Peter Zakrevski

SuperJet 100 RA-97004 katosi Jakartassa

56 viestiä aiheessa

Viranomaisten mukaan kone hävisi tutkasta vuoristoisella alueella maan pääkaupungin Jakartan eteläpuolella.

Suhoi Superjet 100 -koneessa oli kahdeksan miehistön jäsentä ja ainakin 36 kutsuvierasta ja journalistia sekä Venäjän lähetystön diplomaattia.

Uutta konetyyppiä esiteltiin lennolla mahdollisille ostajaehdokkaille.

Viranomaisten mukaan kone oli ennen katoamistaan palaamassa kentälle ja lentäjä oli laskenut lentokorkeuden 6 000 metriin.

Viranomaiset ovat määränneet 200 poliisia, sotilasta ja pelastustyöntekijää Salakin alueelle, missä kone katosi tutkasta. Etsintöjä vaikeuttaa sade ja yön tulo.

IS.fi

Esittelylennon oli tarkoitus kestää 50 minuuttia. Kone katosi tutkasta 20 minuuttia nousunsa jälkeen, kun sen lentokorkeus laski 1 800 metriin.

HS.fi

(onkohan noissa uutisissa/niiden käännöksissä mennyt jalat ja metrit sekaisin  :-[  )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viranomaisten mukaan kone oli ennen katoamistaan palaamassa kentälle ja lentäjä oli laskenut lentokorkeuden 6 000 metriin.

Eiköhän kyse ole kuitenkin jaloista...

(//edit / SP:  Joo ei tarvitse lainata koko täyttä viestiä jos lisää yhden lauseen, tuloo turhaa scrollausta.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On tiedossa, että onnettomuuden aikana vallitsi sumuinen ja sateinen sää. Kone laskeutui 3000:sta 2000 metriin alueella, missä korkein huippu, Salak ulottuu 2160:een metriin. Törmääminen ei asiantuntijoiden mukaan ole pois suljettu. Miehistö oli kokenut, Jablonstsev ylipäänsä ensimmäinen SS-100:lla lentänyt pilotti.

http://www.lenta.ru/news/2012/05/09/ssj/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki kyydissä olleet 47 ihimstä kuolleet :(

flightglobal

Toivottavasti tämä onnettomuus ei aiheuta Ihmisille sitä stereotypiaa, että kaikki venäläiset koneet ovat vanhanaikaisia ja epäluotettavia. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki kyydissä olleet 47 ihimstä kuolleet :(

flightglobal

Toivottavasti tämä onnettomuus ei aiheuta Ihmisille sitä stereotypiaa, että kaikki venäläiset koneet ovat vanhanaikaisia ja epäluotettavia. :-\

Mutta saattaa vahvistaa stereotypiaa että myös uudenaikaiset venäläiset koneet ovat epäluotettavia vaikka onnettomuus ei itse koneesta johtuisikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen henk.koht. tunne, että kaikki venäläisille sattuneet onnettomuudet eivät johdu ainoastaan tekniikasta, vaan osittain on vikaa myös toimintatavoissa ja asenteissa ilmailun riskeihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen henk.koht. tunne, että kaikki venäläisille sattuneet onnettomuudet eivät johdu ainoastaan tekniikasta, vaan osittain on vikaa myös toimintatavoissa ja asenteissa ilmailun riskeihin.

Samaa mieltä tästä. Välillä lennetään päihtyneenä ja välillä päästetään lapset koneen puikkoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei aiheuta.

Tämä stereotypia on ollut olemassa kyllä jo huomattavasti aiemmin.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä tästä. Välillä lennetään päihtyneenä ja välillä päästetään lapset koneen puikkoihin.

Ei tätä tapahdu pelkästään Venäjällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kone oli ehkä täysin kunnossa, mutta entä se lennonvalmistelu? Suin päin liu'utaan huippujen alapuolelle...

Mites se Norjalaisten lähes tuliterä C-130J lensi täydessä vauhdissa päin vuoren seinämää Ruotsissa? Eikös silloinkin olisi voinut kirjoittaa että mites se lennonvalmistelu, olikos lapsia ohjaamossa, olivatko päissään???? Juurihan kärähti SAS:n perämies satunnaisessa tarkastuksessa 1 promillen humalassa!

SJ 100 on erinomainen lentokone, ainakin mitä itse olen päässyt siihen niin sisältä kuin ulkoa tutustumaan ja lentämään koneen ohjaamosimulla (ei liikkuva simu). Ilmassakin näyttää liikehtivän vallan mainiosti. Ainakin MAKS lentonäytöksissä lentonäytöksen ilmailukulttuuri on aivan länsimaisella tasolla. Kaikkia JAR määräyksiä noudatetaan. SJ 100:lla on länsimäinen tyyppihyväksyntä (EASA) eli se täyttää kaikki samat määräykset ja vaatimukset kuin esim. A320, B737 tai EMB 190.

Toki lentokulttuuri on ollut Venäjällä retuperällä, mutta isoissa yhtiöissä, lentonäytöksissä ja varmasti Suhoin tehtaalla noudatetaan kaikkia mahdollisia teknisiä yms määräyksiä, näin ainakin jaksan uskoa. Jos koneen lentää päin vuoren rinnettä niin koneen tekniset ominaisuudet eivät ole silloin onnettomuuden syy.

Odotellaan nyt tutkintalautakunnan tuloksia.

SSJ100 Type Certification Approval

Sukhoi Superjet 100 Received Feb 3rd 2012, EASA (European Aviation Safety Agency) Type Certification approval. ALD Reliability and Safety Engineers took a significant role along side SCAC engineers towards SSJ 100 type certification.

Sukhoi Superjet 100 inspections by EASA experts have been started at Blagnac airport in Toulouse as a part of validation of IAC AR Type Certificate procedure. The EASA certification process commenced in June 2011, following SSJ 100 certification by the Russian Civil Aviation Authority. During the certification process 15 flight tests were performed with participation of EASA pilots. ALD participated in numerous reviews with EASA inspectors and SCAC engineers, defending and proving SSJ 100 safety and Airworthiness which paved the path to the awarding of EASA type certification for SSJ 100.

ALD Solutions plays a significant role in Sukhoi/Alenia activities towards innovative after sale support of SSJ 100, by supplying state of the art fleet safety and reliability monitoring system.

According to JSC Sukhoi Civil Aircraft First Vice-President for design and certification Igor Vinogradov,  EASA certification was a top priority milestone for the entire SSJ100 program and partners. During 2012 SuperJet International is going to start the deliveries to the Mexican customer – Interjet airlines, and with great anticipation that the European certification will boost the SSJ100 backlog growth in the international markets.

http://www.aldservice.com/en/news/ald-for-aviation-ssj100-type-certification-approval.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole mennyt venäläisvalmisteisten uuden sukupolven matkustajakoneiden kauppaaminen ulkomaille aivan putkeen.  Muistaakseni Tupolev TU-204:stä veli venäläiset toivoivat hyvää vientiartikkelia toisin taisi käydä, syystä tai toisesta.

Ainakaan vastaavanlaisella esittelylennolla tapahtunut koneen sähköjen katoaminen  kesken lennon ei tainnut edistää koneen markkinointia.  Muistaakseni joku toimittaja kuvasi tämän tapahtuman. (Jos nyt kyse oli Tu 204 koneesta en löytänyt linkkiä mutta mielikuvani MTV3 uutisissa aikanaan näkemästäni videopätkästä oli että oli tämä kone?)

Joten nyt kun tätä Sukhoin SuperJettiä on markkinoitu ja yritetty saada lopulta päänavaajaksi venäläiselle liikennelentokoneteollisuudelle, niin tuskinpa tämä onnettomuus ainakaan parantaa tämän koneen menekkiä.

Jos en nyt väärin muista niin tällä SuperJetillä on ollut noita teknisiä murheitakin ihan loppumetreille asti??

En aliarvioi venäläisten taitoja rakentaa turvallisia matkustaja-ja rahtikoneita.  Olen itse lentänyt heidän valmistamillaan Tu-134, Tu -154 ja Il-86 koneilla monta monituista kertaa ja olen vieläkin hengissä!

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En aliarvioi venäläisten taitoja rakentaa turvallisia matkustaja-ja rahtikoneita.  Olen itse lentänyt heidän valmistamillaan Tu-134, Tu -154 ja Il-86 koneilla monta monituista kertaa ja olen vieläkin hengissä!

Jukka

Kyllä venäläiset osaavat lentää hyvin ja rakentaa hyviä koneita. Nyt sattui vai tapaturma, joka ei todennäköisesti johtunut koneesta.

Vaikeuksien kautta voittoon. Toivon vielä hyvää menestystä tuolle konetyypille  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta saattaa vahvistaa stereotypiaa että myös uudenaikaiset venäläiset koneet ovat epäluotettavia vaikka onnettomuus ei itse koneesta johtuisikaan.

Juuri sitä pelkäänkin, että moderni ja kaunis Superjet saa eurooppalaisilta huonon maineen, kuten esim. Tupolevit.

Airliners.net:in foorumeilla huhuillaan, että TAWS eli Terrain awareness and warning system olisi ollut pois päältä.

Linkki

EDIT: Ja näköjään joku Aeroflotin lentoemäntä saanut potkut, koska "nauroi" onnettomuudelle Twitterissä.

As soon as the news about the crash came through, she reportedly twitted with text roughly translated as "A Superjet crashed? (Devil Laugh)... Shit of a plane. Pity not at Aeroflot. Could do with one of the planes out or have them all sold back to someone..."

Airliners.net

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään