Petri Lehtovirta

Siviili- ja sotilaslentäjäkoulutuksen yhteistyöstä selvitys

29 viestiä aiheessa

Puolustusministeriö on ehdottanut selvitystyön tekemistä siviili- ja sotilaslentäjäkoulutuksen yhteistyömahdollisuuksista. Tavoitteena siviili- ja sotilaslentäjäkoulutuksen yhteistyössä on löytää säästöjä. Siviilipuolen koulutuksessa on myös pohdittavaa siksi, että Suomessa alalle työllistyminen on vaikeaa.

 

Lentäjäkoulutuksen yhteistyötä selvittävään työryhmään tulee edustus puolustusministeriöstä, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Rajavartiolaitoksesta ja Pääesikunnasta. Työryhmä voi kuulla asiantuntijoita, kuten ilmavoimien ja Suomen Ilmailuopiston edustajia.

 

Työryhmän pitäisi aloittaa työnsä maaliskuun loppuun mennessä. Sen antamat suositukset kootaan loppuraporttiin, jonka on määrä olla valmis vuoden 2013 huhtikuussa.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/siviili-_ja_sotilaslentajakoulutuksen_yhteistyosta_selvitys_3339013.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ole monta vuotta kun IRAKO työryhmä selvitti asiaa, mutta yhtään suositusta ei ole noudatettu, tuskin nytkään, vaikka minkälaisia tuloksia löydettäisiin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoulutus onkin mielenkiintoinen soppa Suomessa. Ilmavoimat on ulkoistanut alkeiskoulutuksen Patrialle, valtio ja Finnair omistavat SIO:n Porissa, ja nyt vielä Patria ja Finnair Flight Academy alkavat myydä yhdessä koulutuspalveluita. Ehkä jotain järkeistämisen varaa olisi olemassa?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, toivottavasti nyt tulee aiempaa parempaa jälkeä. Jokaisessa lentäjäkoulutusta tutkineessa työryhmässä on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ollut aina sama vika: Yleensä paria poikkeusta lukuunottamatta työryhmien jäsenten ammatillinen substanssitietous ja -osaaminen on ollut aivan liian vaatimaton, joskus suorastaan luokaton. Työryhmien raportit vaikuttavat valitettavasti poliittisesti laaditulta tilaustöiltä. Lukijalle syntyy kuva, että jo ennen työryhmän työn aloitusta on ollut tiedossa tavoiteltu lopputulos ja työryhmän tehtäväksi on jäänyt tämän kiveen hakatun poliittisen johtopäätöksen näyttäminen perustellulta. On selvää, ettei näistä lähtökohdista mikään kehity.

 

Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet toteuttaa laadukasta ja tehokkaasti toteutettua lentäjäkoulutusta ja saada siitä jopa vientituloja. Toivon todella, että työryhmään valitaan tällä kertaa alan asiantuntijoita, jotka osaavat yhdistää koulutuksen laadukkuuden ja hintatietoisuuden, ei se ylivoimaista ole. 

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusministeriön tiedote:

 

 

05.04.2012 08:00

 

Työryhmä selvittämään lentokoulutusyhteistyötä

 

Puolustusministeri Stefan Wallin asetti 30.3.2012 työryhmän selvittämään siviili- ja sotilasilmailun kansallisia lentokoulutusyhteistyömahdollisuuksia. Työryhmä asetetaan yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa ja sen puheenjohtajana toimii puolustusministeriön suunnitteluyksikön johtaja Eero Pyötsiä. Puolustusministeriön lisäksi selvitystyöhön osallistuvat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, pääesikunta ja Rajavartiolaitos. Työryhmä kuulee tarvittaessa ulkopuolisia asiantuntijoita.

 

Työryhmä selvittää mahdollisuudet toteuttaa siviili- ja sotilasilmailun alkeis- ja peruslentokoulutus kansallisena yhteistyönä Suomessa. Tavoitteena on turvata kustannustehokas ja laadukas lentokoulutus. Selvitystyö kattaa alkeislentokoulutuksen ohjaajavalinnat, alkeislentokoulutuksen, peruslentokoulutuksen ja ohjaajien jatkokoulutuskelpoisuuden arvioinnin. Lisäksi selvitetään helikopterikoulutusyhteistyön mahdollisuuksia.

 

Työryhmän on määrä luovuttaa loppuraporttinsa 30.4.2013 mennessä. Selvityksessä ei arvioida koulutuksen tuottajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ministeriö: Keskittäminen ei heikennä lentokoulutusta

 

Puolustusministeriön mukaan lentokoulutuksen keskittäminen Tikkakoskelle ei heikennä koulutuksen laatua. Ministeriö pitää keskittämistä kustannustehokkaimpana ja toimivimpana ratkaisuna.

 

Ministeriö arvioi, että Lentosotakoulun lakkauttaminen Kauhavalla tuo vuosittain 14,5 miljoonan euron säästöt. Lausunnossa todetaan myös, ettei Kauhava kuulu operatiivisesti merkittävimpiin tukikohtiin.

 

Lausunto on vastaus Kauhavan kaupungin Valtiontalouden tarkastusvirastolle (VTV) tekemään kanteluun. Kaupungin mukaan ministeriön laskelmissa Lentosotakoulun jatkolle välttämättömät investoinnit on ylimitoitettu ja Hawk-koulutuksen siirtämisinvestoinnit Tikkakoskelle alimitoitettu.

 

Ennen VTV:n lopullista päätöstä Kauhava saa antaa vielä vastaselityksen.

 

Turun Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista.

Tarvitseeko P****a lisää töitä?

 

Peter

 

Oletkos Peter sitä mieltä, että Tikkakosken ilmatilaan mahtuu, Vinkat, Hookit , yhteyskoneet ja Hornetit,   kaiken  iikenteen sekaan?

 

Epäilen, että EI MAHDU  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletkos Peter sitä mieltä, että Tikkakosken ilmatilaan mahtuu, Vinkat, Hookit , yhteyskoneet ja Hornetit,   kaiken  iikenteen sekaan?

 

Epäilen, että EI MAHDU  :thmbdn:

 

Ja Jaska olet lentänyt kuinka paljon Tikkiksellä viimevuosina, että tämän tiedät näin isoilla kirjaimilla tänne julistettavaksi että ei mahtuisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse vuonna 2011 EFJY:ssä noin vajaa 250 nousua ja laskua tehneenä pitkin kesää kun lensin PPL-koululennot, niin välillä oli hieman ahdasta ilmavoimien Vinkojen kanssa saada siviilikoneelle lähtölupaa. Meni kerran jopa yksi lentoharjoitus kunnolla mönkään kun Vinkat saivat etuajo-vuoron ja ne eivät onnistuneet järjestämään sitä 4-koneen lentuetta missään järkevässä ajassa. Lennnonjohto tarjosi "vielä menee 25 minuuttia!" tilanteeseen kun olimme odottaneet jo 20 minuuttia vanhalla Piper Cherokee romulla. Se kone olisi varmaan hitsanut kiinni jos olisi vielä pitänyt odotella lisää 20 minuuttia. ;) Onneksi lennonopettajani oli tilanteen tasalla ja pyysi 180 astetta rullausluvan ja lähdimme pois. Tuohon kaikkeen meni meidän kaikkien osallistujien aikaa ja rahaa aika paljon. Ei tainut se lennonjohtaja (joka mitä todennäköisemmin oli ilmavoimilta tälläkertaa) tätä tajuta. Verovaroilla on niin paljon helpompi olla huomioimatta muita liikennöitsijöitä.

 

(Olin ilmoittanut itseni jo useita minuutteja odotuspaikalla valmiiksi lentoonlähtöön ennen kuin yksikään Vinka oli edes alkamassa rullata heidän hangaarilta, luonnollisesti ei minun olisi pitänyt jäädä odottamaan sitä lentueen rakentamista. Olisin ehtinyt taivalle jo ennen ensimmäistäkään Vinkaa).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuohon soppaan vielä Hookit sekaan, et pääse edes rullaamaan :thmbdn:

 

Meitillä täällä EFJY tornissa on välillä kait sotilas- ja siviililennonjohtajia. Nuo siviililennonjohtajat tuntuvat tyylikkäästi osaavan ohjata tehokkaasti liikenteen juuri niin kuin sen pitää. Jotenkin näitä sotilaslennonjohtaja tuntuu jännittävän siviililiikenne (erityisesti harrastelentäminen) ja ne virittää ihme puskureita siihen likennöintiin Vinka-alkeislentäjien ja siviililentäjien suhteen. Ja puskurointi menee niin että ilmavoimien koneet ensin, muista ei niin väliä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meitillä täällä EFJY tornissa on välillä kait sotilas- ja siviililennonjohtajia. Nuo siviililennonjohtajat tuntuvat tyylikkäästi osaavan ohjata tehokkaasti liikenteen juuri niin kuin sen pitää. Jotenkin näitä sotilaslennonjohtaja tuntuu jännittävän siviililiikenne (erityisesti harrastelentäminen) ja ne virittää ihme puskureita siihen likennöintiin Vinka-alkeislentäjien ja siviililentäjien suhteen. Ja puskurointi menee niin että ilmavoimien koneet ensin, muista ei niin väliä.

 

Tuota tarkoitinkin , kohta ei mahdu ketään sekaan  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhanpäiväisen inttämisen sijaan voisi pohdiskella mikä koira on haudattuna tähän selvitystyöhön. Ei kai selvitystyötä aloiteta ilman että tiedetään millainen selvyys pitää saada aikaan  :laugh:

 

Oma veikkaukseni on, että koko lentokoultus menee uusiksi Suomessa. Jos Finnairin ydintoimintaa ei ole lentokoneiden huoltaminen tai aterioiden valmistaminen, miksi lentokouultus olisi? Tästä ehkä seuraa:

- Finnair vetäytyy SIO:sta

- SIO ajetaan alas

- SIO:n jäljellä ovat osat, Patria Pilot Training ja Vinkojen käyttöiän täyttyessä Ilmavoimien alkeiskoulutus niputetaan samaan nippuun Patrialle

- Patria ja Finnair Flight Academy alkavat hoitaa yhteistyössä MPL-koulutusta, myös Finnairille

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhanpäiväisen inttämisen sijaan voisi pohdiskella mikä koira on haudattuna tähän selvitystyöhön. Ei kai selvitystyötä aloiteta ilman että tiedetään millainen selvyys pitää saada aikaan  :laugh:

 

 

Juha

 

1) mikä koira on nyt haudattu?

2) miksi selvitystyö, jos tulos on jo päätetty?

3) onko muiden keskustelu tästä asiasta turhanpäiväistä?

 

Kysyn vaan  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) mikä koira on nyt haudattu?

2) miksi selvitystyö, jos tulos on jo päätetty?

3) onko muiden keskustelu tästä asiasta turhanpäiväistä?

Kysyn vaan  >:(

 

Ei ministeriöt turhanpäiten perusta selvitystyöryhmiä. Aivan varmasti on olemassa tahtotila jonka toteuttamiseen tarvitaan selvitys. Tätä koiraa minä tarkoitan, ja esitin myös oman näkemykseni koiran laadusta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma veikkaukseni on, että koko lentokoultus menee uusiksi Suomessa. Jos Finnairin ydintoimintaa ei ole lentokoneiden huoltaminen tai aterioiden valmistaminen, miksi lentokouultus olisi? Tästä ehkä seuraa:

 

Niin, kuten vihjailtu, selvityshän tehdään jotta saadaan Patrialle vähän lisäbisnestä... Tulos tiedossa jo etukäteen, arvaisin.

 

 

(*wink*)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kuten vihjailtu, selvityshän tehdään jotta saadaan Patrialle vähän lisäbisnestä... Tulos tiedossa jo etukäteen, arvaisin.

 

 

(*wink*)

 

Olen tuosta täysin samaa mieltä, Patrialla on niin isot herrat asialla, etteivät muuhun suostu.

Siis miksi muka selvitystä, jos tulos jo tiedetään  :o

Pienet firmat vaan kyykkyyn = tutkimus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai koulutusjärjestelmien ja -menetelmien on kehityttävä ajan mukana. Onko Suomessa niin käynyt? Eipä taida.

 

Toivottavasti pian koittaa aika, jolloin lentokoneenkuljettajaksi meillä kyetään valitsemaan ja kouluttamaan ihmisiä niin kuin moniin muihinkin ammatteihin.

Tällä tarkoitan sitä, että sinne koneen nokalle mentäisiin niin nuorena kuin lupakirjasäädökset suovat.

Selkeästi koulutusammatit yhteisvalintaan ja opinpolut kuntoon, kiitos.

 

Nykymeno on ollut jo pitkään se, että ensin yhteiskunta kouluttaa ihmisen jopa korkea-asteelle ja loppututkintoihin asti ja sitten hän rekrytoituu SIO:n kautta ATPL-pilotiksi. Senkin koulutuksen yhteiskunta pääosin kustantaa. Opiskeluaika lyhentää työuraa. Ja joku maksaa. 

 

Mielenkiintoista nähdä tuleeko mahdollisesta uudesta tavasta peruskouluttaa ammattilentäjiä yhteiskunnan kannalta kustannustehokkaampi vai leivotaanko Suomi-Neidon helmoissa uutta puhallusta?

Eräs nimikaima ilmailuystävä tapasi tällaiseen tokaista:

- Tätä menoa ei kestä edes nahkalla paikatut saapashousun persauksetkaan!

Se oli hyvin sanottu.

 

Samalla en malta olla kommentoimatta tuolla edellä ketjussa ollutta Mikan kommentointia EFJY:n liikennekankeudesta (tjsp). Kokemuksesi on varmaankin totta kun noin kirjoitat.

Jotta ei tulisi kenellekään lukijoista käsitystä, että täällä pääosin kaikki kokevat samoin, haluan kertoa omat vaikutelmani samasta asiasta.

Olen ko. lentopaikalla touhuillut palloilla runsaan neljännesvuosisadan ja moottori- ynnä pursikoneilla pidempään `ja osallistunut lukuisille onnistuneille lennoille`kouluttajana enimmäkseen.

Meillä on täällä erittäin hyvät ja ammattitaitoiset lennonjohtajat. En ole huomannut eroja taustojensa valossa. Homma toimii tosi hyvin. Vaikka Vinkojen ja yhteyskoneiden seassa on välillä meidän kotikenttäsiviilien lisäksi muitakin kulkijoita.

Kenttämme oli ilmatilauudistusten kourissa (siitä on jo kauan) hetken C-ilmatilaa. Silloin oli tietenkin vähän ´joustamattomampaa´; Sellaista kuin on nyt esim. EFKU, EFTP, EFRO… niilläkin kentillä on enemmän tai vähemmän vilkasta siviililiikennettä ja nopeita sotilaskoneita. Esim. kuopiolaisten yhdistyslentotilastotkin ovat mallikkaalla tasolla. Siellä lennetään eikä marista.

Itse tiedän, että tänne EFJY:ään mahtuu helposti lisääkin liikennettä.

Toki palvelutiskin molemmin puolin kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudat.

Sen kun lennetään vaan - hyvällä mielellä!

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin olen aina ilmaan päässyt kun on tarve ollut. Jyväskylässä. Ja ilmasta alas. Saan varmaan jotain ikään perustuvaa erityiskohtelua.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin olen aina ilmaan päässyt kun on tarve ollut. Jyväskylässä. Ja ilmasta alas. Saan varmaan jotain ikään perustuvaa erityiskohtelua.

 

Peter

 

Tjänare!

 

Ottamatta ahtauteen kantaa voisi todeta, että aika naivia olettaa PPL-oppilaan saavan saman kohtelun tornilta kuin paikkakunnalla tunnetun, ilmailujulkaisuun kirjoittavan pilotin, joka on kaiken lisäksi merkinnyt FPL:n kohtaan 8 "I". Se PPL-oppilas, joka on vapisevalla äänellä ottanut yhteyttä on varmasti aika heikoilla noiden ilmavoimien tornihemmojen kanssa, joita ei varmaan voisi vähempää kiinnostaa kuinka pitkään se cherokee on siinä odotuspaikalla puksuttanut...

 

Mitä itse aiheeseen tulee, niin olen aika samoille linjoilla, että "ei savua ilman tulta". Eiköhän tässä tulla näkemään tuon selvityksen tiimoilta jonkinlainen koulutuksen uudelleenjärjestely. Patria se vaan könyttää Senecoilla ja Ilmailuopisto Cessnoilla ja Bonanzoilla. Mutta kappas, yhteenlyötynä Patrian pikkukoneista ja SIO:n Phenomeista saadaan kokonaan uusi kalusto... Kysymys kuuluuu, että miten tällainen järjestely hoidetaan, niin että seurauksena tapahtuva Salpauslennon koulutustoiminnan ahdinko saadaan näyttämään jostain muusta johtuvalta, jottei kukaan kieli kilpailuvirastolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjänare!

 

  Kysymys kuuluuu, että miten tällainen järjestely hoidetaan, niin että seurauksena tapahtuva Salpauslennon koulutustoiminnan ahdinko saadaan näyttämään jostain muusta johtuvalta, jottei kukaan kieli kilpailuvirastolle.

 

Hohhoijjaa, nou hätä, Patria ostaa ( rahaa on ) ton kilpailuviraston kuleksimasta jaloista  ;)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/tyoryhma_ehdottaa_siviili-_ja_sotilasilmailulle_yhteista_lentokoulutusta/6611765

 

Puolustusministeriön vetämä työryhmä ehdottaa, että siviili- ja sotilaslentokoulutusta voitaisiin järjestää Suomessa kansallisena yhteistyönä. Työryhmän raportin mukaan yhteistyö kannattaisi etenkin alkeis- ja peruslentokoulutuksessa.

 

Yhteistyön kannattavuutta perustellaan raportissa kustannussäästöillä ja sillä, että se turvaisi laadukkaan lentokoulutuksen. Työryhmän mukaan myös helikopterilentokoulutuksessa voitaisiin hyödyntää yhteistä koulutusta.

 

Siviili- ja sotilaslentokoulutuksen mahdollisuuksia tarkastellut työryhmä jätti tänään raporttinsa puolustusministeri Carl Haglundille (r.). Työryhmässä oli jäseniä opetus- ja kulttuuriministeriöstä, puolustusministeriöstä, opetushallituksesta, pääesikunnasta ja rajavartiolaitoksesta.

 

 

Koko selvitys: http://www.defmin.fi/files/2455/lentokoulutusselvitys_plm_2013.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrian Ilmavoimille tarjoama koulutuspalvelu on käsittääkseni keskittynyt Jyväskylään, jossa lennetään Vinka-alkeiskoulukoneilla. Opettajakunnasta huomattava osa on Patrialta palkkaa saavia evp lentoupseereita. Pukeutuneina työaikana aktiiviuran aikaisiin/kaltaisiin asuihinsa.

 

Syystä tai toisesta on kentän vanhan lennonjohtotornin kupeessakin PATRIA-valomainos. Edelleen Jyväskylän lentoasemalla on Patrian lentokonehuoltokorjaamo, jossa nähdäkseni Patria (siviiliyhtiö) huolltaa (Ilmavoimien) Vinkat, Redigot ja Pilatukset. Patria "imuroi" näitä töitä ja henkilökuntaa tien toiselta puolelta Konekorhonen Oy:ltä, joka aiemmin huolsi Redigot ja nyt käytöstä poistuneet Piper Chieftainit ("PC:t") .

 

Luulen/oletan/kuvittelen/arvelen että Patria haluaisi kehittää kokonaisvaltaisen koulutuskonseptin jossa Patria Pilot Training Oy ja Jyväskylässä harjoitettava koulutusliiketoiminta voisi muodostaa nykyistä suuremman kokonaisuuden saman sateenvarjon alla. Ja koska sitten ruvetaan investoimaan valtionyhtiön (Patria) kasvuun niin sehän hoitaisi sitten kätevästi siinä sivussa myös siviililentäjien kouluttamisen. Eli söisi pienet toimijat pois markkinoilta. Tai ainakin toivoisi sen tekevänsä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään