Jukka Juutilainen

TFC:n Republic P-47G-10-CU Thunderbolt 'Snafu' lentää jälleen!

26 viestiä aiheessa

The Fighter Collectionin Curtiss P-47G G-CDVX "Snafu" suoritti ensimmäisen koelennon Duxfordissa lauantaina 21.4.2012. Snafua onkin restauroitu jo varsin pitkään.

 

Tässä P-47G on juuri saapunut USA:sta Duxfordiin vuonna 2006. Kone oli vielä silloin vanhoissa väreissä (Little Demon).

 

a_demon.jpg.b6047f02a6cf472487d41fea667dec35.jpg

 

P-47G:n mylly vuonna 2008.

 

p> 

Vuonna 2010 oli entisöintiprojekti jo näin pitkällä.

 

coko.jpg.7ff024d47503fed14d0873cdcc6a3b5b.jpg

 

TFC:n edellinen Thunderbolt oli tämä P-47D G-THUN, joka lensi Duxfordissa 1984-2007.

 

p> 

"No Guts-No Glory" lentää nykyään USA:ssa.

 

d2.jpg.06dc55a4bc84256243109d70d26c919f.jpg

 

Videolinkki Snafun lauantaiseen koelentoon: http://friends-of-tfc.blogspot.com/

 

Kuvalinkki samaan tapahtumaan: http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=10&t=42181

 

Snafu tulee olemaan ehdoton tähti tämän vuoden Flying Legends-lentonäytöksessä.  :thmbup:

 

 

Edit: otsikko korjattu

p>b_engine.jpg.c25bc1067141007e39e794d267fec192.jpg>d1.jpg.4e2a59677aa8648fc197f69c25d33617.jpg>tfc_2012_a4_posterb.jpg.714bc3ffe70927ded5005cb4fdd2e7fe.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä jotkut osaavat ja viitsivät :thmbup:

 

Onko tietoa, mistä tämä "Pytty" on saanut lempinimensä, joka viitannee legendaariseen toteamaan "Situation Normal: All F****d Up"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Thunderboltithan olivat yleensä Republicin tekeleitä, mutta kuten Markku jo totesi, niin tämä yksilö on Curtissin valmistama. Nappasin Curtissin otsikkoon englantilaisten sivuilta.  ;)

 

Täältä löytyy lisäinfoa koneesta ja sen nimistä: http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=109716

 

Tämä on varmaan se oikea tyyppimerkintä: Republic P-47G-10-CU Thunderbolt 'Snafu'

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JTämä on varmaan se oikea tyyppimerkintä: Republic P-47G-10-CU Thunderbolt 'Snafu'

Ja jos tarkkoja ollaan niin kaikki Curtissin lisennssikoneet oli mallia P-47G ja esimerkiksi tuo G -10 oli samanlainen kun Republicin tekemä P-47D-5...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MISSION ACCOMPLISHED!

 

Ladies & Playboys! LITTLE BROWN JUG!

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

The Fighter Collectionin (TFC) uusin "lelu" esiteltiin julkisesti suurelle yleisölle viime viikonlopun Flying Legends 2012 ilmailunäytöksessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Republic P-47G Thunderbolt "Snafu" on vuoden 2012 ehdoton hitti warbirds-maailmassa!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mekatsut menossa töihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pistin myös Jug Driverin ojennukseen ja sijoitin hänet oikeaan paikkaan. Thanks mate! Soly my bad english but you made it.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Ruukku" lähti ilmaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lauantain Balbossa Snafua lensi TFC:n pääohjaaja Pete Kynsey.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pete ottamassa telineet sisään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Razorback" on upea ilmestys!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllähän se ruukulta näyttää. Thunderbolt kesti paljon osumia ja toi pojat kotio ehjinä, vaikka kone oli ammuttu seulaksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Monta USAAF:n ässää hankki kannuksensa Jugilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

USAAF:n 56. hävittäjärykmentti lensi Thunderbolteilla koko Englannissa olon ajan ja saavutti toiseksi eniten ilmavoittoja (maassa & ilmassa). Ykköspaikkaa pitää 4. hävittäjärykmentti, joka vaihtoi Thunderboltit myöhemmin Mustangeihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Snafu" on maalattu 78. hävittäjärykmentin väreihin. 78 tuli Englantiin P-38 Lightningeilla, vaihtoi Lightningit Thunderbolteihin ja lopetti sodan Mustangeilla. Tukikohtana toimi tämä samainen Duxford.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen julkinen esiintyminen vedettiin läpi rauhallisen kaavan mukaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stuart Goldspinkin aikana oli tarjolla Duxfordin perinteistä vasta-aurinkoa, mutta Balbon aikana (la) oli tarjolla myös sitten se perinteinen sään paraneminen, ja osittainen myötävalo. Ei tarvinnut toista päivää hukata samaan näytökseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

P-47D G-THUN lensi Duxfordissa 1986-2006. Toivotaan P-47G G-CDVX:lle yhtä monta turvallista lentovuotta Euroopassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pete tuomassa ruukkunsa laskuun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Snafu oli 78. hävittäjärykmentin, 84. hävittäjälaivueen pilotin, luutnantti Severino B. Calderonin nimikko, Duxfordissa vuonna 1944.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pete polttaa kumia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stuart Goldspink on fyysiseltä kooltaan pienikokoisin englantilainen Warbirds-pilotti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja mies lentää loistavasti maailman suurinta ja raskainta toisen maailmansodan aikasta yksimoottorista hävittäjää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Snafu vastapalloon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

On se Stuartikin wanhentunut sitten vuoden 2005 näytöksen... ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Homma on kuitenkin hanskassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäistä kertaa Thunderbolt lensi B-17 Flying Fortressin siivellä sitten toisen maailmansodan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Huge "Little Friend".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stuart Goldspink & P-47D Thunderbolt "No Guts No Glory!" vuonna 2005.

 

[ attachment removed / expired ]

 

P-47 oli toisen maailmansodan isoin ja raskain yksimoottorinen hävittäjä. P-51 Mustang oli "poikanen" Thunderboltin rinnalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Situation Normal: All Fucked Up!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täydellinen Thunderbolt-pilotin varustus vuodelta 1944. Englantilaiset saappaat, englantilaisten C-tyypin lentopäähine ja englantilaisten E-tyypin happimaski, USAAF:n A-2 ja B-10:n housut. Englantilaiset pelastusliivit. GREAT!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten olikin jamien vuoro.  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voiko olla täydellisempää ilmailupäivää!!!

 

56 FG:n 17-ilmavoiton ässä, Gerald W. Johnson, lensi "In The Mood" nimisellä Jugilla:

 

 

Taisi saada nimensä Glenn Millerin kappaleesta.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia :)

 

Tahtoo jostain ylimääräistä rahaa jolla hommata kunnon kameran ja ylimääräistä aika jolla opetella käyttämään edes kaikkia ominaisuuksia joita on nykyisessä kamerassa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella upeita kuvia, ja siis kiitokset teille, jotka tuotte meille muille nämä upeat kuvat ja tunnelmat ihailtavaksi - mukaanlukien nuo "liberty belles".

 

Asiassa jäi vähän kalvamaan tuo Snafun maalaus, eli nuo maihinnousuraidat. En onnistunut löytämään alkuperäisestä Snafusta sellaista kuvaa, jossa siinä oliis ollut nuo maihinnousuraidat, ja siksi olisi mukava tietää, onko ne laitettu siihen vain koristeeksi. Sinänsä raidat on laitettu sikäli oikein, että P47:n raidat näyttivät juuri tuolta.  Kun oikea Snafu crashasi joulukuussa -44, niin silloinkaan siinä ei ollut noita raitoja. Löytyykö jostain arkistoista siis kuvaa, joka todistaisi huoleni aiheettomaksi.

 

Vaikka sinänsä näiden lentäväien museokoneiden ei tarvitse ollakaan museaalisia konseptin täydessä merkityksessä, niin silti niiden maalausten tulisi mielestäni jollain tavalla kuvastaa jotain ajanhetkeä todellisen koneen historiassa. Muuten mennään helposti samalle viihdelinjalle kuin noin P40 koneiden kanssa, joista on vaikea löytää yksilöä ilman Flying Tigers-kitaa...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,

 

tarkoitukseni  oli viestittää, että siinä Snafussa, jota tämän koneen on tarkoitus esittää, ei ilmeisesti ollut maihinnousuraitoja, tai ei ainakaan rungon ympäri. Ohessa pari löytämääni kuvaa aiheesta.

 

 

Oikea Snafu Duxfordissa

snafu_in_duxfod.jpg.569229840eebc4a7155785f622952aa2.jpg

 

Snafu ilmeisesti sen sileän laskun jälkeen, minkä seurauksena se poistettiin vahvuudesta

 

FS 78:n P47 maihinnousuraidoilla, Tässä maalauskuviossa raidat ulottuvat rungon ympäri, mutta kysessä on eri kone

83rd_fs_p-47.jpg.479eb71951341decea69e3bc9ad2d2ed.jpg

 

Timo

>sanfu_crashlading.jpg.86cc7aae48b77c7e14e6a0149183da66.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minäkin huomasin nuo kuvat netistä. Pitäs perehtyä aiheeseen syvällisemmin eli oliko 'Snafu'ssa jossakin vaiheessa "täysmittaiset" koska ensimmäisessä kuvassa ei ole moisia lainkaan ja mahalaskukuvassa on vain runkotunnuksen alla olevat raidat. Mulla on (Joskus aikojen alussa pienoisamalleja rakentaneena

) jäänyt mieleen sellainen muistikuva, että raidat oli käytössä vain maihinnousuoperaation aikana ja kun varsinainen hässäkkä oili ohi poistettiin muut raidat paitsi nuo runkotunnuksen alla olevat...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä havainto Timolta! Täältä löytyy kuva "War Eagle" Thunderboltista kuskin kera. Ei ole maihinnousuraitoja kuski-kuvassa. Ei taida olla edes "Snafua" vielä...

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2165166/Flying-legend-returns-skies-Rare-WWII-P-47-Thunderbolt-fighter-plane-fly-Cambridgeshire.html

 

Mitä tulee tuohon Thunderboltin liikehdintään taivaalla, niin muistini mukaan P-47D "No Guts -No Glory!" lensi vuoden 2005 "Victory in Europe Airshowssa" (toukokuu 2005) ja vuoden 2006 Flying Legendsissa myös aika maltillisesti. Voisihan ne jatkossa pikkasen räimiä enemmän. Olen odotellut, että joku avaisi Flying Legends 2012 kuvaketjun, koska suomen kieltä kuului vähän väliä ainakin lauantaina, mutta ei ole kukaan vielä laittanut aihetta pystyyn. Itellä on vielä Puolan reissukin purkamatta, joten pistetään lisää kuvia aiheesta sitten aikanaan, jos kukaan ei aloita tarinointia aikaisemmin... ;)

 

PS Asiaa on pohdittu myös täällä:

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=117087

 

Kuvallista todiestetta ei taida löytyä, joten maihinnousuraidat perustuvat olettamukseen. Joku on tosin ollut huomaavinaan täydet ylimaalatut raidat Snafussa, siis tuossa mahalasku kuvassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olen odotellut, että joku avaisi Flying Legends 2012 kuvaketjun, koska suomen kieltä kuului vähän väliä ainakin lauantaina, mutta ei ole kukaan vielä laittanut aihetta pystyyn. Itellä on vielä Puolan reissukin purkamatta, joten pistetään lisää kuvia aiheesta sitten aikanaan, jos kukaan ei aloita tarinointia aikaisemmin... ;)

 

Minä olen odotellut että JJ laittaa perinteisesti ketjun pystyyn asiantuntevine kommentteineen :)

No, katotaan jos tässä sadepäiviä tulee niin laitetaan omalta osalta pystyyn mikäli et sitä ennen ehdi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin liittää tähän valokuvalliseen keskusteluun vähän tekniikkaa ja historiaa. P47 on todella erikoinen lentokone. Sen lisäksi, että se on todella suuri, tehokas ja nopea, lentäjät pitivät sitä todella suuressa arvossa. P47 pystyi sietämään todella paljon vaurioita ja silti tuomaan lentäjän ja koneen takaisin tukikohtaan. Se on suunniteltu tehokkaan moottorin, turboahdetun Pratt & Whitney R-2800, 18-sylinterisen ilmajäähdytetyn kaksirivisen, 2000 hv moottorin perustalle. Moottorin halkaisija on 180 cm, pituus 130 cm ja se pelkästään painaa yli tonnin. Koneen polttoainetankit ovat pääosin rungossa, koska suuren potkurin vuoksi telineiden oli oltava suurikokoisia ja siipiin sijoitettujen aseiden vuoksi siellä ei olut tilaa polttoaineelle. Telineetkin suunniteltiin siten, että ne kutistuivat sisään edettäessä noin 9 tuumaa (22cm).

 

Kone oli turboahdettu, ja kun moottori on keulalla, ja turboahdin sijoitettuna koneen perään, niin tämä konstruktio johti siihen, että koneen maha oli täynnä ilmakanavia. Koneen moottorin ilmanotto on nokassa ja tuo “alahuuli” on nimenomaan takaamassa riittävä ilmansaanti moottorille. Turbo sijaitsee takarungossa, mikä ilmenee oheisista kuvista. Tuoreilmakanavat ovat pääosin koneen vatsassa pakokaasukanavien rinnalla. Paloilmakanavat kulkevat välijäähdyttimen jälkeen moottorille ohjaamon kummallakin puolella.

 

Olen myös liittänyt tähän pari omaa kuvaa P47:n turbosta ja koneista yleisesti. Turbo ja sen ”isäntä” ovat Colorado Springsin museosta ja tuo P47-pari  on Eddie Rickenbacker-kentältä Mustang-tapahtumasta vuodelta 2007.

 

 

 

P47 Cutaway-kaavio. Huomaa ilmakanavat koneen mahassa ja sivuilla sekä turbon sijainti koneen pyrstössä

p47cutaw.jpg.694f5116cb2a6204aed5b1c5fc4da4b8.jpg

 

Kaavio P47:n turboahdinjärjestelmästä

 

P47 Wild Hare takaa ja turbo. Huomaa turbon pakoluukut koneen kyljessä

wild_hare_rear_view.jpg.c6c962e858496ba92df8ee5ea617ee4d.jpg

 

P47- Turbo

p> 

P47-pari lähdössä

p47_pari_lhdss.jpg.950e1952677463ba1233927cdccc04f7.jpg

 

P47-pari in action

 

Timo

>superchger_diagram.jpg.146609f9df1b4ac683b2c8ae7eda81fa.jpg>p47_turbo.jpg.552d50c966ac858a150696d54f08fdd6.jpg>thunderbolt_pari_in_action.jpg.7f9fe7c47fa290b25ee78444910eee78.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... mielenkiintoista. Kaivan yhden jutun Thunderboltin kestävyydestä esiin kohta. Tämä oma Irakin kaveri arvosti suuresti A-10 Thunderboltin tulivoimaa Persianlahden sodissa. Joten A-10 ja P-47 olivat aika hyviä työvälineitä tehtäväänsä, jonka tosin olisi voinut jättää tekemättä. No, muta anyway, sitä ei ajatella silloin kun "vihulainen" ampuu kovilla kohti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P47 Wild Hare takaa ja turbo. Huomaa turbon pakoluukut koneen kyljessä

 

 

Ihan pienenä tarkennuksena ansiokkaaseen tekniseen selvennykseen että Wild Hare näkyy olevan P-47N malli ( näkee tuosta evästä sivuvakaajan edessä ) jossa tosiaankin ainoana P-47 mallina on tankit siivissäkin. On tosin myös uudelleen suunnitellut siivetkin  8)

 

 

EDIT: Wiikkipeediastahan se löytyikin. P-47N-25RE 44-89425. Huomaa myös erilaiset siivenkärjet verrattuna vanhempiin malleihin:

 

P-47N-25RE_44-89425.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä linkistä löytyy P-47 Thunderbolt taidetta ja faktaa itse teräslinnusta:

 

http://www.ehangar.com/modules.php?file=viewtopic&name=Forums&t=3386

 

Fuzzya lainaten:

 

"If it can be said that the P-38 struck the Luftwaffe in its vitals and the P-51 gave the coup de grace, it was the Thunderbolt that broke its back."

 

Major General William E. Kepner (Commander of Eighth Air Force Fighter Command) wrote that in an official Eighth Air Force document.

 

Here are some of the Thunderbolt's achievements (most from a March 2000 Air Classics article called "Salute The Thunderbolt"):

 

* The P-47 was flown by the top scoring Fighter Group in the Eighth Air Force - the 56th - throughout their tour of duty, scoring 665.5 air-to-air victories over the Luftwaffe.

 

* The Thunderbolt was deployed at a time when the best and most experienced Luftwaffe pilots were still flying in significant numbers. They were professionals.

 

* The 56th Fighter Group, using the Thunderbolt exclusively, achieved an eight-to-one kill to loss ratio, the highest of any group in the Eighth Air Force.

 

* The two top scoring aces in the European Theater, Gabby Gabreski and Bob Johnson, flew the P-47 throughout their tours of duty with 28 and 27 victories, respectively.

 

* The 56th FG had 40 aces - the most of any group in the 8th AF.

 

* Six of the top ten scoring aces in the Eighth Air Force flew the Thunderbolt.

 

* Pilots of the P-47 were responsible for the destruction of over 7000 enemy aircraft.

 

* Because of the P-47's unique design characteristics, the top ten ETO Thunderbolt aces all survived their tours of duty. It brought its pilots home. As a comparison from the Eighth Air Force, when the fighters began to go down for low level strafing of enemy airfields and targets of opportunity in 1944, the 4th Fighter Group in Mustangs lost 81 aircraft while the 56th Fighter Group lost 41 Thunderbolts.

 

The Thunderbolt was also the USAAF's finest ground attack aircraft.

 

Additionally, it also performed very well in the Mediterranean and Pacific theaters.

 

No other aircraft attained that level of versatility - capable of flying deep into enemy territory to defeat their fighters while also serving as the 9th Air Force's ground attack platform of choice.

 

Truthfully, the Mustang was the better fighter. It could fly further, turn tighter, climb faster, and relatively inexperienced pilots quickly became proficient in it.

 

Furthermore, a big part of what the Thunderbolt accomplished with the 8th Air Force was due to the fact that the 56th fighter group was so outstanding. Had the Thunderbolt not been the exclusive aircraft of the 56th, its record would probably not be as impressive. Ultimately, though, the 56th made the choice to retain their Thunderbolts when the Mustang was theirs for the asking. They wanted to keep it.

 

The Thunderbolt had its advantages too. It could outdive just about anything. If you applied tactics to use that to your advantage, and avoid the traditional dogfight, the airplane could excel. Also, it had tremendous firepower, which made it a fearsome weapon against both air and ground targets. Finally, the ruggedness of the P-47 airframe coupled with the reduced vulnerability of the Pratt & Whitney radial (versus the liquid cooled Allison or Rolls Royce inlines) tipped the balance toward the P-47 as a multi-role aircraft. If you were going to get shot at (and you were!), you wanted to be in a P-47.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

sinulta ei mikään yksityiskohta jää huomaamatta!!!

 

Olen toki tietoinen siitä, ettei tuo Wild Hare ole P47D (en ole sitä väittänytkään), mutta osoituksena tuon turbon sijainnista rungon takaosassa se on silti mielestäni oiva case. Sitäpaitsi ei mulla tuollaisia kuvia muista yksilöistä olisikaan ollut.

 

Tuon P47N:n märästä siiven rakenteesta en ollut selvillä, kiitokset siitä tiedon murusta!!!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jack Broughton kertoo kirjassaan "Rupert Red Two" hävittäjälentäjäuransa alkuajoista, miten hän osui P-47:lla lentäessään siivellä Saksassa voimalinjaan. Linja meni poikki ja lähikaupungissa ratikat pysähtyivät ja valot sammuivat. Broughton toi koneensa kotikentälle pääsalkoon ulottuva kapea halkeama siivessään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään