Juha Pesu

Suomalaisen lupakirjan kelpaavuus ulkomailla?

14 viestiä aiheessa

Kyselin tästä hyvän aikaa sitten tyhmien kysymysten ketjussa, mutta kun vastauksia ei tullut, kysyn nyt uudelleen omalla otsikolla, jospa vastauksia tulisi nyt jokunen enemmän.

 

Saako suomalaisella purjelentolupakirjalla lentää ulkomailla paikallisessa rekisterissä olevilla koneilla? Jos jossain saa ja jossain ei, niin missä saa ja missä ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä JAR/EASA lupakirja vai kansallinen GPL?

 

Moottorilentopuolella JAR-maassa hankitulla JAR/EASA-lupakirjalla saa lentää missä tahansa JAR-maassa. Purjelentolupien yksityiskohtia en tosin tunne.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä JAR/EASA lupakirja vai kansallinen GPL?

 

Moottorilentopuolella JAR-maassa hankitulla JAR/EASA-lupakirjalla saa lentää missä tahansa JAR-maassa. Purjelentolupien yksityiskohtia en tosin tunne.

 

-tuomo

 

Ei ole olemassakaan mitään JAR-GPL:ää. Lupakirja on kansallinen, mutta esimerkiksi ultralupakirjaan siinä on eroa sen verran, että se on sentään icao-lupakirja.

 

Toisekseen, lupakirja ei JAR:nkaan kohdalla määritä sitä, missä saa lentää, vaan mihin maahan rekisteröidyllä koneella saa lentää. Kansallisellakin lupakirjalla saa lentää vaikka kiinassa, kunhan koneen kyljessä lukee OH-***, ja maailman suurimman suomalaisen yhtiön palkkalistoillakin on ollut aika paljon väkeä jotka kansallisella pahvilla ovat lennelleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitin vuonna 1966 tuoreen yksityislentäjän lupakirjani, sen passin näköisen ja kokoisen, Rotterdamin kuninkaallisella ilmailukerholla. Tein neljä läpilaskua lennonopettajan kanssa. Sen jälkeen lennätin laivatovereitani keukenhofien yllä. Suunnistin Euromastin avulla.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitin vuonna 1966 tuoreen yksityislentäjän lupakirjani, sen passin näköisen ja kokoisen, Rotterdamin kuninkaallisella ilmailukerholla. Tein neljä läpilaskua lennonopettajan kanssa. Sen jälkeen lennätin laivatovereitani keukenhofien yllä. Suunnistin Euromastin avulla.

 

Esa

Malagassa olis pitänyt lentää tarkastuslentäjän kanssa alueen vfr-tulo- ja lähtöpisteet sekä kommunikoida lennonjohdon kanssa ilmailuenglannilla. Sen jälkeen vain kone vuokralle ja menoksi. Jos oli radioenglannin tentti hyväksytty Suomessa ja se merkittynä pahviin. Eli on voimassa kansainvälisillä lennoilla. On tietenkin monia erilaisia paikkakunta kohtaisia tapoja mutta kai se yleensä on hyväksyttyä jos kirja on voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuossa tilanteessa mennä ihan maakohtaisesti. Kun kyse on harrastelupakirjasta, lienee turha olettaa, että eri mailla olisi jotenkin selkeä yhtenäinen linja siitä, mitä vaaditaan... :)

 

Ensi vuonna, kun EASA-FCL tulee ehkä voimaan, myös tuo GPL:n muunto ylikansalliseksi pitäisi olla mahdollista, ja sen jälkeen se käy kaikissa easamaissa kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla helpointa kysyä ao. maan viranomaiselta, hyväksyykö se ICAO-perustaisen suomalaisen purjelentäjän lupakirjan. Ainakin Ruotsissä se on toiminut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

taisipa tuo onnistua Puolassakin, muistaakseni pojilta ei kyselty mitään erityispahveja kisoissa.

 

Mutta viisaammat vahvistakoot tän tiedon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisella GPL-lupakirjalla olen lentänyt USAan, Neuvostoliittoon, Saksaan, Australiaan, Etelä-Afrikkaan ja Liettuaan rekisteröityjä purjekoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skopjessa suomalainen GPL ei olisi kelvannut suoraan, mutta olisivat sen pohjalta noin viikossa antaneet paikallisen GPL:n !

 

[edit: Lysti olisi maksanut kolmisen kymmentä euroa.]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanja vaatii EC- purjelentokoneessa Lupakirjan "validoinnin" joka on paperihomma ja maksullinen sellainen (178,15 eur.) Aikaa tähän menee noin kuukausi ja sinne pitää lähettää originaalimedikaali, hommata Suomen Trafilta todistus, että henkilö NN omaa todellakin suomalaisen GPL:n. Taisi vielä vaatia passin kopion.

 

-M-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään