Tarmo Lindroos

Pienkoneen pakkolasku Kajaanissa

25 viestiä aiheessa

Voi p*rse

 

Oltiin palolennolla samaan aikaan kuopion tutkan jaksolla. Oli lähteny juur Joensuusta kohti Kajaania.

Onneks ei kummosia käyny.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiin palolennolla samaan aikaan kuopion tutkan jaksolla. Oli lähteny juur Joensuusta kohti Kajaania.

 

Teille vai BMK:lleko se Kuopion torni puhui Sotinpuron aktiivisuudesta? Ettei olisi ammuttu alas ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teille vai BMK:lleko se Kuopion torni puhui Sotinpuron aktiivisuudesta? Ettei olisi ammuttu alas ;D

Molemmille...Oli huolissaan että ollaan tosi lähellä vaara-aluetta. Kuittasin vaan että tiedetään. Oltiin tien pohjoispuolella mailin verran kun vaara-alue alkaa siitä tiestä etelään...

Tutka sit ilmotti BMK:lle QNH:n 1031 ja kerto että sotinpuro on aktiivinen 14000 asti.

 

Pilotti siis ehjänä. Onko jossain enempi kuvia koneen romuista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konehan on on kyllä aika tylynnäköisessä kuosissa. Riemullista toki, jos pilotti selvisi isommitta vammoitta.

 

-A-

 

Täytynee muistuttaa, että aikoinaan julistamani lento-onnettomuus, ja -vauriokieltoni on  EDELLEEN VOIMASSA  >:(

 

Tämä on vakava muistutus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytynee muistuttaa, että aikoinaan julistamani lento-onnettomuus, ja -vauriokieltoni on   EDELLEEN VOIMASSA  >:(

 

Tämä on vakava muistutus

 

Hyvä pakkolasku henki säästyi ja peltiä saa kaupasta lisää ... ja hei nyt ei menty autotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pakkolasku henki säästyi ja peltiä saa kaupasta lisää ... ja hei nyt ei menty autotielle.

 

Joo autotielle ei saa mennä koskaan pakkolaskutilanteessa....  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin tästä hiukan eri mieltä.  :-\

 

Joo mä kans...tää oli sellanen puolisarkastinen heitto vaan menneisyyyden hauskoista keskusteluketjuista, kato. Totta kai tielle mennään jos mahdollista on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta lennetty loppuun saakka ja olosuhteisiin nähden parhaaseen paikkaan. Rakas Wanha Rouva osoitti lujuuttaan viimeiseen saakka -homma päättyi näinkin onnellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mä kans...tää oli sellanen puolisarkastinen heitto vaan menneisyyyden hauskoista keskusteluketjuista, kato. Totta kai tielle mennään jos mahdollista on....

 

Joo ja jos mennään ,niin ei kerrota kenellekään. Varsinkaan toimittajille  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itä-Suomessa näyttää olevan oikein turnajaiset meneillään, kevään kunniaksi. Taitaa olla turnajaisten aiheena "Kuka putoaa viimeiseksi?".

 

Onneksi tässäkin taidettiin selvitä lähes pelkin peltivaurioin. Pilotille onnittelut onnistuneesta pakkolaskusta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mä kans...tää oli sellanen puolisarkastinen heitto vaan menneisyyyden hauskoista keskusteluketjuista, kato. Totta kai tielle mennään jos mahdollista on....

 

Okei, mutta käytä sitten oikeaa hymiötä niin tiedetään millä mielipuolella kirjoitat...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole nähnyt Musketeerin paneelia, mutta voisi olettaa, että siinäkin olisi tankin valitsin normi left-both-right. Olisiko kyse siitä? Asiantuntijat esiin!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Left-both-right on (ylätaso)Cessnoille tyypillinen hana, C172:sta ylöspäin. Esim. Piper Cherokee-sarjan koneissa ei (ainakaan kaikissa) both-asentoa löydy, vaan pelkästään joko left tai sitten right.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen järjestelmän selostus löytyy eräästä oikeusjutusta:

 

Section VII                                                        BEECHCRAFT

  Systems Description                                       Musketeer A23, A23A

  FUEL TANKS

  Fuel tanks located in each wing leading edge have a nominal capacity of 29.9

  gallons.  In the filler neck of each tank is a visual measuring tab which

  permits partial filling of the fuel system.  When the fuel touches the bottom

  of the tab it indicates 15 gallons of fuel, and when filled to the slot in

  the tab it indicates 20 gallons of fuel.  The indicating system reads full at

  20 gallons.  The pilot must visually check the fuel level during preflight to

  ascertain desired level.  Fuel is fed from the desired tank through a fuel

  selector valve in the center floorboard and then through a strainer to the

  engine-driven fuel pump.

  A fuel return line from the engine-driven fuel pump returns approximately 3

  to 6 gallons of fuel per hour to the left tank when the engine is operating

  at 75% power or less.

 

 

"Fuel is fed from the desired tank" = hanan asennot ovat left, right ja off. Kuten kuvastakin voi päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamia omakohtaisia havaintoja BE19-tyypistä, aika tavanomaisia kai...

 

Ko. koneyksilössä (kuten muissakin samantyyppisissä) laippavivun etupuolella lattiassa olevassa pa-hanassa on kaksi pääasentoa, Left ja Right. Polttoainehana saadaan OFF- asentoon painamalla metallista lukitusliparetta jommalta kummalta reunalta alaspäin ja kääntämällä hana päasennosta "yli" osoittamaan pysysuoraan (onko se sitten alas vai ylöspäin...)

 

Hanan vipu on pitkähkö, ainakin itse joskus alkuvaiheessa koneeseen tutustuessani totesin sen osoittaman asennon olevan hieman disorientoiva. Tämä on tietty vain oma näkemykseni, mutta ei tämän koneen pa-järjestelmän valintaventtiili sen kummoisempi loppujen lopuksi ole kuin muissakaan GA-koneissa.

 

Silmämääräisesti polttoaineen määrää on hyvin vaikea arvioida varsinkin isoista tankeista silloin kun polttoaineen pinta on täyttöaukon reunuksen alapuolella ja polttoainemittarit ovat luettavuudeltaan ja luotettavuudeltaan mitä ovat. Mittaamaan tikulla ei oikein pysty. Nämäkin seikat tosin ovat samoin monessa koneessa...

 

Loistava kone lentää, jämympi kuin Cherokee ja taitolentokelpoinen.

 

Tässä kuvassa hana näkyy jotensakin huonosti ;)

 

Toisen, lähes vastaavan yksilön samanlainen hana löytyy herra Maliniemen nappaamasta kuvasta

 

E:muisti palailee pätkittäin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen järjestelmän selostus löytyy eräästä oikeusjutusta:

 

OT: Sikäli pieni pilkku (jolla ei ole sikäli tässä väliä) että quoten konen moottori on polttoaineen ruiskutusjärjestelmällä  varustettu, jollaista OH-BMK:ssa ei ollut -siis ei polttoaineen paluulinjaa tankkeihin. sori :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään