopioida. Joskus tärkeää ovat suunnitelmat ➸ voi olla, että muita paremmin suunnilteltu maapalvelu voidaan toteuttaa samalla possella kuin keskiverto, ilman, että kopionnin todellista vaaraa on.

 

Itse en vielä ole hiffannut, missä Finski pyrkii olemaan selvästi kilpailijoitaan halvempi tai parempi, HEL-hubin sijaintia lukuunottamatta.

 

Peba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en vielä ole hiffannut, missä Finski pyrkii olemaan selvästi kilpailijoitaan halvempi tai parempi, HEL-hubin sijaintia lukuunottamatta.

Peba

 

AY on usein halvimpien Bisnes-luokan vaihtoehtojen joukossa Eurooppa-Aasia -liikenteessä, pois lukien tietysti ex-HEL. Monilla markkinoilla AY:n strategiana tuntuu olevan tarjota keskivertotuotetta sopuhintaan, bonuksena HEL-hubin edut.

 

Varsinkin oneworld-ryhmässä AY on usein se halppis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku enemmän asioita seuraava kertokoon, onko olemassa menestyviä reittilentoyhtiöitä, joiden liiketoimintamalli on luotu jonkun muun kuin kotimarkkinoiden varaan?

 

Singapore Airlines, Emirates, ehka jopa Icelandair? Kaikilla on pienet kotimarkkinat suhteessa yhtion kokoon.

 

EDIT. Lisataan joukkoon vielapa vaikka Ethiopian Airlines.

 

Muistin virkistykseksi kysymys ja Teijon vastaus. Eli ei löydy kovin montaa yhtiötä, jota ei oltaisi rakennettu kotimarkkinoiden varaan ja ei yhtään ns. perinteistä länsimaalaista reittiyhtiötä. Icelandair taitaa kuitenkin olla rakennettu kotimarkkinoiden varaan, ainakin kun karttaa katsoo tulee tällainen ajatus mieleen. Eli Finnairin ajatus Aasian kauttakulkuliikenteenseen peurstuva liiketoimintamalli taitaa olla aika uniikki.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islannin asukasluku on noin neljänneksen suurhelsingin asukasluvusta. Eiköhän yhtiö ole alun alkaen perustunut hinnoittelurajoitusten kiertoon. Muistelen, että Euroopan päässä lennot olisivat menneet Luxenbourgiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuosina useita matkoja Suomeen ystäväperheelle varanneena voin todistaa, että Icelandair on edelleen halvin yhteys USA:sta Suomeen. Muutenkin vaikuttaa siltä, että heidän konseptinsa on juurikin olla tuollainen mini-Emirates USA:n ja pohjoisen Euroopan välillä - halpispalveluilla, mutta kuitenkin mm. kunnollisen matkatavaramäärän ilmaiseksi kuljettaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheisessa Suomen Kuvalehden artikkelissa ilmailusta usein kirjoittava Jyri Raivio pohtii, josko Finnairin Euroopan liikenteen ulkoistamisella onkaan enää niin kiire. Kesäkuun liikennetietojen julkistamisen yhteydessä Finnair tiedotti Euroopan liikenteen parantuneen kysynnän lisäksi koko reittiliikenteen keskituoton paranemisesta.

 

"Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos kerrotaan elokuun 10. päivänä. Jokohan Finnair sitä ennen mahtaa julkistaa positiivisen tulosvaroituksen?"

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/koska-finnair-antaa-positiivisen-tulosvaroituksen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No enpä lähtisi yhden kesäkuun liikennetiedotteen perusteella tekemään vielä johtopäätöksiä että nyt on kaikki hyvin ja tuloksessa on jotain postiivista odotettavissa. Kesän tärkeä reitti HKG (lisävuorot) sakkasi ennen alkua Venäjän tuittuiluun, koneiden huollot kesäkuussa meni pitkäksi, rahtihommat on jäissä ja mitä maksaa kun tekniikassa aletaan jakamaan läksiäspaketteja.

 

Ei mitään syytä juhlaan, narua kireämmälle vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään