Niilo Öster

Kopterikuskien alkutaipaleet?

21 viestiä aiheessa

Terve!

 

Mielenkiinnosta haluaisin kysellä henkilökohtaisia tarinoita jos täällä sattuu joku vispilälentäjä pyörähtämään. Mitkä oli ensiaskeleet kun CPL(H) täytti taskun? Onko suomessa mahdollisuuksia aloittelevalle pilotille ennen kuin on tunteja hommata opettajan tutkintoa joka ilmeisesti parantaa työllistymisen mahdollisuuksia. Hyvä ajoitus vai perityt suhteet? Moni meistä uralle päätyneistä on hypännyt laina harteilla vapaasyöksyyn mutta en ole löytänyt suomen selviytyjiltä kommentteja. Syksyllä alkaa etsintä pienillä eväillä: total 135h, turbine 30h. Sitä kun päättää omistaa elämänsä jollekkin eikä voi edes kuvitella tekevänsä mitään muuta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko suomessa mahdollisuuksia aloittelevalle pilotille ennen kuin on tunteja hommata opettajan tutkintoa joka ilmeisesti parantaa työllistymisen mahdollisuuksia.

Kommentoin taas vaikkei varmaan pitäisi. Joku asiantuntija tulee todennäköisesti taas nälvimään ja kertomaan "totuuksia".

 

Vähänhän niitä on, mutta on kuitenkin. Ensimmäisenä olisin aktiivinen ilmakuvausyritysten suuntaan, Aerokuva ja Evesair lienevät molemmat toiminnassa edelleen? Mukavan kesätyön lisäksi saat kokemusta melko nopeasti kun lentävät kesäaikana paljon. Kotona ei tosin tarvitse juuri aikaa viettää mutta sen voinee hyväksyä ensimmäisen lentotyön huonona puolena. Noiden yritysten kokemusvaatimukset taitavat vaihdella hiukan aina sen mukaan kuinka kokenutta väkeä on saatavana. Kiveen hakattua minimivaatimusta tuskin on. Eli sinne vaan hakemuksia ja soittoa perään, kaikkein mieluiten kysyt josko voisit käydä henkilökohtaisesti tapaamassa.

 

Maksupuolesta en tiedä mitään mutta kait ne jotakin maksaakin. Ja tilanteessasi tiimallakin lienee jonkinlaista arvoa. Toisaalta kukaanhan ei palkatta elä ja henk.koht. en tekisi kokemattomanakaan aivan ilmaiseksi. Maine kiirii ja toisaalta silloin tekee karhunpalveluksen muille samassa tilanteessa oleville / tuleville kollegoille. Kukin kuitenkin tyylillään...

 

Hyvä ajoitus vai perityt suhteet?

Molemmista on varmasti apua mutta lisäksi mielestäni tärkeimpänä asiana peräänantamattomuus. Pitää olla aktiivinen, kukaan ei tule kotoa hakemaan. Uhrauksia pitää olla valmis tekemään, paljon joutuu olemaan pois kotoa. Ja kannattaa muistaa, että Suomi on helikopteri-ilmailun "takapajula", operaattoreita on onnettoman vähän ja lentomäärät pieniä. Kannattanee siis pitää silmät auki ulkomaidenkin suuntaan....

 

Moni meistä uralle päätyneistä on hypännyt laina harteilla vapaasyöksyyn mutta en ole löytänyt suomen selviytyjiltä kommentteja. Syksyllä alkaa etsintä pienillä eväillä: total 135h, turbine 30h.

Kovia rahoja joutuu nykyisin lupakirjasta maksamaan, se on taivaan tosi. Varsinkin, jos koko summa on lainarahaa. Ja aika harva lupakirjan lentäneistä todellisuudessa saa ikinä mitään lentotyötä, saati vakituista. Näin se menee, raaka peli.

 

Sellaisen neuvon olisin ehkä jälkiviisaana antanut, että olisin tuon turbiinitiiman vaihtanut ainakin osittain eri mäntämoottoristen koneiden tyyppeihin. Ellet sitten ole niitä kaikkia yleisimpiä saanut ujutetuksi tuohon samaan pakettiin. R22, R44 ja S300, nehän ne yleisimmät. Kun toisaalta turbiinityön saaminen ensimmäiseksi työksi on kyllä todella harvinaista niin se on aika sama, että onko sitä 10 vai 30 tuntia. Se on silti "ei mitään". Mutta taas, jokainen tavallaan.

 

Edit; Periksiantamattomuus ei kuitenkaan tarkoita, että kannattaa joka päivä, tai edes ihan joka viikko, lähettää sähköpostia tai soittaa samalle operaattorille. Liian useinkaan ei ole hyvä, voit saada "rasittavan" tyypin leiman. Mutta sillail sopivasti, haistellen mahdollisuuksia vähän rivien välistäkin ;). Ja face-to-face visiitti on aina parempi kuin kasvoton sähköposti.

 

Onnea  & menestystä valitsemallasi tiellä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tommille vastaukseksi en osaa sanoa, eli ei ainakaan ihan lähintä sukua ole. Mutta meitä ei ole paljon täytyy kysäistä isoisältä kun käyn tervehtimässä.

 

Matti kiitos vastauksesta! Itse oon päätynyt aika samoihin kuvioihin. Suomessa ehkä todennäköisimpiä ensimmäisiä työpaikkoja taitaa olla ilmakuvayritykset joista osa lentää enimmäkseen R22 ja S300. Turbiini tunteihin päädyn luultavasti vain koska tässä koulutuksen yhteydessä on todella hyvä diili jonka kautta saa halvalla turbiinitiimaa jo maksetun mäntätiiman sijasta. Siitä saattaa myöhemmin olla hyötyä kun tota turbiiniaikaa ei kovin helposti noin hyviä tunteja saa kerättyä ellei käy hyvä tuuri. Lisäksi tähän tietenkin täytyy hankkia luultavasti R22 tai S300 tyyppi mutta ennen sitä voin jo hyvin mielin mennä työhaastatteluun ja luvata tyypityksen viikon varoitusajalla. Turbiiniajan mukana tulee EC120 tyyppikoulutus joka tulee olemaan ainoa tyyppi kädessä valmistumisen aikaan. Ja mitä niihin tyyppeihin tulee ketkä eivät ole saaneet töitä, niillä on täytynyt olla varaa siihen :) En voi lukea sitä omiin vaihtoehtoihin. Ei tässä auta kun pitää pää kylmänä ja muistaa yläasteen opettajan ohjeet: eteenpäin sanoi mummo lumessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti kiitos vastauksesta! Itse oon päätynyt aika samoihin kuvioihin. Suomessa ehkä todennäköisimpiä ensimmäisiä työpaikkoja taitaa olla ilmakuvayritykset joista osa lentää enimmäkseen R22 ja S300. Turbiini tunteihin päädyn luultavasti vain koska tässä koulutuksen yhteydessä on todella hyvä diili jonka kautta saa halvalla turbiinitiimaa jo maksetun mäntätiiman sijasta. Siitä saattaa myöhemmin olla hyötyä kun tota turbiiniaikaa ei kovin helposti noin hyviä tunteja saa kerättyä ellei käy hyvä tuuri. Lisäksi tähän tietenkin täytyy hankkia luultavasti R22 tai S300 tyyppi mutta ennen sitä voin jo hyvin mielin mennä työhaastatteluun ja luvata tyypityksen viikon varoitusajalla. Turbiiniajan mukana tulee EC120 tyyppikoulutus joka tulee olemaan ainoa tyyppi kädessä valmistumisen aikaan. Ja mitä niihin tyyppeihin tulee ketkä eivät ole saaneet töitä, niillä on täytynyt olla varaa siihen :) En voi lukea sitä omiin vaihtoehtoihin. Ei tässä auta kun pitää pää kylmänä ja muistaa yläasteen opettajan ohjeet: eteenpäin sanoi mummo lumessa

Eipä kestä.

 

Hmm. Ajatuksesi on ihan hyvä mutta mikä on niiden toteuttamiskelpoisuus? Lähinnä viittaan tuohon "voit luvata tyypityksen viikon varoitusajalla". Kova lupaus jos sen työnantajalle teet. Meinaan kun koulutusorganisaatioita on Suomessa vähän ja ulkomaillakin rajallisesti... Oletko selvittänyt, voiko esim. Helitour tyypittää sinut Robbariin milloin tahansa itse haluat, seuraavana päivänä? Entä kuka lentää sinulle Suomessa tarvittaessa S300 tyyppikoulutuksen "heti"? Onko Suomessa edes koulutusorganisaatiota jolla on kyseinen tyyppi operoinnissa, en tiedä...? Ja jo pelkkä Trafin käsittelyaika voi venähtää hyvinkin viikkoihin.

 

Tällä haluan vain sanoa sitä, että jos tuollaisia lupauksia työhaastattelussa annat niin niiden on sitten parempi pitää. Saattaa muuten olla ajanhaaskausta hakea samalta työnantajalta töitä uudelleen.

 

Entäpä jos joku noista harvoista operaattoreista soittaa, että "tuli sairastapaus, pääsetkö huomenna, olihan sulla ne R22-tyypit voimassa"? Tuollaisesta se oma ura voi hyvinkin alkaa, usko pois. Ja sitten kun ei ole/et pääse niin toteavat, että "eihän tällä jannulla oo tyyppejäkään valmiina, mitä se tänne soittelee" ja CV:si palaa pinkan alimmaiseksi. Uutta soittoa saatat joutua odottamaan sitten ikuisesti.

 

Kuten sanoin, jokainen tavallaan. Minä hankkisin edes jonkun noista yleisimmistä tyypeistä siihen kuponkiin valmiiksi ja myös pitäisin sen voimassa. Vielä parempi, jos esim. kaksi noista aiemmin mainituista on voimassa. Colibrin leima näyttää tietysti kivalta siinä uunituoreessa lapussa mutta millainen mahdollisuus on, että sillä on sinulle ensimmäistä duunia metsästäessä käyttöä?

 

Good luck.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en ihan kirjaimellisesti tarkoittanut tota viikon varoitusaikaa mutta kuitenkin hyvin lyhyellä etapilla tommosen tyypin pystyy lentämään. Omassa koulussani ruotsissa tarjotaan S300 tyyppi, lentotunteja siihen tulee n.6h ja koululla on omat puhelimen päässä olevat CAA valtuutetut tyyppilennon tarkastajat jotka saadaan mahdollisesti tunnin varoitusajalla paikalle. Eli ainakin S300 tapauksessa viikko voi olla jopa pitkä aika, en tosin tiedä miten kauan menee että Trafille asti tieto kulkee, ja että onko tässä tapauksessa tyyppi kuitenkin voimassa jos itselläni siitä jonkinlainen allekirjoitettu todistus on jo kädessä. R22 tyyppiä eivät toisaalta tarjoa että siitä täytyy ottaa selkoa. Taitaa olla jokatapauksessa hyödyllisin tyyppi olla voimassa näillä tunneilla suomen maassa joten taitaa mennä samantien suoritukseen jos EC120 hakupaperit ei tuota tulosta :) S300 on ilmakuvauksissa käytössä 3kpl kun R22 käyttävällä firmalla on näitä 8kpl. EC tyyppi saattaa olla ns "ylimääräistä" mutta sen lisäksi että se näyttää varmasti hyvältä paperissa, en tule vastaavaan hintaan saamaan mistään 30h turbiinia ja tyyppikoulutusta alle sen hinnan millä tarjotaan kyseiselle kopterille pelkkää tyyppikoulutusta viidellä tunnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en tosin tiedä miten kauan menee että Trafille asti tieto kulkee, ja että onko tässä tapauksessa tyyppi kuitenkin voimassa jos itselläni siitä jonkinlainen allekirjoitettu todistus on jo kädessä.

Jos kyseessä on uusi tyyppikelpuutus niin EI ole. Se pitää olla merkittynä lupakirjassa. Trafin käsittelyajat vaihtelevat tilanteen mukaan aika tavalla, muutamasta päivästä viikkoihin. Olen kuullut "kauhutarinoita" jopa kuukauden jonoista lupakirjaosastolla.

 

Voimassa olevan tyyppikelpuutuksen uusinnan (jatkamisen) voi sensijaan tarkastuslentäjä merkitä suorituksen jälkeen tarkastettavan lupakirjaan.

 

Itsehän oman tilanteesi parhaiten tiedät ja varmasti olet selvillä siitä kuinka nuo hommat menee. Toivottavasti työtä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on uusi tyyppikelpuutus niin EI ole. Se pitää olla merkittynä lupakirjassa. Trafin käsittelyajat vaihtelevat tilanteen mukaan aika tavalla, muutamasta päivästä viikkoihin. Olen kuullut "kauhutarinoita" jopa kuukauden jonoista lupakirjaosastolla.

 

Voimassa olevan tyyppikelpuutuksen uusinnan (jatkamisen) voi sensijaan tarkastuslentäjä merkitä suorituksen jälkeen tarkastettavan lupakirjaan.

 

Itsehän oman tilanteesi parhaiten tiedät ja varmasti olet selvillä siitä kuinka nuo hommat menee. Toivottavasti työtä löytyy.

 

Juuri näin. Muistaakseni muutamilla lentoyhtiöillä on oikeus kirjoittaa väliaikaisia kelpuutuksia lupakirjaan, joilla saa lentää heti lentokokeen jälkeen jos se on hyväksytty. Ellen väärin muista, niin Ruotsissa tällainen on käytössä kaikille. Mutta jos haet kelpuutusta Suomesta (suomalainen JAR-FCL tai EASA lupakirja) niin merkattuna pitää olla. Käsittelyaika on 2 viikkoa, mutta ruuhakisissa tilanteissa voi mennä pidempäänkin. Pikakäsittelyllä saa parissa päivässä jos kaikki on hakemuksessa kunnossa. Se maksaa tietysti lisää.

 

Näinkin byrokraattisena ihmisenä ( ;D) pitää selventää tuo kelpuutuksen jatkaminen. Jatkaminen tarkoittaa voimassaolevan kelpuutuksen jatkamista, uusinta vanhentuneen kelpuutuksen uusintaa--> haettava viranomaiselta. Nämä termit menevät usein sekaisin. Jatkamisen voi tehdä tarkastuslentäjä tai viranomainen. Uusinnan vain viranomainen.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa ja Tanskassa tosiaan tarkkarin jälkeen suoraan väliaikainen lappu käteen ja baanalle. En käsitä miksei Suomessa ole tälläistä käytössä.

Ja ammattipuolella noi lupakirjat tulee Suomessakin viranomaiselta kiitettävän nopeasti. Näin on ainakin omalla kohdallani. Muistan kun PPL aikoina niitä sai odotella ikuisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa ja Tanskassa tosiaan tarkkarin jälkeen suoraan väliaikainen lappu käteen ja baanalle.

 

Eikös Niilo opiskellut ruotsissa ja ruotsissa meinasi noi tyypitkin suorittaa, joten silloin lienee väliaikainen lappu kädessä heti tyyppien jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Niilo opiskellut ruotsissa ja ruotsissa meinasi noi tyypitkin suorittaa, joten silloin lienee väliaikainen lappu kädessä heti tyyppien jälkeen?

Sama se missä opiskelee ja missä suorittaa, jos hakee lupakirjaa / kelpuutusta Suomen viranomaiselta (Trafi) niin pelataan heidän säännöillään. Simple as that. Toki mikään ei estä lentämästä Suomessa työkseen toisen EASA-maan lupakirjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki mikään ei estä lentämästä Suomessa työkseen toisen EASA-maan lupakirjalla.

 

En ole oikein selvillä kaikista pykälistä, mutta eikös ruotsissa koulunsa käyneellä ole lopussa ruotsalainen lupakirja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole oikein selvillä kaikista pykälistä, mutta eikös ruotsissa koulunsa käyneellä ole lopussa ruotsalainen lupakirja?

 

Riippuu siitä, kumpi on asiointimaa. Osa suorittaa lupakirjat ruotsissa niin, että ovat ensin vaihtaneen asiointimaakseen Ruotsin, ja sittemmin tulevat todennäköisesti vaihtamaan sen takaisin Suomeksi kun ovat saaneet lupakirjan. Osa sitten käy kursseja niin, että asiointimaa on kokoajan Suomi, jolloin lupakirjakin tulee Suomesta. Periaatteessa asiointimaan saa vaihtaa vain kun JAR-FCL 1.070 ehdot täyttyvät, mutta osa ruotsalaisista lentokouluista nimenomaan käskee oppilaita vaihtamaan maata, ettei koulutuksen hyväksymisen kanssa tule jotain ongelmia (joita toisen maan viranomainen voisi keksiä...).

 

...ja JAR-FCL 1.065:

 

(d) Hallinnollisten toimenpiteiden, kuten

voimassaolon jatkamisen, helpottamiseksi

lupakirjan haltija voi myöhemmin siirtää lupakirjan

toiseen JAA:n jäsenvaltioon, jos hänen

työpaikkansa tai vakituinen asuinpaikkansa on

tässä valtiossa (katso JAR-FCL 1.070). Kyseisestä

valtiosta tulee tämän jälkeen lupakirjan

myöntäjävaltio, jolle siirtyy vastuu edellä (a)

kohdassa tarkoitetusta lupakirjan myöntämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin ruotsissa medicalit ja piti hakea ruotsin transportstyrelseniltä opiskelija-lupaa joten asiointimaani on ilmeisesti ruotsi. Tämä siis tarkoittaisi että tyypit voi saada mahdollisesti heti käteen väliaikaisena todistuksena jos täällä päin on tommonen käytäntö ollut. Täytyy kysellä. Suomalainen firmahan voi palkata mut leipiinsä heti ruotsalaisella lupakirjalla ja kun muutan takaisin suomeen saan vakituisen asuinpaikkani puolesta muutettua hiljalleen trafin kautta suomalaiseksi? Näinkö tää toimii? Maistraatista eivät tosin suostuneet muuttamaan osoitettani ruotsiin koska muutto on väliaikainen ja pysyvään muuttoon olisi pitänyt anoa lupia ruotsista. Eli toisaalta olen vielä suomessa kirjoilla, se ei taida tosin vaikuttaa tohon lupakirjaan mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysäisenpä nyt tähän perään, että minkä medikaalin tarvitsee mikäli kaupallisesta kopteritoiminnasta on kiinnostunut lentäjän penkiltä?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysäisenpä nyt tähän perään, että minkä medikaalin tarvitsee mikäli kaupallisesta kopteritoiminnasta on kiinnostunut lentäjän penkiltä?  :)

 

luokan 1. epäkaupallisessa kopteritoiminnassa luokan 2. siinä ne vaihtoehdot sitten olivatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin ruotsissa medicalit ja piti hakea ruotsin transportstyrelseniltä opiskelija-lupaa joten asiointimaani on ilmeisesti ruotsi. Tämä siis tarkoittaisi että tyypit voi saada mahdollisesti heti käteen väliaikaisena todistuksena jos täällä päin on tommonen käytäntö ollut. Täytyy kysellä. Suomalainen firmahan voi palkata mut leipiinsä heti ruotsalaisella lupakirjalla ja kun muutan takaisin suomeen saan vakituisen asuinpaikkani puolesta muutettua hiljalleen trafin kautta suomalaiseksi? Näinkö tää toimii? Maistraatista eivät tosin suostuneet muuttamaan osoitettani ruotsiin koska muutto on väliaikainen ja pysyvään muuttoon olisi pitänyt anoa lupia ruotsista. Eli toisaalta olen vielä suomessa kirjoilla, se ei taida tosin vaikuttaa tohon lupakirjaan mitenkään.

Eli olet lähtenyt ns. "soitellen sotaan" niinkuin 95% samassa tilanteessa olevista on tehnyt. Onnea. Et siis oikeastaan tiedä mistään mitään etkä ole vaivautunut ottamaan selvää.

 

Ensin ottaisin selvää, mitä saat sillä sijoittamallasi rahalla (lienee jo myöhäistä perua). 135h ja 30h turbiinia halvalla? Saatko riippuvan kuorman koulutusta? Kellukekoulutusta? Aiotko lentää myös mittarikelpuutuksen? Tärkeimpänä, saatko eväitä mahdolliseen ensimmäiseen työpaikkaan? Kertomasi perusteella et saa. Sori, mutta jos minä olisin sinä (hakemassa Suomesta töitä tuoreella lupakirjalla) niin unohtaisin tyystin nuo Colibri-tunnit. Niistä on iloa juuri sen aikaa kuin ne tunnit kestävät. Sen turbiinitiiman saa kyllä sitten joskus ihan työnantajan puolesta kun paikka tulee. Kuten sanoin, oli sitä 10 tai 30 tuntia, ei mitään väliä. Jos minä palkkaisin lentäjiä esim. R22 operointiin niin ei voisi vähempää kiinnostaa, paljonko joku on lentänyt turbiinikoneella.

 

Lentokoulutuksen markkinointi, varsinkin helikopterikoulutuksen, on aina perustunut ehkä hiukan todellisuudesta irrotettuihin mielikuviin. Moni on siihen täkyyn langennut eikä vastapainona ole tullut juuri muuta kuin kivoja kurssikokemuksia ja iso velka. Joillekin sekin on toki ihan ok. Enemmän käy sääliksi niitä, jotka ovat nielleet kaiken purematta ja päätyneet kortistoon toistellen vieläkin työkkärin tädille niitä "lupauksia" joita heille silloin kurssimaksua suoritettaessa annettiin.

 

Fly safe.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypit saa käteen suoraan, niillä voin lentää suomessa. Oon ottanu niin paljon selvää asioista kun normaali asioista kiinnostunut ihminen voi mahdollisesti ottaa. Täytyy vaan kiittää luojaa ettei kaikki työnantajat ole kuin Virtasen Matti ja ottaa nuoren lentäjän huomioon laskien positiivisena turbiinikoulutuksen pelkän mäntäkoneisen sijasta, tällöin mies on kuitenkin lentänyt jo kahdella eri konetyypillä ja mahdollista tulevaisuutta katsoen osaa käynnistää turbiinikoneen jota ei välttämättä tyyppikoulutuksen sisältämillä 6tunnilla saa kovin varmaksi. Eiköhän jokainen tähän lähtenyt kuitenkin ole tiedostanut että lentokoulutus on bisnes siinä missä muutkin ja sisäistänyt riskit. Turbiiniaika on vielä peruttavissa enkä ole viimeistä päätöstä vielä tehnyt mutta tällä hetkellä kallistun vielä kuitenkin sen puoleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypit saa käteen suoraan, niillä voin lentää suomessa.

Kyllä, muttei Suomalaiseen lupakirjaan. Puhuit aiemmin Trafista ja sieltä jos lupakirjaa / kelpuutusta haet niin ei ole voimassa ennenkuin on lappu kädessä. Koeta nyt päättää ensin itse, että mistä haet jne. Sinuna tosiaan hakisin kirjan Ruotsista jos kerran siellä myös koulutusta lennät.

 

Täytyy vaan kiittää luojaa ettei kaikki työnantajat ole kuin Virtasen Matti ja ottaa nuoren lentäjän huomioon laskien positiivisena turbiinikoulutuksen pelkän mäntäkoneisen sijasta,

Niin eli viikko sitten kyselit, että mistä voisi Suomessa töitä kysellä ja nyt tiedät jo, että nämä mainitut operaattorit laskevat turbiinikoulutuksen positiivisena heille töihin hakiessa? Olet jo nyt viisaampi kuin minä ja moni muu. Siksipä kysyn, että miksi nämä firmat arvostavat turbiinitiimaa vaikka heillä ei sellaisia laitteita ole eikä varmaan myöskään ihan äkkiä tule? Kerro nyt tyhmälle.

 

Edit; Selvennetään nyt vielä vaikka kuullostaakin yksinkertaiselta:

 

Jos minun olisi valittava (siis näin hypoteettisesti) esim. R22:lla lentävään firmaan kaveri ja olisi kaksi vaihtoehtoa; Yksi jolla on juuri ja juuri tyypit ja sen päälle ties mitä kokemusta, yhteensä maagiset 135h... Tai toinen ehdokas jolla on myös 135h mutta kaikki kyseisellä tyypillä. Kummanko ottaisin jos oman firmani operointi rajoittuisi kyseiseen tyyppiin? Toki paljon on kiinni myös haastattelusta, suhteista jne. mutta noin lähtökohtaisesti; Yksikään työnantaja ei lähtökohtaisesti ole tekemässä sinulle "ilmaista palvelusta" antaen sinulle tiimaa vain siksi, että olet lentänyt koulutusta turbiinikoneella. Jokainen työnantaja katsoo asioita omista lähtökohdistaan ja noin keskimäärin ajateltuna mäntähommiin kelpaa paremmin kaveri jolla on siitä moottori-/konetyypistä enemmän kokemusta. Vaikka olisit lentänyt sen 135h koulua Super Pumalla niin se ei tee kenestäkään kompetenttia Robbaripilottia. Tai 300 pilottia.

 

tällöin mies on kuitenkin lentänyt jo kahdella eri konetyypillä ja mahdollista tulevaisuutta katsoen osaa käynnistää turbiinikoneen jota ei välttämättä tyyppikoulutuksen sisältämillä 6tunnilla saa kovin varmaksi.

No se turbiinikoneen käynnistäminen kun nyt on niiiiiiiiiin vaikeaa. Ainoastaan hiukan mäntämoottorista helpompaa siis, jos tarkoitat "vanhan ajan" turbiineja. Ja nyt puhun siis käytännöstä, en mistään lämpöisestä hallista juuri vedetystä kinneristä. Sitten on tietysti moderneja turbiinilaitoksia jotka päättää ihan itse, että miten starttaavat, jos starttaavat. Jos eivät, et voi tehdä paljon mitään.

 

Eiköhän jokainen tähän lähtenyt kuitenkin ole tiedostanut että lentokoulutus on bisnes siinä missä muutkin ja sisäistänyt riskit.

Lukemani ja kuulemani perusteella ei todellakaan. Suurin osa koulutukseen hakeutuvista on oman käsitykseni mukaan aloittaessaan autuaan tietämättömiä todellisuudesta (työmarkkinoista jne.). Lisäksi monilla on täysin väärä kuva siitä, millaista työtä on edes teoriassa mahdollista saada tuoreella lupakirjalla. Moni oikeasti luulee, että tuosta vain valkoiset hanskat käteen ja ambulanssia tai Vippiä ajamaan. Ei se mene niin. Ja sitten on vielä niitä jotka luulevat, että vaativiin nostohommiin pääsee ihan vaan lupakirjaa vilauttamalla.... :laugh:

 

Mutta mitäpä minä tässä lässytän, aivan turhaa jorinaa tietävälle miehelle. Käytä rahasi niinkuin parhaaksi näet ja toivottavasti duunia irtoaa. Itselläni oli aikanaan "varasuunnitelma", tai ainakin joku työpaikka mihin "nojautua" kun ei heti hommia löytynyt. Lopulta sitten homma kääntyi iloksi mutta samalta kurssilta lentää tänä päivänä alle 50%. Ja siltä ajalta lupakirjojen määrä on lisääntynyt paljon enemmän kuin työpaikkojen määrä.

 

Ruotsissa lienee jo kevät pitkällä, parhaat lentokelit? Nyt kannattaa nauttia, todellisuus iskee vasta syksyllä. :P

 

Lopetan kommentoimiseni tältä erää taas tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo kiitän valaisevista näkemyksistäsi ja rohkaisevista lauseista. Alkuperäinen kysymys olkoon voimassa jos joku haluaa kokemuksiaan jakaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään