Pauli Hankonen

Yhdysvaltoja ja karibiaa (paljon kuvia, mm. USS Yorktown, Maho Beach)

18 viestiä aiheessa

Pientä kuvakerronnan tynkää kevätreissusta joka osui tällä kertaa Yhdysvaltoihin Etelä-Carolinaan ja sen jälkeen Karibialle. Kuvia tuli nappailtua sekä pokkarilla, että järkkärillä, tässä joitain.

 

Rapakon toisella puolella on mukavaa kun saa vielä lentää vanhoilla raudoilla. MD-88 N948DL BWI-ATL.

[ attachment removed / expired ]

 

JT8D antaa kyytiä kulkurille.

[ attachment removed / expired ]

 

Kehnoksi on mennyt ilmainen tarjoilu Yhdysvalloissa. No kaipa me täällä Euroopassakin luovutaan pikkuhiljaa ilmaisista sämpylöistä turistin puolella.

[ attachment removed / expired ]

 

Atlanta alkaa olla lähellä kun saman yhtiön koneita alkaa lennellä ympärillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Coca Cola kaupunki.

[ attachment removed / expired ]

 

Pikainen koneenvaihto maailman vilkkaimmalla kentällä. Vaihtoaikaa 50 min, homman kerkesi suorittamaan rauhallisesti kävellen ja kioskilla lehtiä ostellen. Ja laukutkin tulivat perille. Jotain mistä suuret eurooppalaiset lentoasemat voisivat ottaa oppia. MD-88 N953DL ATL-CAE.

[ attachment removed / expired ]

 

Muutamia likaisen ikkunan läpi kuvattuja pokkarikuvia Atlantasta. Ensimmäisenä Delta Boeing 737-732 N305DQ.

[ attachment removed / expired ]

 

Delta Boeing 777-232ER N867DA.

[ attachment removed / expired ]

 

Yssyköistä ei ole koskaan liikaa kuvia. Delta (ex. NWA) DC-9-51 N786NC.

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä vaan on jotain. Delta (ex. NWA) DC-9-51 N677MC.

[ attachment removed / expired ]

 

Noin 5 min Atlantasta nousun jälkeen alla näkyi tällainen moottoriratakompleksi. Nascariako tuolla tykitetään?

[ attachment removed / expired ]

 

Muutamaa päivää myöhemmin satunnainen matkailija löysi itsensä Charlestonista. Sieltä löytyi vuonna 1975 museoitu USS Yorktown. Alus valmistui toiseen maailmansotaan vuonna 1943. Toisen maailmansodan jälkeen alus palveli mm. Korean sodassa. Vuonna 1955 alus laitettiin suureen remonttiin jossa mm. lentokansi muokattiin nykyisenlaiseksi vinottain olevaksi joka mahdollisti suihkukone operoinnin paremmin. Tämän jälkeen alus palveli mm. Vietnamin sodassa. Vuonna 1968 alus oli poimimassa merestä Apollo 8 kuulennon miehistön.

[ attachment removed / expired ]

 

Aluksen sisällä oli pientä museon tynkää. Kova on ollut ihmiselllä tarve ilmaan, kun on tämäkin laite pitänyt kehittää. QH-50A sukellusveneentorjuja.

[ attachment removed / expired ]

 

Gemini, Wright Flyer ja Apollon paluukapseli.

[ attachment removed / expired ]

 

F-4J Phantom II.

[ attachment removed / expired ]

 

A-7E Corsair II.

[ attachment removed / expired ]

 

Lentokantta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tähystys ;D

[ attachment removed / expired ]

 

E-1B Tracer.

[ attachment removed / expired ]

 

EA-3B Skywarrior.

[ attachment removed / expired ]

 

F-8K Crusader.

[ attachment removed / expired ]

 

A-6E Intruder.

[ attachment removed / expired ]

 

Tohon olis kiva osua laskuun tullessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tom Cruise. Eiku siis F-14A Tomcat.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

F/A-18A Hornet.

[ attachment removed / expired ]

 

Nykyään tukialuksen kannella ei lennä mikään muu kuin linnut. Ja nekin parittelevat julkeasti yleisellä paikalla >:(

[ attachment removed / expired ]

 

Oravakevennys.

[ attachment removed / expired ]

 

Air Tran kuvattuna "kotipihalla" Columbiassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kotipiha spottailua tämäkin Arrowi. Piper PA-28R-200 N225PA.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliin eläinkunnan edustusta.

[ attachment removed / expired ]

 

Oravakevennys II.

[ attachment removed / expired ]

 

Charlotten lentoaseman katossa roikkuu State Airlinesin Bellanca 14-9L Crusair N1KQ. Kone kuuluu Carolinas Aviation Museumin kokoelmiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Charlotten lentoasema on US Airwaysin inflight lehden mukaan maailman kuudenneksi vilkkain kenttä. US Airwaysin Piedmont retro Airbus A319-112 N744P.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisella puolella kenttää seisoo näköjään vanhaa rautaa. Liekö kyseessä Easternin väreissä oleva DC-7 N836D?

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways dominoi Charlotten liikennettä. A319-112 N757UW.

[ attachment removed / expired ]

 

Rapakon toisella puolella pienetkin koneet mahtuvat isoille kentille. Cirrus SR22 N561CP.

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways Express CRJ-200LR N469AW.

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways Express CRJ-900ER N933LR.

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways Express CRJ-701ER N703PS.

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways Airbus A321-231 N519UW.

[ attachment removed / expired ]

 

Retrosta vielä toinen. US Airways Airbus A319-112 N744P.

[ attachment removed / expired ]

 

Kolmen ja puolen tunnin lennon kuluttua saavuimme San Juaniin Puerto Ricoon itäiselle Karibialle. Olemme edelleen Yhdysvalloissa.

[ attachment removed / expired ]

 

San Juanin platalla oli aika paljon Short 360 rahtareita. Tässä kaksi niistä. Vasemmalla Air Cargo Carriers Short 360 N368AC. Oikella tunnistamaton saman tyypin kone.

[ attachment removed / expired ]

 

Suuri yllätys oli nähdä vielä työkseen lentäviä Beech 18 koneita! Vasemmalla Seven Stars Air Cargo Beech E18S N8711H ja oikealla saman firman samanlainen N749T.

[ attachment removed / expired ]

 

Pitkänokkainen versio. Beech E18S N1019B.

[ attachment removed / expired ]

 

Nämäkin kolmoset näyttivät aktiivisilta.

[ attachment removed / expired ]

 

San Juanissa pääsee karibian risteilijän kyytiin. Turussa rakennettu Adventure of the Seas tekee lähtöä auringon laskettua.

[ attachment removed / expired ]

 

Barbados on rikkaiden leikkikenttä. MS Kataran omistaa ilmeisesti Qatarin emiiri. Kannella seisoo Eurocopter EC155 A7-HMD.

[ attachment removed / expired ]

 

Vähän off topicia ilmailusta. Bridgetownin satamassa lastataan suomalaisilla lukeilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä kaveri toivottaa tervetulleeksi sateiselle St. Maartenille.

[ attachment removed / expired ]

 

Maho Beachilla tuli vietettyä muutama tunti. Ihan jees, joskin törkeän ylimainostettu mesta :-[

 

Ensimmäisenä kameraan eteen tuli Windward Express Airwaysin Britten-Norman BN-2B Islander PJ-WEB.

[ attachment removed / expired ]

 

United Airlines Airbus A320-232 N408UA.

[ attachment removed / expired ]

 

Vi Airlink Beech King Air 100 VP-LNB.

[ attachment removed / expired ]

 

United Airlines Boeing 737-724 N21723.

[ attachment removed / expired ]

 

Anguilla Air Services Britten-Norman BN-2A Islander VP-AAC.

[ attachment removed / expired ]

 

Bombardier Challenger 300 N537FX.

[ attachment removed / expired ]

 

Jetblue Airbus A320-232 N559JB.

[ attachment removed / expired ]

 

Sadekuurojen välistä..

[ attachment removed / expired ]

 

..saapuu US Airwaysin Boeing 757-2B7 N940UW.

[ attachment removed / expired ]

 

Winair De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter PJ-WIS.

[ attachment removed / expired ]

 

Copa Airlines Boeing 737-7V3 HP-1376CMP.

[ attachment removed / expired ]

 

St Barth Commuter Cessna 208B Grand Caravan F-OSBH.

[ attachment removed / expired ]

 

LIAT De Havilland Canada DHC-8-311 V2-LEU.

[ attachment removed / expired ]

 

Air France Airbus A340-313X F-GLZR.

[ attachment removed / expired ]

 

Anguilla Air Services Cessna 402 VP-AAN.

[ attachment removed / expired ]

 

American Airlines Boeing 737-823 N819NN.

[ attachment removed / expired ]

 

Air Caraibes Airbus A330-223 F-OFDF.

[ attachment removed / expired ]

 

Delta Boeing 757-232 N693DL.

[ attachment removed / expired ]

 

Spirit Airlines Airbus A320-232 N604NK.

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream G450 XA-GMX.

[ attachment removed / expired ]

 

St. Barth Commuter Britten-Norman BN-2B Islander F-OIJU.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä lopuksi United Airlines Airbus A320-232 N472UA.

[ attachment removed / expired ]

 

Puerto Ricossa San Juanin lentoasemalla seisoi rivissä Yhdysvaltain pyssy-yhtiön kalustoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Atlantin ylitys hoitui Iberian A340-300 koneella SJU-MAD. Iberia ei kyllä ole lentoyhtiöpenaalin terävimpiä kyniä. Kattomonitorit ja kaikkee..

[ attachment removed / expired ]

 

Siipikuvaan on hyvä lopettaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos jos jaksoitte. Tuli aika reippaasti kuvia  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noin 5 min Atlantasta nousun jälkeen alla näkyi tällainen moottoriratakompleksi. Nascariako tuolla tykitetään?

 

Atlanta Motor Speedway - www.atlantamotorspeedway.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinpä kertomus ja kuvat minun mieleen! Ei tietenkään olisi haitannut, vaikka olisi pari karibian kateutta herättävää lomakuvaakin joukkoon eksynyt!  :thmbup:

Tuliko tyyriiksi lennellä karibialle? (nimim. Ikuinen haaveilija)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämä kaveri toivottaa tervetulleeksi sateiselle St. Maartenille.

Tunnistaako kukaan, mikä lintu se siinä köydellä seisoo? Kaikenkaikkiaan miellyttävät kuvat :) Sääliksi vaan käy Tomcattia ja muita koneita tukialuksen kannella, kun niiden päällä ei ole minkäänlaisia suojia.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt Paulin ansiokkaita kuvia haluaa kritisoida, niin mikä ihme saa miehen kuvaamaan lentäviä piimätölkkejä, jos lähimpänä nakottaa Fedexin Cargomaster  :laugh:

No eikun, jälleen kerran sankarimatkailijalta mukavasti toisenlainen kuvakokoelma. Eikä kuvien runsaudesta haittaa ollut. Enemmänkin olisi jaksanut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kavitko muuten risteilylla? Jos kavit, niin oliko Carnival Victory?

 

Tulin itsekin noista maisemista takaisin sunnuntaina -- risteilyreittina St. Thomas-Virgin Gorda-Anguilla-St. Maarten-St. Barths-Jost Van Dyke-San Juan.

 

Kevaan aikana sitten ilmestynee video seka St. Maartenin etta St. Barthelemyn lentokentista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista  :)

 

Tuliko tyyriiksi lennellä karibialle? (nimim. Ikuinen haaveilija)

 

HEL-LHR-BWI // SJU-MAD-HEL lennot maksoivat muistaakseni vähän yli 700 euroa. Halvemmallakin saattaisi päästä, mutta mulla oli toi Etelä-Carolinan viikko ensin, joten ostin tollaisen multiple destination lipun atlantin ylitykseen.

 

Jos nyt Paulin ansiokkaita kuvia haluaa kritisoida, niin mikä ihme saa miehen kuvaamaan lentäviä piimätölkkejä, jos lähimpänä nakottaa Fedexin Cargomaster  :laugh:

No eikun, jälleen kerran sankarimatkailijalta mukavasti toisenlainen kuvakokoelma. Eikä kuvien runsaudesta haittaa ollut. Enemmänkin olisi jaksanut.

 

-A-

 

Cargomastereita näkee himassa, piimätölkkejä ei  ;D

 

Kavitko muuten risteilylla? Jos kavit, niin oliko Carnival Victory?

 

Victoryllapa hyvinkin. Oli hauska nähdä ameriikan duunareiden lomaristeily. Vähän eri meininki ku Baltic Princesillä  :laugh: Olitko itse kenties Sea Dreamilla tai Star Clipperillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman kuudenneksi vilkkain kenttä..  :laugh:

 

Ei ainakaan tuolle listalle mahdu edes kahdenkymmenen joukkoon. http://en.wikipedia.org/wiki/World's_busiest_airports_by_passenger_traffic#2011_statistics

 

Varmaan viittasivat siinä inflight lehdessään tähän tietoon: In 2010, it was the 6th busiest airport in the world, based on traffic movements. http://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Douglas_International_Airport#cite_note-3

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla