Pekka Varis

Kopterin lapoihin liikettä (OLI: Satakunnan lennoston avoimet ovet 22.05.12! [EFTP])

22 viestiä aiheessa

NH kuvissa on myös hankala saada lapoihin liikettä, jos käytössä on 300mm tai enemmän. Omissa kuvissa huomasin, että 1/160 sek. suljinaika ei vielä riitä uskottaviin kuviin.

 

Pari esimerkkiä. Linkeissä olevissa NH kuvissa suljinaika 1/160sek.

 

http://www.pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Satakunnan+lennosto+-12/DSC_6320.jpg/full

 

http://www.pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Satakunnan+lennosto+-12/DSC_6153.jpg/full

 

http://www.pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Satakunnan+lennosto+-12/DSC_6250.jpg/full

 

 

Sama ongelma myös pienissä potkurikoneissa, jotka on kuvattava kaukaa reippailla milleillä.

 

http://www.pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Satakunnan+lennosto+-12/DSC_5531.jpg/full

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NH kuvissa on myös hankala saada lapoihin liikettä, jos käytössä on 300mm tai enemmän. Omissa kuvissa huomasin, että 1/160 sek. suljinaika ei vielä riitä uskottaviin kuviin.

 

Tuo koptereiden lapojen liike on vähän kompromissijuttuja. Eikä tuo 1/160s niin pahalta näytä. Ihan karvan verran voi pidentää, mutta ei paljon. Monesti joku 1/100s (tai jopa 1/125s) tekee lähestulkoon parhaannäköisen tuloksen. Siitä hitaammat alkaa sitten taas monesti menemään jo niin "tiiviiksi ruseteiksi", että niistä häviää tietty ilmavuus ja ne alkaa näyttämään taas vähän typeriltä. Yhtälailla makeita ruutuja nuo oli kaikki  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koptereiden lapojen liike on vähän kompromissijuttuja. Eikä tuo 1/160s niin pahalta näytä. Ihan karvan verran voi pidentää, mutta ei paljon. Monesti joku 1/100s (tai jopa 1/125s) tekee lähestulkoon parhaannäköisen tuloksen. Siitä hitaammat alkaa sitten taas monesti menemään jo niin "tiiviiksi ruseteiksi", että niistä häviää tietty ilmavuus ja ne alkaa näyttämään taas vähän typeriltä. Yhtälailla makeita ruutuja nuo oli kaikki  :)

 

Jatkan offtopicia kuvan verran. Tässä NH-208 ja Tykkimäen huvipuisto 1/125 -asetuksella. NH:n roottori pyörii 256rpm, joten 1/250 pysäyttää lavat. Tuossa on vähän liikettä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, vähän olin ehkä kärkäs/hätäinen tuon 1/100s kanssa. Tai sanotaan, että se on ihan OK esim. nelilapaisella roottorilla. Jos lapoja on enemmän (MD500) tai vähemmän (kakslapaiset lähinnä) ja ruvetaan hirveästi siitä hidastelemaan, tulos on jotenkin hassunnäköinen. Tai no, makuasia tietty tämäkin. Myös lapojen väritys vaikuttaa. Kokomusta lapa ei näytä liikkeessä niin hyvältä, kuin vaikkapa raidallinen. Raidallisella roottorilla hidaskin näyttää hyvältä, eikä liian tukkoiselta... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, vähän olin ehkä kärkäs/hätäinen tuon 1/100s kanssa. Tai sanotaan, että se on ihan OK esim. nelilapaisella roottorilla. Jos lapoja on enemmän (MD500) tai vähemmän (kakslapaiset lähinnä) ja ruvetaan hirveästi siitä hidastelemaan, tulos on jotenkin hassunnäköinen. Tai no, makuasia tietty tämäkin. Myös lapojen väritys vaikuttaa. Kokomusta lapa ei näytä liikkeessä niin hyvältä, kuin vaikkapa raidallinen. Raidallisella roottorilla hidaskin näyttää hyvältä, eikä liian tukkoiselta... :P

 

Kuten Mikko toteaa, makuasia. Itseäni ei taas häiritse lähes seisova lapa koska silloin näkee lapojen asennon ja kulman, mistä taas itse pidän. Olen myös samalla linjalla Mikon kanssa siitä että liian hidastettu ja suttuinen lapa ei ole hyvä. Jos kopteri liikehtii tai mukana on tärinää yms niin nopea aika kameraan ja lavat on vain sitten lähes paikallaan ja sillä siisti. Silti vaikka aika olisi 1/600 tms niin lavan kärki on liikkeessä.

 

(Pitäisköhän nämä keskustelut siirtää ns. Never ending story lapa liikkeessä vai ei keskusteluun.... pois tästä keskustelusta)

 

Tässä pari NH90 kuvaa jossa lavat lähes seisoo, kärki "liikkeessä".

 

Perttu

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Mikko toteaa, makuasia. Itseäni ei taas häiritse lähes seisova lapa koska silloin näkee lapojen asennon ja kulman, mistä taas itse pidän. Olen myös samalla linjalla Mikon kanssa siitä että liian hidastettu ja suttuinen lapa ei ole hyvä. Jos kopteri liikehtii tai mukana on tärinää yms niin nopea aika kameraan ja lavat on vain sitten lähes paikallaan ja sillä siisti. Silti vaikka aika olisi 1/600 tms niin lavan kärki on liikkeessä.

 

(Pitäisköhän nämä keskustelut siirtää ns. Never ending story lapa liikkeessä vai ei keskusteluun.... pois tästä keskustelusta)

 

Tässä pari NH90 kuvaa jossa lavat lähes seisoo, kärki "liikkeessä".

 

Perttu

 

 

Siirrytään toki helikopteriosiolle, mutta Pertun kanssa olen kyllä täysin eri mieltä. Mielestäni tuossa on kolme esimerkkikuvaa "epäonnistuneesta" helikopterikuvasta. 

 

EDIT: Kuvat poistettu lainauksesta /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirrytään toki helikopteriosiolle, mutta Pertun kanssa olen kyllä täysin eri mieltä. Mielestäni tuossa on kolme esimerkkikuvaa "epäonnistuneesta" helikopterikuvasta. 

 

EDIT: Kuvat poistettu lainauksesta /MM

 

"Makuasioita sanoi kettu kun muniaan nuoli". Hyviä kuvia kuitenkin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Makuasioita sanoi kettu kun muniaan nuoli". Hyviä kuvia kuitenkin  :thmbup:

 

Juu juu, oivia otoksia, mutta jos lapa on seis niin se on turn off  ;)

 

EDIT: laitetaan kuva vielä. En kattonut tietoja, mutta tossa on aika hitaalla otettu kuva:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onko jo liian hidas aika? Lavat hukkuu melkein maastoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Onko jo liian hidas aika? Lavat hukkuu melkein maastoon.

 

 

Tuolla taustalla kieltämättä vähän hukkuu maastoon mutta mielestäni taivaalla olisi ihan OK vielä. Ja  myönnän kuuluvani liikkuvan lavan leiriin, eli seisova lapa tapaa liikkeen kuvasta ja näyttää todella luonnottomalta. Nuo Mikon mainitsemat 1/125 tai jopa 1/100 miellyttää omaa silmää enemmän.

 

Sitten jos puhutaan tyhjäkäyntiä käyvästä paikallaan seisovasta koneesta niin ajathan on toki aivan eri.....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on mielenkiintoinen ja näyttävä öinen roottoriefekti. Kipinöinti liittyy ilmeisesti nousevan pölyn ja lapojen erilaisiin sähköisiin varauksiin.

 

Kuva on otettu Afganistanissa: Facebook. Ilmeisesti kipinöintiä esiintyy tietyissä olosuhteissa yleisesti ja sille on annettu nimikin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NH kuvissa on myös hankala saada lapoihin liikettä, jos käytössä on 300mm tai enemmän. Omissa kuvissa huomasin, että 1/160 sek. suljinaika ei vielä riitä uskottaviin kuviin.

 

Minun silmiini noissa lavoissa on liikettä ihan tarpeeksi. Etenkin keskimmäinen kopterikuvista (6153) on mielestäni erittäin onnistunut lapojen(kin) osalta. Vauhti ja liike näkyy, mutta silti näkyy hieman mikä siinä vipeltää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirrytään toki helikopteriosiolle, mutta Pertun kanssa olen kyllä täysin eri mieltä. Mielestäni tuossa on kolme esimerkkikuvaa "epäonnistuneesta" helikopterikuvasta. 

 

EDIT: Kuvat poistettu lainauksesta /MM

 

Makuasioista ei voi kiistellä. Itselleni lavat ovat osa kopteria joten jos ne ei näy niin osa kopteria puuttuu, mutta makuasioita ja jokaisella on omat näkemykset.

 

Kuten aikaisemmin totesin, haluan aina varmistaa tarkan kuvan ja liikkuvan kohteen kuvaaminen toisesta liikkuvasta kohteesta laittaa aina nopealle ajalle painetta ja jos lasin valovoima ei ole 2.0 tms niin sleivaan tarkoituksella ajan 1/500 tai korkempi, tämä toki näkyy lavan liikkeessä. Toki kirkkaalla auringon paisteella vähempikin voi riittää, mutta pilvisellä en ota riskeä (dialla kuvaamaan oppineena en laske photoshopin varaan kuvaustilanteessa mitään eli että sillä lisäisin kirkkautta jäkikäteen)

 

Toki voin aina sanoa että miksi kamerarepustani ei sitten löydy valovoimaa 1.6-2.0 omaavaa lasia. Vastaus on helppo - kolme lasta ja perhe ohjaa rahankäytön muualle ;)

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pitää kompata Perttua sen verran, että ei lapojen pysäyttäminen mitenkään väärin ole. Jokaisella kuvaajalla on omat päämääränsä ja joskus niihin päämääriin sopii liikkeen täydellinen pysäyttäminen. Jos haluan esimerkiksi referenssikuvan pienoismallia varten, on terävyys paljon tärkeämpää kuin lapojen liike. Olennaisin pointti on, että jos kuvaaja on halunnut seisauttaa lavat kuvassa, niin se ei ole virhe. Virhe se on ainoastaan vahingossa tehtynä. Ja se mikä ketäkin miellyttää on sitten ihan oma juttunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaajan nimekkyydestä voidaan päätellä onko seisovat lavat virhe vai taiteellinen aspekti. Jos "tiedetään varmasti", että kuvaaja osaa tekniikkansa, niin silloin se on tietysti tarkoituksellista, eli taiteellista. Muussa tapauksessa se on aloittelijan kuvausvirhe. Tähän meidän tavisten on vaan tyytyminen. Tämä pätee joka taiteen alalla, ei pelkästään valokuvauksen.

 

Ugh.., Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä loppukevennykseksi NH90 kuva jossa lapojen suhteen valoitusaika aaaaaaivan liiiiiiiiian pitkä eri peräti neljä sekuntia ja lapoja ei näy lainkaan, paitsi lavan kärki....... ;)

 

Perttu

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuossa kuvassa on makee fiilis.  :) :)

 

Pekka

 

________________________

 

Laitetaan vielä loppukevennykseksi NH90 kuva jossa lapojen suhteen valoitusaika aaaaaaivan liiiiiiiiian pitkä eri peräti neljä sekuntia ja lapoja ei näy lainkaan, paitsi lavan kärki....... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pertulta nätit kuvat, itse en arvioi hekokuvien hyvyyttä lapojen liikkeen suhteen. Se johtunee ainakin osittain siitä, että käytössä on yleensä vain vakaajattomia teleitä, joilla lapojen pyörimishifistelyyn ei ole mahdollisuuksia. Niiden pyöriminen ei siten ole päälimmäisenä mielessä hekoja kuvatessa. Rajaan usein lavat paljolti pois lopullisesta kuvasta, koska ne eivät useinkaan ole oleellisia ja kokonaan kuvassa olessaan johtavat liian väljään rajaukseen itse pääkohteen suhteen.

 

esim.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos nyt itsekin sitten sotkeudun tähän. Kyllähän ne lavat pitää pyöriä ja se liike näkyä mutta ei niin paljon kuin tuossa Tommin toisessa kuvassa.

Omaan silmään miellyttää enemmän tuollainen liike mikä on Tommin ekassa kuvassa. Mutta tietenkin makuasioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt sitten esimerkki siitä, mitä pidän "epäonnistuneena" helikopterikuvana:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Varsinkin kaksilapasissa koptereissa pitää mielestäni liikettä olla.

 

EDIT: Löysin paremman esimerkin:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei hyvä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanpas vielä esimerkki rajauksesta:

 

Laajassa päässä lavat seisoo:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mutta kun zoomaa, niin ei haittaa:

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään