Raine Haikarainen

Virolaiset ehtivät ensin

16 viestiä aiheessa

Tallinnassa avataan viikonloppuna nähtävyys, joka epäilemättä tulee kiinnostamaan sekä suomalaisia että keskieurooppalaisia turisteja:

http://www.balticguide.ee/fi/www/page.php?id=725

 

Helsingilläkin olisi mahdollisuus esitellä kaupungin ainutlaatuista ilmailuhistoriaa ja rakentaa sen ympärille vaikka minkälaista vuorovaikutteisuutta. Taitaa vain olla niin, että virolaiset ovat ymmärtäneet ilmailuhistorian arvon paljon meikeläisiä kuntapäättäjiä paremmin.

 

Tallinnan uutta nähtävyyttä mainostetaan mm. sillä, että Charles Lindbergh laskeutui sinne 1930-luvulla. Tallinnan ekskursio liittyi Lindberghien vierailuun Helsingissä 20.9.1933, jonne he olivat saapuneet Aeron toimitusjohtaja Gunnar Ståhlen kutsusta. Jännä nähdä, mainitaanko tämä museon esittelyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallinnan uudisrakentaminen on mahtipontista ja rumaa, mutta virolaiset ovat myös mestareita vanhan säilyttämisessä. Lennusadam on viimeisin hieno saavutus.

 

Suomen ainoa oikea satamakaupunki Helsinki menetti merimuseon Kotkaan. Ilmailumuseo on Vantaalla. Katajannokan lentosatamasta ei ole mitään jäljellä.

 

Onneksi Helsingillä on Malmin lentoasema. Uskon, että päättäjät alkavat ymmärtää millainen helmi se on. Malmi on ihan oikea toimiva lentokenttä ja siellä voi aistia historian siipien havinan.

 

Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onneksi Helsingillä on Malmin lentoasema. Uskon, että päättäjät alkavat ymmärtää millainen helmi se on. Malmi on ihan oikea toimiva lentokenttä ja siellä voi aistia historian siipien havinan.

 

 

Juuri tuota samaa ajattelin itsekin. Toivotaan, että ymmärtäviä päättäjiä löytyy jatkossa enemmän. Syksyllä on kuntavaalit..

 

PS. Kiitos Esa jämäkästä mielipidekirjoituksesta (HS 10.5.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ainoa oikea satamakaupunki Helsinki menetti merimuseon Kotkaan. Ilmailumuseo on Vantaalla. Katajannokan lentosatamasta ei ole mitään jäljellä.

 

Helsingissä on kuitenkin vielä jäljellä Suomen ensimmäisen lentokonetehtaan rakennukset Suomenlinnassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingissä on kuitenkin vielä jäljellä Suomen ensimmäisen lentokonetehtaan rakennukset Suomenlinnassa!

 

..ja vesilentosataman valomajakka vilkuttaa edelleen H-tunnusta Suomenlinnan kirkontornissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja vesilentosataman valomajakka vilkuttaa edelleen H-tunnusta Suomenlinnan kirkon tornissa.

 

Mielenkiintoinen tieto! Olen etsimässä tietoa ilmailumme kehityksestä ennen toista maailmansotaa. Yksi osa-alue on lentosuunnistaminen. Mistähän/keltähän löytyisi tietoa tältä alalta? Esim. minkälaisia laitteita ja tekniikkaa 20- ja 30-luvuilla käytettiin? Jotain tietoa olen löytänyt vanhoista Aero-lehdistä mutta lisä ei olisi pahitteeksi.

 

Mikähän tuo H-tunnus on? :-[

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

H=....  näin ainakin Morse suunnitteli tuon aikanaan.Täälläkin ollut juttua noista vanhoista lentomajakoista, muistaakseni joku ruotsalainen kaveri on kirjoittanut kirjan tai ainakin jutun näistä vanhoista majakoista.Olikohan niin että ilmailumuseon pihallakin Vantaalla on yksi näistä.

Alkuaikoina suunnistus hoidettiin kartalla ja kompassilla, eli ajeltiin maamerkkien mukaan jos oli näkyvyyttä ja kompassi peliin jos näkyvyys heikkeni, maastokin näkyi jos tarpeeksi alhaalla ajeltiin.

Tosiaan tuo suomenlinnan kirkontornissa oleva valo on sekä meri että ilmaliikenteelle aikanaan suunniteltu ja toimii vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tieto! Olen etsimässä tietoa ilmailumme kehityksestä ennen toista maailmansotaa. Yksi osa-alue on lentosuunnistaminen. Mistähän/keltähän löytyisi tietoa tältä alalta? Esim. minkälaisia laitteita ja tekniikkaa 20- ja 30-luvuilla käytettiin? Jotain tietoa olen löytänyt vanhoista Aero-lehdistä mutta lisä ei olisi pahitteeksi.

 

Mikähän tuo H-tunnus on? :-[

 

Harri

 

Etsipä käsiisi vaikka Ilmailumuseoyhdistys ry:n julkaisema Feeniks-lehti 1/2012, jossa on Haikaraisen Rainen artikkeli "Ilmamajakoiden lyhyt historia". Siinä on kerrottu Suomen ja Ruotsin välisen, 1930 -luvun loppupuoliskolla rakennetun ilmamajakkaketjun eli "Karruksen majakoiden", tarina.

 

Muutama linkki aiheeseen täältä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99845.0.html

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97696.0.html

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,77429.0.html

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50867.0.html

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27540.0.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin Lennusadam Seaplane Harbour museossa pari päivää sitten. Suuret itsekantavat betonihallit on entisöity upeasti. Näyttely koostuu ilmailusta, merenkulusta ja sodankäynnistä. Esillä on myös Suomen lahjoittama tankki. Raskaalla konekiväärillä saa ampua isolla videokankaalla lähestyviä viholliskoneita. Kannattaa käyttää konekiväärin tähtäimiä.

 

Mielenkiintoisin esine on Vickers-Armstrongin vuonna 1937 rakentama sukellusvene Lembit. Alukseen mennään keulakannen torpeedolastausluukun kautta. Leidarit ovat jyrkät. Tarvitaan hiukan rohkeutta. Paapurin dieselmoottori ja sen jatkeena oleva sähkömoottorigeneraattori puuttuvat. Muuten kaikki oleeliset laitteet ovat paikallaan ja alus on hienosti entisöity. Messinki kiiltää. Valokuvasin museossa ja sukellusveneessä. Käytin myös salamaa.

 

Museoon pääsee kulttuurikilometriä pitkin. Kun A-terminaalista (Viking) kävelee Sadamarketin oikealta puolelta kohti kaupunkia, niin kohta näkyy korkea tiilinen savupiippu. Sen vierestä kulkeva hiekkatie on merkitty mustavalkoisilla tolpilla. Terminaalista museoon on noin 1,5 kilometriä.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään pitkä kierros Lennusadam-museossa. Lämpimästi suositeltava paikka :thmbup:

 

Hienoja arkkitehtonisia ja toiminnallisia ideoita, joilla museoon syntyi tunnelmaa. Ja nyt kun Ysisimulaattorin motioni on muisto vain, voi Tallinnassa maistella kevyemmissä merkeissä lentämisen perstuntumaa ;)

 

Paikkaan on selvästi ladattu potentiaalia enempäänkin, mm. pihoilla on tilaa. Taidetaan käydä uudestaan ;)

 

Tämä keikkamme koostui yölaivasta Tallinnaan, aamiaisesta rantsulla, laiskasta patseerauksesta näyttelykohteeseen ja ekojen matkassa sisään kello 10. Myös Suur Tõll tuli katselmoiduksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ainoa oikea satamakaupunki Helsinki menetti merimuseon Kotkaan. Ilmailumuseo on Vantaalla. Katajannokan lentosatamasta ei ole mitään jäljellä.

 

Suomen ainoa oikea satamakaupunki Kotka sai merimuseon ihan ansaitusti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Raskaalla konekiväärillä saa ampua isolla videokankaalla lähestyviä viholliskoneita. Kannattaa käyttää konekiväärin tähtäimiä.

...

 

Hei!

 

Konekiväärin jatkuva käyttö lienee vienyt veronsa (yläkerran kahviossa ruokaa odottaessa jatkuva tulitus alkoi jo nyppiä...). Tekstisi muistaen yritin aluksi käyttää tähtäimiä, mutta tuli ei mennyt edes sinne päin (19.6.2012). Poikani sitten sanoivat ettei tähtäimiä kannata käyttää ja sen jälkeen kopterit sekä Il-28:t alkoivat tippua alas.

 

Simulaattori-Camelin kaasu piti vetää lähes kiinni ettei olisi kiivennyt koko ajan. Sellaisella prutkuttajalla ei tosielämässä olisi uskaltanut lähteä mihinkään.

 

Mutta kivaa oli.

 

 

Kari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään