Jukka Siirilä

Ötökän tunnistusta

43 viestiä aiheessa

Tämähän voisi olla hauska ketju mikäli tähän saa laittaa kuka vaan ötökkä arvuutteluja. Ehkäpä se juuri olikin Jukan tarkoitus?

Toisaalta harva kuvaaja varmaankaan itsekään tietää minkä ötökän tuli kuvanneeksi. Voihan täällä foorumilla tietysti olla hyönteisasintuntijoita vaikka kuinka paljon.

Tavallaan monet hyönteiset myös liittyvät ilmailuun sillä monilla on siivet ja jotkut pystyvät lentämään jopa paikallaan leijutellen.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämähän voisi olla hauska ketju mikäli tähän saa laittaa kuka vaan ötökkä arvuutteluja. Ehkäpä se juuri olikin Jukan tarkoitus?

Alunperin tarvitsin vain vastausta mysteeriötökälle, mutta kyllä tätä voi kuka tahansa minun puolestani jatkaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alunperin tarvitsin vain vastausta mysteeriötökälle, mutta kyllä tätä voi kuka tahansa minun puolestani jatkaa!

Kiitos, jatketaan.

Ketäs raukkaa tässä nämä keltaiset hyvänmakuiset muurahaiset riepottaa? Hetken päästä tuli lisää murkkuja ja matka alkoi puun runkoa pitkin ylöspäin!

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eh! . . tuota!  En ole hyönteisasiantuntija mutta kokeilin huvikseni yrittää tunnistaa tuota Heikin postamaa ötökän kuvaa, kotona olevien kirjojen ja netin avulla. Eipä tule mitään!

;D

Määritysongelmat ovat aivan toista luokkaa kuin esim. Linnuissa. Suomessa näitä kovakuoriaslajeja on tavattu näköjään noin 3500 erilaista. Mutta jotenkin tuo näyttää niin tutulta . . täytyyhän sen nimi nyt muistaa. Minulla on sen kuva kyllä yhdessä kirjassa melko varmasti mutta en löydä sitä kirjaa. Pitänee ensin perehtyä aiheeseen "Miten löydät kadonneet hyönteiskirjat"

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eh! . . tuota!  En ole hyönteisasiantuntija mutta kokeilin huvikseni yrittää tunnistaa tuota Heikin postamaa ötökän kuvaa, kotona olevien kirjojen ja netin avulla. Eipä tule mitään!

;D

Määritysongelmat ovat aivan toista luokkaa kuin esim. Linnuissa. Suomessa näitä kovakuoriaslajeja on tavattu näköjään noin 3500 erilaista. Mutta jotenkin tuo näyttää niin tutulta . . täytyyhän sen nimi nyt muistaa. Minulla on sen kuva kyllä yhdessä kirjassa melko varmasti mutta en löydä sitä kirjaa. Pitänee ensin perehtyä aiheeseen "Miten löydät kadonneet hyönteiskirjat"

:laugh:

Viitaten kommenttiisi, totean että kyseessä lienee onkin aikaisemmin tunnistamaton laji. Näin ollen palstamme pääsee historian kirjoihin. Ehdotan nimeksi: Otokkae Nordicus Net.

On minulla yksi selitys tunnistamisen vaikeuteen. Tuo raukka on kuvattu Indo-Kiinassa. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viitaten kommenttiisi, totean että kyseessä lienee onkin aikaisemmin tunnistamaton laji. Näin ollen palstamme pääsee historian kirjoihin. Ehdotan nimeksi: Otokkae Nordicus Net.

On minulla yksi selitys tunnistamisen vaikeuteen. Tuo raukka on kuvattu Indo-Kiinassa. ::)

Eh! . . . . hah, hah, tuo oli hyvä veto! Pistit heti vaikeustason oikeille linjoille. . . . Indo-Kiina . . siis se on siellä . . kaukana vai? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä tämmöstä vähän vaikeempaa: paikka: Darwinin lähistöllä, P.-Australiassa, raajojen kärkiväli n. 20cm ja biotooppi monsuunisademetsä. Ja erittäin myrkyllinen. Meinasin muuten kävellä tätä päin, kun roikkui polun päällä, not nice  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietämystä kun löytyy, mitäs ne ovat ne "kirvat" joita eteläisillä ilmavirtauksilla törmäilee ilma-alusten johtoreunaan ja muuhun otsikkoon... Sana kirva taitaa olla oikeasti kaukana siitä hirmuisen isosta läpikuultavasiipisestä vihreärunkoisesta ötökästä, joita tähän aikaan vuodesta esiintyy ilmassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aarni Lehdon hämähäkkikuvassa esiintyvä hämis saattaa olla: Kultaisen pallon kutojahämähäkki, eli Coastal golden orb weaver, koiras tai naaras tai nuori yksilö?

???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistetäänpä hieman helpompaa hyönteistä peliin. Tämä on kuvattu Suomessa ja on hieman pienempi kuin tavallinen huonekärpänen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

entäs tää? Kuvattu Puolassa hetki sen jälkeen kun ruotsalainen purjelentopilotti heitti mua tuolla. Ei saanut ihan toivomaansa reaktiota kun toi oli oikeesti ihan törkeän hieno. Ja sellanen... mitähän se olis ollu, 2-3 senttiä pitkä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

entäs tää? Kuvattu Puolassa hetki sen jälkeen kun ruotsalainen purjelentopilotti heitti mua tuolla. Ei saanut ihan toivomaansa reaktiota kun toi oli oikeesti ihan törkeän hieno. Ja sellanen... mitähän se olis ollu, 2-3 senttiä pitkä

Kyllä tuo lantakuoriaiselta näyttää. Eipä siis ihme jos pilotti reaktiota odotti  ;D

Edit. hidas, 2h meni ja kaima iskee 20s aikaisemmin  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no, odotti mitä odotti, mutta törkeän hienon värinen tuo ötökkä oli. Mustan ja sähkönsinisen siftaava kaveri.

sontiainen siis :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän lisäarvoa tuo ylempi kuva antaa, kun se kuitenkin on noin pahasti epäterävä ::)

eri kuvakulman ku parempiakaan kuvia ei ollu. Mutta selkispä mikä se oli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esalla näyttäisi olevan Nastakehrääjä, Aglia tau.

Kiitos Mara,

Nastakehrääjä, ikinä kuullutkaan...

Internet tiesi etelässä yleiseksi, koivikoissa eläväksi yöperhoseksi.

Ko. kuvattu keskellä päivää Hankossa mäntyä enimmäkseen kasvavassa maastossa.

T. Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään