Jukka Siirilä

Ötökän tunnistusta

43 viestiä aiheessa

Suurin osa ötöiköistä on jättänyt käyttöohjeensa lukematta, ja esiintyy väärissä paikoissa

...ja esiintyvät vieläpä epäterävinä - ryökäleet!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ja nastakin näkyy kuvassa.  ;)

Nimenomaan! Nämä nastakehrääjäthän pyrkivät asettumaan nastojen ja naulojen viereen kehräämään. Monilla rakennustyömailla ne saattavat ollakin varsinainen "vitsaus" häiritessään timpureiden työskentelyä kovaäänisellä kehräyksellään. Vasaroiden pauke ei tunnu niitä mitenkään häiritsevän, aivan viereen voi vasaralla lyödä eikä nastakehrääjä hievahdakaan.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko ötökkä vai mikä mutta  pataan laittoivat.

Mainiosti kyllä kelpasi paikallisille syötäväksi.

Itse en tohtinut maistaa.

Kuvattu Thaimaassa 5/2012

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmönen löytyi viime syksynä Morottajavuotson kapulasillalta (WGS84 - lat: 68.06276 lon: 28.30246). Minkähän lajin hämppis on kysymyksessä ja onko purevaa sorttia tai myrkyllinen? Tuli houkuteltua kädelle ennen kuin keksin pohtia kahta viimeistä kysymystä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa Markulla olla Vesihämähäkki (Argyroneta aquatica), myrkyllisin hämähäkki meidän ympäristössämme, purema vastaa kuulemma ampiaisen pistoa. Itse olen käsitellyt usein ilman minkäänlaisia huolia, elikko kun ei kovasti säikähtele.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Istuin parvekkeella kun parvekelaseissa naksahti jotakin. Tämmöinen otus siihen juuri oli lennähtänyt paikalle ja tehnyt onnistuneen laskeutumisen lasin reunalistan pälle, jääden siihen sitten lepäämään.

Kävin hakemassa dikgipokkarin, pistin makron päälle ja kurottelin lasin ulkopuolelle kohdistaen objektiivin jokseenkin hyönteistä kohti. Onnekseni kamera sattui tarkentamaan oikein ja tämmöinen kuva siitä tuli. Mikä lie otus on nimeltään.  Melko iso se oli, päälle parisenttinen.

Kovaa on elämä näilläkin, lähipuissa muutaman metrin päässä pesii hyönteissyöjälintuja. Matkaa vaan täytyy taittaa lentäen vaikka riskit ovat kovat ja siellä maassakin on sitten toiset lintulajit etsimässä juuri tämmöisiä makupaloja.

Jonkin aikaa hyönteinen lepäili siinä lasin reunalla ja sanoi sitten: ei, nyt minun on lähdettävä matkaan! Toivon vain hyvää onnea lentomatkalleni, toivottavasti minua ei huomata . . . Ja niin otus katosi pörisevänä pallona pihapuiden välistä lentäen keväiseen luontoon.

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset määrityksestä mutta kappas vaan mikä yhteensattuma! . . . niin mikä? No kun tuo ötökkä oli nimeltään "Lehtikantojäärä" ja minun toinen ammattini on lehdenjakaja, ollut jo yli 17-vuotta joten olen myös varsinainen "jäärä"

Eli tuossa oli sitten tänään kaksi lehdenkantaja "jäärää" päivää paistattelemassa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä taas pähkinä purtavaksi:

Lienee puusta pudonnut niskaan mökillä touhutessa. Puuna oli pähkinäpensas.

Koko muutaman millimetri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä taas pähkinä purtavaksi:

Lienee puusta pudonnut niskaan mökillä touhutessa. Puuna oli pähkinäpensas.

Koko muutaman millimetri.

Ihan kuin muurahaiskorennon kotelopallo olisi hajonnut ennenaikaisesti? (muurahaisleijonan kärsä ja -korennon perse) mutta miten se olisi pähkinäpensaaseen joutunut, eli ei ehkä se kuitenkaan ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Topi!

Vinkkien avulla löysin oikean määrityksen. Harsokorennon toukka eli joku niistä 16:sta joita esiintyy Suomessa.

Se kantaa naamioimistarkoituksessa noita "roskia" selässään.

t. Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaivelin pihaa ja männyn juuren vierestä kaivoin tämmoisen kaverin esiin. Kukahan mahtaa olla?

Oli vähintään yhtä hämmentynyt kuin minäkin!  :-[

tokka.jpg.23d6067512d76d1fa933d6a1d55ef345.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lahopuissahan nuo luonnossa elävät, mutta viihtyvät erittäin hyvin komposteissa. Sieltä sitten parin vuoden päästä möyrii esiin yksi Euroopan kookkaimmista kovakuoriaisista ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään