Peter Zakrevski

SuperJet 100 RA-97004 katosi Jakartassa

56 viestiä aiheessa

Oletetaan, että ohjaamon karttanäyttö ei ehtinyt päivittyä nopeassa kurssinmuutoksessa, minkä seurauksen EGPWS ei varoittanut.

 

Sanotaanko tuolla, että montako astetta sekunnissa kurssinmuutos oli, kun avioniikka ei pysynyt perässä? Luulisi ettei FBW liikennekoneella edes pysty liikehtimään siihen malliin, että kartta ei kerkeä mukaan?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesian onnettomuustutkijoiden alustava raportti on julkaistu:

 

http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/pre/Preliminary_Report_97004_Released.pdf

 

Alustavasta raportista ilmenee, että molempien tallentimien sisältö on onnistuttu purkamaan, mutta tiedot samoinkuin keskustelut lennonjohdon kanssa kokonaisuudessaan julkaistaan vasta lopullisen raportin yhteydessä. Se on selvää, että kone laskeutui jo 5 minuuttia lentoonlähdön jälkeen 6000 jalkaan eli alle turvallisten minimikorkeuksien (25 NM säteellä VOR:ista 6900 jalkaa ja lentoväylän ulkopuolella jopa 13200 jalkaa). Kapteeni pyysi saada tehdä kaartoa oikealle, minkä jälkeen radiolähetyksissä oli 22 minuutin tauko, kunnes lennonjohto havaitsi koneen kadonneen tutkasta. Säätietojen perusteella onnettomuusalueella vallitsi matalalla ollut puolittainen pilvikatto (5/8 CB @ 600 m).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesiassa toukokuussa sattunut venäläiskoneen maahansyöksy johtui lentäjän virheestä, indonesialaistutkijat sanoivat tiistaina.

 

Onnettomuustutkijoiden mukaan koneen varoitusjärjestelmä oli hälyttänyt liian matalasta lentokorkeudesta, mutta venäläispilotti ei ollut huomioinut varoituksia. Äänitallenne ohjaamosta paljasti, että yksi ostajaehdokkaista oli ohjaamossa kyselemässä koneen ominaisuuksista. Ilmeisesti tämän häiriön takia lentäjä ajautui pois suunnitellulta reitiltä.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen terrain awareness-varoitusjärjestelmä (TAWS) oli antanut varoituksen 38 sekuntia ennen törmäystä, jolloin törmäys olisi vielä voitu välttää, mutta lentäjä luuli kyseessä olevan maastoon liittyvän tietokantavirheen ja kytki laitteen pois päältä.

 

The aircraft's terrain-awareness system started called "terrain ahead, pull up" about 38s before the crash, while the alert "avoid terrain" sounded six times.

 

But the NTSC says: "The [captain] inhibited the [terrain-warning] system assuming that the warning was a problem on the database."

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/crashed-superjets-pilot-silenced-terrain-warning-system-380320/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään