Olli Hänninen

Linköping Flygvapenmuseum

25 viestiä aiheessa

Kävin Linköpingissä Ruotsin ilmavoimien museossa, tässä hieman kuvia sieltä. Linköpingin Ruotsin ilmavoimien museo sijaitsee siis Linköpingissä (n.200km Tukholmasta Etelään) E4:n varrella, tarkalleen ottaen n.7km Linköpingin keskustasta Malmslättissa Malmenin sotilaslentokentän vieressä. Museo on uusittu viime vuosina täysin ja kaiken kaikkiaan museo on kolmikerroksinen. Nähtävänä on Ruotsin ilmavoimien kalustoa vuosien varrelta sekä Saabin erilaisia konetyyppejä. Museosta löytyy myös JAS39 Gripen-simulaattori jota on n.200kr hinnalla mahdollisuus kokeilla. Lentokoneiden lisäksi löytyy paljon tietysti muutakin ilmavoimien kamaa esim. testi jossa voi kokeilla olisiko mahdollisuuksia hävittäjälentäjäksi. Todella hieno museo, jossa vierähtää helposti vaikka koko päivä. Nyt sitten kuviin:

 

 

Itämereen ammutun Ruotsin ilmavoimien DC3:n karttajäämistöä.

[ attachment removed / expired ]

 

DC-3 Miehistön eväspakettia(Cloettan suklaapala)

[ attachment removed / expired ]

 

Kello, joka on pysähtynyt putoamishetken aikaan

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen ovi.

[ attachment removed / expired ]

 

DC-3 Koneen jäämistöä. Neuvostoliiton MIG-15Bis hävittäjä ampui tiedustelulennolla olleen ruotsalaisten DC-3:n alas Gotska Sändön-saaren itäpuolella 13.kesäkuuta vuonna 1952.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen nokkaosa. Kone nostettiin Itämerestä vuonna 2004.

[ attachment removed / expired ]

 

Alasammutun koneen pienoismalli.

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä se makaa. Huomaa Mig-15:n ampumat luodinreiät rungossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä luodinreiät näkyvät paremmin.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen putoamispaikka.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen raato etupuolelta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholman Brommasta lähteneen koneen miehistö.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähetän lisää kuvia museosta hetken kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TP-4 Consolidated (PBY-5A) Catalina. Oli Ruotsin ilmavoimien käytössä vuosina 1947-1966. Monikäyttöinen amfibiokone.

[ attachment removed / expired ]

 

Etualalla hieman epäonnistunut kuva De Havilland 112 Venomista, joka oli Ruotsilla käytössä vuosina 1953-1960. Venom kehitettiin aikanaan DH Vampiresta. Ruotsi käytti Venomia yöhävittäjätarkotuksissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 91 Safir. Oli Ruotsin ilmavoimien koulukoneena eri versioina käytössä vuosina 1947-1992.

[ attachment removed / expired ]

 

Näytillä oli tilapäisesti myös kaikkien aikojen ensimmäinen Saabin automalli: Saab 92001 eli UrSAAB, vuodelta 1947. Tästä lähti liikkeelle Saabin tarina autoteollisuudessa. UrSaabeja valmistettiin vain n.20kpl. Auton kori suunniteltiin lentokoneen siiven muotoon. Tämä yksilö on ainoa kunnossa oleva UrSaab maailmassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Huomaa auton korin lentokoneen siipeä muistuttava profiili.

[ attachment removed / expired ]

 

MIG-15. Näytillä museossa vaikkei ollut Ruotsilla käytössä. Tämmöinen ampui Ruotsalaisten DC-3:n alas itämeressä.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 29 Tunnan. Käytössä Ruotsilla eri versioina vuosina 1951-1976. Hävittäjä, hävittäjä-pommittaja. Käytettiin myös maalinhinaustarkoituksissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 35 Draken. Käytössä Ruotsilla vuosina 1960-1998. Hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

J34 Hawker Hunter Mk4. Käytössä Ruotsilla vuosina 1955-1969. Hävittäjä, rynnäkköhävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

J28 De Havilland Vampire. Käytössä Ruotsilla eri versioina vuosina 1946-1968. Ruotsin ensimmäinen suihkuhävittäjä. Käytettiin myös harjoitushävittäjänä.

[ attachment removed / expired ]

 

HKP3-Augusta Bell 204B. Käytössä Ruotsilla vuosina 1962-1998. Monikäyttöinen helikopteri.

[ attachment removed / expired ]

 

RB68 Bristol Bloodhound II. Käytössä vuosina 1958-1991. Ohjus.

[ attachment removed / expired ]

 

HKP4 Boeing Vertol 107. Käytössä Ruotsilla vuosina 1964-1992. Rahtihelikopteri.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 37 Viggen. Käytössä Ruotsilla vuosina 1971-2005. Tiedustelu - ja rynnäkköhävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvassa ylhäällä keskellä SK60 Saab 105. Käytössä Ruotsilla eri versioina vuodesta 1967-, edelleen käytössä. Harjoitushävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi Drakenille.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

S31 Spitfire PR Mk XIX. Käytössä Ruotsilla vuosina 1948-1955. (Hävittäjä). Ruotsi käytti konetta aseettomaan valokuvatiedusteluun.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 32 Lansen. Käytössä Ruotsilla eri versioina vuosina 1955-1997. Hävittäjä rynnäköintiin ja hyökkäyksiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä yhden hallin koneet. Laitan lisää kuvia myöhemmin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thulin G. Ruotsalaisvalmisteinen vesitaso-hävittäjä. Käytössä vuosina 1917-1922.

[ attachment removed / expired ]

 

SK12 Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz. Käytössä Ruotsilla vuosina 1936-1946. Koulukone.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsin Finnspångissa valmistettu STAL-Dovern 6A - suihkuturbiini. STAL(Svenska Turbinfabriks AB Ljungström).

[ attachment removed / expired ]

 

Hispano Suiza F(ilmeisesti) -tähtimoottori. Joku viisas varmaan tietää moottorin tyypin tarkemmin.

[ attachment removed / expired ]

 

DH Vampiressa ollut suihkumoottori.

[ attachment removed / expired ]

 

JT8D-Ohivirtausturbiini, jota myös Ruotsissa valmistettiin lisenssillä Volvo flygmotor Ab:n toimesta. Käytettiin mm. DC-9 -ja MD-80-koneissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 210 Lilldraken. Saab 35 Drakenin prototyyppi. Huomattavasti pienempi versio tutummasta 35 Drakenista. Lensi ensilentonsa 21.1.1952. Käytettiin testitarkoituksissa.

[ attachment removed / expired ]

 

JAS-39 Gripen. Ollut käytössä Ruotsilla eri versioina vuodesta 1997 lähtien. Tämä kuvassa oleva yksilö on prototyyppi ja se lensi vain n.680 tuntia.

[ attachment removed / expired ]

 

B18- Saab18. Käytössä Ruotsilla vuosina 1944-1958. Pommikone.

[ attachment removed / expired ]

 

Saab 18 pyrstöstä.

[ attachment removed / expired ]

 

J21A Saab21. Käytössä Ruotsilla vuosina 1946-1953. Hävittäjä rynnäköintiin.

[ attachment removed / expired ]

 

B17 Saab 17. Käytössä Ruotsilla vuosina 1943-1948. Pommi- ja tiedustelukone.

[ attachment removed / expired ]

 

FFVS J22. Eli FFVS=Kungliga Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm. J22 oli Ruotsilla käytössä vuosina 1943-1952. Ruotsissa kehitetty hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

J26 North American P-51D Mustang. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1945-1954. Hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

J20 Reggiane Re 2000 Falco 1. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1941-1945. Italialainen hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

S14 Fieseler Fi 156C Storch. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1938-1960. Erinomaisista STOL-ominaisuuksista tunnettu tiedustelu - ja yhteyskone.

[ attachment removed / expired ]

 

J11 Fiat C.R.42. "FALCO". Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1940-1946. Italialainen hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

J9 Seversky/Rebublic EP, Model 106. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1940-1951. Yhdysvaltalainen hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

SK14 North American NA 16-4M. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1937-1949. Valmistettiin myös Ruotsissa lisenssillä nimellä Saab NA16-4M. Yhdysvaltalainen harjoitus -ja koulukone

[ attachment removed / expired ]

 

B4 Hawker Hart. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1937-1947. Englantilainen kevyt pommikone. Talvisodan aikana ruotsalaisvapaaehtoisten yksikkö Flygflottilj 19 toimi Suomen Lapin ilmapuolustuksessa ja tuki täten Suomen ilmavoimia. Flygflottilj 19 käytti muun muassa neljää Hartia Kemissä. Kaksi niistä tuhoutui 12. tammikuuta 1940 pommituslennolla Neuvostoliitossa törmättyään toisiinsa. Yksi ammuttiin alas. Toisin sanoen yksi sotalento tuhosi 3/4 F 19-yksikön Hart-koneista. Yksikkö sai yhden korvaavan Hartin Ruotsin ilmavoimilta helmikuussa 1940. Yksikön käyttämä, Suomen ilmavoimien tunnuksilla varustettu kone on juuri tämä alla oleva kone.

[ attachment removed / expired ]

 

B3 Junkers Ju86 K. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1936-1948. Pommikone. Takana näkyy hyvin myös Fieseler Storch.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsalainen ilmatorjuntatykki.

[ attachment removed / expired ]

 

SK9 De Havilland 60T Moth Trainer. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1931-1936. Englantilainen harjoitus - ja koulukone.

[ attachment removed / expired ]

 

B16/S16 Caproni Ca 313. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1940-1943. Italialainen tiedustelu, - yhteys, - kuljetus - ja pommikone.

[ attachment removed / expired ]

 

J8 Gloster Gladiator. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1937-1945. Tätä yksilöä käytti Ruotsalainen vapaaehtoinen lentorykmentti F19 Talvisodassa vastaten Pohjois-Suomen ilmapuolustuksesta. Tämän takia koneessa on Suomen ilmavoimien entinen tunnus. Brittiläinen hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

SK10 Raab-Katzenstein RK-26 Tigerschwalbe. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1932-1945. Saksalainen harjoitus- ja koulukone.

[ attachment removed / expired ]

 

RK-26:n ohjaamo.

[ attachment removed / expired ]

 

S6 Fokker C.V-E. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1927-1945. Hollantilainen kevyt tiedustelu - ja pommikone.

[ attachment removed / expired ]

 

J1 Phönix 122 D.II. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1919-1933. Itävalta-Unkarin valmistama hävittäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

SK1 Albatros B.II. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1920-1929. Saksalainen tiedustelukone.

[ attachment removed / expired ]

 

M1 Nieuport IV-G. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1912-?. Tämä kone on vuodelta 1912 ja se on kuulunut Swedish NAVY:lle. Ranskalainen harjoitus - ja tiedustelukone.

[ attachment removed / expired ]

 

Ö1 Tummelisa. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1919-1935. Tämä kone on alkuperäinen kone ja se on tehnyt ensilentonsa vuonna 1920. Viimeksi se on lentänyt vuonna 1962. Mikael Carlson rakensi Tummelisasta replikan vuonna 1989, joka lentää edelleen. Ruotsalaisvalmisteinen harjoitus - ja koulukone.

[ attachment removed / expired ]

 

SK5 Heinkel HD-35. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1925-1929. Saksalainen harjoitus - ja koulukone.

[ attachment removed / expired ]

 

B1 Breguet C.U 1. Oli Ruotsilla käytössä vuosina 1912-1916. Ranskalainen hävittäjä- ja tiedustelukone. Kuvan oikeassa laidassa näkyy myös helikopteri HKP1 Vertol 44A:n nokkaosa. Helikopteri oli Ruotsilla käytössä vuosina 1962-1964 ja sitä käytettiin mm. miehistökuljetuksiin NAVY:ssa.

[ attachment removed / expired ]

 

HKP1 Vertol 44A sisältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä parempi kuva Saab 18:sta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvaa vielä museon pihalta. Kuvassa Sud-Aviation Caravelle SE-210 III.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää kuvia museon pihalta. Kuvassa mm. DC-3.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä kaikki tällä kertaa, toivottavasti piditte. Museo on kyllä ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, jos tuolla päin sattuu liikkumaan. Ainutlaatuinen ilmailumuseo koko Pohjoismaissa ja museo on valittu jopa vuoden museoksi(kaikista museoista) Ruotsissa viime vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno museo, tuo Spitti ei ole hävittäjä, vaan aseistamaton valokuvatiedustelukone (Photo Reconnaissance) ;)

Kiitos kommentista, asia korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli,

 

hyvät kuvat ja melenkiintoinen juttu, tällaista lisää. Vaikuttaa siltä, että erityisesti tuo ensimmäissä kuvissasi esiintyvä halli on toteutettu hyvin mielenkiintoisella konseptilla. Onko niin, että koneet on sijoiteltu iän perusteeella ryhmiksi siten, että esim 70-luvun koneet on koottu yhteen jne...

 

Se on vaan harmi, että ystävämme ruåtsalaiset antavat kaikille ilmavoimissaan palvelleille koneille omat ihan oudot tyyppinimet, joten hieman harvinaisempien koneiden oikean todellisen tyypin selvittäminen on joskus hankalaa, mutte ei toki mahdotonta.

 

Vantaassa on virranut runsaasti vettä ja myös runsaasti vuosia on kulunut siitä kun itse kävin tuolla Linköpingin museossa, mutta mulla on sellainen mielikuva, että Saabin lentokoneet olisi tehty juuri nimenomaan tuon kentän yhteydessä olleessa tehtaassa, vai pitääkö tässä alkaa dementiaa pelkäämään...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli,

 

hyvät kuvat ja melenkiintoinen juttu, tällaista lisää. Vaikuttaa siltä, että erityisesti tuo ensimmäissä kuvissasi esiintyvä halli on toteutettu hyvin mielenkiintoisella konseptilla. Onko niin, että koneet on sijoiteltu iän perusteeella ryhmiksi siten, että esim 70-luvun koneet on koottu yhteen jne...

 

Se on vaan harmi, että ystävämme ruåtsalaiset antavat kaikille ilmavoimissaan palvelleille koneille omat ihan oudot tyyppinimet, joten hieman harvinaisempien koneiden oikean todellisen tyypin selvittäminen on joskus hankalaa, mutte ei toki mahdotonta.

 

Vantaassa on virranut runsaasti vettä ja myös runsaasti vuosia on kulunut siitä kun itse kävin tuolla Linköpingin museossa, mutta mulla on sellainen mielikuva, että Saabin lentokoneet olisi tehty juuri nimenomaan tuon kentän yhteydessä olleessa tehtaassa, vai pitääkö tässä alkaa dementiaa pelkäämään...

 

Timo

Joo, koneet on sijoiteltu ryhmiksi kylmän sodan aikakauden, 60-luvun, 70-luvun jne. mukaan. Lisäksi siellä on sen aikakauden musiikki soimassa ja tyypillinen sen ajan koti sisustettuna. Joo ja, kyllä ainakin suurin osa noista museossa olevista koneista on tehty juuri tuolla Linköpingissa muttei Malmenilla. Saabin tehdas on Linköping-Saabin kentän lähellä(jota kutsutaan myös Linköping City Airportiksi) ja siellä on tehty ja tehdään edelleen Saabin koneita(nykyisin vain Gripeniä) ja järjestelmiä. Linköping-Malmen on sotilaskenttä, jossa siis tuo museo sijaitsee mutta siellä ei ole koskaan ollut Saabin tehdasta. Linköping-Saab on lentokenttä mistä reittiliikenne lentää, jonka muuten Saab suurimmaksi osaksi omistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella upea museo ja käymisen arvoinen - pakko taas todeta että kyllä naapuri osaa.... joten siksi pienenä kuittina voisivat maalata Gladiatorin oikeaan maalauskaavioon. Museon versio on fiktiiviinen. Oikea maalauskaavio selviää esim. tästä:

 

http://koti.mbnet.fi/~jjuvonen/planes/gladiator.html

 

Eli koneet olivat sinisiä alta ja vihreitä päältä, väriraja kulki keskellä koneen kylkeä. Päälle maalattiin hopea kaavio. Museon kone on maalattu vihreä/hopea kaavioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikutelma on vielä pilattu vääränkokoisilla ja mallisilla hakaristeillä ja tunnuskirjaimilla...

Markku

Museoon voi antaa palautetta asiasta. Museon sivut: http://www.flygvapenmuseum.se/

e-mail: info@flygvapenmuseum.se

Osoite: Carl Cederströms gata 2, SE-586 63 Linköping, Sweden.

P. +46(0)13-4959700

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta noissa Hart ja Gladiator koneiden maalauksissa on tärkeintä että ne esittävät suomessa käytettyjä koneita. Millin tarkka autenttisuus on toisarvoista. Ruotsalaiset olisivat voineet valita koneita maalatessaan toisinkin. Niissä voisi olla kruunut kyljissä - ja voivat olla jatkossakin - jos maalaavat koneet uudelleen.

 

Nyt esillä olevat hakaristit kertovat suuren tarinan pelkällä esillä olollaan.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta noissa Hart ja Gladiator koneiden maalauksissa on tärkeintä että ne esittävät suomessa käytettyjä koneita. Millin tarkka autenttisuus on toisarvoista. Ruotsalaiset olisivat voineet valita koneita maalatessaan toisinkin. Niissä voisi olla kruunut kyljissä - ja voivat olla jatkossakin - jos maalaavat koneet uudelleen.

Nyt esillä olevat hakaristit kertovat suuren tarinan pelkällä esillä olollaan.

jk

Näinhänsetietenkin on, mutta joskus aikojen alussa pienoismalleja värkänneenä minua ihmetyttää kun jotkut tekee kovan työn entiseeraamalla jonkun ihan oikean lentolaitteen niin viimeistelyhomma elikkä maalaus tehdään sitten enemmän tai vähemmän sinneppäin...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kävin tuolla ensi kerran, minäkin hämmästelin suurta panostusta Suomen Talvisotaan, mutta katsottuani museon kokonaan, totesin sen olevan ainoa sota, johon Ruotsin Ilmavoimat - toki muodollisesti vapaaehtoistoimintana - on osallistunut!  (Jos myöhempää Kongon kriisiä ei pidetä varsinaisena sotana) Joten ei se noteeraus niin ihmeellistä olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä myös peukku tälle museolle :thmbup:

 

Gripen-simulaation hinta per vartti on pudonnut 100 kruunuun, joten pitihän sitä maistella ;D

 

Aika veikeä mallinnus, vaikka polkimet uupuivatkin ja samoin liuta muita kontrolleja mm. upfrontti. Läpäreitäkään ei voinut tehdä vaan kone piti pysäyttää kokonaan ennen uutta starttia. Tämä oli kiinnostavaa, kun teki lyhyelle tienpätkälle full stopin ja siitä uuden startin.

 

Tunnustelin, oliko ohjaussauvassa samaa fiilistä kuin oikeassa: 11 astetta vetoa "mjukstoppiin" ja suurimpaan sallittuun kuormitusmonikertaan sekä siitä vielä hampaat irvessä kaksin käsin vetoa neljä astetta nokkiin (=alakauttaveto "liian matalalta", jolloin kellot soivat ohjaamossa ja opastaja sanoi kohoavaan äänensävyyn: "..dra mer...hårt...dra MYCKET HÅRT! ...ja ja, allt okej!"

 

Sotimistakin olisi saanut kokeilla, mutta kieputtelu oli minusta hauskempaa ja vaati vähemmän nippelinaksuttelua :-[

 

Museossa oli muuallakin luotu hyviä tunnelmakokonaisuuksia, jotka loivat onnistunutta kehystä varsinaiselle kalustoesittelylle: kylmän sodan aika ja DC-3:n alasampuminen erityisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Ehdottomasti käymisen arvoinen museo joskin koneet on tiukalta sijoittelultaan ja tilat valaistukseltaan hieman haasteellisia kuvattavia tälläiselle harrastelijalle...

edellä oli kuitenkin jo kattava kuvasarja museon härpättimistä johon ei ole paljon lisäämistä, tässä muutama kuitenkin....

 

museon sisäänkäynti...

[ attachment removed / expired ]

 

Gripen simu

[ attachment removed / expired ]

 

toinen sille....

[ attachment removed / expired ]

 

pienariharrastelijalle löytyy myymälästä kattavasti svensson kalustoa....tässä muutamia poimintoja...

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

tämä meni loppu kiireessä hieman ohi....apuja?

[ attachment removed / expired ]

 

loppuun heittolaukauksia auton ikkunan läpi otettuna matkalla Kolmårdeniin joka sekin muuten kannattaa titta på...

ja langat tietenkin sattu tulilinjalle....

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja likaa.... :(

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kaksimoottorinen suihkari on English Electric Canberra B.2. Nokka pilattu ties millä jatkopalalla.

Kiva setti ja vaivaa nähty tekstien kanssa.

Sami

 

PS. Perhana Gladiaattorini pohja on sitten väärän värinen. Pöljänä pikkukloppina otin mallia tuosta (muistaakseni v. 1989).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa sekä kuvat että kerronta esillä olleista koneista. Ei vaan moni suomalainen tiedä että noinkin lähellä on katsottavaa ja paljon.

 

Voisikohan tässä mainita että suomellakin on ollut 2 kpl B 17 Saab konetta. Maalinhinauskalustona ensimmäinen teki pakkolaskun Pyhäjärvelle

samana vuonna kun tuli ja se toinen vaurioitui startissa seuraavana vuonna. Joten niiden kohdalta loppuivat laulut lyhyeen.

 

Niistä Gladiaattoreista ja Haarteista on juttua eräässä kirjassa joka kertoo Flygflottilj F 19 ja erikoisesta maalauksesta, jollen muista aivan väärin.

Yritän saada kirjan kirjastosta mahdollisimman pian että saan tarkistaa asian, joten saanen palata asiaan.

Kirja on sinällään harvinainen että se on sekä ruotsiksi että suomeksi sivu sivulta käännetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Tapsa

Tarkoitat varmaankin Greger Falk in kirjoittamaa F19 en krönika-F19 kronikka.Kirjan loppupuolella on kuvia Kauhavalta joissa koneet erikoismaalauksessa kotimatkalla.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Aarne!

Olit oikeassa kirja on Greger Falkin kirjoittama ja se kertoo mm seuraavaa näistä Gladiatoreista:

Gladiator-koneet eivät saaneet lentää takaisin Ruotsiin Suomen kansallisuustunnuksin, joten mekaanikot ylimaalasivat ne näillä

harvinaisilla ja omalaatuisilla tunnuksilla. Kuvassa joka kirjassa on mm pirunpää, pääkallo, jonkunlainen paholainen ym

Olihan talvi aika kun talvisota loppui ja koneet olivat suojavärillä maalattuja. Museossa viimeksi vieraillessani muistini mukaan Gladiator oli

valkoinen ja kuviot harmaat tai mustat, oikaiskaa muistikuvaani te jotka siellä viimeksi kävitte.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Perhana Gladiaattorini pohja on sitten väärän värinen. Pöljänä pikkukloppina otin mallia tuosta (muistaakseni v. 1989).

 

Hellerkin otti mallia ja siksi Hellerin 1/72 Gladiatorin maalauskaavio on väärin eli kuten oli Linköpingin museon virheellisesti maalattu kone.

 

Oma eka Gladiaattori mallini about 1980 oli siksi myös väärin maalattu, koska tein sen Hellerin ohjeiden mukaisesti. No asia tuli korjattua kun teimme kaikki 12 konetta 1/72 mittakaavassa (oikein maalattuna) Suomen Ilmailumuseolle tuon F 19 kirjan julkistamistilaisuuteen. Toivottavasti ko. mallit ovat edelleen tallessa museolla.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla