Harri Koskinen

Miehittämätön ilma-alus Ranger teki hätälaskun Niinisalossa

30 viestiä aiheessa

Maavoimat tiedottaa: Miehittämätön ilma-alus Ranger teki hätälaskun Niinisalossa

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Tykistöprikaatin miehittämätön ilma-alus Ranger teki hätälaskun tänään 19.4.2012 Kankaanpään pohjoispuolelle hieman kahden jälkeen iltapäivällä. Laskeutumispaikka ei ole asuttu, eivätkä sivulliset ole olleet vaarassa.

 

Hätälaskun tehnyttä konetta etsitään parhaillaan maastosta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

 

Ranger on miehittämätön ilma-alus, eikä sen kuormaan kuulu aseistusta. Miehittämättömiä ilma-aluksia käytetään tiedusteluun, valvontaan sekä maaliosoitukseen. Rageria voidaan käyttää myös muiden viranomaisten tukemiseen virka-aputehtävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
...noissa ei ole mitään "hätälähetintä" jonka avulla moisen voisi paikantaa?

 

Lennokit lähettävät koko ajan paikkatietoa maa-asemalle, joten sijainti tiedetään suhteellisen tarkasti. Satakunnan Kansa:

 

Konetta etsitään noin vajaan kilometrin säteellä arvioidusta laskeutumispaikasta. Päivystävän palomestarin mukaan maasto on kallioista, soista ja hyvin vaikeakulkuista.

 

Alue vaikuttaa maastokartan perusteella kieltämättä haastavalta. Kansalaisen Karttapaikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, se pohjoispuolella oleva Kankaanpään Kettukallio vaikuttaisi olevan teollisuusalueella:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&srs=EPSG%3A3067&y=6863133&x=256853〈=fi

 

Palomestarin kuvaus sopisi tuon ensimmäisen linkin kohteeseen: suota ja kalliota. Mutta ehkä Kankaanpäässä on kolmaskin Kettukallio, jota Karttapaikka ei löydä. edit: Harrin lainaamassa Puolustusvoimien tiedotteessakin mainittiin pohjoispuoli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, se pohjoispuolella oleva Kankaanpään Kettukallio vaikuttaisi olevan teollisuusalueella:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&srs=EPSG%3A3067&y=6863133&x=256853〈=fi

 

Palomestarin kuvaus sopisi tuon ensimmäisen linkin kohteeseen: suota ja kalliota. Mutta ehkä Kankaanpäässä on kolmaskin Kettukallio, jota Karttapaikka ei löydä. edit: Harrin lainaamassa Puolustusvoimien tiedotteessakin mainittiin pohjoispuoli.

 

Kolmisen kilometriä tuosta pohjoiseen on kolmas Kettukallio, tai oikeastaan siinä lukee Kettukalliot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kolmisen kilometriä tuosta pohjoiseen on kolmas Kettukallio, tai oikeastaan siinä lukee Kettukalliot.

 

Eli tässä, aivan Pohjankankaan ampuma-alueen naapurissa. Tämä lienee se oikea kettujen kallio.

 

Edit: Satakunnan poliisi tiedotti illalla:

 

Liittyen lennokin hätälaskuun Kankaanpään alueella, etsinnät ovat edelleen käynnissä. Tavattaessa koneeseen ei saa itse koskea, mahdollisista havainnoista pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen.  Asiasta tiedotetaan myöhemmin lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maavoimat tiedottaa: Miehittämätön ilma-alus Ranger löytyi

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Torstaina 19.4.2012 pakkolaskun tehnyt puolustusvoimien miehittämätön ilma-alus Ranger löytyi 19.4. klo 21.30 asumattomalta alueelta, oletetun onnettomuuspaikan läheisyydestä Kankaanpään pohjoispuolelta.

 

Onnettomuuteen johtaneita syitä selvitetään. Tutkintalautakunta otti vastuun onnettomuuspaikasta klo 23.15 torstaina 19.4. Maastoetsintöihin osallistui poliisi, pelastuslaitos ja puolustusvoimat.

 

Tutkintalautakuntaa johtaa kapteeni Janne Hotta Lentosotakoulusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin minusta on outoa, että noissa ei ole mitään "hätälähetintä" jonka avulla moisen voisi paikantaa??

 

Hätälähetintä ei tarvita, koska koneen lennättäjät tekevät lentosuunnitelman. "Lentosuunnitelmauskovaiset" väittävät, että sen avulla maastoon syöksynyt kone löytyy ja jos kyseessä on miehitetty alus, niin loukkaantuneet saadaan hoitoon nopeasti.

 

;)

 

Vakavasti puhuen tästä voisi kai sen oppia, että koneen löytyminen maastosta on hidasta, vaikka sen viimeinen sijainti tiedettäisiin melko tarkasti. Ehkä olisi turvallisinta, lentosuunnitelmasta huolimatta, suunnitella omat valvomattoman lentoreitit siten, että mahdolliselle pakkolaskulle tms. löytyisi aina joku silminnäkijä, joka pystyisi hälyyttämään apua ja opastamaan auttajat paikalle. Lentosuunnitelma on ihan hyvä väline, mutta sen ensisijainen tarkoitus on jokin ihan muu kuin pelastajien ohjaaminen onnettomuuspaikalle. Ei sitä Vantaan kiitotien jatkeelle pudonnutta Caravaniakaan löydetty kovin nopeasti ja eikä ainakaan lentosuunnitelman, vaan ELT:n perusteella.

 

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika, lentosuunnitelman perusteella joku tietää sinun olevan kadoksissa.

Jos ei aleta etsiä, ei varmaan ihan heti löydetäkään.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelma on ihan hyvä väline, mutta sen ensisijainen tarkoitus on jokin ihan muu kuin pelastajien ohjaaminen onnettomuuspaikalle.

 

Jos ei asiasta mitään ymmärrä, ei siitä juuri kannattaisi kirjoittaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei asiasta mitään ymmärrä, ei siitä juuri kannattaisi kirjoittaakaan.

Mitenkähän tuli ihan sama mieleen kuin Jounillekin. Taitaisi kannattaa ensin opiskella asiaa edes hiukan ennen kuin päästää näppäimistään juttujaan vapauteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No oli lentosuunnitelma tai ei, niin tässä tapauksessa lentäjät selvisivät ilman fyysisiä vammoja :-)

-J

 

Korjataanpas toikin lapsus. Lennättäjät voivat hyvin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historia toistaa itseään.

 

Tiedustelulennokki katosi v. 1985 ensimmäisen kerran. Uutisointi oli asiallista: Tiedotusvälineille ei kerrottu asiasta mitään.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tiedustelulennokkeja Suomessa on 1985 ollut?

Avaruustekniikan valmistamia AT- merkkisiä lennokkeja.

Nimim; "niitä rakentaneena tiedän"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AT-merkkisiä ?

 

Jaska, ei nyt sentään. Annoin tälle nimeksi  -Skunk- Lockheedin  Skunk Worksin innoittamana. Tämä on sellaista ilmailuhistoriaa, jota ei ole (virallisesti) olemassakaan.

Avaruustekniikan & Kaarlon tunsin kyllä hyvin. Olen asunutkin monta vuotta Lauttasaaressa.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuommoista muuten ohjataan, onko joku liikkuva paku/konttiyksikkö jossa näytöt ja stick vai ihan pysyvä bunkkeri, josta ohjaus tapahtuu. Mitä tarvitaan ohjauslupaan. Lentolupakirja? vai riittääkö pelkkä käyttökoulutus? Paljonko on tuollaisen kantosäde?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei asiasta mitään ymmärrä, ei siitä juuri kannattaisi kirjoittaakaan.

 

Ja kun (sinä) asiasta jotain ymmärrät, niin eikö silloin kannattaisi siitä muillekin kertoa?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun (sinä) asiasta jotain ymmärrät, niin eikö silloin kannattaisi siitä muillekin kertoa?

 

T. Mika

 

Olen kertonut asiasta täällä useampaan otteeseen. Lentosuunnitelman esittäminen on pakollista, kuten tiedetään, valvottussa ilmatilassa ja lentotiedotusvyöhykkeillä lennettäessä ja erinäisissä muissa tapauksissa tapauksissa AIP:n mukaisesti. Ilmaliikennepalvelun antamiseen kuitenkin riittää koneen tunnus, tiedot reitistä, lentoaika ja korkeus. Oikeastaan kaikki muu tieto (kirjallisessa lentosuunnitelmassa) liittyykin sitten jo pelastuspalvelun helpottamiseen.

 

Suomessa lentosuunnitelmien päättämistä valvoo Tampereen aluelennonjohto ja kadonneiden ilma-alusten etsinnästä vastaa Tampereen aluelennonjohdossa sijaitseva lentopelastuskeskus. Tämän yksikön ehdottomasti tärkein työkalu etsintätyön toteuttamiseen on nimenomaan tuo lennosta tehty lentosuunnitelma. Ilman sitä etsintäalueista tulee järjettömän suuria ja koneen etsiminen on lähinnä neulaa heinäsuovasta -tyyppistä toimintaa. Lentosuunnitelman toinen ensisijainen tehtävä on auttaa mahdollisen etsintätehtävän suorittamisessa.

 

Ne, jotka väittävät, että lentosuunnitelman esittämisen on byrokraattisen hankalaa, niin se on ihan täyttä hevonmunkkia. Ei se oikeasti ole vaikeampaa kuin foorumille kirjoittaminen. Ette vaan osaa tai muuten vaan viitsi. On kuitenkin sanottava, että en minäkään lentosuunnitelmaa tee kaikille lennoille, mutta jos kyseessä on random matkalento tai kyydissä muita, teen sen poikkeuksetta. Suosittelen muillekin.

 

Jos sen kirjallisen plaanin väkertäminen kaikesta huolimatta on ylivoimaista, niin esittäkää plaani jollekin luotetulle taholle, joka pystyy tarvittaessa tekemään hälytyksen jos teistä ei mitään kuulu.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään