Harri Mustonen

Mikä variometri?

10 viestiä aiheessa

Kokoelmiini tuli hankittua jokunen vuosi sitten alla oleva variometri. Siitä asti olen aprikoinut mistä koneesta se voisi olla. Variometrin on valmistanut K.D.G. London, sarjanumero 5200/23. Englantilainen variometri jonka näyttö on metreissä eikä jaloissa. On kenties siis alun perinkin tarkoitettu suomalaiseen koneeseen? Sarjanumerosta voisi päätellä, että se on valmistettu vuonna 1923 mutta jotenkin tuo vaikuttaa pikemminkin 30- 40-lukulaiselta. Eli onko kellään tietoa missä koneessa variometria voisi olla käytetyn ja onko se todella vuodelta 1923?

 

Harri

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta saataisiin spekulointi alkuun niin eikös Glostereiden ohjaamoista ainakin löytyne tuon näköisiä variometrejä? Muistelisin että ainakin ruotsalaisen Gladiatorin variometri olisi kovasti tuon näköinen, toki tosin ruotsinkielisin tekstein varustettuna.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta saataisiin spekulointi alkuun niin eikös Glostereiden ohjaamoista ainakin löytyne tuon näköisiä variometrejä? Muistelisin että ainakin ruotsalaisen Gladiatorin variometri olisi kovasti tuon näköinen, toki tosin ruotsinkielisin tekstein varustettuna.

 

 

 

 

Kiitos Orvolle hyvästä johtolangasta! Pikainen googlaaminen tältä pohjalta ei ikävä kyllä heti johtanut jäljille. Ruotsalaisten Gladiadiatorissa näyttäisi olevan 15 metrin variometri. Ulkonäkö on lähellä mutta ei ihan samanlainen.

 

http://it.wikipedia.org/wiki/File:Gloster_Gladiator_Cockpit.jpg

http://surfcity.kund.dalnet.se/gladiator_sweden.htm

 

Uskaltaisikohan veikata jotain vanhempaa englantilaista hävittäjää? Esim. Gloster Gamecock tai jopa Martinsyde Buzzard? Vai näyttääkö liian tuoreelta ollakseen Martinsydestä?

 

Harri

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Uskaltaisikohan veikata jotain vanhempaa englantilaista hävittäjää? Esim. Gloster Gamecock tai jopa Martinsyde Buzzard? Vai näyttääkö liian tuoreelta ollakseen Martinsydestä?

 

Harri

 

 

 

 

Gamecock voisi olla hyvä seuraava yritys. En eilissä iltana huomannut että tosiaan tuo Gladiatorin asteikkokin oli eri. Gauntletien mittarit ei tainneet olla metrisiä Suomeen tullessa jos ja kun ne tulivat Etelä-Afrikasta ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattelin läpi Raunion Lentäjän näkökulma I ja II kirjat. Ei löytynyt samanlaista mittaria kirjojen kuvista. Wanhemmissa koneissa on ollut pituuskallistusmittarit, Bristol Bulldog Mk.IVa mukaan lukien.  ;)

 

Shuttleworthin Hawker Tomtitin pituuskallistusmittari.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sama paikka ja vuorossa Hawker Demonin pituuskallistusmittari 30-luvulta. Bulldogeissa oli samanlaiset mittarit variometrin sijasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Shuttleworthin Gloster Gladiatorin variometri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Shuttleworthin Westland Lysanderin vario.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Duxin Blenheim IV:n vario.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Coventryn Bristol Beaufighterin variometri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Duxin Hawker Typhonin vastaava.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harrin mittarin lukemat on maalattu aika tökerösti, kun niitä verrataan näihin brittikoneiden vastaaviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan hienojen kuvien ja tietojen pohjalta voidaan varmaan rajata ainakin nuo 20-lukuiset hävittäjät pois. Tuo Jarin mainoksessa (mielenkiintoinen sivusto muuten) oleva variometri vuodelta -41 näyttää melko samanlaiselta, joten veikkaisin variometria 30-lukuiseksi.  Vielä tulee mieleen Mothit, Riponit, Ansonit ja ensimmäiset Blenheimit. Mittari on kuitenkin mielestäni aika kummajainen – englantilainen mittari metrisellä asteikolla. Uskoisin, että näitä on hankittu Suomeen jonkun konehankinnan yhteydessä.

Niin kuin Jukka mainitsikin ovat numerot ja viivat aika töhryjä - ilmeisesti  uudelleen maalattu. Tuskin tehtaalta tuollaista jälkeä on päästetty maailmalle. Ehkäpä mittari on kierrätetty vielä sodan jälkeen jossain pursiseurassa ja fiksattu siellä. Mittarin taulu on kuitenkin alkuperäinen, sillä nuo kaikki numerot ja viivat on kaiverrettu.

 

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Virolaisten tilaamiin, mutta saamatta jääneisiin Lysandereihin oli tulossa metriset mittarit muun muassa. Suomeen näitä Lysandereita ei tullut (menivät vissiin lopuksi Egyptiin), mutta olisiko noita metrisiä mittareita irroitettu ja joutunut meille tulleisiin LY-koneisiin? Itse pidän tätä mahdollisuutta hyvin pienenä ellei olemattomana, mutta kuka tietää?

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Virolaisten tilaamiin, mutta saamatta jääneisiin Lysandereihin oli tulossa metriset mittarit muun muassa. Suomeen näitä Lysandereita ei tullut (menivät vissiin lopuksi Egyptiin), mutta olisiko noita metrisiä mittareita irroitettu ja joutunut meille tulleisiin LY-koneisiin? Itse pidän tätä mahdollisuutta hyvin pienenä ellei olemattomana, mutta kuka tietää?

 

Kari

 

Mielenkiintoinen tieto. Löytyyköhän keltään suomalaisen Lysanderin ohjaamokuvaa?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisten Lysanderien ohjaamoista löytyy pari kuvaa kirjasta "Suomen Ilmavoimien historia 13 Syöksypommittajat" (s. 56 ja s. 64). En edelleenkään usko, että tehtaalta lähtisi noin "huolimattomasti" maalattuja mittaritauluja. Kirjan kuvat ovat huonoja, mutta ko. mittari ei natsaa em. kirjan kuviin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään