Mikko Suomela

Läppärikeskustelua (oli: Kännykkäkeskustelua)

36 viestiä aiheessa

Tossa viikolla taas kelasin että yhellä koulun opella on jäätävä Apple-rakkaus. Sen Macbookki, joka on siis joku 15" tai enemmän,  maksaa huomattavasti enemmän  kuin upouusi... ASUS ROG G75, jolla jo tekee jotain. Apple velottaa raudastaan sellasta ylihintaa sillä veruukkella että "käyttiksestä ei tarvii maksaa"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa viikolla taas kelasin että yhellä koulun opella on jäätävä Apple-rakkaus. Sen Macbookki, joka on siis joku 15" tai enemmän,  maksaa huomattavasti enemmän  kuin upouusi... ASUS ROG G75, jolla jo tekee jotain. Apple velottaa raudastaan sellasta ylihintaa sillä veruukkella että "käyttiksestä ei tarvii maksaa"...

Onhan toi 4,3kg raahattava varmaan tehokkaampi, mutta eipä tommoinen 15" MBP mikään mopo ole. Ultimaattinen prosessori ja näyttöteho ei katsos ole välttämättä ainoa kriteeri konetta hankkiessa, minä esim. ainakin haluan että pystyn roudaamaan sitä konetta fiksusti mukana usein ja että se ei kuulosta käytössä suihkumoottorille.

Ei liene mitään yleistä totuutta siitä mikä on "parempi", käyttötarpeet ja silleen...

ps. Etsi 15" MBP:n teknisiä speksejä(sis. paino, kestävyys, akkukesto yms.) vastaava PC joka on halvempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselle paino ei ole ongelma, tavarat kulkee repussa ja siihen on totuttu että siellä jokin painaa. Ja täällä kun kämpässä nyhjää niin kone jolla voi tehdä muutakin kuin pelata vice citya ja roikkua netissä on jees. Tuossa Asuksessa esim kiittivät hiljaisuutta täydelläkin teholla. Ja itse olen lähinnä pohtinut että macilla ei nettiselausta/satunnaista videoeditointia/kuvaeditointia enempää voi tehdä. Kiitos mutta ei kiitos. Windowssi tulee pysymään pääkäyttiksenä kun joku oikeasti todistaa että hervottoman kalliista mopokoneesta on johonkin. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja itse olen lähinnä pohtinut että macilla ei nettiselausta/satunnaista videoeditointia/kuvaeditointia enempää voi tehdä. Kiitos mutta ei kiitos. Windowssi tulee pysymään pääkäyttiksenä kun joku oikeasti todistaa että hervottoman kalliista mopokoneesta on johonkin. :P

Taidat pistellä näitä "faktoja" aikamoisella mutulla?  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin olen ymmärtänyt... Itse teen koneella paljon muuta kuin istun persehomeessa netissä. Jos koneessa vain riittäisi tehot...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta onhan tuo oikeessa. Edelleen Applen tuotteet on rahastusta. iPodin voisin ehkä hommata mutta siihen jäis...

iPodihan on ainoa missä ei ole järkeä koska kaiken saman voi tehdä puhelimella eikä sen pienemmällä koollakaan voi paljon hankintaa perustella kun kännykkä kuitenkin kulkee jokatapauksessa mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielummin tällä hetkellä uhraan sen 200e musiikin toistamiseen kun Noksulla voi puhua ja lähettää tekstareita. Muuta käyttöä varte on läppäri+pöytäkone. :P Ja nyt en allekirjoita mitään mutta kuulemma MP3-soitin pystyy prosessoimaan musiikkia kovemmalla laadulla kuin kännykkä. Koska siihen se on suunniteltu....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee vähän offtopiciksi läppärikeskustelu kännykkäsäikeessä, mutta pakko on nyt tarttua hiukan tuohon. Perheessäni on ollut parin vuoden sisällä noin viitisen erillaista kohtuullisen tehokasta Windows-pöytäkonetta, muutama PC-läppäri, neljä erillaista Macbook Prota, yksi Macbook ja kaksi iMaccia. Yksi noista PC-läppäreistä on isällä työkannettavana oleva 2007 vuoden HP:n AMD-tuplaydinprossu-Vista härveli joka maksoi uutena yli 1500 euroa, ihan käsittämättömän hidas kone, vaikka olen eheytellyt levyä, asennellut Windowsia uudelleen jne. Uusilla kosketusnäyttöpuhelimillakin on Wifin avulla sulavampi selata nettiä kuin tuolla... Vastaavan ikäinen specseiltään aika vastaava Macbook Pro on huomattavasti ripeämpi vaikka olisikin softaltaan hiukan tukossa ja ei sinällään nykytietokoneisiin verrattuna mikään raketti olekkaan. Nopeudella siis meinaan esimerkiksi koneen käynistysaikaa ja kuinka nopeasti se vastaa pyyntöihin jne, HP:ssä kiintolevy raksuttaa mutta mitään ei tapahdu. Kokemukset muista saman ikäisistä Vista-kannettavista ihan vastaavia. Toki uusissa kirjoissa ero Windows 7-kannettaviin ei ole enää niin suuri. Laittamalla SSD:n saa W7-koneesta ripeän...

Täytyy tietysti muistaa, että verrattaessa PC:tä ja Mäkkiä keskenään samanhintainen PC on jonkin verran tehokkaampi kuin Mac, joten pelikäyttöön ratkaisu ei ole liene kovin vaikea. Käyttökokemuksen sulavuudessa ja tyylissä Apple on ylivoimaisesti edellä. Tällä hetkellä itse käytän kellotettulla i5:lla ja SSD:llä olevaa Windows 7-pöytäkonetta, ja voin sanoa etten varsinaisesti ole todellakaan mikään Apple fani, mutta fakta on, että kumpikaan järjestelmä ei ole ylivoimainen ja tiettyyn käyttöön toinen soveltuu paremmin ja toiseen käyttöön toinen. Applen OS X:ssä resurssien käyttö on optimoitu tehokkaammin verratuna Windowsiin, joten editointi- ja peruskäytössä Mac vie monesti pidemmän korren mutta pelikäyttöön Windows soveltuu paremmin.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielummin tällä hetkellä uhraan sen 200e musiikin toistamiseen kun Noksulla voi puhua ja lähettää tekstareita. Muuta käyttöä varte on läppäri+pöytäkone. :P Ja nyt en allekirjoita mitään mutta kuulemma MP3-soitin pystyy prosessoimaan musiikkia kovemmalla laadulla kuin kännykkä. Koska siihen se on suunniteltu....

Voi olla, mutta kumminkin pullonkaula on sen MP3 laatu sekä kuulokkeet, joten tuskin eroa kuulee normikäyttäjät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee vähän offtopiciksi läppärikeskustelu kännykkäsäikeessä, mutta pakko on nyt tarttua hiukan tuohon. Perheessäni on ollut parin vuoden sisällä noin viitisen erillaista kohtuullisen tehokasta Windows-pöytäkonetta, muutama PC-läppäri, neljä erillaista Macbook Prota, yksi Macbook ja kaksi iMaccia. Yksi noista PC-läppäreistä on isällä työkannettavana oleva 2007 vuoden HP:n AMD-tuplaydinprossu-Vista härveli joka maksoi uutena yli 1500 euroa, ihan käsittämättömän hidas kone, vaikka olen eheytellyt levyä, asennellut Windowsia uudelleen jne. Uusilla kosketusnäyttöpuhelimillakin on Wifin avulla sulavampi selata nettiä kuin tuolla... Vastaavan ikäinen specseiltään aika vastaava Macbook Pro on huomattavasti ripeämpi vaikka olisikin softaltaan hiukan tukossa ja ei sinällään nykytietokoneisiin verrattuna mikään raketti olekkaan. Nopeudella siis meinaan esimerkiksi koneen käynistysaikaa ja kuinka nopeasti se vastaa pyyntöihin jne, HP:ssä kiintolevy raksuttaa mutta mitään ei tapahdu. Kokemukset muista saman ikäisistä Vista-kannettavista ihan vastaavia. Toki uusissa kirjoissa ero Windows 7-kannettaviin ei ole enää niin suuri. Laittamalla SSD:n saa W7-koneesta ripeän...

Täytyy tietysti muistaa, että verrattaessa PC:tä ja Mäkkiä keskenään samanhintainen PC on jonkin verran tehokkaampi kuin Mac, joten pelikäyttöön ratkaisu ei ole liene kovin vaikea. Käyttökokemuksen sulavuudessa ja tyylissä Apple on ylivoimaisesti edellä. Tällä hetkellä itse käytän kellotettulla i5:lla ja SSD:llä olevaa Windows 7-pöytäkonetta, ja voin sanoa etten varsinaisesti ole todellakaan mikään Apple fani, mutta fakta on, että kumpikaan järjestelmä ei ole ylivoimainen ja tiettyyn käyttöön toinen soveltuu paremmin ja toiseen käyttöön toinen. Applen OS X:ssä resurssien käyttö on optimoitu tehokkaammin verratuna Windowsiin, joten editointi- ja peruskäytössä Mac vie monesti pidemmän korren mutta pelikäyttöön Windows soveltuu paremmin.  :P

Molemmissa on hyvät puolensa ja ylivertaisia ei oo kumpikaan. Itteeni harmittaa tässä mäkissä eniten muutama poikittain oleva bitti ja se että tämäkin tuppaa menemään tukkoon kauan auki ollessaan ja ohjelmien lisäntyessä käynnistysaikakin menee samanlailla kuin wintoosassa. Toisaalta taas resursseja säästyy kun ei tartte virustutkia tai softamuureja. Tuen puute on kanssa miinus ja kaikki maksaa, jopa formatointiohjelmat. Kuviahan tällä on kiva käpistellä ja näyttö on ok, joskin palovammaherkkä.

Komsii komsaa, en usko että enää seuraava on Mäkki. Pari vuotta aikaa kääntä takki tosin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molemmissa on hyvät puolensa ja ylivertaisia ei oo kumpikaan. Itteeni harmittaa tässä mäkissä eniten muutama poikittain oleva bitti ja se että tämäkin tuppaa menemään tukkoon kauan auki ollessaan ja ohjelmien lisäntyessä käynnistysaikakin menee samanlailla kuin wintoosassa. Toisaalta taas resursseja säästyy kun ei tartte virustutkia tai softamuureja. Tuen puute on kanssa miinus ja kaikki maksaa, jopa formatointiohjelmat. Kuviahan tällä on kiva käpistellä ja näyttö on ok, joskin palovammaherkkä.

Komsii komsaa, en usko että enää seuraava on Mäkki. Pari vuotta aikaa kääntä takki tosin.

Mitä sanoo hardware test http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=fi_FI

homppu jallittaa viralliset tuet 100-0, kannattaa tutustua.

Formatointiohjelmat? Mitä niillä tekee?  ???

Palovammaherkkä?

Edit: Jotta tämäkään keskustelu ei mene hakoteille niin mitä mieltä porukka on uudesta Galaxy S III:sta?

http://www.mobiiliblogi.com/2012/05/05/samsung-galaxy-s-iii-ensitestissa/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ainakin tämä uusi Galaxy näyttää ehdottomasti halvemmalta puhelimelta, kuin mitä se on. Eipä ole tullut vielä hypisteltyä sitä, joten vaikea sanoa muuta, kuin mitä olen lukenut. Näytön olisin toivonut olevan jotain muuta kuin pentile matriisilla.

Onkohan näissä enää värien kanssa mitään värittymiä? Ainakin vanhempi Galaxyn näyttö muuttuu selvästi vihreäksi, kun laskee kirkkautta alas. Syksyllä olin jo menossa ostamaan notea, mutta siinäkin oli selvä sävyero näytössä kaikkiin muihin puhelimiin verrattuna. Kävin kolmessa liikkeessä sitä katsomassa ja toteamassa, että näin on. Kaupan hyllylle jäi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä sanoo hardware test http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=fi_FI

homppu jallittaa viralliset tuet 100-0, kannattaa tutustua.

Formatointiohjelmat? Mitä niillä tekee?  ???

Palovammaherkkä?

Edit: Jotta tämäkään keskustelu ei mene hakoteille niin mitä mieltä porukka on uudesta Galaxy S III:sta?

http://www.mobiiliblogi.com/2012/05/05/samsung-galaxy-s-iii-ensitestissa/

Ei toimi AHT tässä koneessa, millään konstin. Lion ongelma? Kokeiltu levyllä ja ilman ja eri näppäinyhdistelmillä monta kertaan.

Formatointi siksi, että siirrettävää kovaa voisi käyttää eri koneilla myös isoilla tiedostoilla. Nyt se on ExFattina, mutta NTFSksi olisin halunnut.

Homppu ei ole pystynyt auttaa mua. Pari kertaa kysynyt.

Yksi koneen ongelmista on se, että kun yritän katsoa leffaa telkkarista niin aina ei oma näyttö mee pimeeksi. Sitten jos siihen jää ikkuna auki leffan ajaksi, niin se herkästi palaa näyttöön. Välillä kaikki toimii niin kuin pitää, yleensä ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei toimi AHT tässä koneessa, millään konstin. Lion ongelma? Kokeiltu levyllä ja ilman ja eri näppäinyhdistelmillä monta kertaan.

Formatointi siksi, että siirrettävää kovaa voisi käyttää eri koneilla myös isoilla tiedostoilla. Nyt se on ExFattina, mutta NTFSksi olisin halunnut.

Homppu ei ole pystynyt auttaa mua. Pari kertaa kysynyt.

Yksi koneen ongelmista on se, että kun yritän katsoa leffaa telkkarista niin aina ei oma näyttö mee pimeeksi. Sitten jos siihen jää ikkuna auki leffan ajaksi, niin se herkästi palaa näyttöön. Välillä kaikki toimii niin kuin pitää, yleensä ei.

Kannattaa asentaa käyttis uudestaan. http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=fi_FI

NTFS? Ööööh?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon pari kertaa laittanut uusiksi WiFin konstailun takia ja se on nyt parempi, en viittis rikkoa status quota, heh.

NTFS sen takia, että macin formaattia WIN ei ymmärrä ja FATia ei pysty tallentaa/lukea yli 2gbn tiedostoa. ExFatissakin on joku syy miksi se on NTFSää huonompi, mutta en nyt muista mikä se oli tähän hätään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon pari kertaa laittanut uusiksi WiFin konstailun takia ja se on nyt parempi, en viittis rikkoa status quota, heh.

NTFS sen takia, että macin formaattia WIN ei ymmärrä ja FATia ei pysty tallentaa/lukea yli 2gbn tiedostoa. ExFatissakin on joku syy miksi se on NTFSää huonompi, mutta en nyt muista mikä se oli tähän hätään.

Jep jep  :o ei ehkä ilman apua mutta kuitenkin http://www.macwindows.com/disks2.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, jos olisi oma kone.

Ongelma siinä tuommoisen reissu-kovan kanssa on siinä että ei aina etukäteen tiedä, kenen koneeseen sen laittaa ja yleensä mun reissuilla ollaan kaukana netti-yhteyksistä ja usein ulkomailla ettei voi oikein imuroidakkaan. Tietty voisi muistitikulla kantaa mukana, mutta kehtaa latailla sitä nyt sit jokaiseen koneeseen. Varsinkin kun helpompikin ratkaisu olisi olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

500gb mahtuu enemmän videota.

Muistikortit tulee kaupasta formatoituna, kovat ei. Siksi koska isot tilat on verifioitava ja allokoitava ja haettava "bad sectorit". Toinen on sitten se, että jos joku haluaa osioida sen ja/tai rakentaa sille bootin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta siihen ne hienoudetkin jää, surkuhupaisia speksejä tehon puolesta imo... Jos näyttö nyt on niin hieno niin missä on se teho....  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos näyttö nyt on niin hieno niin missä on se teho....  ::)

Miltä osin tuo on sun mielestä tehoton?

EDIT: Täydentävä kysymys myöskin; mitä tekisit mihin tuossa ei riitä tehot järkevästi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kun samaa tehoa saa halvalla. Poimin eilen töissä maasta puraistun omenan, liitän sen läppärini kanteen ja voin pyytää siitä ylihintaa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin eilen katselee itselleni elokuuksi jotain raahattavaa. On hiukan vaikea nyt valita/löytää kaikkea. Valinnanvaraa on, mutta kaikkea ei löydä/osaa etsiä.

Tarkoitus on ajaa koneelle kuvia, käyttää telakkana kovalle, surffata, alkeellista LR käsittelyä. Vaatimukset taas pitkä akun kesto, mahd. hyvä resoluutio, hyvä kytkettävyys ja ei lisäosia ainakaan montaa.  

Vaihtoehdot:

1. Tabletti. Android on oikeastaan pois kuvioista, ei jaksa opetella taas uutta UIta. Lisäksi oon jo sekaisin versioista, mikä riittää/on hyvä/kannattaa. iPad 3 kiinnostaa, mutta tarttee lisäpalikoita, fläsh puuttuu, rampautettu tiedostonsiirto yleensäkkin. Tekeekö WIN-tabeilla yhtään mitään?

2. Miniläppäri. Ehkä tässä voisi olla jotain, hyvä reso-näyttöstä vaan hankala löytää. Onko kellekkään tullut vastaan?

2. 15 tuumainen. Akunkestot taas hiukan mättää. Ja saa maksaa paljon, jos haluaa hyvän näytön???

Suositelkaapas jotain, kaikelle nyt vielä ollaan suht avoimia. Ei uutta maccia kuitenkaan, mutta käytetty muovinen bookki voisi olla jees?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään