Petri Björkqvist

Jäänpoisto

16 viestiä aiheessa

Venäläiset on rohkeita?  EFTUlla kävi joku vuosi sitten AN Heavy-rahtikone hakemassa raskasta rahtia ja koko päivän satoi lunta lastauksen aikana. De-Ice kävi tarjoamassa parikin kertaa apuansa, mutta kapu ei halunnut lisäkustannuksia. Siitä rahtari sitten illalla lähti lumet ja jäät siipien sekä rungon päällä. Rotationin kohdalla irtoili isoja laattoja lunta ja jäätä. siinä oli heidän jäänpoistonsa. (Taisi lentsikan omat järjestelmät olla riittäviä?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussa kävi aikoja sitten Espanjalainen chartteri viemässä lomalaisia etelään. Kone oli vanhanaikainen DC-8 joka tarvitsi paineilmaa käynnistykseen.

Kippari kertoi ettei tarvitse pesua. Mekaanikko sanoi etten anna painetta ennen kuin peset koneesi.

Siviilirohkeutta ja ammattitaitoa / tietoa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläiset on rohkeita?

 

Iso maa, isot toleranssit? Venäläiset lienee tottuneet / varautuneet toimimaan paikoissa, joissa ei jäänpoistoa ole saatavilla? Liekö koneet suunniteltukin ainakin tiettyyn rajaan asti siihen, että pesua ei ole saatavilla?

 

Yleinen kysymys, onko se yksinomaa koneen päällikkö, joka päättää jäänpoistosta? Onko esim. Helsinki-Vantaalla sellainen meininki, että jäänpoisto sisältyy laskeutumismaksuun ja sen käyttö ei aiheuta lisämaksua? Jos ei, niin eikö sellainen sisältyy-laskeutumismaksuun -palvelu kannattaisi olla olemassa, jotta ei tarvitsisi meidän espoolaisten miettiä, että koska sieltä tulee rautaa niskaan?

 

T. Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleinen kysymys, onko se yksinomaa koneen päällikkö, joka päättää jäänpoistosta? Onko esim. Helsinki-Vantaalla sellainen meininki, että jäänpoisto sisältyy laskeutumismaksuun ja sen käyttö ei aiheuta lisämaksua? Jos ei, niin eikö sellainen sisältyy-laskeutumismaksuun -palvelu kannattaisi olla olemassa, jotta ei tarvitsisi meidän espoolaisten miettiä, että koska sieltä tulee rautaa niskaan?

 

Koneen päällikkö on ainoa joka tekee päätöksen pesusta. Päällikkö voi konsultoida jäänpoistajaa ja kysyä millainen pesu voisi olla paikallaan. Tässä tapauksessa jäänpoistaja ei kuitenkaan tee mitään päätöstä vaan korkeintaan suosittelee tiettyä pesua. Päällikkö tekee aina lopullisen päätöksen ja tilauksen.

 

Jäänpoisto ei sisälly mihinkään maksuun ainakaan Helsinki-Vantaalla. Jäänpoiston suorittaa handling-agentti (Northport, Servisair jne.) eikä Finavia joten ainakaan laskeutumismaksuun pesua on vähän vaikea ympätä :).

 

Kentillä toimii marshaller jolla voisi periaatteessa olla jotakin sanomista esim. pesemättömästä koneesta. Marsalkka voi pesemettämön koneen nähdessään esim. ilmoittaa asiasta torniin josta voidaan suositella pesua mutta en tiedä estääkö lennonjohto lentoonlähdön jos rullaat odotuspaikalle liikkuvalla lumikasalla? Veikkaan että eivät ala estelemään...

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jäänpoisto ei sisälly mihinkään maksuun ainakaan Helsinki-Vantaalla.

 

Eikä muillakaan kentillä...

 

Kentillä toimii marshaller jolla voisi periaatteessa olla jotakin sanomista esim. pesemättömästä koneesta. Marsalkka voi pesemettämön koneen nähdessään esim. ilmoittaa asiasta torniin josta voidaan suositella pesua

 

Voihan sitä kuka tahansa ilmoittaa, numero löytyy aip:sta. Jos nyt ajatellaan tätä mainittua vantaan kenttää, niin pitää muistaa, että terminaalin edestä rullaa välillä ihan jatkuvasti lumikasoja liikennealueelle siitä yksinkertaisesta syystä, että moni kone pestään asematasolla 6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taivaalta tulee lunta, kone pesty ykkösluokan nesteellä ja suojattu nelosella, on siipi mitä todennäköisimmin valkoinen lentoonlähdössä, jopa suoja-ajan puitteissa. Nelosnesteen ansiosta siipi kuitenkin putsaantuu nopeuden kasvaessa lähtökiihdytyksen aikana ja on rotaatiossa jo puhdas. Näin yksinkertaistaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta asemataso 6:sta, että ei siellä koneita kauheasti "pestä". Mielestäni se on enemmänkin olemassa, koska sellainen pitää olla. Tämä on siis oma käsitykseni mitä olen hommaa vierestä seurannut, jos sinulla on lähempää kokemusta jäänpoistosta EFHK:lla, niin toki voi olla, että tiedät paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taivaalta tulee lunta, kone pesty ykkösluokan nesteellä ja suojattu nelosella, on siipi mitä todennäköisimmin valkoinen lentoonlähdössä, jopa suoja-ajan puitteissa. Nelosnesteen ansiosta siipi kuitenkin putsaantuu nopeuden kasvaessa lähtökiihdytyksen aikana ja on rotaatiossa jo puhdas. Näin yksinkertaistaen.

 

Ei ole. Ei meinaan tartu tuohon vihreään mönjään hevillä lumi vaikka miten sataisi.

 

 

Tuosta asemataso 6:sta, että ei siellä koneita kauheasti "pestä". Mielestäni se on enemmänkin olemassa, koska sellainen pitää olla. Tämä on siis oma käsitykseni mitä olen hommaa vierestä seurannut, jos sinulla on lähempää kokemusta jäänpoistosta EFHK:lla, niin toki voi olla, että tiedät paremmin.

 

Kyllä pestään. Aina kun 22R on auki. Kun uusi 8 remote tulee käyttöön, niin platalla pesu tulee vähenemään aivan minimiin. Pesua asematason tietyillä alueilla on ruvettu välttämään, koska esim. Kehärata kärsi maaperään valuneista glykoleista.

 

Kentillä toimii marshaller jolla voisi periaatteessa olla jotakin sanomista esim. pesemättömästä koneesta. Marsalkka voi pesemettämön koneen nähdessään esim. ilmoittaa asiasta torniin josta voidaan suositella pesua mutta en tiedä estääkö lennonjohto lentoonlähdön jos rullaat odotuspaikalle liikkuvalla lumikasalla? Veikkaan että eivät ala estelemään...

 

-tuomo

 

Kyllä tätäkin voi tapahtua. Jos on selvä merkki, että lentäminen ko. koneella on siinä lentokunnossa vaarallista ja kippari ei silti halua pesua, niin on tarvetta miettiä kannattaako konetta laskea ilmaan. Eikä näitä koneita suinkaan tarkkaile marshaller.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis pesu tapahtuu asemataso 6:lla ns. 1/6 ollessa käytössä. Eli mielestäni harvoin, enkä puhunut tulevaisuudesta vaan tästä hetkestä =D Sellasta, vaikka tunnutkin kaiken tietävän, Aurinkoisia bongailu päiviä sinne aidan ulkopuolelle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C172 jäänpoisto maksoi 855mk vuonna 1995. Oli pakko ottaa kun oli satanut iltayön aikana 5cm räntää joka aamulla oli tiukasti kiinni 10 asteen pakkasessa. Ei ollut riittäviä työkaluja rapsutella jäätä irti, tuli helpommaksi tilata de-icing paikalle bisnekselle. Kyllähän ne rahalla ruikkaa pienenkin koneen puhtaaksi 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis pesu tapahtuu asemataso 6:lla ns. 1/6 ollessa käytössä. Eli mielestäni harvoin, enkä puhunut tulevaisuudesta vaan tästä hetkestä =D Sellasta, vaikka tunnutkin kaiken tietävän, Aurinkoisia bongailu päiviä sinne aidan ulkopuolelle  ;)

 

Kolmatta talvea teen jäänpoistoa, joten luulen, että alan jo jotain alasta tietämäänkin...  :) Vapaapäivällä ei ole enää kertaakaan tarvinnut aitojen ulkopuolella käydä kun työn puolesta saa jo riittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmatta talvea teen jäänpoistoa, joten luulen, että alan jo jotain alasta tietämäänkin...  :)

 

Hiljaa siellä aidan takana!!! :////

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään