Juha Klemettinen

Kokemuksia tableteista (kaiken värisistä)?

60 viestiä aiheessa

Tabletti-kuume on päässyt iskemään. Tunnen itseni vain todella vanhaksi, kun en tajua näistä laitteista juuri mitään  :-\.

Omat käyttötarpeeni tabletille olisivat suurinpiirtein tärkeysjärjestyksessä:

1. lehtien, kirjojen ja erilaisten dokumenttien (pdf) lukeminen

2. muistiinpanojen tekeminen

3. satunnainen nettisurffaus (sähköpostien lukeminen, aikataulujen etsiminen yms.)

4. pelaaminen yms. ajantappaminen

IPad on IPad, mutta onko hinnassa todella ilmaa miten paljon? Miten Ipadiin saa helposti tiedostoja sisään muuten kuin Wlanilla (kotikone on PC, tulee olemaan PC)? Haittaako Flashin puute nettisurffailua miten paljon?

Galaxy Tabista on kai tulossa uusi versio, mahtaako se olla miten paljon parempi kuin nyt myynnissä oleva versio?

Mites muut merkit? Kaikenlaisia tabletteja saa, esim. EBaysta irtoaa 10 tuuman kämmenmikro parilla sadalla taalalla. Mutta tekeekö näillä mitään?

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia tableteista, ja niiden käytöstä  :)

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ostin viime syksynä Samsung 10.1 tuumasen galaxy tabin. En ole vielä keksinyt siitä mitään pahaa sanottavaa. Sopii hyvin noihin sinun listallasi oleviin käyttötarkoituksiin. Toki tuo muistiinpanojen tekeminen on minkä tahansa tabletin näppäimistöllä hieman hankalampaa, kuin esimerkiksi läppärillä. Ei kuitenkaan mahdotonta. Olen minä sillä muutaman kerran tänne foorumillekin kirjoitellut. Akku kestää meikäläisen suht aktiivisella käytöllä koko päivän. Joskus jopa kaksi päivää.

Oikeastaa ainoa huono puoli siinä on se, että se ei mahdu takin taskuun. Pitäisi aina olla kaupungilla ollessa joku pieni laukku, enkä minä ole semmoista vielä tähän ikään mennessä oppinut mukanani kanniskelemaan. Joku hieman pienemi (n. 7 tuumainen) tabletti voisi olla siinä mielessä hieman kätevämpi.

Koneeseen liittäminen sujuu helposti USB kaapelilla. Laite näkyy kuin mikä tahansa muistitikku. Lisäksi siihen voi ostaa muistitikkua varten pienen adapterin, jolla tikun voi laittaa suoraan tabletin kylkeen kiinni.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Galaxy tabin kannalla, i-laitteet ovat ihan toimivia kunhan ei palelluta niitä jne., mutta eri asia on haluaako omistaa omenaa.

Windows-tabletteihin ei kannata sekaantua muuten kuin tekemällä siihen omia sovelluksia, jotka on suunniteltu sellaisella käytettäväksi.

Nuo halvat kiinalaitteet toimivat, mutta aina jossain ominaisuudesa on tingitty ja laatu ei ole sitä kuin esimerkiksi Samsungissa.

Jokapäiväisessä käytössä ja puhelimena minulla on Galaxy Note, josta ei oikein tiedä sanoa onko se puhelin vai tabletti, mutta tosi hyvä kompromissi kuitenkin. Notella surffaan jopa enemmän kuin läppärillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko tähän väliin kysyä, että miksi valitsette juuri tabletin ettekä kannettavaa tahi miniläppäriä? Mikä tekee tabletista niin paljon paremman ja kätevämmän?

Itseltä löytyy macbook ja iPhone, ja kaverilta oli käyttökokeilussa pari päivää uusi iPad, enkä koko aikana keksinyt sille oikein järkevää käyttöä, eli minun käytössä ainakin vallan turha. Juuri samaa tuumailin kuin Juha, että sille pitäisi aina olla laukku kantamista varten ja sitten samalla vaivalla kantaakin jo läppäriä. Muistiinpanojakin on helpompi läpällä kirjoitella. Toki varmasti on lukemiseen kätevä tuo tabletti, mutta tuleeko niin paljon luettua, ettei sitä voisi läppärin kanssa tehdä? Ja kyllä sen flashin puutteen huomaa - sitä varmasti tarvisi niin monta kertaa, jos sitä ei ole!

Toki jokainen tekee omat valintansa, kunhan tässä olen jo jonkun tovin pohtinut, että miten erilainen käyttötarve pitää olla, että hankkisi tabletin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla taas on ollut iPad 2:nen Joulusta saakka. En ole sen koommin läppäriin koskenut. Mielestäni tällä pystyy ihan hyvin kirjoitteleen dokumenttejakin. Ja saahan tähän ulkoisen näppiksen jos haluaa. Kyllä minä mielummin raahaan tätä kuin painavaa läppäriä laukussa - eihän iPadi ole paljoa isompi kuin jokin kirja. Ennekaikkea tää on kätevä ottaa mukaan lennolle  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omalta kohdaltani perustelen tabletin tarpeen sillä, että jokapäiväisissä menoissa en tarvitse läppäriä. Minulla on luonnollisesti 13" läppäri sellaisia reissuja varten missä oikeasti tarvitsen "matkakirjoituskonetta". Mitä taas tulee laukun tarpeeseen, kuljetan käytännössä joka arkipäivä laukkua mukana työmatkoilla. Tarve olisikin järkeistää logistiikkaa. Siellä laukussa on tälläkin hetkellä pari lehteä tauko/matkalukemiseksi, pari isoa nippua erilaisia printtejä liittyen mm. Ilmailumuseon simuprojekteihin, ainakin yksi muistikirja jnejne. Olisi mukava kun laukussa olisi yksi lehden/kirjan kokoinen palikka. Samalla voisi järkeistää tuota laukkupuoltakin. Samoin olisi mukavaa illalla myöhään kotia tullessa vilkaista sähköpostit sohvalla, ilman että tarvitsee potkia pöytä-pc:tä käyntiin.

Onko kenelläkään kokemuksia tabletin käyttämisestä muistiinpanovälineenä? Saako noihin jotain "tekstin tunnistussoftaa", jonka avulla voisi tehdä muistiinpanoja "kynällä"? Tai miten hankala tabletin oma näppäimistö on käyttää?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurin ja vaikein kysymys on, tarvitsetko fyysistä näppäimistöä? Tämän jälkeen hommaa helpottuu kummasti.

Itse olen joskus tehnyt ipadilla muistiinpanoja styluksella joka toimi ihan mallikkaast . Mutta koska olen muutenkin niin huono tekemään muistiinpanoja niin koko homma on jäänyt.

Se missä tabletti on hemmetin hyvä; mailien luvussa, sohva surffailu, lennoilla pelien, musiikin kuuntelussa ja leffojen katselussa, yleensäkin pirun kätevä kun olet liikkeellä. Itsellä kameralaukku painaa jo ennestään yli 10kg niin ei paljoa huvita kannella isoa ja painavaa läppäriä mukana. Itseasiassa sitäkään läppäriä ei ole lankun oston jälkeen (kesä 2010) kannettu kertaakaan talosta ulos. ;) Oikealla tietokoneella tulee enään väännettyä valokuvia yms. hevi käyttöä eli kaikki kevyt surffailu on siirtynyt lankkuun.

Yksi varoituksen sana tableteista. Älä osta tablettia jos haluat että ulkomaiset ilmailulehtesi on paperisia. Ai miksi? No siksi koska ulkomaiset lehdet esim. air international maksaa ipad versiona 4,99€/kpl, R-kioskilla yli 10€  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko tähän väliin kysyä, että miksi valitsette juuri tabletin ettekä kannettavaa tahi miniläppäriä? Mikä tekee tabletista niin paljon paremman ja kätevämmän?

Itseltä löytyy macbook ja iPhone, ja kaverilta oli käyttökokeilussa pari päivää uusi iPad, enkä koko aikana keksinyt sille oikein järkevää käyttöä, eli minun käytössä ainakin vallan turha. Juuri samaa tuumailin kuin Juha, että sille pitäisi aina olla laukku kantamista varten ja sitten samalla vaivalla kantaakin jo läppäriä. Muistiinpanojakin on helpompi läpällä kirjoitella. Toki varmasti on lukemiseen kätevä tuo tabletti, mutta tuleeko niin paljon luettua, ettei sitä voisi läppärin kanssa tehdä? Ja kyllä sen flashin puutteen huomaa - sitä varmasti tarvisi niin monta kertaa, jos sitä ei ole!

Toki jokainen tekee omat valintansa, kunhan tässä olen jo jonkun tovin pohtinut, että miten erilainen käyttötarve pitää olla, että hankkisi tabletin..

1. Lukiessa ja nettisurffauksessa kosketusnäyttö on paljon kätevämpi kuin hiiri

2. keveys. Edes tuo sinun Macbookkisi ei paina puolta kiloa

3. Akun kesto. Kestää koko päivän niin, että laite on koko ajan päällä.

4. 3G. Wlan on ihan kiva, mutta ei aina saatavilla. Toki tuo löytyy myös joistain läppärimalleista, mutta ei kaikista.

5. Kun laite on koko ajan päällä, se tarkistelee saapuneet sähköpostit ja RSS feedit lennossa. Puhelin tekee saman asian, mutta mailien lukeminen on hauskempaa isommalta näytöltä.

6. Fyysinen koko on muutenkin pienempi, kuin läppäreillä. Laukkuun mahtuu muutakin. Läppärin kanssa tarvitsee olla myös poweri ja hiiri.

Riittääkö?

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Lukiessa ja nettisurffauksessa kosketusnäyttö on paljon kätevämpi kuin hiiri

2. keveys. Edes tuo sinun Macbookkisi ei paina puolta kiloa

3. Akun kesto. Kestää koko päivän niin, että laite on koko ajan päällä.

4. 3G. Wlan on ihan kiva, mutta ei aina saatavilla. Toki tuo löytyy myös joistain läppärimalleista, mutta ei kaikista.

5. Kun laite on koko ajan päällä, se tarkistelee saapuneet sähköpostit ja RSS feedit lennossa. Puhelin tekee saman asian, mutta mailien lukeminen on hauskempaa isommalta näytöltä.

6. Fyysinen koko on muutenkin pienempi, kuin läppäreillä. Laukkuun mahtuu muutakin. Läppärin kanssa tarvitsee olla myös poweri ja hiiri.

Riittääkö?

-Juha

+ sisäänrakennettu GPS  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

+ sisäänrakennettu GPS  :thmbup:

Sekin vielä. Tosin minulla on tuossa N9:ssä parempi karttasofta, kuin tabletissa, joten sitä tulee käytettyä enemmän.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi varoituksen sana tableteista. Älä osta tablettia jos haluat että ulkomaiset ilmailulehtesi on paperisia. Ai miksi? No siksi koska ulkomaiset lehdet esim. air international maksaa ipad versiona 4,99€/kpl, R-kioskilla yli 10€  :P

Hyvä varoitus  :thmbup: Olen katsellut, että lähes kaikki lukemani ulkomaiset lehdet saa digiversioina, ja paperilehtiä halvemmalla.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Useampikin kertoi kuinka ei viitsi kantaa isoa painavaa kannettavaa. Asia jota en kertakaikkiaan ymmärrä.

Nyt kirjoitan Asus Aspire One 722:lla, leveys on alle 30cm ja paino alle 1.5 kg.  Pienempiäkin on, mutta tää maksaa 300-400 riippuen mistä ja millä käyttiksellä ostaa, ja näytön reso on 1366x768.

Vaikka tabletit ovat kevyempiä, menevät "päälle" nopeammin (eihän ne oikeastaan ikinä sammu, tän bootti kestää alle 20 sekuntia virrat päälle -> login -> Firefox) ja ovat pienempiä ja jopa parempi resoluutio, niin mä itse pidän näppäimistöstä ja en missään tapauksessa halua lukea rähmäistä näyttöä.

Edit: Poweria tän kanssa ei tarvi kuskata, viitisen tuntia riittää mulle.

YMMV.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

en missään tapauksessa halua lukea rähmäistä näyttöä.

Enemmän mun oman koneen Eizo on rähmässä kuin iPad pikku lasten päivän käytön jälkeen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin laitan lusikan tähän soppaan. Itseäni on mietityttänyt, miten eri muistikapasiteeteillä varustetut tablet-versiot eroavat käytännössä toisistaan. Onko esimerkiksi 16- ja 32GB:n versioilla muuta eroa kuin se, että toiseen mahtuu enemmän tiedostoja? Tähän olen saanut aiemmin vastauksen, ettei vaikuta suoritustehoon (vaikka muisti menisikin täyteen), mutta sikäli jollain sattuisi olemaan kokemusta? Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka nopeasti muisti täyttyy, eli kuinka isoja tablettiin ladattavat softat, lehdet ja kartat ovat kooltaan? Myös jos kokemuksia kuvien siirrosta muistikortilta PC:lle ja verkkokansioihin tabletin kautta kuvausreissuilta, niin olisi mielenkiintoista kuulla miten siirto on muistin puolesta onnistunut, vai onnistuuko ollenkaan? Omaan käyttööni tuleva tabletti olisi läppärin korvikkeena, sekä ilmailukäytössä, mm. karttalähteenä. Nykyisin kuitenkin saa upgrade-muisteja, joilla lisätä ulkoisen kiintolevyn tavoin kapasiteettiä, mutta sen kuljettaminen mukana on sitten hankalampaa. Tämän takia pohdin, kannattaako satsata sitten kerralla isompaan muistikapasiteettiin? Suositteleeko arvon ilmailupiiri myös vaaleata laitetta lennolle, eli ylikuumeneeko mustan värinen laite helposti kesällä ja onko iOmenan laite ilmailukäyttöön muita parempi? Eri tulkintoja tästä varmasti on, mutta olen saanut käsityksen ompun paremmasta soveltuvuudesta ilmailukäyttöön. Kaikennäköisiä ideoita ja mielipiteitä otetaan vastaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole ipadista kuullut merkittäviä moitteita. Täydellinen se ei ole.

Flashin puute ainoa häiritsevä, toki käyttöliittymä ehkä vähän "kankeampi" puhelimeen verrattuna jossa htc sense 3.6 ja android 4 ja yhdellä vilauksella näkee esim. päivän sään, kellon (ei kärpäsenpaskan kokoisena näytön nurkassa vaan sellaisena että siitä näkeekin jotain) kalenteritapahtumat ja yhtä nappia painamalla voi vielä sammuttaa/käynnistää esim wi-fin ja bluetoothin. Toki iOS:kin on erittäin toimiva enkä ole katunut että iPad 2:n toivoin joululahjaksi, paljon tulee käytettyä ja esim. autossa pitempää matkaa istuessa erittäin kätevä, nettiselailussa jopa läppäriä kätevämpi kosketusnäytön ansiosta ja vielä lisäksi hauskat ja kätevät mobiilisovellukset sekä pienehkö koko ja keveys. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enemmän mun oman koneen Eizo on rähmässä kuin iPad pikku lasten päivän käytön jälkeen :)

Johtuuko tämä siitä, että xhamsterin tapaiset sivut pelaa vielä flässillä, eikä toimi iPadissa?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi syy valita tabletti miniläppärin sijaan on, ettei miniläppäreitä saa (ainakaan uutena) oikein enää mistään. Noin kuukausi sitten etsin rouvalle miniläppäriä, ja sai yhden sun toisenkin putiikin juosta läpi että löytyi. Tabletit ovat ilmeisesti tappaneet koko luokan  :thmbdn:

Ymmärrän - tai no, yritän ymmärtää - tabletin pointin joissain käyttötarkoituksissa, mutta kirjoituskoneeksi niistä ei ole. Jotkut facebook-päivitykset tosin varmasti onnistuvat. Ja tiedän toki, että ulkoisen näppäimistön voi hommata, mutta siinä vaiheessa meillä onkin kaksi mukanakuljetettavaa laitetta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi syy valita tabletti miniläppärin sijaan on, ettei miniläppäreitä saa (ainakaan uutena) oikein enää mistään. Noin kuukausi sitten etsin rouvalle miniläppäriä, ja sai yhden sun toisenkin putiikin juosta läpi että löytyi. Tabletit ovat ilmeisesti tappaneet koko luokan  :thmbdn:

Ymmärrän - tai no, yritän ymmärtää - tabletin pointin joissain käyttötarkoituksissa, mutta kirjoituskoneeksi niistä ei ole. Jotkut facebook-päivitykset tosin varmasti onnistuvat. Ja tiedän toki, että ulkoisen näppäimistön voi hommata, mutta siinä vaiheessa meillä onkin kaksi mukanakuljetettavaa laitetta...

MacBook Air 11" ??Hintaa tosin on perus miniläppäriin verrattuna mutta sillä tekee muutakin kuin pyörittää Putty:a

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse päädyin Galaxy Tab 7,7:aan. Nuo 10-tuumaiset kun on aika isoja. Ja ominaisuuksia löytyy. 3g, gps, micro-sd, wifi, bluetooth. Toimii tarvittaessa puhelimena. Ja on kevyt! Mahtuu hyvin auton kojelaudalle. Ostin siihen Karttaselaimen, joka pyörittää peruskarttoja netistä. Paljon liikkuvalle mainio laite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voitin viime vuonna kilpailussa vanhemman 7" Galaxy Tabin ja olen ollut siihen tyytyväinen. Käyttis jumittaa ajoittain ja akunkesto on huono varsinkin GPS-sovelluksissa, mutta muuten olen erittäin tyytyväinen. Hyvä laite reissussa tietojen etsimistä varten, mainio geokätköpuuhastelussa ja kun Air Nav Prokin tuli androidille, erittäin käyttökelpoisen kokoinen laite ohjaamossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma mielipiteeni tabletti vs. miniläppäri keskustelusta on, että oikealla näppäimistölle on vähän käyttöä kun ollaan liikkeellä. Sohvasurffaus voi olla eri asia, mutta mikä tahansa läppäri on hankalampi kuljettaa mukana kuin tabletti. Ja kaikki kokeilemani miniläppärit ovat olleet kirjoitustunnollaan ihan persiistä. Sitten kun kirjoitetaan, kirjoitetaan kunnon näppäimistöllä. Tabletin kosketusnäppis riittää varmasti satunnaisten meilien yms. kirjoittamiseen (vrt. tekstiviestit puhelimelle). 

Nämä Villen kysymykset ovat mielenkiintoisia, kenelläkään kokemuksia?

Itsekin laitan lusikan tähän soppaan. Itseäni on mietityttänyt, miten eri muistikapasiteeteillä varustetut tablet-versiot eroavat käytännössä toisistaan. Onko esimerkiksi 16- ja 32GB:n versioilla muuta eroa kuin se, että toiseen mahtuu enemmän tiedostoja? Tähän olen saanut aiemmin vastauksen, ettei vaikuta suoritustehoon (vaikka muisti menisikin täyteen), mutta sikäli jollain sattuisi olemaan kokemusta? Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka nopeasti muisti täyttyy, eli kuinka isoja tablettiin ladattavat softat, lehdet ja kartat ovat kooltaan? Myös jos kokemuksia kuvien siirrosta muistikortilta PC:lle ja verkkokansioihin tabletin kautta kuvausreissuilta, niin olisi mielenkiintoista kuulla miten siirto on muistin puolesta onnistunut, vai onnistuuko ollenkaan?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja tuosta gps:stä vielä... Toimiiko tämä ominaisuus missään tabletissa ilman 3G:tä? Eikö ainakin IPadissa gps ja 3G ole naimisissa keskenään? Mietin nimittäin myös WiFi vs. 3G -asiaa. Ainakaan alkuun en aio hankkia erillistä liittymään tabletille. Katsoisin pärjääkö kotiverkolla ja liikkeellä ollessa julkisilla verkoilla.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään