Esa Karanko

Windows XP uudelleenasennus

19 viestiä aiheessa

Läppärini jähmettyi pahasti. Ennen uuden ostamista päätin kokeilla XP:n asennusta uudelleen. Nyt on XP sekä service packit 1, 2 ja 3 asennettu ynnä Avast. Tietokone toimii kuin rasvattu salama.

Teksti on kuitenkin vähän eri näköistä ja kuvan geometria on pystysuunnassa litistynyt. Edellisellä kerralla korjasin tämän ongelman IE lisäasetuksista ottamalla clear type font ruksin pois. Nyt tuota kohtaa ei löydy.

Pyydän yksinkertaisia neuvoja.

:P  Esa 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry, kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin IE:llä ohjaupanelista löytyvää internet-asetuksia, lisäasetukset, clear type font, ruksi pois. Nyt sitä ei löydy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ha haa Heikki. Olen kyllä katsonut peiliin. Pidempänä olisin hoikempi. Tämä tietokoneongelmani ei ole samaa.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko koko kuva litistynyt vai vain teksti? Jos koko kuva on litteänä, sitten sinulla saattaa olla ruudullesi vääränlainen resoluutio käytössä (esimerkiksi jos käytössä normaali 4:3 -ruutu ja käytät 16:9 (laajakuva) -ruudun resoluutiota kuva litistyy kun liian leveä näkymä koitetaan litistää kapeammalle ruudulle). Tästä tosin usein saattaa tulla jokin varoitus, jos ruudullesi epäsopivaa resoluutiota on edes valittavissa. Resoluution voi muuttaa vaikkapa työpöydältä oikealla klikkauksella -> properities/ominaisuudet -> työpöytä-välilehti.

Lienee jo hakuammunnan rajamailla, mutta voit koittaa myös ottaa pois tiettyjä visuaalisia lisäasetuksia koskien mm. fonttien reunojen pehmennystä. Tämä tapahtuu menemällä ohjauspaneeli -> järjestelmä -> lisäasetukset-välilehti -> suorituskyky. Sitten voit vaikka napsaista pikavalinnalla kaikki tehosteet pois (paras suorituskyky tai jotakin sinnepäin taitaa lukea täpän kohdalla). Jos ongelma ei ratkea ja alkaa näyttämään kamalalta voit samasta osoitteesta ottaa fonttien siloitukset ja muut tehosteet takaisin päälle valitsemalla paras ulkoasu (tai jotakin vastaavaa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain vuonna 2004 hankitun Fujitsu Amilo Windows XP-tietokoneeni jaloilleen. Pidän itseäni aikamoisena guruna. Homman juju oli ladata audio ja video ajurit heti recovery levyn jälkeen.. Myöhemmin, XP:n päivitysten jälkeen, se ei onnistunut.

Nyt tämä Fujitsu pääsee veneeseeni suunnistusvälineeksi, koska GPS-vastaanotin ja kirjastosta lainatut CD-merikartat ymmärtävät XP:tä.

Kiitos kaille avusta.

:-)    Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain vuonna 2004 hankitun Fujitsu Amilo Windows XP-tietokoneeni jaloilleen. Pidän itseäni aikamoisena guruna. Homman juju oli ladata audio ja video ajurit heti recovery levyn jälkeen.. Myöhemmin, XP:n päivitysten jälkeen, se ei onnistunut.

Nyt tämä Fujitsu pääsee veneeseeni suunnistusvälineeksi, koska GPS-vastaanotin ja kirjastosta lainatut CD-merikartat ymmärtävät XP:tä.

Kiitos kaille avusta.

Noniin, loistavaa. Itselle tuli mieleen nuo ajurit myöskin eilisiltana kun asentelin omaan laitteeseeni XPtä uusiksi, se kun ei oikein osaa itsekseen tunnistaa ja asentaa oikeita laitteita ja oikeita ajureita vaan ne pitää itse sille opastaa internetin syövereistä  :D Kun nuita ei ole koneella niin yleensä se tarjoaa vääriä resoluutiota ruudulle jolloin kuva venyy tai litistyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

https://www.google.com/chrome?hl=fi Mikä kumma saa ihmiset käyttämään sitä IE:tä?

Ainakin vanhempien ihmisten on huomattavasti vaikeampi oppia (erityisesti muistamaan) uusia asioita. Chromesta he eivät löydä "vanhoja tuttuja valikkoja" eivätkä siten ymmärrä koko ohjelmaa. Samaten kun jonkun ohjelman käyttöliittymää muutetaan radikaalisti, ovat vanhemmat ihmiset todella helisemässä. Törmäsin tähän asiaan monesti toimiessani työpaikallani otona myös mikrotukihenkilönä ja olen itsekin jo vanha. Tosin minulla ei tietotekniikan kanssa ole ollut (ergonomiaa lukuunottamatta) suurempia vaikeuksia, koska olen ollut sen kanssa päivittäisessä tekemisessä jo vuodesta 1970.

Nuorempi ei tätä puolta hevin tule ajatelleeksi tai huomaa ennen kuin tulee itse vanhaksi. Monet elektroniset laitteet tehdään (etenkin käyttöliittymän ja ergonomian osalta) nuorille - tekijätkin ovat suhteellisen nuoria. Esimerkiksi teksti voi oletuksena olla niin pientä, että vanhat ihmiset eivät sitä yksinkertaisesti näe. Tekijöiden osalta tämä on myös varsin tyhmää. Keski-ikäisten ja vanhempien länsimaalaisten joukko on se, jolla nykyisin on ehdottomasti eniten ostovoimaa. "Pitäkää käyttökelvoton tunkkinne" ajattelee moni.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En viitsi tehdä uutta ketjua joten laitan tänne eli, on tainnut päästä virus purasemaan ja pitäis saada kovo alustettua mutta, kuitenkin ilman että wintoosa häviää sillä minulta ei löydy asennus levyä kun kone on alunperin gigantista ostettu. Joskus vuonna nakki ja soossi olen onnistunut palauttamaan koneen tehdas asetuksiin ilman että Windows on myös poistunut. Pystyykö ketään jelppimään tässä asiassa?

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En viitsi tehdä uutta ketjua joten laitan tänne eli, on tainnut päästä virus purasemaan ja pitäis saada kovo alustettua mutta, kuitenkin ilman että wintoosa häviää sillä minulta ei löydy asennus levyä kun kone on alunperin gigantista ostettu. Joskus vuonna nakki ja soossi olen onnistunut palauttamaan koneen tehdas asetuksiin ilman että Windows on myös poistunut. Pystyykö ketään jelppimään tässä asiassa?

Sulla on kuitenkin se Windowsin lisenssi jossain, todennäköisesti koneen kyljessä liimattuna. Lataa windows jostain netistä ja asenna sillä lisenssilläsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tero

Kerros koneen malli nyt aluksi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerros koneen malli nyt aluksi

Noh koneen malli oli Packard Bell iMedia mutta tällä hetkellä tuosta Packardista on koneessa kiinni enää kovalevy kaiken muun olen itse lisännyt sinne.

Kyllä mulla on toi Windowsin koodi koneen kyljessä mutta eikös tuo ole laitonta ladata netista windowsia, vaikka mulla olisikin se serial koodi.

Tuo winkan uudelleen asennus on muuten hyvä idea mutta Dban Boot and Duke ohjelmalla kovon tyhjentämiseen menee melkein toista vuorokautta.

Jos ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa niin täytyy ostaa uusi windows tai lainata joltain asennus levyä jos se on laillista.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mulla on toi Windowsin koodi koneen kyljessä mutta eikös tuo ole laitonta ladata netista windowsia, vaikka mulla olisikin se serial koodi.

Laitonta on asentaa Windows varastetulla tai väärennetyllä lisenssillä tai ilman lisenssiä. Laillista taasen on asentaa Windows omalla maksetulla lisenssillä. Sillä, mistä asennuslevy tulee, ei ole väliä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"vanhempien ihmisten on huomattavasti vaikeampi oppia (erityisesti muistamaan) uusia asioita. Chromesta he eivät löydä "vanhoja tuttuja valikkoja"

Jo 1970 luvun alussa taiteilin lennonjohdossa IBM:n tietokoneiden kanssa. Ensimmäinen oikea tuttavuuteni tietokonemaailmaan oli Commodore 64 ja sen jälkeen CP/M. Nyt käytän Windows seiskaa.

Tietokoneet ovat pelkkiä apuvälineita.  Niiden toiminta ei  kiinnosta minua. Kovo ja pehmo ovat yhdentekeviä. Tärkeintä on, että käyttäminen on mahdollisimman helppoa.

Miksi kaikki kaikki pistetään vähänväliä uusiksi? Viimeksi Gmail. Miksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Miksi kaikki kaikki pistetään vähänväliä uusiksi? Viimeksi Gmail. Miksi?

...

Sa muuta. Vähintään kerran viidessä vuodessa tuossa lähimarketissa sekoitetaan kaikki uuteen järjestykseen. Mitään uutta ja oleellista ei sinne oikeastaan tule, mutta muutamat seuraavat viikot on helvetin vaikeaa löytää edes niitä tuiki välttämättömiä päivittäistavaroita.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään