Simo Lallukka

Mi-8 onnettomuus v. 1982

8 viestiä aiheessa

Viikonlopun Iltalehdessä käsiteltiin Mi-8 onnettomuutta (tunnus HS-12) Kustavin lähellä 30 vuotta sitten 13.4.1982. Jutussa kerrottiin, että kopteri teki pakkolaskun mereen 150 metriä Sundskärin saaresta Kustavin lounaispuolella. Kyydissä olleet joutuivat uimaan rantaan. Kaikille ei ollut meripelastuspukuja, niitä ei olut hankittu tarpeeksi. Ilman pelastuspukua ollut teknikkoluutnantti Jorma Määttänen menehtyi uintimatkalla.  Jutussa sanotaan, että kopterin moottorit sammuivat, koska päiväkäyttösäiliöstä loppui polttoaine. Säiliön polttaineen varoitusvalo ei toiminut. Sivusäiliöissä olisi ollut polttoainetta, mutta sitä pumppaavat polttoainepumput eivät olleet päällä tutkintaraportin mukaan.

Edit: Koneen päällikkö Matti Jokinen ilmoitti kantanaan, että pumput olivat päällä. Jokisen mukaan Ilmavoimien lentoturvallisuusjulkasu Ikaroksessa on numerossa 1/1983 todettu, että onnettomuuden syystä ei ole täyttä varmuutta  Onnettomuuden tutkintaraportti oli julistettu salaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuskopterin päällikkö Matti Jokinen otti yhteyttä, ja haastattelin myöhemmin häntä puhelimessa.

 

Jokisen haastattelua: Jokinen on eri mieltä viralliseen tutkintaraporttiin kirjatusta tiedosta, että polttoaineen siirtopumput eivät olleet päällä. Pumppujen päälläolo oli selvästi mukana tarkistuslistassa ja asia tarkistettiin Jokisen mukaan ennen lentoonlähtöä. Sitten kopteri pyöri ympäri pakkolaskussa ja miesten jalat huitoivat ja myöskin miehet ottivat tukea paneelista, jolloin pumppukytkin saattoi kääntyä pois-päältä -asentoon pakkolaskun jälkeen. Kone oli seisonut ennen lentoa, ja kokoomasäiliöön saattoi kertyä vettä, joka saattoi jäätyä. Jää saattoi aiheuttaa moottorihäiriön. Ilmavoimien päämeteorologi oli todennut jäätymisen olleen mahdollista noissa sääolosuhteissa.

 

Jokisen mukaan onnettomuus oli kiusallinen Ilmavoimille, koska sille oli jo saapunut merilentopukuja, mutta niitä ei annettu riittävästi miehistön käyttöön. Jokisen mukaan Ilmavoimien lentoturvallisuusjulkaisu Ikaroksessa on numerossa 1/1983 todettu, että onnettomuuden syystä ei ole täyttä varmuutta.  Lisäksi Jokinen sanoi Mi-8:n olleen aika soveltumaton meripelastustoimintaan, mutta muuten pilotti tuli toimeen ko. kopterin kanssa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamani tiedon mukaan ei Ilmavoimat pysty enään pitämmään em. onnettomuuta koskevaa aineistoa "salaisena". Joten arkistot ovat auenneet. Onnettomuuteen liittyviä asiakirjoja voi siis tilat Ilmavoimien esikunnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamani tiedon mukaan ei Ilmavoimat pysty enään pitämmään em. onnettomuuta koskevaa aineistoa "salaisena".

 

Muistutettakoon, että viranomaisten toiminnan julkisuudesta säädetyssä laissa (21.5.1999/621) sanotaan selvästi, että "viranomaisen asiakirjan salassapitoaika on 25 vuotta, jollei toisin ole säädetty tai lain nojalla määrätty". Kyseiset asiakirjat ovat olleet siis julkisia vuodesta 2007 lähtien. Toisaalta myös tätä vanhempia Puolustusvoimien asiakirjoja voidaan pitää yhä salassa kansallisen turvallisuuden nimissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään