Olli Vainio

Düsseldorf ja Zürich 19-22.5.2012

14 viestiä aiheessa

Tuli tuossa käytyä pieni reissu Düsseldorfiin ja Zürichiin ja ajattelin pelkkien spottauskuvien sijaan tehdä kokonaisvaltaisemman matkakertomuksen.

 

Lennot oli SASilta ja Blue1:lta siten, että meno oli OUL-CPH-DUS ja paluu ZRH-ARN-HEL-OUL, DUS-ZRH väli oli Air Berlinillä.

 

Tarina alkaa tokikin Oulusta, jossa nykyään on vähän enemmänkin kohteita kuin vain Helsinkiä toisensa perään.

 

19-22.5.2012_DusZrh01.jpg

 

Lauantaina iltapäivästä lentoasemalla on varsin hiljaista.

 

19-22.5.2012_DusZrh02.jpg

 

19.5.2012 KF341 OUL-CPH

Aikataulu: 13.10-14.10

Todellinen: 12.58-14.00

Blokkiaika: 2h02min

Konetyyppi: B717-200

Rekisteri: OH-BLI

 

Ilmaan noustiin 30:lta.

 

19.5.2012_EFOU-EKCH_OH-BLI19.jpg

 

Blue1 on vihdoin saanut painettua uudet hinnastot koneesta ostettaville juomille ja pienille purtaville.

 

19-22.5.2012_DusZrh07.jpg

 

19-22.5.2012_DusZrh08.jpg

 

Lento sujui ilman mitään erikoisempia tapauksia. Mainittakoon että kyydissä oli 89 matkustajaa, aika hyvin sanoisin.

 

Kööpenhaminassa tuli otettua ohjaamosta kuvia vielä koneesta poistuessa.

 

19.5.2012_EKCH_OH-BLI07.jpg

 

Tämän jälkeen tuli suunnattua Novian ylläpitämään loungeen kun ei vielä tuota EuroBonuksen statuskorttia ole. Diners Clubilla millä tuonne menin, olisi päässyt myös Servisairin pitämään loungeen, mutta sitä en käynyt tarkastamassa.

 

Näkymät oli ihan ok.

 

19-22.5.2012_DusZrh38.jpg

 

Hiljaista on.

 

19-22.5.2012_DusZrh42.jpg

 

Kyyti Düsseldorfiin.

 

19-22.5.2012_DusZrh48.jpg

 

19.5.2012 SK627 CPH-DUS

Aikataulu: 16.55-18.15

Todellinen: 17.28-18.43

Blokkiaika: 1h15min

Konetyyppi: CRJ-900

Rekisteri: OY-KFG

 

Boarding.

 

19-22.5.2012_DusZrh50.jpg

 

Tällä lennolla ei sitten ihan alussa kaikki mennytkään putkeen. Heti pushbackin jälkeen pari riviä taempana istunut matkustaja voi huonosti ja oksensi voimakkaasti. Hetkeä myöhemmin kone takaisin portille ja matkustaja pois koneesta. Tässä vaiheessa myös koneen kapteeni kävi toteamassa sotkun magnitudin ja totesi ettei kyllä tässä tilassa lähdetä liikenteeseen. Ja olihan se haju aivan karsea. Tovin odottelun jälkeen siivojat tulivat koneeseen ja poistivat sotkeutuneen penkin verhoilut kokonaan(jäi vaan runko näkyviin) ja tovi tämän jälkeen tekniikan kaverit toivat uudet penkin osat. Koko säädön tulos oli noin 35min viivästys mikä on vielä aika maltillinen onneksi. Muuten lento sujuikin sitten ihan normaalisti.

 

Tämä oli minulle ensimmäinen lento CRJ:llä ja kyllä täytyy sanoa, että jos näissä regionaalijeteissä pitää valita niin Embraerin E-jetit vie kyllä ihan 100-0 matkustajamukavuudessa.

 

Tässä vaiheessa jo lähestytään Düsseldorfia.

 

19.5.2012_EKCH-EDDL_OY-KFG44.jpg

 

Düsseldorfin lentokenttä on varsin lähellä kaupunkia.

 

19.5.2012_EKCH-EDDL_OY-KFG86.jpg

 

Düsseldorfissa pääsee kätevästi junalla lentokentältä keskustaan ja meilläkin oli hotelli ihan päärautatieaseman vieressä.

 

Seuraavana aamuna olikin sitten aikainen herätys ja kuudeksi kentälle kuvaamaan heti kun katseluterassi aukeaa.

 

Etihad on hiljattain aloittanut lennot Düsseldorfista Abu Dhabiin.

 

20.5.2012_EDDL_A6-AFE06.jpg

 

On varmaan, mutta milloin? ;D

 

20.5.2012_EDDL_D-ALPI10.jpg

 

Düsseldorfissa on varsin paljon charterliikennettä myös.

 

20.5.2012_EDDL_LZ-MDD03.jpg

 

20.5.2012_EDDL_D-ALPF06.jpg

 

20.5.2012_EDDL_N152DL05.jpg

 

20.5.2012_EDDL_TS-IOL05.jpg

 

Lufthansalla on 3 A340-300:sta jotka operoivat Düsseldorfista New Yorkiin, Torontoon ja Chicagoon.

 

20.5.2012_EDDL_D-AIGO05.jpg

 

Illalla tuli vielä käytyä myöskin juna-asemalla sijaitsevalla toisella spottausterasilla, mutta sää oli jo mennyt varsin huonoksi eikä kovin kivoja kuvia enää tullut.

 

19-22.5.2012_DusZrh74.jpg

 

Seuraavana aamuna taas kuudeksi terasille ja kuten olettaa saattaa niin tähän aikaan maanantaista ei ollut kovinkaan paljoa ihmisiä minun lisäksi…

 

19-22.5.2012_DusZrh77.jpg

 

19-22.5.2012_DusZrh79.jpg

 

Tämä aamu oli selvästi utuisempi eikä tullut niin kivoja kuvia kuin edelliseltä aamulta.

 

21.5.2012_EDDL_D-ABCB02.jpg

 

Jonkun aikaa kuvailtuani suuntasin takaisin terminaaliin.

 

19-22.5.2012_DusZrh83.jpg

 

Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen suuntasin B-terminaalissao levaan Hugo Junkers -loungeen. Lounge oli vasta remontoitu ja todella siistissä kunnossa, penkeissäkin oli vielä uuden nahan tuoksu.

 

Näkymätkin olivat ihan ok.

 

19-22.5.2012_DusZrh84.jpg

 

Seuraavaksi tuonne.

 

19-22.5.2012_DusZrh89.jpg

 

21.5.2012 AB8124 DUS-ZRH

Aikataulu: 12.50-14.05

Todellinen: 12.51-13.55

Blokkiaika: 1h04min

Konetyyppi: A319

Rekisteri: HB-JOY

 

Boarding.

 

19-22.5.2012_DusZrh91.jpg

 

Air Berlin oli kyllä positiivinen yllätys. Näinkin lyhyellä lennolla tarjoiltiin ilmaiseksi virvoitusjuomia, mehuja yms. sekä juomien kaveriksi twix, kitkat tai pistaasipähkinäpussi. Alkoholijuomat olivat maksullisia.

 

Zürichiä lähestyttäessä oli upeat maisemat.

 

21.5.2012_EDDL-LSZH_HB-JOY25.jpg

 

Zürichissä menimme vasta uudistettuun B-terminaaliin joka on kyllä viimeisen päälle siisti.

 

19-22.5.2012_DusZrh93.jpg

 

Menin suoraan koneelta B-terminaalin katolla olevalle uudistetulle katseluterassille missä tapasin Chrisin nopeasti ennenkuin piti lähteä hotellille. Keli muuttui myöskin kovin sataiseksi eikä tullut kuvattua kuin tämä Emirates.

 

21.5.2012_LSZH_A6-ECU05.jpg

 

Seuraavana aamuna oli (taas) aikainen herätys ja kuudeksi kentälle kuvaamaan parkkitalo P3:een kun 06.00-07.00 välillä saapuvat koneet käyttävät kiitotie 34:sta.

 

Sää oli mitä upein kuvaukselle.

 

22.5.2012_LSZH_HB-JML01.jpg

 

22.5.2012_LSZH_HB-JGT09.jpg

 

22.5.2012_LSZH_HB-JHI03.jpg

 

22.5.2012_LSZH_HB-JHE07.jpg

 

22.5.2012_LSZH_HB-IOS01.jpg

 

Seitsemän jälkeen päätin suunnata taas terminaaliin ja DNATA Skyview -loungeen odottelemaan lennon lähtöä.

 

Näkymät eivät olleet kovin häävit.

 

19-22.5.2012_DusZrh97.jpg

 

Itse lounge oli kuitenkin ihan ok pieni ja rauhallinen paikka.

 

19-22.5.2012_DusZrh100.jpg

 

22.5.2012 SK606 ZRH-ARN

Aikataulu: 09.50-12.15

Todellinen: 09.45-12.06

Blokkiaika: 2h21min

Konetyyppi: B737-800

Rekisteri: LN-RGA

 

SASin 1kk vanha B737-800 odottamassa portilla.

 

19-22.5.2012_DusZrh101.jpg

 

Hetki kiitotie 28:lta lähdön jälkeen.

 

22.5.2012_LSZH-ESSA_LN-RGA35.jpg

 

Rangierbahnhof.

 

22.5.2012_LSZH-ESSA_LN-RGA70.jpg

 

LN-RGA Arlandassa.

 

22.5.2012_ESSA_LN-RGA02.jpg

 

Tämän jälkeen alkoi olla niin paha kooma vähäisistä yöunista ja aikaisistä herätyksistä että ei jaksanut enää dokumentoida kahta viimeistä Blue1:n lentoa. Eikä niissä sinänsä mitään ihmeellistä ollutkaan. Tosin mainittakoon että Blue1:n B717: uusi sisusta on upea verrattuna vanhaan. Penkit ovat todella paljon paremmat ja ilme on selkeästi nuorekkaampi. Hyvä Blue1.

 

Tämmöistä stooria tällä kertaa. Hyvä jos jaksoit tänne asti. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli juuri semmonen minkä matkakertomuksen pitääkin olla! 5/5. Haaveina itseasiassa juuri nuo kohteet, eikä tää setti kyllä ainakaan kaada haaveita! Upeaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haaveina itseasiassa juuri nuo kohteet, eikä tää setti kyllä ainakaan kaada haaveita! Upeaa  :thmbup:

Jos pitää sitten noista kahdesta valita niin Zürich on selkeästi hienompi(joskin kalliimpi) paikka. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Resursseja iän takia ainoastaan päiväreissuun, sekä helppoon autottomaan spottausmestaan.. Molemmat juuri ovat sellaisia?  :D Zurichissä toki enemmän katteltavaa, mutta alle parin satkun ei taida selvitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa Olli.

Kyllä on hienot kuvat ja kiva settikin!  8)

Kiva oli tavata,myös kun oli tosi lyhyt....

Just kun tulit Zürichiin tuli meille huono keli ja ukkonen( tai oliko ne akkasia?) ;)

Mutta seurava aamu oli hyvä keli,onneksi.

 

Terveiset.

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Resursseja iän takia ainoastaan päiväreissuun, sekä helppoon autottomaan spottausmestaan.. Molemmat juuri ovat sellaisia?  :D Zurichissä toki enemmän katteltavaa, mutta alle parin satkun ei taida selvitä

Päiväreissu on molempiin vähän hankala sinänsä kun molemmat ovat ainakin terassien osalta aamukuvauspaikkoja. Zürichissä pääse julkisilla jotenkin toisellekkin puolen, mutta Düsseldorf on jalkaisin/julkisilla olevalle kyllä vain aamukuvauspaikka. Vaikea päästä kuvausmestoille riittävän ajoissa jos tulee lentäen päiväreissulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päiväreissu on molempiin vähän hankala sinänsä kun molemmat ovat ainakin terassien osalta aamukuvauspaikkoja. Zürichissä pääse julkisilla jotenkin toisellekkin puolen, mutta Düsseldorf on jalkaisin/julkisilla olevalle kyllä vain aamukuvauspaikka. Vaikea päästä kuvausmestoille riittävän ajoissa jos tulee lentäen päiväreissulle.

 

Kyllä Dysselissä valot on ok aika pitkälle iltaan.. ei siis "aamukuvauspaikka" tosin jos lähtee pois ennen puoltapäivää niin eihän sitä voi todeta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tosin jos lähtee pois ennen puoltapäivää niin eihän sitä voi todeta.

Mistä moinen oletus? ;)

 

Kyllä siellä tosiaan päivälläkin jonninverran valoa on, mutta kyllä selkeästi parasta on aamuisin valon ja liikenteen kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomaiset pannauskuvat ( vai pakon sanelemat?) Düsseldorfista

Ihan tarkoituksella pannailtu, ei jaksa katsella pysähtyneitä koneita enää kun voi pannaillakkin helposti. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla