Miika Asunta

Kontrabasso ja flight case - mihin konetyyppeihin mahtuu ja ei?

11 viestiä aiheessa

Kontrabasso (eli läskibasso, Kari Suomalaisen mukaan jättisahio) ja lentolaatikko. Suomen kontrabassoklubi ry:n facebook-sivuilla kysellään silloin tällöin mahtuuko sen ja sen tyyppinen lentokotelo jonkin matkustajakoneen ruumaan.

 

Tyypilliset mitat 55x80x200, toiset kotelot muistuttavat enemmän ruumisarkkua ja toiset soitinkoteloa. Paino vaihtelee enimmillään lienee 50kg tienoilla, jos mukaan on lastattu frakki ja kiiltonahkakengät.

 

Varsinainen kysymys kuuluu, minkä mittaisia esineitä voidaan lastata tavallisimpiin konetyyppeihin normaalille reittilennolle ruumaan - joskus on tullut ikäviä yllätyksiä siitä että soitin ei ole mahtunut ruuman luukusta sisään.

 

Laajarunkokoneiden kanssa ei ole tullut koskaan kummempia ongelmia, lukuunottamatta sitä että DC10:n konttiin on lastattu useampi laatikko päällekkäin. Onneksi sillä kertaa ei tullut vaurioita.

 

Eli löytyykö jostain tavallisimpien Euroopan reiteillä liikennöivien konetyyppien matkatavaratilojen speksejä yhdessä dokumentissa?

 

Jokerikysymys: mistä löytyy tiedot yksittäisten lentoyhtiöitten käyttämien maahuolintayhtiöiden työsuojelumääräyksistä, eli miten paljon yksittäinen matkatavara saa painaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tuo parin metrin pituus vaikeuta lastaamista ruumaan? Jos se olisi tyyliin 2x2x2m, niin sitten kai tilanne olisi toisin. Kirkkourkuja ei toinna ruveta rahtaamaan.  ;D

 

Tässä Norwegianin säännöstöä:

 

http://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/tietoa-matkasta/matkatavarat/erikoismatkatavara/

 

"Norwegian hyväksyy lennoilleen enintään kaksi kontrabassoa per lento. Jos haluat matkustaa kontrabasson kanssa, niin suosittelemme varaamaan matkasi asiakaspalvelussamme niin että voimme varmistaa paikan kontrabassollesi. Tee varaus viimeistään 48 tuntia ennen lähtöaikaa."

 

Parempi siis tsekata, ettei matkaan ole lähdössä kahta läskibasistia enempää, ainakaan bassoineen...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esimerkiksi Finnair Cargon sivuilta puuttuvat Embraer 170- ja 190-versioiden rahtiovien mitat.

 

Hiukan ihmetyttää lentoyhtiöiden sooloilu suhteellisen triviaaleissa matkatavara-asioissa, sinänsä tuo Norwegianin "palvelu" vastaa sitä mitä halpalentoyhtiöltä voi odottaa - ylipainomaksu luonnollisesti menee vaikka bassolle olisi varattu ruumasta tila.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hiukan ihmetyttää lentoyhtiöiden sooloilu suhteellisen triviaaleissa matkatavara-asioissa, sinänsä tuo Norwegianin "palvelu" vastaa sitä mitä halpalentoyhtiöltä voi odottaa - ylipainomaksu luonnollisesti menee vaikka bassolle olisi varattu ruumasta tila.

Sinänsä ihmetyttää ettei basisti ole huomannut suhteellisen triviaalia seikkaa että soitin on iso ja saattaa painaa paljon. Basistikvartetti ei välttämättä vaivatta mahdu tavalliseen neljän hengen hissiin soittimineen. Vaikka tilan puolesta mahtuisikin, niin saattaa hissin painoraja tulla vastaan.

 

Ja tuosta norskista. Ei ne bassosta ota lisäpainomaksua, vaan yli 20kg painavasta erikoismatkatavarasta.

 

Basistivitsi...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta kertokaas nyt joku mistä löytyy kaipaamani speksit eri konetyyppien rahtiluukuista ja rahtitiloista, kai nyt joku asianharrastaja pitää näistäkin kirjaa?

 

Enkä muuten kyselisi jos google olisi tiennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ihmetyttää ettei basisti ole huomannut suhteellisen triviaalia seikkaa että soitin on iso ja saattaa painaa paljon. Basistikvartetti ei välttämättä vaivatta mahdu tavalliseen neljän hengen hissiin soittimineen. Vaikka tilan puolesta mahtuisikin, niin saattaa hissin painoraja tulla vastaan.

 

Ei se basso paljon paina, se on vain iso. Itse laskin vehkeelle 60 cm x 60 cm x 2m.

Se vaikutti aikanaan auton valintaankin - kun en halunnut farmaria, valinnaksi

tuli parikymmmentä vuotta sitten Saab 900.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kertokaas nyt joku mistä löytyy kaipaamani speksit eri konetyyppien rahtiluukuista ja rahtitiloista, kai nyt joku asianharrastaja pitää näistäkin kirjaa?

 

Enkä muuten kyselisi jos google olisi tiennyt.

 

Vaatiiko kontrabasso lämmitettyä kuljetusta?

 

Boeingien (poislukien 737 ja 757) käyttämiä Cargo Pallets ja Containers mittoineen löytyy http://www.boeing.com/commercial/startup/pdf/CargoPalletsContainers.pdf

 

ps. Hevoskontteja ja muita löytyy esim. http://www.vrr-aviation.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eduksi on jos rahtitila on lämmin, mutta pidemmän päälle isompi ongelma on liian kuiva ilma, mutta tuota vastaan voidaan jossain määrin suojautua sijoittamalla ilmankostutin (kostutettua vaahtomuovia reiällisessä kumiputkessa) laatikkoon tai jopa instrumentin sisään. Pääsääntöisesti lentokuljetuksessa vauriot tulevat maassa huolimattoman ja ammattitaidottoman käsittelyn seurauksena. Kaikista mahdollisista haaveriskenaarioista on jokaisella suomalaisella ammattiorkesterilla aivan liikaa kokemusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsääntöisesti lentokuljetuksessa vauriot tulevat maassa huolimattoman ja ammattitaidottoman käsittelyn seurauksena. Kaikista mahdollisista haaveriskenaarioista on jokaisella suomalaisella ammattiorkesterilla aivan liikaa kokemusta.

 

 

Kokemusta on väliltä HEL - KRU, kerran kaula poikki, muilta retkiltä ehjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se basso paljon paina, se on vain iso. Itse laskin vehkeelle 60 cm x 60 cm x 2m.

 

Kuitenkin puhuit aloitusviestissä 50 kilosta - esim. Norwegian'illa raja on 32 kg/kolli, taitaa olla monella muullakin, vaikka yhdellä matkustajalla saakin olla max. 64 kg (toki lisämaksullista) matkatavaraa. Ilmeisesti työturvallisuussäännöt sanelevat tuon 32 kg/möhkäle.

 

Edit: Siellä oli kyllä vielä tuollainen huomautus "Sähköisten pyörätuolien, musiikki-instrumenttien ja eläinten kuljetukseen ruumassa pätevät omat painorajat.", mutta en löytänyt noita rajoja mistään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaatikko ruukaa olemaan painava, itse soitin on tavallisesti 10kg kieppeillä, iso orkesterisoitin voi painaa yli tuplaten. Ja laatikossa kulkee lisäksi yhtä sun toista tarviketta mukana, pari jousta, hartsipurkki, viritysmittari jne jne. Ja joissakin laatikoissa basso mahtuu olemaan pussissa, joka taas voi painaa muutaman kilon.

 

Tässä esimerkki tyhjänä 32 kg painavasta kuljetuslaatikosta:

 

http://kolstein.cybrhost.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=KMI&Product_Code=KU-8000&Category_Code=

 

 

*****

 

EDIT: laadittaessa rajoituksia yksittäisen matkatavaran - matkalaukun(!) - painolle perusajatus on varmasti se, että nostettaessa samanlaisia esineitä, niiden seassa ei ole yllättäen esim. 50kg painava laukku, joka rikkoo työntekijän selän.

 

Tässä viestissä esiteltyä laatikkomallia ei ole suunniteltu yhden ihmisen kannettavaksi tai nostettavaksi, saati heiteltäväksi. Siinä on kiinteästi asennetut pyörät, joiden avulla sitä on helppo siirtää yksin, mutta nostamiseen tarvitaan kaksi henkilöä, pakettiautoon lastaaminen onnistuu kuitenkin yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään