Peter Zakrevski

SuperJet 100 RA-97004 katosi Jakartassa

56 viestiä aiheessa

Tänään kuulin radiouutisista, että Sukhoin tehtaalla on paljastunut laaja väärennösvyyhti. Työntekijät ovat väärentäneet todistuksia pätevyydestään (vrt. valelääkärit) paremman palkan toivossa. Asialla ei varmaankaan ole mitään tekemistä onnettomuuden kanssa, mutta kuvastaa mielestäni työmoraalia rajan tuolla puolen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satelliittihavaintojen mukaan vuori oli tapahtumahetkellä pilvien peitossa:

 

Mt. Salak was covered in dark, thick clouds when the ill-fated Sukhoi Superjet 100 disappeared from radar screens on Wednesday, the National Space and Aviation Agency (LAPAN) has revealed.

 

Based on surveillance from MTSAT satellite, the entire volcano was covered by cloud that probably produced heavy rain, LAPAN spokeswoman Elly Kuntjahyowati said in a media release, quoting an atmosphere analysis by LAPAN’s Atmospheric Science and Technology Center.

 

http://www.thejakartapost.com/news/2012/05/11/thick-cloud-covered-mt-salak-sukhoi-crash.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä venäläiset osaavat lentää hyvin ja rakentaa hyviä koneita. Nyt sattui vai tapaturma, joka ei todennäköisesti johtunut koneesta.

Vaikeuksien kautta voittoon. Toivon vielä hyvää menestystä tuolle konetyypille  :thmbup:

 

Viiemeaikainen historia ei kyllä ole kovin rohkaiseva:

 

Antonov An-140 (toki Antonov on Ukrainassa eikä Venäjällä suunniteltu) tuhoutui hieman samanlaisissa oloissa Isfahanissa 2002, Wikin mukaan "The aircraft's flight data recorder was recovered but the results were never revealed".

 

Antonov An-148, joka oli tarkoitus juuri toimittaa Myamariin, hajosi ilmassa testilennon aikana (ilmoitettu syy Vne ylitys).

 

Tu-334:stä ei taida mitään menestystä tulla, Tu-204/Tu-214:n tulevaisuus taitaa olla jo takana, MS-21:stä on vaikea sanoa vielä mitään. Kun kaikkien venäläisten lentokonetehtaiden siviili-liikennekoneiden toimitukset yhteensä ovat viime vuosina olleet luokkaa 10..20, niin aika pientä on. SuperJet epäilemättä oli kone, jonka tulevaisuus näytti lupaavimmalta, mitä sitten tämä onnettomuuskin siihen vaikuttaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä tästä. Välillä lennetään päihtyneenä ja välillä päästetään lapset koneen puikkoihin.

 

Kyl sinivalkosilla laseilla katottuna äkkii unohtuu, et taitaa ihan meidän kotimaisella yhtiölläkin olla jopa runkomenetyksiä ja kasa kuolleita liittyen alkoholilla läträämiseen... ja jokunen tuomio... hmm.. Onhan niille venäläisille kiva vittuilla, mut kunpa täällä nyt päästäis edes niitten venäläisten tasolle. Noh... tää on vaan ilmailufoorumi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo pitää kimmo paikkansa, näistä läträämisistä on kuitenkin aikaa ja uskoisin että tilanne toistaiseksi on melkolailla nollalinjalla.

Samaa ei voida vieläkään sanoa itänaapurin ilmailukulttuurista, valitettavasti.

Katseli sitten sinisillä tai punaisilla laseilla.

Tarkentaisitko vielä mitä tuolla tasolla tarkoitat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl sinivalkosilla laseilla katottuna äkkii unohtuu, et taitaa ihan meidän kotimaisella yhtiölläkin olla jopa runkomenetyksiä ja kasa kuolleita liittyen alkoholilla läträämiseen... ja jokunen tuomio... hmm.. Onhan niille venäläisille kiva vit**illa, mut kunpa täällä nyt päästäis edes niitten venäläisten tasolle. Noh... tää on vaan ilmailufoorumi...

 

Kannattaisi vääntää itse se korkki kiinni ennen kuin vetelee tällaisia, vaikka tää onkin vaan ilmailuforum.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo pitää kimmo paikkansa, näistä läträämisistä on kuitenkin aikaa ja uskoisin että tilanne toistaiseksi on melkolailla nollalinjalla.

 

Viimeisin tapaus on 2000-luvulta kun Finnairin B757-kapteeni hoiti unettomuuttaan wiskillä Briteissä. Mutta onneksi tuo taisi olla yksittäistapaus.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän se A320:nkaan alku kovin ruusuinen ollut, mutta siitä huolimatta nousi kenties suosituimmaksi konetyypiksi. Superjetille tämä oli katastrofaalinen onnettomuus. Länsi yhtiöt ei muutenkaan ole kovin halukkaita tilaamaan venäläisiä koneita, saatikka enää senkään vertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tapaus on 2000-luvulta kun Finnairin B757-kapteeni hoiti unettomuuttaan wiskillä Briteissä. Mutta onneksi tuo taisi olla yksittäistapaus.

Juha

 

 

 

Joo näinhän tuolla kävi, SAS in perämies taisi myöskin tässä lähiaikoina tuon hoitaa.Ei kait näitä yksittäistapauksia saada pois kun puhalluttamalla mieheistöt ennen lentoa, seuraavaksi tietty vielä huumetesti.Tuo kun yleistyy jatkuvasti, miksei myös lentomiehistöllä.

Uskoisin kuitenkin ettei tuo juopuneena lentäminen länsimaissa ole kovinkaan yleistä tänä päinä, ennen oli kaikki toisin voisi kait sanoa.Onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tapaus on 2000-luvulta kun Finnairin B757-kapteeni hoiti unettomuuttaan wiskillä Briteissä. Mutta onneksi tuo taisi olla yksittäistapaus.

Juha

 

Muistelisin, että oli joku toinenkin tapaus, jonkun ulkolaisen yhtiön suomalainen pilotti, Britanniassa tämäkin. Jollen nyt sotke johonkin kolmanteen tapaukseen, niin tässä oli liian tuhdit ruokajuomat lounaalla, vaikka lennon aloittamiseen olikin vielä jonkin verran aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

26 June 2008: Indonesian Military CASA C-212 was flying from the capital to Bogor, carrying 12 military personnel and six civilians, and was due to test a digital mapping camera, but it disappeared in the Salak Mountain region, about 90 km (60 miles south) of Jakarta. An air force spokesman said it was assumed it had crashed.[39]

 

On sinne näemmä osuuttu myös kotimaisin (= indonesialaisittain) voimin.

 

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/CASA_C-212_Aviocar

 

 

Lainausta muokattu / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että löydetty laatikko ei ollut yhdistelmälaite, vaan pelkkä CVR olisi löydetty. Flight Data Recorderin etsinnät jatkuvat.

 

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-18081983

 

Mahtavatkohan koskaan julkistaa onnettomuuteen johtavia syitä/ohjaamokeskutelusta edes osia??  Muistaen että edelleen Venäjällä on vallassa Neuvostoliiton aikana muotoutunut salailukulttuuri tällaisissa asioissa.  Tosin onnettomuushan tapahtui

Indonesiassa; eli jos jotain julkaistaan päättääkö siitä indonesialaiset asiaan sotkeutuneet viranomaiset vaiko venäläiset vaiko molemmat yhteistuumin??

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavatkohan koskaan julkistaa onnettomuuteen johtavia syitä/ohjaamokeskutelusta edes osia??  Muistaen että edelleen Venäjällä on vallassa Neuvostoliiton aikana muotoutunut salailukulttuuri tällaisissa asioissa.  Tosin onnettomuushan tapahtui

Indonesiassa; eli jos jotain julkaistaan päättääkö siitä indonesialaiset asiaan sotkeutuneet viranomaiset vaiko venäläiset vaiko molemmat yhteistuumin??

 

Onhan Venäjällä viime vuosina taphtuneiden onnettomuuksien tutkintatiedot ja ohjaamokeskustelua julkaistu. Vai onko sinulla joku esimerkkionnettomuus missä olisi salailtu tutkintatietoa?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaliittoteorioiden ystäville iltalukemista: Christian Science Monitor kertoo Pravdan raportoivan Venäjän sotilastiedustelupalvelun GRU:n epäilevän, että amerikkalaiset pudottivat Superjetin elektronisella häirinnällä saadakseen koneen pois markkinoilta  :-\

 

Citing an unnamed GRU general, Komsomolskaya Pravda claimed that electronic jamming of the plane's on board equipment is the most plausible explanation for how the jet, which was making a demonstration flight out of Jakarta airport with 45 people aboard, smashed into a mountainside even though an initial investigation has found that its terrain and collision avoidance systems were all functioning properly.

 

"We are investigating the theory that it was industrial sabotage," the GRU officer is quoted as saying. He said that Russian intelligence has long monitored the activities of US military electronic specialists at the Jakarta airport.

 

http://www.csmonitor.com/World/Global-News/2012/0524/Report-Russian-intelligence-suspects-US-hand-in-SuperJet-crash

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaliittoteorioiden ystäville iltalukemista

Venäjän hallituksessa on progandaministeri, joka venäläisen kollegan mukaan vetää vertoja Goebbelsille. Kirjoittanut  Venäjän historian uusiksi, opetuskäyttöön. Pienellä varauksella kannattaa suhtautua noihin juttuihin, etenkin Komsomolkaja Pravdan julkaisemiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaliittoteorioiden ystäville iltalukemista: Christian Science Monitor kertoo Pravdan raportoivan Venäjän sotilastiedustelupalvelun GRU:n epäilevän, että amerikkalaiset pudottivat Superjetin elektronisella häirinnällä saadakseen koneen pois markkinoilta  :-\

 

http://www.csmonitor.com/World/Global-News/2012/0524/Report-Russian-intelligence-suspects-US-hand-in-SuperJet-crash

 

Noniin, NWO ja kemikaalivana jeeeesh.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläiset asiantuntijat ovat eri mieltä indonesialaisen tutkintakomission kanssa onnettomuuteen johtaneista syista. Indonesialaiset  esittävät syyksi puutteellista lennonvalmistelua vuoristo-olosuhteissa. Venäläisten mukaan koneella oli tehty useita koelentoja Venäjän vuoristoalueilla, konetta ohjasi nimenomaan näitä kolentoja tehnyt  Aleksander Jablonzev. Venäläiset esittävät syyksi lennonjohdon viivyttelyä laskeutumisluvan myöntämisessä Halimeen, minne kone oli palaamassa. Koneen tietokoneeseen laitettiin koordinaatit odotuskierrosta varten, koska vastausta lennonjohdosta jouduttiin odottamaan. Kierros tehtiin 6000 jalassa (1800 m), sen jälkeen kone, tuntemattomasta syystä otti suunnan kohti Salakia, ei lentokenttää. Oletetaan, että ohjaamon karttanäyttö ei ehtinyt päivittyä nopeassa kurssinmuutoksessa, minkä seurauksen EGPWS ei varoittanut.

 

http://www.lenta.ru/news/2012/06/26/ssj/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään