Peter Lord

ILMAILU-lehti uudistuu

164 viestiä aiheessa

Yhdyn edellisiin. Lehti oli pettymys. Kevyttä luettavaa, liittolehden asian syvyys puuttui kokonaan. Ehkä taitto oli "avaraa" kun valkoista pintaa oli paljon, mutta mielestäni asiat ovat lehden sivuilla nyt todella sekavasti. Ilmailun edellinen uudistus oli parempan suuntaan ja paljon (kuten olen täälläkin todennut), mutta nyt otettiin takapakki. Lehteen käyttämäni lukuaika väheni merkittävästi aiemmasta.

Jos halutaan luettavuutta, ilmaa pitää olla sopivassa suhteessa. Jos halutaan asiasisältöä ja sivumäärä ei riitä, pitää lisätä sivuja. Tämä on kustannuskysymys.

Erkin lukuaika on lyhentynyt siksi, että tekstiä on vähemmän.   ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uuden lehden ulkoasu on todella hieno ja raikas. Joissain numeroissa voisi olla juttua jatkossakin myös virtuaali-ilmailusta ja simulaattoreista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni gallup:

Minulta on aika ajoin tiedusteltu juttua/juttuja lennonsuunnittelun apuvälineistä (eri softat, palvelut) ja erilaisista suunnistuslaitteista (GPS, RNAV, iPad-sovellukset), jne. 

Kiinnostaisiko teitä lukea sellaisista Ilmailusta ?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FlyPast, Aeroplane Monthly jne. Ei ole tarvinnut koskea paikalliseen lehteen yli 20 vuoteen. Purjelentokurssin jälkeen tuli oltua muutama vuosi SIL:n jäsen. "Repikää lehtenne", minä haen aina uuden minua kiinostavan lehden Ärrältä tai Englannista. Sain lähtöluvan seuraavaan näytökseen, toinen juttu on se, että saanko rahat kasaan... Suomalainen ilmailu on niin pikku juttu muailmalla, notta oksat poies...  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta on aika ajoin tiedusteltu juttua/juttuja lennonsuunnittelun apuvälineistä (eri softat, palvelut) ja erilaisista suunnistuslaitteista (GPS, RNAV, iPad-sovellukset), jne. 

Ohan siinä mukana SeeYou, winpilot, xcsoar ja lk8000?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohan siinä mukana SeeYou, winpilot, xcsoar ja lk8000?

Mitä jos tehtisiin ryhmätyönä taustat?  Minä olen kaukana kaikkitietävästä (oikeesti, tosin väitän muuta). Yksi tietää yhdestä ja toinen toisesta asiasta. 

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten toinen asia:  Mitä luulette, kumpaako lehteä, "S" vai "I" lukee suurempi joukko IFR-pilotteja ?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kaikki ilmailu periaatteessa kiinnostaa, no ehkä noi lennokit ei niin paljoa iske :P. Ja sullahan on toi sana hallussa, vaikken tiedä jos noista vehkeistä nyt kauheasti voi huumoria repiä mukaan ;). Mutta kunhan sitä textiä nyt lehdessä olisi sivun täydeltä  ;), eikä haulikolla ammuttuna "ärsyttäviä" ympyröitä kuvia ja jotain lauseentynkää ripoteltu täytteeksi :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon edustavani mielipiteelläni ns. hiljaista enemmistöä, jos väitän että kaikki asiantuntemuksella kirjoitettu ilmailua koskeva juttu tulee aina luettua jopa useampia kertoja. Tilasin kokeeksi Siivet, joka ei ollut mun juttu, mutta Risto Tuoriniemen tarinat tuli käytyä läpi, vaikka niissä liikuttiin eri sfääreissä missä minä. Myös Jyrki Laukkasen ja Osmo Jalovaaran artikkelit Ilmailussa ovat olleet tällaisia.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten toinen asia:  Mitä luulette, kumpaako lehteä, "S" vai "I" lukee suurempi joukko IFR-pilotteja ?

Peter

I, koska S lehden jutut kertoo nykyään suurelta osin sotilasilmailusta. Ikävää että monien ulkolaisten lehtien jutut löytyy X kuukauden päästä S lehdestä suomennettuna.

Ai niin, uusi ILMAILU. Taitto on nyt huomattavasti silmäystävällisempi  :thmbup: Harmiksi lehti on nyt täynnä miinareita eli kaipaisin kunnon artikkeleita ja nämä pikku jutut laitettaisiin vaikka nettisivuille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni gallup:

Peter

Muista Peter kuitenkin kysyä päätoimittajalta ensiksi että juttu on uuden linjan mukainen ettet tee turhaa työtä ;) Monet aihealueet ( mm. historia, sotilasilmailu yms) jäivät lehdestä uudistuksessa pois ja nyt Ilmailu on tarkkaan määrittänyt juttujen formaatin, koon jne eli Ilmailun suunnasta kerrotaan tarkasti mitä kulloinkin halutaan sanamäärän tarkkudella ja sitten tehdään juttu.

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muista Peter kuitenkin kysyä päätoimittajalta ensiksi että juttu on uuden linjan mukainen ettet tee turhaa työtä ;) Monet aihealueet ( mm. historia, sotilasilmailu yms) jäivät lehdestä uudistuksessa pois ja nyt Ilmailu on tarkkaan määrittänyt juttujen formaatin, koon jne eli Ilmailun suunnasta kerrotaan tarkasti mitä kulloinkin halutaan sanamäärän tarkkudella ja sitten tehdään juttu.

T: Perttu

On totta, että Ilmailun uusi konsepti on nyt terävöitetysti määritellympi.

Ei kuitenkaan pidä paikkansa, että jokin (tai mikään tietty) aihealue olisi jätetty pois tai rajattu ulos lehdestä jatkossa. Näiltäosin lienee siis syytä katkaista moisilta "huhuilta" siivet tässä ja nyt. :-)

Konsepti perustuu enemmänkin tietynlaisiin abstraktiotasoihin (ehkä vähän hassu termi, mutten nyt parempaakaan äkkiä keksinyt), joten aivan taatusti myös noita yllämainittuja aihealueita tullaan Ilmailussa(kin) jatkossa(kin) näkemään.

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä todella toivon niin. Ko. Aihealueilla on monelle suuri merkitys tämän yhteisen harrastuksemme parissa.

Tuossa nyt kun oon lueskellut ja selaillut huomaa just näitä mielipide-eroja, joku tykkää ja joku ei. Kaikkia ei voi aina miellyttää. Joku kehui täällä niitä pyöreitä kehyksiä kuvien ympärillä, mä en niistä itse pidä, mut voin elää asian kanssa.

Muutamia vakiojuttuja tuli ikävä, mm. Paavon purjelentojuttua. No, aina ei voi saada kaikkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On totta, että Ilmailun uusi konsepti on nyt terävöitetysti määritellympi.

Ei kuitenkaan pidä paikkansa, että jokin (tai mikään tietty) aihealue olisi jätetty pois tai rajattu ulos lehdestä jatkossa. Näiltäosin lienee siis syytä katkaista moisilta "huhuilta" siivet tässä ja nyt. :-)

Konsepti perustuu enemmänkin tietynlaisiin abstraktiotasoihin (ehkä vähän hassu termi, mutten nyt parempaakaan äkkiä keksinyt), joten aivan taatusti myös noita yllämainittuja aihealueita tullaan Ilmailussa(kin) jatkossa(kin) näkemään.

t. tero

Kiitos Tero selvennyksestä - itse sain vain aivan suoran ja kirjallisen palautteen päätoimittajalta että esim historia tyyppiset jutut (kuten vanhat matkustajakonejutut) eivät saa kannatusta toimituskunnassa.  Olin tehnyt jutun edellisen vt. päätoimittajan aikana ja hänen kanssaan sovittuna ko aihealueesta jota ei ollut vielä julkaistu. Juttu päätyy muuhun julkaisukanavaan nyt.

Eli itse tulkitsen sanomasi siten että mitään ei ole rajattu pois, mutta esim. pienoistamallipuhetta, sotilasilmailua, historiajuttuja ei vain käytännössä tulla oikeastaan näkemään lehdessä koska ne eivät saa kannatusta toimituskunnassa.

Ilmailu on uudistunut ja linja on selvä eli Teron mainitsema tarkemmin määritelty ja abstraktiasioihin keskittyvä.

Eli alkuperäiseen viestiini liittyen Peterille - kannattaa etukäteen tarkasti sopia Ilmailun kanssa jutuista koska konsepti on nyt tarkasi määritelty ja keskittyy abstraktiasioihin. Tämä oli viestini ydin.

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tero selvennyksestä - itse sain vain aivan suoran ja kirjallisen palautteen päätoimittajalta että esim historia tyyppiset jutut (kuten vanhat matkustajakonejutut) eivät saa kannatusta toimituskunnassa.  Olin tehnyt jutun edellisen vt. päätoimittajan aikana ja hänen kanssaan sovittuna ko aihealueesta jota ei ollut vielä julkaistu. Juttu päätyy muuhun julkaisukanavaan nyt.

Eli itse tulkitsen sanomasi siten että mitään ei ole rajattu pois, mutta esim. pienoistamallipuhetta, sotilasilmailua, historiajuttuja ei vain käytännössä tulla oikeastaan näkemään lehdessä koska ne eivät saa kannatusta toimituskunnassa.

Ilmailu on uudistunut ja linja on selvä eli Teron mainitsema tarkemmin määritelty ja abstraktiasioihin keskittyvä.

Eli alkuperäiseen viestiini liittyen Peterille - kannattaa etukäteen tarkasti sopia Ilmailun kanssa jutuista koska konsepti on nyt tarkasi määritelty ja keskittyy abstraktiasioihin. Tämä oli viestini ydin.

Perttu

Saamasi palaute on toki sekin ollut ihan oikea, sillä tarkoitus on ollut, ettei millekään tietyntyyppiselle artikkelille ole vakiopaikkaa tai automaattista tilaa, joka tulisi kuin "manulle illallinen". Enemmänkin lehti seuraa konseptia, aikaansa sekä pyrkii olemaan monipuolinen ilmailun julkaisu, jossa kaikki ilmailun lajit huomioidaan tasapuolisesti ja aiempaa särmemmin.

Tässä tasapuolisuuden ja konseptin toteutumisen arvioinnissa sitten toimituskunta omaa merkittävän roolin valintoja tehdessään, mutta ei sillä toimituskunnalla mitään ennakkoon sovittuja kiellettyjä aihealueita ole. Tärkeintä on, että lehti seuraa aikaansa ja tarjoaa monipuolista luettavaa niin jäsenille, kuin aiempaa enemmän myös irtonumeroiden ostajalle.

Esimerkin omaisesti jos vaikkapa konseptinmukainen juttutyyppi on "se ilmailun tunne" (tämäntyyppiseen jaotteluun viittasin abstratiotasolla), voi toki itse aihe olla esimerkiksi sotilasilmailusta tai historiastakin, jos se vaan on ajankohtainen tai muuten haetunkaltainen. Tai jos tarkoitus on arvioida ja arvostella jokin ilma-alus/lentolaite, voi sekin edustaa näitä kyseisiä aihealueita, kunhan sillä on ko. hetkellä jokin ajankohtainen tai merkittävä tarkoitus ja se palvelee lukijaa ko. numerossa.

Toivottavasti tämä selvensi vielä lisää. Jatkan mieluusti keskustelua (kenen tahansa lehden tilaajan/jäsenen kanssa, vaikka vain potentiaalisen sellaisen) esimerkiksi puhelimitse tai yksityisviestein, ettei tule palstatilaa vietyä täältä.

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse haluan liikkua seuraavalla abstraktiotasolla Ilmailu-lehdessä:

- Kertomukset kotimaisista ilmailutapahtumista

- Kertomukset kotimaisista ilmailukisoista

- Kertomukset suomalaisista ulkolaisissa kilpailuissa

Onnistuuko tämä jatkossa, mikä on näiden aiheiden prioriteetti lehdessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla odotan, että jäävätkö lehdestä pois kerhotason jutut, kuten J. Laukkasen Kymi jutut ja niin edelleen. Toivottavasti tämän kaltaiset jutut säilyvät julkaistavien joukossa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni gallup:

Kiinnostaisi paljon. Ja mieluummin juttusarja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

S-lehdessä laajempia ja syvemmälle meneviä juttuja. Uudessa I:ssä lyhyttä ja kevyttä luettavaa. S-lehden tyyli tuntuu itselle kiinnostavammalta. Juttujen aiheet on sitten oma lukunsa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkan mieluusti keskustelua (kenen tahansa lehden tilaajan/jäsenen kanssa, vaikka vain potentiaalisen sellaisen) esimerkiksi puhelimitse tai yksityisviestein, ettei tule palstatilaa vietyä täältä.

t. tero

No mutta onko tuo nyt ehkä vähän ontuva naamiointiyritys viedä keskustelua piiloon julkisuudelta? Tämä on keskustelupalsta, jonka oleellinen tehtävä on tarjota sitä palstatilaa isoa yleisöä askarruttaville asioille. Nyt kun keskustelu alkaa käydä mielenkiintoiseksi, ei sitä pidä viedä mihinkään "kabinetteihin". Kissa pöydälle, sano...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkin omaisesti jos vaikkapa konseptinmukainen juttutyyppi on "se ilmailun tunne" (tämäntyyppiseen jaotteluun viittasin abstratiotasolla), voi toki itse aihe olla esimerkiksi sotilasilmailusta tai historiastakin, jos se vaan on ajankohtainen tai muuten haetunkaltainen. Tai jos tarkoitus on arvioida ja arvostella jokin ilma-alus/lentolaite, voi sekin edustaa näitä kyseisiä aihealueita, kunhan sillä on ko. hetkellä jokin ajankohtainen tai merkittävä tarkoitus ja se palvelee lukijaa ko. numerossa.

Juttujen kirjoittaminen ajankohtaiseksi voi olla hieman haastavaa. Monissa vähänkään laajemmissa jutuissa täytyy hieman tehdä taustatyötäkin. Juttujen kirjoittaminen vie silloin väkisinkin aikaa ja olisikin ehkä hyvä olla perillä siitä mitä juttuja haetaan ja mikä toimituskunnassa koetaan ajankohtaiseksi milloinkin. Tätä linjausta odotellessa...

Mielestäni aikaisemmin juttuja tuli palvelemaan lukijoita. Usein ihan tarpeeseen.

Ehkäpä avainhenkilöpäivillä asia aukeaa lisää?

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mun täytyy myöntää, että mua kiinnostaa myös tulevat linjaukset ja mikä on ajankohtaista ja mikä ei. Ilmailun kuuma kausi on kesällä, se on ihan selvä. Kaikkia kesään liittyviä artikkeleja harrastajille ei voida millään julkaista kesällä, mitä sitten säästetään talveksi?

Mullakin on muutama ajatus jutuista, joista voisin kirjoittaa - täysin harrastajan näkökulmasta. Mmuutaman jo aiemmin kirjoitinkin ja mielelläni jatkaisin mikäli lukijoita ja lehteä kiinnostaa. Mutta päästäänkö niistä yhteisymmärrykseen, se mun pitänee selvittää sitten suoraan päätoimittajan kanssa? Pystyykö hän tekemään päätöksiä samoin tein vai pitääkö aiheet ja ideat hyväksyttää julkaisijalla eli liiton hallituksella? Mikä on se marssijärjestys?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

S-lehdessä laajempia ja syvemmälle meneviä juttuja. Uudessa I:ssä lyhyttä ja kevyttä luettavaa. S-lehden tyyli tuntuu itselle kiinnostavammalta. Juttujen aiheet on sitten oma lukunsa.

Tuo S keskittyy liikaa mielestäni sotilasjuttuihin, mutta muuten ihan hyvä ja tekstiäkin on reippaammin kuin uudessa I:ssa. Toki pitää sanoa, ettei ihan haukkumiseksi mene, oli tässä UAI:ssa(=uusi abstrakti Ilmailu) ihan luettavaakin juttua, varjoliitomatkailusta ja sähkövintturista yms., en enää muista mitä kaikkea siinä olikaan, muutakin positiivista varmaan, mutta niin olisi ollut "vanhan liiton" tyylisessä I:ssakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin uusimman Ilmailun ja on pakko tunnustaa etten aivan pitanyt nakemastani. Uusi taitto tuntuu olevan enemman lyhyita juttuja varten kuin laajempia asia artikkeleita vasten. Mielestani talla tyylilla on pilattu useita asialehtia. Tallainen tyyli sopii nettijulkaisuun, mutta nyt viela kyseessa on printti lehti. Se mika toimii tabletissa ei toimi valttamatta painetussa julkaisussa. Ja jos koitetaan tarjota sisaltoa joka sopii kaikille, usein paadytaan tilanteeseen jossa ei ole mitaan kenellekkaan. Itse esim luin mielenkiinnolla artikkeleita vanhoista matkustajakoneista, harmi jos nuo artikkelit eivat enaa sovi Ilmailun linjaan. Mutta katsotaan milta seuraava numero nayttaa.

t. Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään