Harri Lonnqvist

Digikamera&pakkanen??

7 viestiä aiheessa

Moi!

Kun ei ole vielä viime talvena ollut digi-härpäkettä niin mitenkäs tuo suhtautuu pakkaseen??Esim. näyttö sun muut osat?

Ajattelin vaan etten tyhmyyttäni särje kameraa!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en ole suotta säästellyt, vaan olen kuvannut melkein -30C pakkasessakin pari kertaa. Hidastuuhan se kamera (pokkarin LCD-näyttö lähinnä) väkisellä vähän, mutta ei haittaavasti. Tietty kannattaa muistaa se, että kameroissa on esim. liikkuvia muoviosia, joita pakkanen eittämättä "hauristaa". Esim zoomin kanssa saapi olla varsin varovainen, jos kamera on ollut pidempäänkin jo siellä kylmässä, ettei hammasrattaat mene silpuksi. Itse en kuitenkaan pitäisi sitä kameraa kovin pitkiä aikoja kerrallaan pakkasessa. Muutama minuutti, että ehtii jokusen kuvan ottaa, ja sen jälkeen kamera takas lämpimään. Tosin voisi kuvitella, että ei se tuokaan välttämättä hyvää tee, jos sitä tekee monta kertaa putkeen. Siinä kun tulee suuria lämpöeroja, ja toisaalta saattaahan se kerätä myös kosteutta sisäänsä tuollaisesta touhusta. Ennemmin tekee niin, että suunnittelee sen kuvaussession etukäteen, käy ottamassa pikaisesti ne muutamat kuvat ja palaa takaisin lämpimään, ennenkuin se kamera ehtii jäähtyä enempää...

Niin juu, ja sitten ne litiumioniakut ei kovin kauan pidä virtaa kylmänä. Se on mullakin muutama minuutti ja on akku tyhjä, jos ilma on pakkasen puolella. Tosin se on halpaa lataamista, kun akkuun palautuu virta ilman sähköä. Riittää että se pääsee takas lämpimään (hanska on tähän yllättävän kätevä) ;D

-25C: http://www.airliners.net/open.file/511167/L/

About -20C plus navakka tuuli: http://www.airliners.net/open.file/497437/L/

Nämä kaksi oli muistaakseni lähempänä -30C:ta

http://www.airliners.net/open.file/493857/L/

http://www.airliners.net/open.file/497127/L/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvistahan tulee yleensä parempia jos on kova pakkanen. Kohinataso pienenee.

Muualla suosittelevat aina, että kun kamera on ollut pidempään ulkona niin pistät sen johonkin minigrip pussiin jäähtymään ettei pääse tiivisty vettä sisään. Itse en ole tätä kertaakaan tehnyt, eikä ole kamera valittanut...ihmettelen mielummin sitten kun hajoaa (..ja valittelen, että miksi en laittanut?). Ulkona voi minusta olla ihan hyvin, mutta saa olla melkeimpä vara-akku mukana, riippuen kamerasta tosin.

Muoviosat nyt ei ehkä pakkasessa olon jälkeen paljoa kestä kolhuja, mutta tuskin sitä tulee muutenkaan kolhittua pahemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muualla suosittelevat aina, että kun kamera on ollut pidempään ulkona niin pistät sen johonkin minigrip pussiin jäähtymään ettei pääse tiivisty vettä sisään.

Kyllä tämä (lämpiäminen, ei jäähtyminen) on aivan olennaisen tärkeää, jos paljon pakkasessa kuvaa ja haluaa värkkien pitkään kestävän. Jos vielä ei ole ongelmia esiintynyt, niin aivan varmasti aikanaan tulee. Oma kalustoni on niin järeää, että se ei minigrippeihin mahdu vaan käytän Royal Postin isoja, tukevia muovisäkkejä. Varustelaukut sisään ja tunniksi lämpimämpään.

Akut eivät tuota sikäli ongelmia, että mulla on kaikkiin kameroihini - ja niitä on monta - erillinen akkusetti ja adapteri.

Kompaktien ja pienempien digien kanssa kannattaa talvisaikaan kayttää kaulaan ripustettavaa koteloa tai pussia, jonka saa suojaan pompan alle.

Käsien suojaksi olen kokeillut vaikka mitä, ja arvatkaas, mikä on osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi :D: vaimon nahkahanskat. Niissä on pitkät varret, jotka suojaavat ranteita, ja lisäksi ne ovat - naisten hansikkaiden tapaan - tiukat ja pehmeää nahkaa, joten niillä saa kamerasta tukevan otteen ja silti pääsee nuppeihin hyvin käsiksi.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä (lämpiäminen, ei jäähtyminen) on aivan olennaisen tärkeää, jos paljon pakkasessa kuvaa ja haluaa värkkien pitkään kestävän. Jos vielä ei ole ongelmia esiintynyt, niin aivan varmasti aikanaan tulee. Oma kalustoni on niin järeää, että se ei minigrippeihin mahdu vaan käytän Royal Postin isoja, tukevia muovisäkkejä. Varustelaukut sisään ja tunniksi lämpimämpään.

--- Jorma

Juu, niiden jotka kokevat asian jotenkin tärkeäksi kannattaakin noin tehdä. Itse en ole kokenut. Lentokoneita kuvatessa muutenkin tulee rampattua autosta ulos ja sisään niin usein, että ei sitä vaan viitsi ruveta minnekkään tunkemaan. Sony F707/717:n kanssa tuli tehtyä 2 vuotta tuota, eikä mitään vikaa ilmennyt tuosta johtuen. Katsotaan miten Canonin tekeleet pärjäävät..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muovirunkoisten kohdalla ongelma on pienempi, mutta kyllä se niissäkin esiintyy. Omat rojuni ovat pääasiassa peltiä eikä huolettomuuteen ole varaa. Leipä kun on pitkälti työkalujen toimivuudesta kiinni.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään