Tarmo Kallio

Minkä ikäisenä eläkkeelle ?

13 viestiä aiheessa

Minun mielestä on typerää jatkaa työelämässä varsinaisen eläkeiän jälkeen. Heti pois, kun on mahdollisuus.

Ja annetaan nuoremmille työpaikkoja.

Eilen tuli radiossa mielenkiintoinen lähetys. Siinä esimerkissä mies olisi päässyt eläkkeelle 64 vuotiaana. Hän päätti jatkaa töissä kuitenkin 68 vuotiaaksi. Hän menetti jo ansaittuja eläkkeitä 80000 €.  Jos olisi jäänyt heti eläkkeelle.  ??? Hän saavutti vasta vastaavan summan vasta 80 vuotiaana.

Eli heti pois töistä kun mahdollista  ;)

Sopiva eläkeikä on 60 vuotta.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä on typerää jatkaa työelämässä varsinaisen eläkeiän jälkeen. Heti pois, kun on mahdollisuus.

...

Se kun ei ole (ainakaan) aina tahdosta kiinni vaan ihan jostain muusta.

Esimerkki opetusalalta:

Ennen 1990-luvun suurta lamaa opettajien eläkeikä oli 60 vuotta ja eläkkeen tavoitetaso 66% keskimääräisestä 10 viimeisen vuoden palkasta poislukien huonoin ja paras vuosi.

Tuon laman jälkeen eläkeiäksi määriteltiin 65 vuotta ja tavoitetasoksi 60%, joka määritellään koko työhistorian palkasta. Käytännössä opettajan palkka on viimeisinä vuosina kaikkine lisineen jopa kaksinkertainen alkuvuosien palkkaan nähden. Käytännössä tuo uudistus pudottikin tavoitetason 40-50%:iin loppuaikojen palkasta ja on siis omiaan lisäämään halua jatkaa vielä pidempään. Aiemminkin toki voi jäädä eläkkeelle - siis toistaiseksi (alimmillaan 63-vuotiaana), mutta se pienentää oleellisesti eläkettä.

Nyt puhutaan jo 67-68 vuodesta. Tervetuloa kokeilemaan kaikki uskalikot esimerkiksi yläkoulussa (entinen yläaste) miten mummona tai ukkona sujuu murrosikäisten "äidinkultien" kanssa. Kaikki nuorehkotkaan vanhemmatk kun eivät tule toimeen yhden tai kahden murroikäisensä kanssa. Opettajan pitää tulla toimeen 20-40 sellaisen kanssa joka tunti ja vielä yrittää saada ne tekemään jotain järkevää työtä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä putosin eläkkeelle n.52 vuotiaana. Olisin kyllä mieluummin jatkanut vielä tuon kymmenisen vuotta mutta kun meni polvet ja selkärankakin kärsi jonkun verran niin ei voinut mitään. Minut pakotettiin ::) eläkkeelle 53 ja puoli vuotiaana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eläkeikä karkaa kokoajan... Kuulun ilmeisesti siihen ikäryhmään joka pääsee eläkkeelle vasta 80 vuotiaana, jos sattuu vielä olemaan hengissä :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eläkeikä karkaa kokoajan... Kuulun ilmeisesti siihen ikäryhmään joka pääsee eläkkeelle vasta 80 vuotiaana, jos sattuu vielä olemaan hengissä :-\

Näinpä... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En aio jäädä eläkkeelle ennen kuin on pakko terveydellisistä tai vastaavista syistä. Työllistän itse itseni pienyrittäjänä ja teen erittäin mielenkiintoista ja antoisaa työtä, jossa on täysin mahdollista pysyä hyvin pitkään.

Täytän kymmenen vuoden kuluttua 70 ja ainakin sinne saakka täysillä, sitten voin hiukan hiljentää. Tai sitten en.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin - jossain vaiheessa Hesarissa oli jonkinlainen elämäntapa - elinikä testi, joka kertoi varsin selkeästi, että aiemminkin voimassa olleilla säännöillä olisi ollut nippa nappa siinä että ehtiikö eläkkeelle vai ei - nyt näyttää entistä vahvemmin sille että saappaat jalassa kaadutaan. No jonkunhan sitä on maksettava vähäväkisen kansan eläkemaksut  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

90-luvulla, kun toimin yrittäjänä, hankin vakuutuksen jonka mukaan olisin 50v eläkkeellä (2016).

Lieneekö edes kyseisen vakuutuksen myöntänyt firma elossa :-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulla siis on vielä toivoa päästä eläkkeelle :thmbup: Mä olen jo menettänyt toivoni ;D Työkaverin kättä tuli aamulla puristettua. Se jää tän päivän jälkeen 63-vuotiaana eläkkeelle ajettuaan rekkaa 40 vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään