Nils Rostedt

Uutta EASA-sääntelyä: Part-CC, Part-ARA, Part-ORA

14 viestiä aiheessa

Komissio julkaisi 5. huhtikuuta 30. maaliskuuta uudet säädökset aiheista Part-CC (Cabin Crew), Part-ARA (Authority Requirements for Aircrews), sekä Part-ORA (Organisation Requirements for Aircrew).

 

Harrasteilmailijoille mielenkiintoisin näistä on Part-ORA jossa on vaatimukset erinäisille organisaatioille, erityisesti lentokouluille (ATO).

Mutta lähes yhtä tärkeä on Part-ARA jossa säädetään kuinka kansallinen toimivaltainen viranomainen (Competent Authority) tulee toimia valvoessaan koulutusorganisaatioita ja lupakirjoja.

 

Säädökset on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä (Official Journal)  numerolla (EU) 290/2012. Englanniksi tässä ja suomen kielellä tässä.

Ne julkaistaan lisäyksenä eli amendmenttina "Part-FCL" asetukseen 1178/2012. Part-CC:stä tulee täten FCL-asetuksen Annex V, Part-ARA:sta tulee Annex VI ja Part-ORA:sta tulee Annex VII.

 

Europe Air Sports:n ilmailuliitoille lähetetyssä tiedotusviestissä huomautetaan, että  tämän nyt julkaistun amendmentin myötä muuttuvat myös eräät siirtymäjaksojen tms. päivämäärät jotka julkaistiin aiemmin viime vuonna FCL-asetuksen 1178/2012 yhteydessä. Toivottavasti kohta näemme näistä päivämäärämuutoksista myös kansantajuisen yhteenvedon. Sitä odotellen toivotan kiireisimmille uusien säädöstekstien tarvitsijoille antoisia lukuhetkiä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenenkään silmiin osunut esim. Part-ORA:n AMC:n julkaisuaikataulun osalta mitään tarkempaa?

 

EASA kertoo edelleen (http://easa.europa.eu/flightstandards/opinion_fcl.html ), että:

 

"Commission Regulation (EU) No 1178/2011 will be amended in the near future and will then contain also requirements for the qualification of cabin crew, authority requirements for aircrew and organisation requirements for aircrew. The latest available drafts are:

 

...

 

Annex VII Part-ORA (organisation requirements for aircrew – Opinion 03/2011)

AMC/GM available in CRD 2008-22c and 2009-02c published in October 2010."

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin äsken että myös Trafi on julkaissut 5.4. ilmailumääräyksen GEN M1-9.

 

Siinä säädetään (jos oikein ymmärrän ;-) että Suomessa otetaan käyttöön edellämainitussa EASA-asetusmuutoksessa mainitut siirtymäajat täysimääräisinä.

 

Hyvä näin!

GEN M1-9 olikin käytännössä pakko saada ulos ja voimaan ennen 8.4. Muuten olisi koko uusi EASA-lupakirjasäädöspaketti pitänyt soveltaa Suomessa sunnuntaista alkaen - mikä olisi ollut käytännössä mahdotonta koska valmistelut ja soveltamissäädökset (kuten esim. Harrin mainitsema AMC) ovat vielä pahasti kesken.

 

Mitä tämä sitten tarkoittaa tavalliselle lentäjälle? Trafin sivuilta löytyy mielestäni melko selkeä tuore uutistiedote täältä. Eli lähiaikoina toimitaan vielä voimassaolevien kansallisten lupakirjasäädösten mukaan. Mutta jos taskussa on kansallinen PPL tai helikopterilupakirja, sen muuntaminen JAR-lupakirjaksi on syytä hoitaa 8.4. 2013 mennessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Auttaisiko tämä: Terms Of Reference RMT 0421 AMC/GM for non-complex approved training organisations (ATOs) ?

 

Mjoo. Tuon jo lukaisinkin, mutta jos oikein ymmärsin niin tuolla paperilla ilmaistaan EASA:n aie käynnistää aivan juuri tulossa olevan AMC-decision-paperin jalostaminen pienten-ATO:jen (muut kuin CPL, ATPL yms. -koulutusta antavat) tarpeet paremmin huomioiviksi.

 

Tuon EASA-FCL -säätelyn myötä kuvittelisin, että useita nyt PPL:ää kouluttavia tahoja kiinnostaisi mahdollisimman nopeasti päästä kouluttamaan LAPL:ia, joten siksi asia on varsin kiinnostava. Mutta saas nähdä kuinka tämä menee tällä kertaa! :-)

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tässä ei varmaankaan sovi unohtaa että tuon Part-ORA AMC/GM:n kanssa tarvitaan kait myös Part-ARA AMC/GM, jotta viranomaisellakin on eväät jonka mukaan antavat näitä ATO-hyväksyntöjä.

 

Eikö ole kivaa kun tämä "euroopan ilmailulainsäädännön harmoinisointi" käytännössä tarkoittaa uutta sääntely/valvontaporrasta!

 

Jatkossa siis EU-viranomainen valvoo kansallista viranomaista joka valvoo lentokoulua joka valvoo lennonopettajaa joka valvoo lento-oppilasta, joka (toivottavasti) oppii lentämisen lisäksi valvomaan itse itseään että hän valvoo kaikkien näiden säädösten muutoksia, lisäyksiä, poikkeuksia ja amendmentteja, jotta hän lentäjäksi tultuaan selviää ilmailuviranomaisen, ilmailulääkärin, turvaviranomaisen ja mahdollisten muiden viranomaisten tarkastuksista....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tässä ei varmaankaan sovi unohtaa että tuon Part-ORA AMC/GM:n kanssa tarvitaan kait myös Part-ARA AMC/GM, jotta viranomaisellakin on eväät jonka mukaan antavat näitä ATO-hyväksyntöjä.

 

Eikö ole kivaa kun tämä "euroopan ilmailulainsäädännön harmoinisointi" käytännössä tarkoittaa uutta sääntely/valvontaporrasta!

 

Jatkossa siis EU-viranomainen valvoo kansallista viranomaista joka valvoo lentokoulua joka valvoo lennonopettajaa joka valvoo lento-oppilasta, joka (toivottavasti) oppii lentämisen lisäksi valvomaan itse itseään että hän valvoo kaikkien näiden säädösten muutoksia, lisäyksiä, poikkeuksia ja amendmentteja, jotta hän lentäjäksi tultuaan selviää ilmailuviranomaisen, ilmailulääkärin, turvaviranomaisen ja mahdollisten muiden viranomaisten tarkastuksista....  ::)

 

Mjoo. Onhan tässä kieltämättä aika ajoin vähän sellainen fiilis, että EASA:n toimesta on nyt haukattu hieman liian iso pala.

 

Mutta toisaalta taas esim. minulla on ollut ilo (?) seurata kaupallisen ilmakuljetuksen säätelyn jalostumista lähestulkoon kansallisten määräysten aikakauden loppupuolelta JAR-OPS -kauden kautta EU-OPS -aikakauteen ja mielestäni vaikutukset ovat olleen lähestulkoon poikkeuksetta positiivisia. Suomen kaltaisella pienellä ilmailumaalla on selkeänä ongelmana ilmailuteollisuuden marginaalisen pieni koko ja sillä on ollut selvästikin toisinaan hieman erikoisia seurauksia. Esim. jotkut virkamieshenkilöitymispersoonallisuus-tyyppiset jutut karsiutuvat tässä eurooppalaisessa systeemissä varsin tehokkaasti pois. Se EASA:n promotoima "no more, no less" on oikeasti hyvä juttu.

 

Toisaalta taas näyttää siltä, että myös Trafilla on ilmeisiä haasteita pitää henkilökuntansa osaaminen ja asiantuntemus kuranttina kovaa vauhtia kehittyvässä ympäristössä. Että saa nyt tosiaan nähdä missä ollaan parin vuoden päästä.

 

Mutta kyllähän tässä nyt aletaan olemaan hyvin lähellä tilannetta missä EU:ssa majaansa pitävällä elinkeinonharjoittajalla on ihan laillinen oikeus vaatia itselleen LAPL-koulutuslupaa! Jos minä olisin harjoittamassa harrasteilmailuedunvalvontaa, tai tekisin sitä työkseni, ottaisin varsin reippaan etunojan asiassa ja pyrkisin edesauttamaan LAPL:ia kouluttavien ATO:jen syntymistä.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se EASA:n promotoima "no more, no less" on oikeasti hyvä juttu.

 

Suomessa tuosta unohtuu herkästi ensimmäinen sana pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa tuosta unohtuu herkästi ensimmäinen sana pois.

 

Suomessa pikkulentäjät usein toistelevat isoilta lentäjiltä kuulemiaan höpötyksiä!  :P

 

Minun mielestäni Suomi tai Trafi ei tulkitse erityisen tiukasti ilmailua säätelevää EU-lainsäädäntöä. Suorastaan päinvastoin.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikö ole kivaa kun tämä "euroopan ilmailulainsäädännön harmoinisointi" käytännössä tarkoittaa uutta sääntely/valvontaporrasta!

 

Jatkossa siis EU-viranomainen valvoo kansallista viranomaista joka valvoo lentokoulua joka valvoo lennonopettajaa joka valvoo lento-oppilasta, joka (toivottavasti) oppii lentämisen lisäksi valvomaan itse itseään että hän valvoo kaikkien näiden säädösten muutoksia, lisäyksiä, poikkeuksia ja amendmentteja, jotta hän lentäjäksi tultuaan selviää ilmailuviranomaisen, ilmailulääkärin, turvaviranomaisen ja mahdollisten muiden viranomaisten tarkastuksista....  ::)

 

Kuinkahan tähän yhtälöön mahtuu pieni lentäjäparka pienessä koneessaan joka haluaisi vain päästä taivaalle kiireisen työpäivän jälkeen rentoutumaan? Siis eikös se riitää että kone on katsastettu, vakuutus on voimassa, kone on kierretty kertaalleen ympäri ja vielä bensahanakin muistettu avata ennen käynnistystä? Tähän tyyliin toimivat motoristit ja vaikkapa moottorikelkkailijat. Ei se nyt NIIN erilaista voi olla tämä G-luokan ilmatilassa maisemien katseleminen? Joskus tuntuu että tämä harrastus toisinaan nostaa verenpainetta yhtä paljon kuin laskeekin..

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjoo. Onhan tässä kieltämättä aika ajoin vähän sellainen fiilis, että EASA:n toimesta on nyt haukattu hieman liian iso pala.

 

Mutta toisaalta taas esim. minulla on ollut ilo (?) seurata kaupallisen ilmakuljetuksen säätelyn jalostumista lähestulkoon kansallisten määräysten aikakauden loppupuolelta JAR-OPS -kauden kautta EU-OPS -aikakauteen ja mielestäni vaikutukset ovat olleen lähestulkoon poikkeuksetta positiivisia. Suomen kaltaisella pienellä ilmailumaalla on selkeänä ongelmana ilmailuteollisuuden marginaalisen pieni koko ja sillä on ollut selvästikin toisinaan hieman erikoisia seurauksia. Esim. jotkut virkamieshenkilöitymispersoonallisuus-tyyppiset jutut karsiutuvat tässä eurooppalaisessa systeemissä varsin tehokkaasti pois. Se EASA:n promotoima "no more, no less" on oikeasti hyvä juttu.

 

Toisaalta taas näyttää siltä, että myös Trafilla on ilmeisiä haasteita pitää henkilökuntansa osaaminen ja asiantuntemus kuranttina kovaa vauhtia kehittyvässä ympäristössä. Että saa nyt tosiaan nähdä missä ollaan parin vuoden päästä.

 

Mutta kyllähän tässä nyt aletaan olemaan hyvin lähellä tilannetta missä EU:ssa majaansa pitävällä elinkeinonharjoittajalla on ihan laillinen oikeus vaatia itselleen LAPL-koulutuslupaa! Jos minä olisin harjoittamassa harrasteilmailuedunvalvontaa, tai tekisin sitä työkseni, ottaisin varsin reippaan etunojan asiassa ja pyrkisin edesauttamaan LAPL:ia kouluttavien ATO:jen syntymistä.

 

Harri

 

Kiitos mielipiteistä :)

 

SIL:n edunvalvonnassa jossakin määrin mukanaolevana pari kommenttia:

 

- Eräs osa edunvalvonnasta on tiedottaminen jäsenistölle siitä, missä mennään sääntelyasiossa. Tämä(kin) ketju on eräs ilmentymä siitä toiminnasta, vaikka Flightforum nyt ei olekaan mikään liiton virallinen tiedotuskanava.

- Se, että LAPL yleensä on saatu aikaan, on minusta jo aika merkittävä edunvalvonnan saavutus, jossa keskusjärjestö Europe Air Sports on ollut varsin merkittävässä roolissa. Vaikka se ei ole ollut kovin näkyvää ulospäin, taustalla on tehty töitä jo monta vuotta.

- Myös "harrasteilmailun ATO"-kysymyksessä on tehty edunvalvontaa jo jonkun aikaa erityisesti purjelentäjien liiton eli EGU:n toimesta. Sillä puolella tapahtuu muissakin maissa paljon koulutusta kerhojen tms. pienten organisaatioiden toimesta, ja on pidetty tärkeänä että tällainen toimintamalli voisi jatkua. Eräs tulos tästä, joka sekin on käsittääkseni vaatinut runsaasti työtä, on että Part-ORA, luku ATO on jaettu osiin siten että ei-kaupallisten lentolupakirjojen kouluttajille (LAPL, PPL, SPL, BPL) on kevyemmät vaatimukset kuin "ammattikouluille". Työ kuitenkin vielä jatkuu... yhtenä osana myös soveltaminen Suomeen, joka alkaakin olla kohtapuolin edessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa pikkulentäjät usein toistelevat isoilta lentäjiltä kuulemiaan höpötyksiä!  :P

 

Minun mielestäni Suomi tai Trafi ei tulkitse erityisen tiukasti ilmailua säätelevää EU-lainsäädäntöä. Suorastaan päinvastoin.

 

Tulkitseeko Suomi tai Trafi mielestäsi tätä EU-lainsäädäntöä johdonmukaisesti? Entä hallintolakia? Tai julkisuuslakia?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään