Jaakko Kuusisto

RediGo:n historia

69 viestiä aiheessa

On askarruttanut pitkään kysyä, onko kellään tietoa enemmän Redigon onnettomuudesta Belgiassa 1988?

Ari oli perheen hyvä ystävä ja haluaisin enemmän tietoa tapahtuneesta jos sitä on.

Antti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietoa Redigo-onnettomuuksista oli aikanaan sanoma- & ilmailulehdissä. Niitä voi tutkia kirjastoiden arkistoista. Niistä saa yleiskäsityksen tapahtumista. Tarkempia tietoja saattaa olla turha etsiä. Suurin osa Redigo-projektin historiaa on sisäsäpiiritietoa (company private), joka ei ole varsinaisesti "salaista", mutta jonka kaivelemiseen niillä jotka tietävät ei liene tarvetta eikä intressejä. Ko. asiat ovat jo historiaa. Osa siitä jäänee ikuisesti kertomatta.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs kautta nuo kaksi Redigoa ovat jenkkeihin päätyneet ?

 

Ostettu suoraan Valmetin (Patrian) tehtaalta. Alunperin koneiden oli muistaakseni tarkoitus mennä Eritreaan, mutta niin ei käynyt... Koneet ilman moottoreita osti jenkkikaveri, jolla on/oli(?) RR:n edustus- ja huoltotoiminta(a) rapakon takana. Hän osti koneet, pisti niihin moottorit ja uudet avioniikat. Toisen (N55AS) hän möi ja toisen piti itsellään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietoa Redigo-onnettomuuksista oli aikanaan sanoma- & ilmailulehdissä. Niitä voi tutkia kirjastoiden arkistoista. Niistä saa yleiskäsityksen tapahtumista. Tarkempia tietoja saattaa olla turha etsiä. Suurin osa Redigo-projektin historiaa on sisäsäpiiritietoa (company private), joka ei ole varsinaisesti "salaista", mutta jonka kaivelemiseen niillä jotka tietävät ei liene tarvetta eikä intressejä. Ko. asiat ovat jo historiaa. Osa siitä jäänee ikuisesti kertomatta.

 

Ihan mielenkiintoista näistä olisi kuulla muutakin, kuin vihjailua? Aiemmassakin ketjussa kerroit, että omaat paljon tietoa, mutta että et aio kertoa asioita eteenpäin. Miksi siis mainostaa, että tietoa löytyy?

 

Ps. tämä ei ole pahalla kirjoitettu, vaan lähinnä harmistuneena siitä, että jos on henkilöitä, jotka asioísta tietää, tyytyvät vain kertomaan, että minäpä tiedän. Kuitenkin näistä asioista olisi kiva kuulla, jos ei muuten, niin sitten vaikka privaatisti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kuulin onnettomuuden johtuneen siitä, että kone oli tankattu pilotin tietämättä seuraavaa siirtoa varten. Temppu ei sitten taittunut kun painoa oli liikaa ja tonttiin meni vauhdilla... Mitään varmaa tästä ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista vihjailua ?

 

Niinkö mielestäsi. Pikemminkin toteamus missä tällä kertaa mennään. Katselin näitä asioita läheltä, mutta ulkopuolisena. Mulla oli mahdollisuus & tilaisuus selvitää moniakin asioita itselleni tavallista tarkemmin & laajemmin. Jos haluat  tietää näistä asioista enemmän. Voit tutkia niitä itsekin. Aineistoja löytyy & niihin varmaaan pääsee käsiksikin. Sen jälkeen kysymys on luetun ymmärtämisestä & palapelin kokoamisesta tietojesi & kokemustesi pohjalta selkeäksi yhteenvedoksi. Jokainen tekee sen omalla tavallaan & lopputulos on se mikä se on. Olen tutkinut Redigo-projektin itseäni varten. Kun olin selvittänyt tietyjä yksityikohtia riittävässä määrin. Päätin lopettaa & unohtaa. Mun asiani ei ole sorkkia julkisuudessa asioihin, joka eivät mulle (virallisesti) kuulu. Tällaisiin asioihin löytyy virallisesti & muodollisestikin pätevämpiä kuin minä. Omat intressini ovat pääasiassa teoriassa, lekosuunnittelussa & koelentämisessä. Näisä asiayhteyksissä olen tullut nähneeksi & kuulleeksi paljon muutakin. Suomessa mulla ei ole minkäänlaista asiantuntijaroolia näissä asioissa. Aerodynamiikka-/ lekosuunnittelu- intressäjäni olen selvitellyt  kymmeniä vuosia pääasiassa jenkkien kanssa.

 

Pahalla kirjoitettu / harmistuneena ? Jos olet utelias, niin selvitäppä itsellesi miten löydät tietoa asioihin, jotka kiinnostavat. Kirjoittelen silloin tällöin jotain pientä sopivissa asiyhteyksissä. En kuitenkan siksi, että mulla olisi tarve esiintyä, vaan osallistuakseni keskusteluun. Ajankuluahan tämä on eläkeläiselle. Suotta harmittelet & etsiskelet sellaista tietoa mitä ei ole. Dementia on kiusallinen sairaus.

 

PS.  AT.lle tiedoksi . Belgian lento-onnettomuudesta kirjoiteltiin aikanaan paljonkin. Silminnäkijöinä kun oli aian asiantuntijoita. Tämä asia selvitettiin käsittääkseni perusteellisesti, mutta ei julkisuudessa. Mielenkiintoinen lauseeen pätkä tuo  -kone oli tankattu pilotin tietämättä siirtolentoa varten-.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tiedot asiasta perustuvat pelkästään lähteisiin jotka ovat kaikkien saatavilla, niin sitäkin kummempaa jos joku haluaa istua keräämiensä tietojen päällä. ??? Tietenkin on ihan ok olla puhumatta asiasta yhtään mitään jos ei jostain syystä halua, mutta kieltämättä tuntuu vähän hassulta kertoa tietävänsä jotain jos asiasta ei kuitenkaan halua kertoa enempää. Pistää vähän miettimään mitä motiiveja ja tietoa siellä taustalla oikein on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä toi "et "merkki tarkoittaa lauseen keskellä. Kirjoitatko ulkomailta, tms ?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aikoinaan kuulin onnettomuuden johtuneen siitä, että kone oli tankattu pilotin tietämättä seuraavaa siirtoa varten.

 

Tota, mulla on tsekkilistassa sellainen kohta, kun "Polttoaineen määrä - TARKISTA"...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota, mulla on tsekkilistassa sellainen kohta, kun "Polttoaineen määrä - TARKISTA"...  ???

 

Minä lensin kertausharjoituksissa ja kun tarkistin koneeni, sanoi koneeni vastaava mekaanikko; " etkös luota minun kuittaukseeni lentokelpoisuudesta ja koneen tarkastuksesta"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, tota noin, juu.

 

Mun tekstini avautuvat kyllä niile, joille ne on tarkoitettu. Tästä on suora reitti asiatuntijatasoon, joka saattaa olla överiä sosiaalisessa mediassa. Oikeastaan pointti on kohdassa -pilotin tietämättä-.  Ari oli hyvin perillä Redigon syöksykierteistä kun oli lentänyt niitä koelennoilla & näytöksissä. joku aika aiemmin Ari lensi Malmilla näytöksessä varsin näyttävän taitolentoesityksen. Näytöksen jälkeen vaihdoimme kentällä muutaman sanan siiven kärkiin lisätyistä "tärväimistä". Ari vakuutti homman olevan haskassa. Sanoi kokeilleensa / harjoitelleensa syöksykeirteitä perusteellisesti. Siksi Belgian onnettomuus jäi vaivaaman pitkäksi aikaa. Mun käsitykseni tapahtumasta & sen syistä on periaatteessa yhteneväinen virallisen tutkimuksen kansssa, joskin yksityiskohtien painotus on erilainen. Teoreetikkona olen Redigon "sielunelämästä" & syöksykierteistä / taitolennosta hyvin perillä. Virallista onnettomuusraporttia pidemmälle ei tässä asiassa tarvitse mennä. Itse asia ei tästä oleellisesti muutu.

 

PS.  & merkki on maneeri. Työelämässä (atk-päällillönä) piti tuottaa koko ajan tekstiäkin. Se vaan  ilmestyi jostain & jäi pysyväksi.  Selkokielellä se on -ja-.Kun ja sanaa toistelee kaiken aikaa. Se vaikuttaa jankuttamiselle. En ole vielä oppinut kirjoittamaan lyhyitä lauseita. Motiiveista: itsestään selviähän ne. Otetaan tärkeimmät: -tuttavuus , ystävyys-.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu Jack, lentäjäthän saavat vain hetkeksi lainata meksujen "omistamia" koneita. Tsekkilistaan voisi lisätä kohdan "Rasvamikon kuittailu - VASTAA: "IHAILEN VAIN KÄTTESI TÖITÄ!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu Jack, lentäjäthän saavat vain hetkeksi lainata meksujen "omistamia" koneita. Tsekkilistaan voisi lisätä kohdan "Rasvamikon kuittailu - VASTAA: "IHAILEN VAIN KÄTTESI TÖITÄ!"

 

Kyllä se "rasvamikko" oli ihan siisti ylivääpeli ja pirun ammattitaitoinen ja kiva kaveri = todellinen ammattireiska  :thmbup:

Vaihtoi yhden osan lentoni jälkeen,ennen seuravaa lentoani, koska huomasi siinä vikaa. Itse en huomannut . Myöhemmin olisin kyllä, taivaalla, huomannut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisa ajatuksia?

- "Ohjaajan tietämättä tankattu"

- "Jenkkeihin Eritrealle tarkoitettuja koneita"

- "hyvin perillä syöksykierreominaisuuksista"

 

Kuka on kuunnellut esitelmääni (esim 31.3. Vantaalla) ao. koneesta, tietää ne "neljä pientä puutetta", joista johtui koko juttu.

Pidennetty versio= nykyinen Valmet L90 TP on täysin FAR 23-normit täyttävä, ugh.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuksia ?

 

Hyvin tiedät, että Redigosta riittää erilaisia ajatuksia vaikka kuinka paljon. Onkohan mikään konetyyppi jakanut mielipiteitä yhtä paljon kuin RG ? Yksi syy on se, että puhujat puhuvat eri asioista & eri näkökulmista.

 

"Hyvin perillä syöksykierreominaisuuksista " on Arin oma lausunto. Näytöksen jälkeen Vilkku & minä kävimme Arin juttusilla kentän laidalla. Ihmettelin aikani "tärväimiä" & kysäsin Arilta "mites syöksykierteet tällä kertaa". Ari totesi, että "ongelmia on, mutta hänellä on homma hanskassa". Siitä Belgian näytösvideosta näkee mtä tapahtui.

 

Mulle jäi RG-projektistä se käsitys, että vuosikymmenen harjoittelun jälkeen lopputulos on ihan kohtuullinen. Muuten paitsi kaupallisesti. Kilpailijat Pilatus & Embraer päätyivät kahteen eri konseptiin: Yhteyskoneeseen & harjoitus hävittäjään. Kauppaakin ovat tehneet. RG.n halpa hintakaan ei kiinnostanut asiakkaita, vaikka niin kai kuviteltiin.

 

Aiotteko Jukka & sinä vielä kynäillä jotain ko. aiheesta ? Lukijoita varmaankin olisi. Projektin loppuvaihehan meni ihan hyvin. Vai mitä ?

 

PS Kuulin esitelmässi Lahden Ilmasillassa. Videot jäivät mieleen. Mielenkiintoinen ajatus: "neljä  pientä puutetta".Taidat olla kiintynyt siihen nykyiseen ?

 

Jussi Salminen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään