Jari Ahola

Boeing 737 syöksyi maahan Pakistanissa

18 viestiä aiheessa

Suurimman osan  127 matkustajasta pelätään kuolleen:

 

http://dawn.com/2012/04/20/reports-of-a-passenger-plane-crash-near-chaklala-dawnnews/

 

Alueella oli ukkosmyrskyä. Konetyyppi oli nettitietojen mukaan 737-236 Advanced ja valmistusvuosi 1980. Kyseessä oli pitkän tauon jälkeen uudelleen lentotoiminnan aloittaneen Bhoja Airin ensimmäinen lento Karachi-Islamabad-reitillä.

 

http://avherald.com/h?article=44e48c2a&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone putosi n. neljä mailia kaakkoon Islamabadin kentästä loppulähestymisen aikana. Kone oli rekisteriltään AP-BKC (B737-200). Kone oli valmistunut 1984. Toistaiseksi ei ole tietoa mahdollisista eloonjääneistä.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tavallista, kyydissä olleiden henkilöiden lukumäärä vaihtelee vielä tässä vaiheessa eri lähteiden mukaan. Lentoyhtiön julkaisemassa matkustajaluettelossa on 121 nimeä muttei miehistön määrää.

 

http://www.bhojaair.com.pk/home/b4213.htm (sivuilla saattaa olla ruuhkaa)

 

Myös koneen rekisteritunnuksesta on vaihtelevaa tietoa. Kumpikin mainituista koneyksilöistä on 737-200 Advanced-sarjaa, toinen valmistunut v. 1980 ja toinen 1984.

 

http://www.aparm.net/ap-baa_ap-bzz/ap-bka_ap-bkz/ap-bkc.htm (täälläkin on onnettomuusyksilöksi mainittu AP-BKC)

 

http://www.aparm.net/ap-baa_ap-bzz/ap-bka_ap-bkz/ap-bkd.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    "Tulipallo tuli kohti" kertoo silminnäkijä.Todennäköisempää kuitenkin on,että lähestymisessä mokattiin. Noita "paloi jo ilmassa ennen maahansyöksyä" silminnäkijähavaintoja on aika usein,mutta nämä "havainnot" useimmiten vesittyvät aika pian tutkimusten käynnistyttyä.

  http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/tulipallo-tuli-kohti---matkustajakone-syoksyi-maahan-pakistanissa/art-1288463684544.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakistanissa on aloitettu eilisen perjantain tuhoisan lento-onnettomuuden tutkinta. Pakistanin sisäministeriö kertoo, että lentoyhtiö Bhoja Airin pääomistajalle ja johtajalle Farooq Bhojalle on asetettu maastapoistumiskielto tutkinnan ajaksi. Turman syy ei ole toistaiseksi selvillä.

 

Tuhoutunut kone oli 28 vuotta vanha ja se oli vuokrattu eteläafrikkalaiselta yhtiöltä. Bhoja Airin edustaja sanoo kuitenkin, ettei koneessa ollut teknistä vikaa. Yhtiön mielestä turman syy oli huono sää.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakistanissa on aloitettu eilisen perjantain tuhoisan lento-onnettomuuden tutkinta. Pakistanin sisäministeriö kertoo, että lentoyhtiö Bhoja Airin pääomistajalle ja johtajalle Farooq Bhojalle on asetettu maastapoistumiskielto tutkinnan ajaksi. Turman syy ei ole toistaiseksi selvillä.

 

Tuhoutunut kone oli 28 vuotta vanha ja se oli vuokrattu eteläafrikkalaiselta yhtiöltä. Bhoja Airin edustaja sanoo kuitenkin, ettei koneessa ollut teknistä vikaa. Yhtiön mielestä turman syy oli huono sää.

 

yle

 

Koneethan laskeutuvat ja nousevat alvariinsa maailmalla huonolla säällä aika hyvällä onnnistumisprosentilla ja joskushan näitäkin sattuu mutta jotenkin pistää nyt epäilyttämään että huono keli ei yksin selitä tätä turmaa.  Yhtiöllä ja sen lentäjillä lienee enemmän osuutta turmaan kuin ukkosmyrskyllä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koneethan laskeutuvat ja nousevat alvariinsa maailmalla huonolla säällä aika hyvällä onnnistumisprosentilla ja joskushan näitäkin sattuu mutta jotenkin pistää nyt epäilyttämään että huono keli ei yksin selitä tätä turmaa.  Yhtiöllä ja sen lentäjillä lienee enemmän osuutta turmaan kuin ukkosmyrskyllä.

 

Jukka

 

Niin, menee osittain offtopiciksi, mutta huonoa keliä on kyllä helppo syyttää, eteläisen suomen kolarisumat olivat tänäkin vuonna "huonon kelin" aiheuttamia. Olen aina luullut että ihmiset kipparoivat niin autoja kuin lentokoneitakin. MYös huoltavat ja tekevät viimekädessä päätöksen miten toimitaan kun "huono keli" iskee. Lentokoneilla ja kentillähän on sääminimit joiden mukaan olisi toimittava, autoilussa minimit päättää jokainen henkilökohtaisesti ja siitähän se sitten lähtee.

 

Taas minusta tuo koneen ikä nostettu esille vaikka uudenkin koneen saa ajettua kyseenalaisin konstein samalla tavalla pöpelikköön. Tuo pienten yksityisten yhtiöitten kohtalo taitaa olla vaan vuokrata vanhempaa kalustoa, miehistön koulutustasoista tai taustoista en sano mitään. Monesti se uusi "rauta" löytyy isojen yhtiöiden listoilta joilla on koko konsepti monella tapaa enemmän päivänvaloa kestävällä pohjalla.

 

-Mikko-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Bhoja Air -yhtiö aloitti toimintansa maaliskuussa uudelleen yhdentoista vuoden tauon jälkeen. Siis todella katastrofaalinen comeback  :'(

 

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallinen ilmailuviranomainen on pitänyt lehdistötilaisuuden, jota sikäläinen media nimittää "alustavaksi raportiksi". Musta laatikko lähetetään Boeingille tutkittavaksi. Pilotin kerrotaan ilmoittaneen radiolla "olevansa menettämässä koneen hallinnan". Lisäksi kerrotaan "koneen polttoainetankin räjähtäneen", siis ilmassa. Koneen kerrotaan olleen tekemässä ILS-lähestymistä kun lentokorkeus tutkatietojen mukaan yhtäkkiä putosi 2900 jalasta 2000 jalkaan ja kadonneen tutkasta. Kannattanee suhtautua varauksella näihin raportteihin.

 

According to the preliminary report revealed by CAA, three minutes before the crash, the plane’s captain had informed the control tower that the plane was getting out of his control. The fuel tank of the plane had exploded as it approached the runway, the report added.

 

At a press conference on Saturday, Nadeem Khan Yousafzai, director-general of Pakistan’s Civil Air Authority, said the plane was locked into the instrument landing system, an approach system that provides precision guidance for aircraft, when it suddenly dropped from 2,900 feet to 2,000 feet.

 

“ It just went down, into a dive ,” he said. “Then contact was lost and the blip disappeared from the radar.”

 

http://dawn.com/2012/04/21/caa-issues-preliminary-investigation-report-on-plane-crash/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella varauksella ;)

 

The plane was flying at the altitude of 2,000 metres when it last contacted the control tower...

 

...when it suddenly dropped from 2,900 feet to 2,000 feet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen eräällä ulkomaisella uutiskanavalla näytettiin animaatiota mahdollisesta koneen putoamissyystä. Siinä epäiltiin, että microburstit olisivat pudottaneet koneen. Paikallinen voimakas sääilmiö lähestymislinjalla ja ensin kone olisi noussut hetkellisesti voimakkaasti ylöspäin ja sen jälkeen yhtä nopeasti jälleen lähtenyt alaspäin maahan saakka. Näinhän käyttäytyy normaali ukkospilvikin ja jos voimaa on ollut runsaasti,niin mksei - mahdollista tämäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen eräällä ulkomaisella uutiskanavalla näytettiin animaatiota mahdollisesta koneen putoamissyystä. Siinä epäiltiin, että microburstit olisivat pudottaneet koneen. Paikallinen voimakas sääilmiö lähestymislinjalla ja ensin kone olisi noussut hetkellisesti voimakkaasti ylöspäin ja sen jälkeen yhtä nopeasti jälleen lähtenyt alaspäin maahan saakka. Näinhän käyttäytyy normaali ukkospilvikin ja jos voimaa on ollut runsaasti,niin mksei - mahdollista tämäkin.

 

Microburst on kyllä aiheuttanut crasheja ennenkin.  Mm. Deltan lento 191 koneena L-1011 joutui kyseiseen sääilmiöön kohtalokkain seurauksin 2.elokuuta 1985 laskeutuessaan KDFW kentälle rw. 17L (Dallas Texas).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Air_Lines_Flight_191

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Microburst on kyllä aiheuttanut crasheja ennenkin.  Mm. Deltan lento 191 koneena L-1011 joutui kyseiseen sääilmiöön kohtalokkain seurauksin 2.elokuuta 1985 laskeutuessaan KDFW kentälle rw. 17L (Dallas Texas).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Air_Lines_Flight_191

 

Jukka

 

Tässä edelliseen liittyvässä animaatiossa näkee hyvin kuinka pelivara menetetään kun kohdataan microburst matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään