Jaakko Kuusisto

RediGo:n historia

69 viestiä aiheessa

Kävin aikanaan tuolla museolla kuuntelemassa ja jäi sellainen kuva ettei ihan heti kohteliaisuussyistä julkaista juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonetehtaan nimissä lentävä RediGo maalattiin tehtaalla kokopunaiseksi.

http://www.airliners.net/photo/Patria-aviation-Oy/Valmet-L90-TP/0616944/L/

 

Tehtaalla oli kesäteekkarina lentopoika, joka oli koko alkukesän kerjännyt koelentäjältä päästä RediGon kyytiin, mutta koneen lentotunnit olivat sen verran arvokkaita, ettei niitä tuhlattu kesäteekkareiden lennättämiseen. Sattui kuitenkin niin, että eräänä kauniina päivänä, kun muutamat valkoiset kumpupilvet täplittivät kirkasta taivasta, päätettiin lähteä taivaalle ottamaan uuden maalauksen saaneesta, punaisesta, lentävästä RediGosta kuvia markkinointimateriaalia varten. Tehtaan L-70-koneeseen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka) pantiin kyytiin valokuvaaja, ja kesäteekkarilla kävi satumainen onni tulla kutsutuksi RediGon kyytiin.

 

RediGo pyöri taivaalla L-70:n ympärillä ja kameran suljin räpsyi, kuvat saatiin otettua. Kuvauksen jälkeen koelentäjä tarjosi kesäteekkarille temppulentosarjan, koelentäjä lensi sen harjoituksena tulevaa lentonäytöstä varten. Lentonäytökseen suunniteltu temppusarja vedettiin läpi kahteen kertaan, kone vakuutti kesäteekkarin liikehtimis- ja suorituskyvyllään. Lisämausteena oli tosin se, että kyyti oli aika kovaa kesäteekkarille, joka ei ollut vähään aikaan ollut moisessa kieputuksessa, oksennus yritti päästä mahalaukun syövereistä katsomaan kieppuvaa maailmaa. Kesäteekkari nieleskeli sinnikkäästi ylös yrittävän oksennuksen, periksi ei annettu.

 

Ja niin koitti hetki, jolloin kesäteekkari pääsi itse puikkoihin: "Sinä ohjaat. Teepä siitä aluksi vaikka pari jyrkkää heiluria, niin saat tuntuman koneen liikehtimiseen." Kesäteekkari teki työtä käskettyä, kone totteli ohjaimia auliisti, mutta mahalaukussa alkanut möyrinä ei ottanut rauhoittuakseen. "No hyvinhän tuo kone tuntuu käsissä pysyvän, teepä siitä sitten vaikka pari vaakakierrettä." "Tuota noin, taitaa olla parempi jättää vaakakierteet tekemättä, meinaa vähän äkkinäisen sisuskalut panna hanttiin tempunvääntöä, ja vaakakierre on meikäläiselle pahiten huonoa oloa aiheuttava liike. Oksennus pyrkii ylös, oli sen verran tiukkaa settiä tuo näytössarja äsken." "Mitä? Onko huono olo? Meinaako tulla hiki?" "Juu, vähän meinaa kylmä hiki olla pinnassa, on kyllä oikeasti niin pirun huono olo, että en uskalla vaakakierteitä vääntää." "No jopas, jopas, minä kun luulin, että halusit RediGolla lentämään. Onko sulla vyöt kiinni kunnolla?" "No on nämä juu, ei tämä siitä ole kiinni, tiukalla ovat." "No nyt vedät ne lantiovyöt ja munavyön ihan niin tiukalle kuin jaksat, kiristät vielä ihan kunnolla tiukalle ne...No, onko nyt varmasti niin tiukalla vyöt kuin saat ne?" "No kyllä nää nyt on kiristetty ihan niin tiukalle kuin jaksan kiristää." "Hyvä! Minä ohjaan. Kokeillaanpas tämmöistä!" Koelentäjä heilautti sauvan laitaan ja kone kiepsahti hetkessä selälleen. Sauva eteen ja puolikas ulkopuolinen silmukka, negatiivista g-vitamiinia kesäteekkarille pahoinvointilääkkeeksi. "No ei kääntynyt oikein nätisti, kokeillaanko uudestaan?" "Juu ei tarvitse, ihan hyvin tuo minusta kääntyi." "No olkoon sitten. Olitko ihan tosissasi, että et haluakaan lentää?" "Juu, kyllä tämä alkaa riittää näin pitkästä aikaa, on vähän päässyt tuo temppulentorutiini ruostumaan, jos sellaista on koskaan ollutkaan, on kyllä aika huono olo." "Asia selvä." Lähestymisohjeet ja laskuun.

 

"Olipa muuten ensimmäinen kerta, kun lentopoika on sanonut, että mennään pois, kun olen antanut RediGon ohjaimet. Minulla on ollut tapana antaa sellainen hieno punainen RediGo-lippis muistoksi kaikille, jotka ovat RediGolla lentäneet. Olin varannut sellaisen sinullekin, mutta en nyt oikein sitten valitettavasti voi sitä sitten antaa, kun et lentänytkään. Kaikkea sitä sattuukin!"

 

Jos joku mukana ollut sattuu lukemaan tämän tarinan, niin haluan välittää kesäteekkarin kiitokset mieleenpainuneesta, mukavasta muistosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RG-1 "Haijala" vuonna 2006 Kauhavalla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-VTP Jämillä 2010

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun lentoasemalla aikojen saatossa vierailleita:

RG-2:nen pienin tunnuksin

[ attachment removed / expired ]

Myöhemmin "normaalit tunnukset"

[ attachment removed / expired ]

RG-4

[ attachment removed / expired ]

RG-6

[ attachment removed / expired ]

RG-7 Rovaniemen sotilasplatalla

[ attachment removed / expired ]

Ja Koelentueen RG-10 Pudasjärvellä 09.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VTS (cn. 016) Pariisin ilmailunäyttelyssä 1997.

Kone sai myöhemmin tunnuksen I-RDGO.

Kuva osoitteessa :  http://www.airport-data.com/aircraft/I-RDGO.html

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seuraavat kuvat ovat Ritarannan ja Mäkisen CD-levyltä , tekijöiden luvalla.

OH-VTS ennen myyntiä Italiaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-VTM (cn. 002) Kone tuhoutui maahansyöksyssä Belgiassa v. 1988

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-VTI (cn. 012) Meksikoon

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-VXD (cn. 020) Eritreaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-VXP (cn. 032) Eritreaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Redigosta tehtiin myös mainosesitteitä.

Piirrokset yhdestä tällaisesta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VXE Turussa helmikuussa 1994 siirtolentomatkalla Eritreaan. Kuva Kenneth Magnusson.

 

oh-vxe.jpg.47be4c20caf683d89a936ead0e86f80c.jpg

 

 

OH-VXF Turussa helmikuussa 1994 siirtolentomatkalla Eritreaan. Kuva Kenneth Magnusson.

 

 

 

OH-VXG Turussa huhtikuussa 1994 siirtolentomatkalla Eritreaan. Kuva Kenneth Magnusson.

 

oh-vxg.jpg.da32d96196ed2a93c24466471711c0cc.jpg

>oh-vxf.jpg.427fe009f591fea32bbaf37834834add.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutamia RG kuvia

 

Hieman jäätä siiven johtoreunassa pinnalla 3350 metriä.

nh_dsc_0059.jpg.acc61e59ae4c5ef44d37037db7aa3051.jpg

 

Näkyvyys ja näkymät upeita

 

Nämä miehet pitää RG:t ilmassa

nh_dsc_0067.jpg.e0d38195ef969a46148bf44e7654aa30.jpg

 

Seuraavaa keikkaa odottaessa.

nh_dsc_0067.jpg.aa848e3dddb1250062be96983dc33d45.jpg

 

T: Perttu

 

 

 

>nh_dsc_0062.jpg.eb12de378b424b1dc5e711cd65fe86f0.jpg

p>nh_dsc_0085.jpg.a99b5dbfecd342c948f20c970687f03e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi nähtävästi pitänyt vaan kysellä täällä kuvia Redigosta kun lähdin pienoismallia rakentamaan. :-[ Tässäkin on näkynyt jo muutamia, joista olisi varmasti ollut hyötyä. Ei olisi jäänyt niin paljon yksityiskohtia epäselviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten kysellessäni Turbovinhasta kuvia täältä palstalta, löysin ja arkistoin muutamia RediGo kuvasivuja. Tuo minun kysymykseni taisi muuten käynnistää tapahtumaketjun, jonka takia Ikonen tuli Ilmailumuseolle pitämään tuon Redigo-esitelmän.

 

Mallailussa vaadittavia referenssikuvia RediGosta on yllättäen pienoismallit.net sivuilla.

 

http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3978/

 

Tuolla on RediGo ja "RediGo" OH-VBB eli Turbovinha.

 

http://www.super-mystere.net/ci019/planche.htm

 

Sattuuko muuten kukaan tietämään, miksi wikipedian kuvassa sivuperäsimessä on numero 33?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Redigo_01.jpg

 

Minusta olisi kyllä oikeasti paikallaan tehdä kirja tai edes hyvät nettisivut, kuinka terästetystä Vinkasta tuli RediGo. Raunion Lentäjän näkökulma harmittavasti loppuu juurikin Vinkaan, jonka syynä on tietysti ilmestymisvuosi 1991.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sattuuko muuten kukaan tietämään, miksi wikipedian kuvassa sivuperäsimessä on numero 33?

 

Numero on 133 ja on Le Bourgetin 1991 näytöksen numerointi.

 

http://www.parisairshow.eu/photo-reports/1991-39th-salon-international-de-laeronautique-et-de-lespace/

 

Hienoja kuvia on tullut ja toivottavasti tulee vielä lisää. Onhan kyse sentään kautta aikojen kauneimmasta potkurikoneesta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ville

"Onhan kyse sentään kautta aikojen kauneimmasta potkurikoneesta"  :)

Totta puhut!

Eki

 

oh-vtp.jpg.21cbc08d84c48910eaa98051a765c537.jpg

 

"OH-VXF Turussa helmikuussa 1994 siirtolentomatkalla Eritreaan": Vein Harrin kanssa VXF:n, Hannu lensi Jukan kanssa VXE:llä. Juttu löytyy

www.saunalahti.fi/erkkiiko/juttu.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osasto Kuhlmeyn ja muuan A.Hitlerin jalanjäljillä Immolassa?

 

Tai sitten ralli- ja tarkkuuslennon SM-kisat yhdistettynä Ritarinmalja-kisoihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään