Pauli Hankonen

Raidejokeria odotellessa

11 viestiä aiheessa

Herttoniemen satamarata rakennettiin 30-luvulla ja se otettiin käyttöön vuonna 1939. Rata palveli Herttoniemen öljysatamaa ja muita teollisuuslaitoksia vuoteen 1992 saakka jolloin öljysataman toiminta lakkasi. Tämän jälkeen rata on toiminut metron yhdysraiteena, mutta Vuosaaren sataman valmistuttua on metrolle rakennettu uusi yhdysrata Vuosaaren satamasta Vuosaaren asemalle ja siksi vanha Herttoniemen satamaradan pätkä elää viimeisiä aikoja. Rata kuulema tullaan purkamaan, saa nähdä tullaanko sen pohjalle koskaan rakentamaan reidejokeria korvaamaan nykyistä bussijokeria.

 

Lähdetietoa:

http://www.seisake.net/satamarata3/index.php

http://raidejokeri.info/reitti.htm

 

Tänään radalla kulki todennäköisesti viimeinen juna, kun Porvoon Museorautatie ry järjesti kevätajelun radalla lättähattu kiskobussilla.

 

Aamulla viiden jälkeen Helsingin rautatieasemalla raide 6.

[ attachment removed / expired ]

 

Sieltä saapuu aamun kulkupeli.

[ attachment removed / expired ]

 

Ei näitä nykyään liian usein Helsingin rautatieasemalla näe.

[ attachment removed / expired ]

 

Oikeaan junaan ollaan hyppäämässä ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvän huomenen toivotukset.

[ attachment removed / expired ]

 

Oulunkylään saakka tullaan päärataa.

[ attachment removed / expired ]

 

Siellä löytyy vaihde joka sähköistää kiskobussin matkustajat.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä ollaan jo Veräjämäen pysäkillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Juna pysähtyi bussijokerin pysäkeillä. Tässä Viikinmäki.

[ attachment removed / expired ]

 

Lättähatun ohjaamoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Latokartanon pysäkin kohdalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Sama paikka. Nyt ollaan alkuperäisen satamaradan linjauksella.

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman on päässyt rata metsittymään edessäpäin, mutta sinne vain rohkeasti.

[ attachment removed / expired ]

 

Viikintien päässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Viilarintielle. Tuosta ei pidemmälle pääse nykyään. Ennen rata jatkui tuosta vielä Herttoniemen satamaan saakka.

[ attachment removed / expired ]

 

Ennen raidejokeria on tyytyminen bussijokeriin..

[ attachment removed / expired ]

 

Videokamerat toiseen päähän junaa ja matka takaisn voi alkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Lättä odotteli Gardenian kohdalla kymmenisen minuuttia vastaantulevaa bussijokeria (tästä hieman eteenpäin on osuus jossa ei bussi ja juna eivät mahdu ohittamaan toisiaan).

[ attachment removed / expired ]

 

Lahdentien ylittävällä sillalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Elegantti matkustamo.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä kerran Vantaanjoen yli ja kohti Oulunkylää ja päärataa. Herttoniemen satamarata alkaa olla vain muisto.

[ attachment removed / expired ]

 

Lättä jätti matkustajat Pukinmäkeen josta se jatkoi matkaa tyhjänä Tikkurilaan ja matkustajat joutuivat tyytymään normaaliin lähijunatarjontaan. Sieltä retki jatkui Hakkilan radalle. Matkustajia he eivät voineet kuljettaa Pukinmäki - Tikkurila välillä, sillä juna siirtyy sinne ns. vaihtotyönä jossa ei saa olla kyydissä matkustajia. Minulla ei tänään ollut mahdollisuutta osallistua tuolle Hakkilan retkelle joten siitä ei kuvia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan mahtavaa! Kymmenisen vuotta sitten aina mietin Viikkin ukille mentäessä, että meneekö tästä oikeasti joskus junia. Kesäsin tulee aika usein kuitenkin tuolla päin pyöräiltyä, joten kiitos tästä!

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä oli mukava juttu. Herttoniemessä parhaat vuoteni viettäneenä on tuttua seutua.  :thmbup:  Silloin tällöin radalla oli ihan reiluja tavarajunia kuljeksimassa ja Herttoniemen ratapihalla on junia ihmetelty. Siellä ei liene enää mitään juniin viittaavaa tallessa, Autopalatsia ja hampurilaishälvettiä vaan yms yms.

 

Lättiksellä en kuitenkaan ole päässyt matkustamaan kuin ihan kerran-pari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Hakkilan raidekin olisi kyllä kiinnostanut.

 

Hakkilassa kun olen töissä niin olen miettiny aina että koskas tuo raide on ollut käytössä niin osaatko Ilkka vastata?

 

Muistelisin että sen kunnostamisestakin on ollut suunnitelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadin infra kiinnostaa aina ja siksipä tämä oli erittäin kiinnostava kuvasarja. Se Hakkilan raidekin olisi kyllä kiinnostanut.

 

Tässä olisi Ilkalle (miksei toki myös muille) Tikkurila-Hakkila kuvanauhalta tarkistamista varten...

 

Viimeisten vuosien aikana tehtyjen rautatieharrastusmatkojen taltiointi Youtubeen luo mukavasti mahdollisuuksia "päästä mukaan" matkoille osallistumatta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu ja kuvat! Lättähatulla tuli matkusteltua usein armeija-aikoinani. Helevetin epämukavat penkit istua vain... Juna on kätevä menopeli ja siinä on aina tunnelmaa. Paljon tulee kulutettua raiteita maailmalla, kun pääsee reissuun, ja kohta taas pääsee, tosin ei lättähatulla.  ;)

 

Tossa joku vuosi sitten puksutteli höyryveturi Helsingissä. Se oli myös mahtava näky auton ikkunasta nähtynä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään