Markus Mäkelä

Lisää Ram muistia?

11 viestiä aiheessa

Hei, mulla on P2.6 ja 1Gb rammia sekä Radeon9800pro näyttis.

Kun asensin F-securen softan kone on alkanut tökkiä. Esim.

tekstuurien lataaminen kestää. Katsoin ajonaikaisia prosesseja ja

huomasin et toi f-secure käyttää aika ison osan keskusmuistia.

Kannattaako lisätä keskusmuistia vielä 512Mb kun on yksi paikka jäljellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

F-Secure on melkoinen resurssi ahmatti.Mutta miksi pidät sitä päällä lentäessäsi.

On-line tila voi olla toinen asia,mutta offline-tilassa sitä ei mielestäni tarvita.Sammuta

turhat prosessit pois.Ilmeisesti emosi ei tue Dual-Channel muistinkäsittelyä,jos ei

niin lisää se palikka.Jos tukee älä lisää Dualissa täytyy olla parillinen määrä samanlaisia

palikoita.F-Secure on ehkä hyvä virussofta mutta toivoton resurssien syöjä.Kun katsot

montako Secureen liittyvää ohjelmaa koneessa pyörii,ei se mikään ihme ole.Jos et pidä

nettiä päällä lentäessäsi ei ole mielestäni mitään syytä scannailla konetta.Tarkastathan

tiedostot jo imuroidessasi ja koko scannaus kerran viikossa.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti Veijo vastauksesta. Eli kun olen ladannut sään netistä, voin

ottaa netin offline tilaan? Pitääkö mun ottaa kaikki ne 15 prosessia

yksitellen vai onko tähän järkevämpää toimintatapaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tuossa äskettäin vasta poistin tuon F-Securen ja asensin sen tilalle ZoneAlarmin. Se on mielestäni paljon parempi ja helpompi käyttää kuin F-Secure.

Jesse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parempihan ZoneAlarm nyt ei ole, mutta yksinkertaisempi toki. F-Securen palomuurissa on kaikki asetukset mitä palomuurissa kuuluukin olla, ja sen säätäminen vaatii siksi enemmän osaamista.

Tietenkin kaikki käynnissä olevat ohjelmat vievät resursseja, mutta en minä ainakaan jaksaisi ruveta prosessien ja yhteyksien kanssa säätämään. En ole huomannut käytännön eroa simun toiminnassa jos taustasuojaus on päällä tai pois. Skannattavaksi määrättyjen tiedostojen latausta taustasuojaus tietty hieman hidastaa, mutta eipä tule mieleen mitään simun lennon aikana latailemia tiedostoja, jotka oletusasetuksilla kuuluisivat skannattaviin. Ellei siten ole mennyt laittamaan asetuksista kaikkia skannattavaksi.

Kyllä gigan muisti vallan mainiosti riittää tavalliseen käyttöön. Videoeditoinnissa, erityisen raskaassa kuvankäsittelyssä tms. alkaa selvästi hyötyä isommasta. Tuskin huomaat sekuntikellollakaan mitään eroa, jos lisäät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä äskettäin katselin velipojan konetta jossa F-Secure hääräili.Täytyy sanoa että

kone 2.53G Pentium 1G muistis,se mateli .Se hidastu aivan tolkuttomasti.Miksi ihmeessä

Securen pelkkä virusscanneri tarvitsee sellaisen määrän prosesseja.F-Secure lähti niiltä

istumilta.Sitäpaitsi monilla tahoilla ihmmetellään sitä miksi Secure hoitaa päivityksiään

BackWebin avulla.Kun katsoo sen häärimistä netissä käyttäjän seläntakana,on tosiaan

ihmeteltävä.Ei pelkkä virusdatan päivitys vaadi mokomaa ohjelmaa koko ajan häärimässä.

Monet tahot luokittelevat sen Spywareksi.Saattaapi olla jyrkästi sanottu.Kuitenkin

BackWeb koneessa on valmis urkinta laite mikäli sitä väärin käytetään,tai joku epävirallinen

taho pystyy valjastamaan sen palvelemaan itseään.

Tein pikaisen vertailun.Avast yhdessä koneessani,4prosessia,35Mb muistia.

Antivir toisessa koneessa 3prosessia,18Mb muistia.Puolueettomissa testeissä Antivir

samalla tasolla tehokkuudessa ,Avast katsottu paremmaksi.Ylivoimainen voittaja Hitaudessa

prosessien määrässä muistin kulutuksessa ,F-Secure.F-Secure voi olla käypänen valinta

firman työkoneeseen,ellei BachWeb pelota,mutta ei todella pelikoneeseen.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran tai kaksi vuodessa saan tarmonpuuskan ja ryhdyn testaamaan erilaisten taustalla pyörivien prosessien vaikutusta pelinopeuteen. Maallikkona mulla ei ole muuta konstia kuin pitää pöydällä avoimena jotain Windowsin raamattua ja BlackViperin listaa ja jotain netistä raavittua materiaalia - ja koettaa tajuta, mitä minkäkin luettelossa näkyvän nimen takana oikein piilee.

Raksuttelen prosessin toisensa jälkeen lopetetuksi niin kauan, että kone lopulta tilttaa... ja sitten kokeilen vielä erilaisilla yhdistelmillä. TaskManagerissa näkee, kuinka resursseja vapautuu. Se on niin iso homma ja järjestelmällisesti toteutettuna vie vähintään yhden työpäivän, ettei siihen mielellään ala ilman aikaa ja intoa. Sen kuluessa FS tulee avattua ainakin parikymmentä kertaa.

Olen myös kokeillut useampaan otteeseen esimerkiksi AVSIMista löytyvää Ken Salterin pikkuohjelmaa, joka automatisoi tämän homman.

Tulos on aina sama, ja on ollut W98:sta lähtien: ei MITÄÄN havaittavaa muutosta. Toistan - ei pienintäkään! TaskManagerissa numerot muuttuvat ja lista lyhenee; siinä kaikki. Jotkut Windowsin oletusarvoisesti päälle ehdottamat prosessit kytken aina pysyvästi pois, mutta siinä ei tietenkään ole kysymys tehoista vaan turvallisuudesta.

Virustutkina ja palomuureina on ollut niin Nortonia kuin F-Securea, AV:tä, ZoneAlarmia ja TPF:ää. Viime aikoina olen käyttänyt Nortonia, joten F-Securen viimeisestä versiosta ei ole havaintoa.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSecuren käyttäjänä voinen kommentoida tähänkin. Ainoa muistiin liittyvä ongelma, minkä olen lentäessäni IL-2 FB:n kanssa netissä huomannut, on jokakertainen huomautus näennäismuistin vähyydestä, ja aina windows on kovasti lisäämässä näennäismuistin määrää. Mutta itse pelaamisessa en ole huomannut mitään ihmeellistä, ei töki ollenkaan. Muistia on 512Mt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä asiassa jokainen tulee uskollaan autuaaksi.Sen olen nähnyt niin monella

foorumilla.Sehän tiedetään,että kahta samanlaista konetta ei maailmassa ole,

joten sekin vaikeuttaa johtopäätösten tekoa.Jokainen puhuu siitä mitä itse on

nähnyt,mikä on aivan oikein ja luonnollista.

Vanhoissa Dos-pohjaisissa,Win95 Win98 ME,käyttiksissä muistinkäsitte-

lyssä oli toivomisen varaa.Niistä kun sammuteltiin prosesseja,eivät ne vapautta-

neet kyseistä muistimäärää,joten johtopäätösten teko on aika vaikeaa.

Tämä viimeisin kokemukseni oli koneesta jossa P 2.53G,512Mb muistia

Aikaisemmin sanoin määrän väärin,1G.Ei hyper treading,eikä Dual Channel-

muistinkäsittelyä.Tästä poistettaessa FS kone nopeutui silmin nähden.

Ja tausta-scannauksen asetukset tietysti vaikeuttavat vertailuja.

Ja mitä enemmän prosesseja sitä enemmän konfliktien mahdollisuuksia.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tuommoisista tapauksista kuullut muiltakin. Itse en kuitenkaan ole koskaan törmännyt tapaukseen, missä FSAV olisi aiheuttanut tietokoneen havaittavaa hidastumista. Parin verkosta käytettävän ohjelman osalta on ollut tarpeen excludoida ne taustasuojauksesta, mutta se nyt on vain asetuskysymys. Olen kumminkin FSAV:ta käyttänyt 10 vuotta 30 koneessa, joten jonkinmoista kokemustakin asiasta on. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä näissä hidastumistapauksissa on ollut syynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhden ohjelman tiedän vieläkin, mikä ei vapauta kaikkea käyttämäänsä muistia edes winXP:ssä. Nimittäin Paint Shop Pro. Mutta on tuo 7-versio, ja se tosiaan jossain määrin jättää vapauttamatta käyttämäänsä muistia aiheuttaen sen, että kone hidastuu pikkuhiljaa. Lopulta XP:lläkin vaatii boottauksen, että saa taas kaikki resurssit käyttöön...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään