Guest laurindo

Lentokoneen maa-ohjaus

26 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan(aivan varmasti tietää) että miten matkustajalentokoneen maa-ohjaus tapahtuu. Oman käsitykseni mukaan konetta ohjataan painelemalla polkimia ja näin saadaan pyörä kääntymään, olenko oikeassa? Entä milloin tuo ohjaus siirtyy pyöriin laskun jälkeen kun eikö noilla polkimilla säädellä myös sivuperäsintä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös polkimissa ole kaksi akselia? Peräsintä ohjataan polkemalla ja jarruja käytetään polkimissa olevien "varvasjarrujen" avulla. Jotenkin näin! :D

Fiksummat tarkentavat!

 

EDIT: Alempana faktaa.. ;)

Mutta eikös varvasjarrut ole kuitenkin jossain tunnettu muoto...?

Vai ihanko hatusta vetäsin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan(aivan varmasti tietää) että miten matkustajalentokoneen maa-ohjaus tapahtuu. Oman käsitykseni mukaan konetta ohjataan painelemalla polkimia ja näin saadaan pyörä kääntymään, olenko oikeassa?

 

Et. Yleisin "muoto" on, että kipparin puolella on ratti, jolla ohjataan rullausta.

 

Edit: Äh unohtui mainita, että polkimilla ohjataan jarruja, ei etupyöriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienemmillä koneilla juuri noin polkimien kautta nokkapyörää ohjaillen (tuollainen aina johonkin King Airin kokoisiin asti) ja siitä isommilla sitten kun mr.JM tuossa ylhäällä sanoi.

 

Ohjaus ei varsinaisesti "siirry" tuosta maaratista polkimiin, vaan kun koneen nopeus lähtökiidossa kasvaa niin silloin peräsimen vaikutus/teho aerodynaamisena ohjaimena kasvaa ja sitä voi alkaa käyttää. Pikkukoneissa esim jos maassa rullatessa painaa poljinta kääntääkseen nokkapyörää niin samalla myös peräsin kääntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et. Yleisin "muoto" on, että kipparin puolella on ratti, jolla ohjataan rullausta.

Useimmissa tyypeissä kyllä se tilleri/ratti löytyy molemmilta puolilta mutta ainakin Finskillä taitaa vaan olla company policy että kippari rullailee. Ja kyllähän se nokkapyörä useimmissa koneissa kääntyy ainakin vähän polkimista kun on riittävästi vauhtia, tosin silloinhan ei tarvikkaan kääntyä kuin pari asetta ja saa jo ison poikkeaman aikaan kun on vauhtia paljon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone on varustettu "nokkapyöräratilla", niin se on yleisesti tarkoitettu ohjaamiseen hitaissa nopeuksissa ja tyypillisesti kiitotien ulkopuolella. Kiitotiellä (kun liikutaan suht. koht. suoraan) käytetään ohjaukseen polkimia. Polkimien pääsääntöinen tehtävä on poikkeuttaa sivuperäsintä, mutta ne on myös kytketty nokkapyörään.

 

Polkimilla voidaan poikkeuttaa nokkapyörää huomattavasti vähemmän kuin "ratilla".

 

Niin kuin varmaan arvaat, niin tässäkin asiassa on teknisiä ratkaisuja lähes yhtä monta kuin konetyyppejäkin...(Ratteja voi olla kummallakin ohjaajalla, liikeradat rajoitettu jousikuormilla, hydraulisia "by-pass" systeemejä yms...Tyhjentävää vastausta ei taida löytyä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen American Yankee, jossa on vapaasti kääntyvä nokkapyörä, eli rullausta voidaan ohjailla vain jarruilla...Pätee varmaankin myös kannuspyöräkoneisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen American Yankee, jossa on vapaasti kääntyvä nokkapyörä, eli rullausta voidaan ohjailla vain jarruilla...

 

Sotilaskoneista, mitä ensin mieleen tulee, Fouga, Vinka ja Hawk ovat kaikki tuollaisia muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
kun koneen nopeus lähtökiidossa kasvaa niin silloin peräsimen vaikutus/teho aerodynaamisena ohjaimena kasvaa ja sitä voi alkaa käyttää.

 

Bonuksena vielä tieto, että perämoottorisilla koneilla reverssi eli moottorijarrutus saattaa häiritä koneen ohjattavuutta maassa, koska ilmanvirtaukset peräsimen ympärillä häiriintyvät. Tästä syystä reverssejä pyritään saamaan pois päältä niin pian kuin mahdollista, yleensä kun nopeus on pudonnut 60-80 kts tuntumaan.

 

Samoin kova sivutuuli saattaa työntää peräsintä niin, että koneen nokka kääntyy ns. "tuuleen". Tätä vaikutusta reverssit vielä vahvistavat. Ohjattavuuden takia reverssit saatetaan sulkea jos kone on menettämässä ohjattavuuttaan suurilla nopeuksilla radalla.

 

Erkki

joka puhuu lähinnä pitkistä MD-80-putkista ...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan niitä viritykisä vaikka minkälaisia, kun rupesin miettimään.Omalle kohdalle on osunut ainakin seuraavanlaisia:

Kannuskone, jossa ei jarruja ollenkaan, pelkällä sivuperäsimellä ja potkuriviralla ohjataan, ja kannuslusikka jarruttaa ja toivon mukaan pysäyttää koneen (esim Viima).

Kannuskone, jossa vapaastikääntyvä kannuspyörä, ohjataan jarruilla. (muistaakseni Luscombe 8A).

Kannuskone, jossa ohjattava kannuspyörä (muistaakseni esim Super Cub ja Auster 6A).

Kannuskone, jossa lentoonlähtöön ja laskuun keskiasentoon lukittava kannuspyörä (KZ-VII, Evans VP-2).

Vapaastikääntyvä nokkapyörä, ohjataan jarruilla (AA-5, kaikki Rallyet).

Jalkapolikimilla ohjattava nokkapyörä, ohjausta voi tehostaa epäsymmetrisillä jarruilla (yleisin systeemi pikkukoneissa, esim. Cessnat 150:stä Citation II:een)

Nokkapyöräohjaus kipparin puolella (businessjetit Citation I:ä ja II:a lukunottamatta, F-28). Ainakin Challengerissa jalkapolikimilla voitiin tehdä pieniä poikketuksia nokkapyörällä, suurempiin sitten vaadittiin tilleri. Kaikilla lentämilläni tiller-koneilla siirrytään lähtökiidossa aerodynaamiseen ohjaukseen 80 solmun nopeudessa, laskukiidossa vastaavasti päin vastoin.

Saattaa olla muistivirheitä vasinkin noissa pienimpien koneiden ohjaussysteemeissä, saa korjata vapaasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen American Yankee, jossa on vapaasti kääntyvä nokkapyörä, eli rullausta voidaan ohjailla vain jarruilla...Pätee varmaankin myös kannuspyöräkoneisiin?

 

Yleisimmät Suomessa olevat pikkukoneet, joita ohjataan näin taitavat olla Rallyet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmissa tyypeissä kyllä se tilleri/ratti löytyy molemmilta puolilta mutta ainakin Finskillä taitaa vaan olla company policy että kippari rullailee. Ja kyllähän se nokkapyörä useimmissa koneissa kääntyy ainakin vähän polkimista kun on riittävästi vauhtia, tosin silloinhan ei tarvikkaan kääntyä kuin pari asetta ja saa jo ison poikkeaman aikaan kun on vauhtia paljon...

 

Hmm, ainakin mun tietääkseni taasen useimmissa koneissa on ratti nimenomaan vain kapteenin puolella. Ainut poikkeus minkä minä tiedän on A320-sarjan ja uudemmat bussit. Onko niitä sitten oikeasti muitakin vehkeitä missä perämieskin voisi rullailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, ainakin mun tietääkseni taasen useimmissa koneissa on ratti nimenomaan vain kapteenin puolella. Ainut poikkeus minkä minä tiedän on A320-sarjan ja uudemmat bussit. Onko niitä sitten oikeasti muitakin vehkeitä missä perämieskin voisi rullailla?

Bojoinkeissa taitaapi olla kaikissa molemmilla ellei sitten ole jotain optiota että sais perämieheltä sen pois. Monet firmathan sallii ihan perämiestenkin rullata...ainakin Transavia ja Air France kuuluu tähän kategoriaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienemmillä koneilla juuri noin polkimien kautta nokkapyörää ohjaillen (tuollainen aina johonkin King Airin kokoisiin asti) ja siitä isommilla sitten kun mr.JM tuossa ylhäällä sanoi.

 

Ohjaus ei varsinaisesti "siirry" tuosta maaratista polkimiin, vaan kun koneen nopeus lähtökiidossa kasvaa niin silloin peräsimen vaikutus/teho aerodynaamisena ohjaimena kasvaa ja sitä voi alkaa käyttää. Pikkukoneissa esim jos maassa rullatessa painaa poljinta kääntääkseen nokkapyörää niin samalla myös peräsin kääntyy.

 

Tossa nokka pyörä ohjauksessa on semmonen juttu vielä että kun kone on irti maasta niin nokka pyörä ei käänny. Tämä siksi että nokka pyörä osoittaa suoraan kun kone tulee laskuun.

 

Saab 340 ja ATR72 on ratti ohjaus vain kapteenin paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niko, oliko tuo nyt varmaa tietoa?

Heti tuon lukemisen jälkeen tuli mieleen tämä kuva airliners.netistä:

http://www.airliners.net/open.file/021016/L/

 

No kerrankos sitä koneeseen vikaa tulee. Ainakin meikäläisen oppikirja sanoo seuraavaa: "Jokaisessa nokkalaskutelineessä on keskitysmekanismi, jolla varmistetaan, että nokkapyörä on suorassa koskettaessaan maahan. Jos nokkapyörä on vinossa, lentokone saattaa suistua kiitotieltä. Keskitysmekanismilla varmistetaan myös, että nokkapyörä on keskittyneenä otettaessa laskutelineitä sisään, jotta laskutelineluukut yms. rakenteet eivät rikkoudu eikä teline juutu laskutelinetilaan.

 

Keskitysmekanismi on tavallisimmin rakennettu joustintuen sisään. Siihen kuuluu kaksi kaarevaprofiilista nokkapintaa, jotka koskettavat toisiinnsa joustintuen oietessa täyteen pituuteensa lentokoneen noustua ilmaan. Tämän mekenismin vuoksi nokkapyörää ei saa väkisin pyrkiä poikkeuttamaan esim. huollon yhteydessä lentokoneen ollessa nostettuna pukeille."

 

Eli keskitysmekanismi on kaikissa nokkapyörissä, sekä ohjattavissa että ei-ohjattavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kerrankos sitä koneeseen vikaa tulee. Ainakin meikäläisen oppikirja sanoo seuraavaa: "Jokaisessa nokkalaskutelineessä on keskitysmekanismi, jolla varmistetaan, että nokkapyörä on suorassa koskettaessaan maahan. Jos nokkapyörä on vinossa, lentokone saattaa suistua kiitotieltä. Keskitysmekanismilla varmistetaan myös, että nokkapyörä on keskittyneenä otettaessa laskutelineitä sisään, jotta laskutelineluukut yms. rakenteet eivät rikkoudu eikä teline juutu laskutelinetilaan.

 

Keskitysmekanismi on tavallisimmin rakennettu joustintuen sisään. Siihen kuuluu kaksi kaarevaprofiilista nokkapintaa, jotka koskettavat toisiinnsa joustintuen oietessa täyteen pituuteensa lentokoneen noustua ilmaan. Tämän mekenismin vuoksi nokkapyörää ei saa väkisin pyrkiä poikkeuttamaan esim. huollon yhteydessä lentokoneen ollessa nostettuna pukeille."

 

Eli keskitysmekanismi on kaikissa nokkapyörissä, sekä ohjattavissa että ei-ohjattavissa.

 

... sisäänvedettävissä siis varmaankin? Ei kai noissa pikkuritsoissa tuommoisia ole?

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... sisäänvedettävissä siis varmaankin? Ei kai noissa pikkuritsoissa tuommoisia ole?

 

Eikös ihan Mopo-Cessnakin keskitä nokkapyöränsä? Sitä vartenhan joustintukea ja sen ulosjoustoa tiiraillaan tarkastuksen yhteydessä. Tai minä ainakin.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se keskittää, yritäppä rullata teline pitkänä... ei siitä tule yhtään mitään.

 

 

-älä koita tätä kotona,äläkä käytä referenssinä-

Siinäpä on hyvä vinkki tarkistaa koneen kuormauksen oikeellisuus, jos et pysty kääntämään fillaria polkimilla rullatessa, olet kuormannut liian takapainoiseksi... ;)

Tai jos fillari ei tahdo pysyä maassa rullauksen aikana= liian takapainoinen.

-loppu-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos et pysty kääntämään fillaria polkimilla rullatessa, olet kuormannut liian takapainoiseksi... ;)

Tai jos fillari ei tahdo pysyä maassa rullauksen aikana= liian takapainoinen.

 

 

Nyt en pysynyt kärryillä??? ;D

 

T:Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öhmm... ai miten niin sekavaa... :P

 

Meinasin vaan että jos se nokkateline on aivan pitkänään, ei se käänny kun yrität ohjata.

Mikäs sen pitkäksi vetää maassa muu kuin liika paine joustintuessa tai aivan päin h***ettiä pakattu kone.

 

Toi fillarin maassa pysyminen, ei pitäis nousta nokkapyörä ilmaan kun rullataan sopivalla nopeudella ja kone oikein kuormattuna. Jos se keulii pelkästä sauvasta/ratista fillarin ilmaan niin veikkaisin olevan himppu takapainoinen.

 

Sitten jos on enempi vauhtia niin sillähän keulii helposti ja mukavasti vaikka minne...

Mut se ei varmaan ole suotavaa... ::):P

 

Vai v***uiltiinko mulle just? ???

 

Nimim. oi niitä hyviä Malmin aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en pysynyt kärryillä??? ;D

 

T:Harri

 

 

Oietessaan mopon nokkatelineen saksinivelen ylävarsi lukittaa laakerin (estää siis nokkapyörää kääntymästä) ja samalla keskittää nokkapyörän. Tämän vuoksi ohjaus polkimilta on järjestetty jousien välityksellä, eikä kiinteinä työntötankoina - polkimilla kun pitää pystyä käyttäämään myös sivuperäsintä.

 

Kerran sattui, että loikin PIK-23:lla startissa pitkin nurmikkoa, kun en tätä ottanut huomioon. Suhinussa on nimittäin mopocessnan nokkateline. Nolo tapaus - saatte ehkä siitä lukea piakkoin lisää.

 

Mopocessnojen kuormattavuudesta ärtyivät aikanaan myös lentohuollon pilotit, jotka kuskasivat Ilta-Sanomia pienkoneilla maakuntaan. Cessna 140 ei nimittäin koskaan kolauttanut pyrstöään maahan, vaikka kuinka latasi lehtiä penkin taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään