Jani Salo

hyvä viestintävirasto !

55 viestiä aiheessa

edit: Quote Iltalehdestä 25.11.04

Viestintävirasto: Älä käytä Exploreria

Löytyykö tietokoneeltasi maailman yleisin nettiselain, Microsoftin Internet Explorer? Selaimesta löytyneen tietoturva-aukon myötä konettasi voidaan käyttää maailmanlaajuisena roskapostin lähetyskanavana.

Viestintävirasto on nyt ottanut käyttöön järeät aseet. Viraston tietoturvaryhmä Cert-fi kehottaa suomalaisia luopumaan selaimen käytöstä, kunnes Microsoftilta tulee aukon tukkiva korjaustiedosto.

- Se riittää, että käyttäjä menee haavoittuvalla selaimella sivulle, jolla on olemassa "vihamielistä" koodia, toteaa Cert-fi:n tietoturva-asiantuntija Jani Arnell.

Krakkerit ovat kylväneet tuhoa hyväksikäyttöaukon sisältäneillä mainosbannereilla.

- Vaikka käyttäjä pitää nettisivua turvallisena, voi se sisältää mainoksia toisilta sivustoilta. Mainosten välityksellä tätä aukkoa voidaan hyödyntää.

Arnellin mukaan selainohjelmat ovat yksi käytetyimmistä reiteistä yritettäessä tunkeutua yritysten sisäverkkoon.

- Jos selaimesta löytyy haavoittuvuuksia, silloin pystytään tunkeutumaan vaikka palomuurin läpi. Voi olla, että haltuunotetulla työasemalla olevat liikesalaisuudet pääsevät hyökkääjän käsiin.

Kotikäyttäjääkin uhkaavat vakavat riskit.

- Kotikoneet ovat yksi hyökkääjien pääkohteista. Suojaustoimenpiteet eivät ole välttämättä niin hyviä kuin yrityksissä. Kotikone voidaan kaapata ja valjastaa ei-toivottavan toiminnan käsikassaraksi, Arnell sanoo.

Oma kone saattaa olla mukana maailmanlaajuisessa operaatiossa omistajan tietämättä.

- Hyökkäyksissä vaikkapa 10 000 kotikonetta muodostaa yhden "armeijan", joka lähtee hyökkäämään jollekin sivustolle. Liikenne on niin valtava, että kyllä siinä järjestelmä voi olla pulassa. Jatkossa kohteeksi valikoituneilta organisaatioilta kiristetään rahaa.

PASI LEHTINEN

Kerrankin puhuvat asiaa. Harmi vaan kun ainakin vielä meidän koululla on yleisesti selaimena käytössä IE ja näin on varmasti muillakin työpaikoilla ym. Ihmettelen vaan että miksi ei vaihtoehtoina koulun koneille olla voitu asentaa esim. Mozillaa tai jotain muuta selainta.

On tuo IE muutenkin niin susi että itse käytän sitä vain jos ei ole muuta vaihtoehtoa.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kerrankin puhuvat asiaa. Harmi vaan kun ainakin vielä meidän koululla on yleisesti selaimena käytössä IE ja näin on varmasti muillakin työpaikoilla ym. Ihmettelen vaan että miksi ei vaihtoehtoina koulun koneille olla voitu asentaa esim. Mozillaa tai jotain muuta selainta. On tuo IE muutenkin niin susi että itse käytän sitä vain jos ei ole muuta vaihtoehtoa.

Jani

Asiaapa hyvinkin. Viestintävirasto raportoi aiheesta jo 22.11 mutta nyt siihen vasta tartuttiin. No parempi, että edes nyt. Ja paras IE:n korvaaja on tosiaan Firefox ja sellaisen saa osoitteesta: www.mozilla-europe.org/fi/

Viestintäviraston ajankohtaiset varoitukset löytyy täältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On tuo IE muutenkin niin susi että itse käytän sitä vain jos ei ole muuta vaihtoehtoa.

Nii-i, sääli, että sitä pitää kuitenkin vielä pitää koneella, jotta winukan muut reiät saa helposti paikattua. Itse en käytä IE:tä kuin Windows Updateen...

Ilahduttavaa nähdä, että asiasta on alettu tiedottamaan suurelle yleisöllekkin :). Vileä pitäisi johonkin hesariin tms. saada step-by-step ohjeet, joilla kaikki osaisivat asentaa esim. Mozillan koneelleen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nii-i, sääli, että sitä pitää kuitenkin vielä pitää koneella, jotta winukan muut reiät saa helposti paikattua. Itse en käytä IE:tä kuin Windows Updateen...

Ilahduttavaa nähdä, että asiasta on alettu tiedottamaan suurelle yleisöllekkin :). Vileä pitäisi johonkin hesariin tms. saada step-by-step ohjeet, joilla kaikki osaisivat asentaa esim. Mozillan koneelleen...

Silloin kun tuo Firefox 1.0 julkaistiin niin siitä oli jopa TV-uutisissakin iso juttu. Tosin silloin kaikki yrittivät sitä ladata ja nopeudet putoilivat Firefox servulla. Itse latasin tuon vasta pari viikkoa julkaisun jälkeen.

Vielä kun koulut ja työpaikat ottaisivat niitä vaihtoehtoselaimia käyttöön niin voitaisiin välttyä monelta tuskalta ja uudelleen installoimisilta.

Ilmeisesti ihmiset ovat niin tottuneita siihen IE:n etteivät uskalla/viitsi vaihtaa uuteen selaimeen :P

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ihmiset ovat niin tottuneita siihen IE:n etteivät uskalla/viitsi vaihtaa uuteen selaimeen :P

Vaihtoehto B. Mulle selainten toiminnallisilla eroilla ei ole niin suurta merkitystä, että vaivautuisin asentamaan toisen selaimen käyttöjärjestelmän mukana toimitetun rinnalle. Yks hailee mikä se on nimeltään, kunhan sivut näkyy. Aivan vastaavasti en viitsisi olemassaolevan rautakangen tilalle hankkia volframikarbidikärjellä varustettua kultaupotuksin koristettua rautakankea, kun reikä maahan syntyy sillä vanhallakin. Minäkin oon sitä polvea, että olen Netscapella aloittanut webin käytön, mutta en kokenut siitä isompaa euforiaa. Mozillahan on siis sama asia kuin Netscape. IE:n käyttöön siirryin kun se alkoi tulla Windowsin mukana. Samoin eri Solaris- ja Linuxversioiden selaimet ovat minulle kelvanneet sellaisenaan. Ne graafiset siis, Lynx on nykyään vähän ankea.

IE:n aukot eivät ole aiheuttaneet minulle ongelmia, joten en senkään puolesta tunne pakottavaa tarvetta asentaa toista selainta. Tiedän kyllä IE:n olevan erityisen reikäinen ja suosittu hyökkäysten kohde, mutta en nuku huonosti sen takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jotenkin on alkanut tuo FireFox kiinnostaa. Jos sen asentaa oletus selaimeksi ja ainoaksi niin mitä häviää noin pääpiirteittäin?

Henkilökohtaisesti tarvitsen selainta pankkihommien ja lentohommien käyttöön sekä FS-lisähommeleiden imurointiin.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Esan kanssa täysin samaa mieltä.Suurin osa netin käyttäjistä ei suojaa kehoituksista

huolimatta konettaan millään tavalla.Tällöin kyseinen haavoittuvuus on vapaasti käytettävissä.

Tähän kun lisätään se ,että konetta ei koskaan päivitetä niin hyvä tulee.Mitä enemmän muut

selaimet yleistyvät sitä enemmän niitä vastaan hyökätään.Se on tietysti hyvä että on

mistä valita.Vaihtoehtojen käyttämistä ei kuitenkaan kannusta se lähes uskonnollinen

hurmoksellisuus ja agressiivinen päällekäyvä tyrkytys jota yleisesti näkee ja kuulee.

Tulikohan avattua purkillinen matoja,kuitenkin kaikilla on sananvapaus.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jotenkin on alkanut tuo FireFox kiinnostaa. Jos sen asentaa oletus selaimeksi ja ainoaksi niin mitä häviää noin pääpiirteittäin?

Henkilökohtaisesti tarvitsen selainta pankkihommien ja lentohommien käyttöön sekä FS-lisähommeleiden imurointiin.

jukka

Ei kai siinä todellakaan mitään häviä, minun mielestäni firefox helpottaa ja nopeuttaa esim. tämän keskustelualueen seuraamista mojovasti kun voi kaikki haluamansa viestiketjut avata kerralla ja lukea ensimmäisiä sillä aikaa kun viimeiset latautuvat. Muitakin kivoja ominaisuuksia on, kuten hiiren liikkeillä tapahtuva selaimen ohjaus yms. yms. Noista pankkihommista sen verran että ainakin Nordean Solo-palvelu hoituu tällä ihan yhtä hyvin kuin IE:lläkin. Nykyään käytän IE:tä ainoastaan hotmail -sähköpostin katsomiseen kun ei messengeristä pysty avautuvaa selainta vaihtamaan. Jos yhtään mietityttää selaimen vaihtaminen niin siitä vaan kokeilemaan, ei siitä voi hävitä. IE:n suosikitkin tulevat kätevästi mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyään käytän IE:tä ainoastaan hotmail -sähköpostin katsomiseen kun ei messengeristä pysty avautuvaa selainta vaihtamaan.

Vaihda pikaviestintä, hyvä vaihtoehto on esim miranda (http://www.miranda-im.org).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vetivät suosituksensa pois täälläkin mainituista syistä. Suositus herätti liikaa kummastusta, eikä vaihtoehtoisen selaimen käyttö ole kaikille mahdollista. Monella työpaikalla mm. ei saa asentaa työasemalle mitään sovelluksia.

EDIT: Olivat kuitenkin näköjään heti perään lisänneet listan toimenpiteistä jolla suojautua IFRAME - haavoittuvuudelta. Siellä mukana yhtenä kohtana vaihtoehtoisen selaimen käyttö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jotenkin on alkanut tuo FireFox kiinnostaa. Jos sen asentaa oletus selaimeksi ja ainoaksi niin mitä häviää noin pääpiirteittäin? Henkilökohtaisesti tarvitsen selainta pankkihommien ja lentohommien käyttöön sekä FS-lisähommeleiden imurointiin.

jukka

Kannattaa asentaa Firefox mutta älä poista IE:ia koneesta. Sitä vielä tarvitsee erinäisissä paikoissa, koska se on niin integroitu kiinni käyttöjärjestelmään. Jotkut epästandardit web-sivustot ei toistaiseksi ymmärrä, kuin IE:n päälle. Tuliketun voi kyllä huoletta vaihtaa oletusselaimeksi ja jos joku sivusto ei sillä suostu toimimaan, käynnistät IE:n.

Selainten toiminnallisuudessahan ei kovin suuria eroja ole mutta IE on joukosta lähes ainoa, joka ei noudata W3 Consortiumin yleisesti hyväksyttyjä standardeja. Web-sivuja suunnitellessa joutuu IE:ta varten keksimään kaikenlaisia kiertoteitä asian näkymiseksi halutulla tavalla. Muille riittää, että tekee sivusta standardin mukaisen. Se, että IE on buginen ja vaikka mitä, on oikeastaan sivuseikka. Kehitys on ajanut nykyisen IE:n ohi jo ajat sitten selain on monelle mainitusta syystä enää käytännön sanelema välttämätön paha...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Noista pankkihommista sen verran että ainakin Nordean Solo-palvelu hoituu tällä ihan yhtä hyvin kuin IE:lläkin...

Myöskään Sammon nettipankin kanssa ei ole ongelma, enkä näe yhtään syytä miksi yksikään sivu joka on tarkoitettu normaaleille tietokoneen käyttäjille ei toimisi millä tahansa selaimella...

Enkä myöskään ymmärrä miksei omalla koneella viitsi pitää tietoturvaa kunnossa. Työn- ja koulunkoneilla kun ei saa parempia ohjelmia asennella, niin ei minuakaan kiinnosta mitä selaita käytän. Siinähän on atk-tuki ihmeissään kun saa koneita putsailla... Itse en selviän mielummin vähemmällä (varsinkin kun Firefoxin saa suomenkielisenä muutaman minuutin vaivalla)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Myöskään Sammon nettipankin kanssa ei ole ongelma, enkä näe yhtään syytä miksi yksikään sivu joka on tarkoitettu normaaleille tietokoneen käyttäjille ei toimisi millä tahansa selaimella...
En jaksa enää vääntää webbisivuja erikseen monille selaimille. Pientä hienosäätöä voin toki tehdä tarvittaessa. IE ei kuitenkaan tue CSS:n kakkosversiota ja monet muutkin standardit ovat heikossa, huono juttu Redmondin ylistäjille. Esimerkiksi CSS2:lla toteutettu pystysuuntaan asetettu linkkipalkki sotkee koko sivun ulkonäön, mutta mua ei juurikaan jaksa kiinnostaa, ellei siitä erikseen makseta.

Suurin osa IE:n käyttäjistä voisi ihan hyvin vaihtaa johonkin muuhun selaimeen, vaikka tietokone olisikin työpaikalla (ellei kyse ole Micro$oftin toimistosta). Lyhyt tietopläjäys ATK-tukeen, sillä pitäisi hoitua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tuosta Matin Fox:sta latasin sen ja samalla poistin IE:n joten katsotaan ja palataan asiaan jos aihetta ilmaantuu.

jukka

Kannattaa asentaa Firefox mutta älä poista IE:ia koneesta. Sitä vielä tarvitsee erinäisissä paikoissa, koska se on niin integroitu kiinni käyttöjärjestelmään. Jotkut epästandardit web-sivustot ei toistaiseksi ymmärrä, kuin IE:n päälle. Tuliketun voi kyllä huoletta vaihtaa oletusselaimeksi ja jos joku sivusto ei sillä suostu toimimaan, käynnistät IE:n.

Olikohan se IE:n poistaminen ihan viisasta. Tästähän on jauhettu ennenkin ja olen tullut siihen tulokseen, että ei pidä poistaa. Vai?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tuosta Matin Fox:sta latasin sen ja samalla poistin IE:n joten katsotaan ja palataan asiaan jos aihetta ilmaantuu.

jukka

Ei välttämättä ihan järkevää kokonaan sitä IE:tä poistaa kun niin kiinteästi se windowssiin liittyy, siitä voi sitten joidenkin ohjelmien kanssa varmaan tulla ongelmia tms. Voihan sitä vaikka vaan estää menemästä nettiin jos niin huolettaa. Mutta voihan olla ettei siitä mitään ongelmia tulekaan, sen verran ihmeellisiä nämä tietokoneet ovat. Koskaan ei voi etukäteen tietää mitä tapahtuu tarkalleen.

edit: hidaas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan se IE:n poistaminen ihan viisasta. Tästähän on jauhettu ennenkin ja olen tullut siihen tulokseen, että ei pidä poistaa. Vai?

Toiset aina haluavat oppia asioita kantapään kautta... ::) IE:n voi kyllä asentaa uudelleen, jos joku sivusto tai järjestelmän osa sitä kipeästi tarvitsee. Taitaa vaan olla monikertaisesti isompi urakka, kuin pienen ja näppärän Firefox asentaminen. Mutta saas nyt nähdä. Saattaa hyvinkin olla, ettet tämän koomin IE:tä tarvitse. Ei voi tietää. Käytössähän se selviää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin joskus ajattelin että poistampa IE:n kokonaan. Onneksi en sitä tehnyt. Nyt tarvitsen IE:tä silloin tällöin jos joku sivu sitä nimenomaan vaatii ja jotkut rekisteröinti hommatkin sitä myös vaatii.

Luin jostain foorumilta viestin jossa joku oli IE:n poist ohjelmalla kokonaan poistanut IE:n koneelta ja yllätys yllätys sitten ei Windows enään toiminutkaan kunnolla. Sitten kaveri joutui uudelleen asentamaan Windowsin.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkinmoisen kuvan IE:n ja Windowsin liiton syvyydestä saa kun avaa Resurssienhallinnan ja kirjoittaa osoiteriville http://www.fsnordic.net/

Meillä tuo ATK-tuki (minä) vaatii eri nimistä selainta vinkuvilta perustelut, miksi semmoinen pitäisi asentaa. Eipä ole vielä semmoisia kukaan keksinyt ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.microsoft.com/finland/pr/news/view.mspx?id=B323C2DB-EDFA-B346-E6E4-5D15250B6BDD

Minä mainitsin tuolla ylempänä niistä päivitysten tarpeellisuudesta.SP2:n asennus eliminoi

I-Frame haavoittuvuuden.

Vexi

Eipä se auta, jos käytössä on joku muu käyttöjärjestelmä, kuin XP. Menee vähän aiheen vierestä mutta tuli mieleen Osmo A. Wiion kolumni taannoisessa Tietokone -lehdessä. "Suosittelen muuten vanhan Windows 98SE:n käyttöä. Se tosin kaatuilee, mutta luotettavuutta voi virityksillä parantaa ja kaksoiskäynnistyksellä (kaksi käyttöjärjestelmää peräkkäin) voi jatkaa töitä melkein välittömästi." Nimimerkillä tyytyväinen 98SE:n käyttäjä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Firefox sitä, firefox tätä, firefox on jumala, ei ole firefoxia voittanutta, firefox on paras, firefox, firefox...

Itselläni on kanssa tuo firefox, mutta tuntuu että siitä jauhetaan jonkun verran paljon täällä... joillakin kun on tuolla bannereinakin noita GET FIREFOX juttuja. :P

Kyllähän tuo on osoittautunut hyväksi selaimeksi mutta kun ei muusta enää puhutakkaan. Eiköhän se mainostaminen ole jo aika hyvällä mallilla, ja kaikki tietää firefox:sista.

Taas tuli purettua paineita, ei kannata välittää mun puhumisista.

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä tuo ATK-tuki (minä) vaatii eri nimistä selainta vinkuvilta perustelut, miksi semmoinen pitäisi asentaa. Eipä ole vielä semmoisia kukaan keksinyt ;)

Heh, meillä taas Firefoxiin mentiin jo versiossa 0.8, ja jos joku haluaa vielä IE:tä käyttää niin saa keksiä todella hyvät perustelut ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se mainostaminen ole jo aika hyvällä mallilla, ja kaikki tietää firefox:sista.

Ei näköjään koska kaikki eivät vielä käytä sitä... Eikun ööh... Miksi et sitten itse laita vastapainoksi omaan allekirjoitukseesi IE:tä mainostavaa banneria? :o

No joo.. Eihän sitä tietenkään niin paljoa tarvitse mainostaa, enhän minäkään sitä allekirjoituksessani pidä. Kunhan kaikki vaan ovat perillä tosiasioista, vasta sitten voi itse kukin tehdä päätöksen mitä käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei näköjään koska kaikki eivät vielä käytä sitä... Eikun ööh... Miksi et sitten itse laita vastapainoksi omaan allekirjoitukseesi IE:tä mainostavaa banneria? :o

No joo.. Eihän sitä tietenkään niin paljoa tarvitse mainostaa, enhän minäkään sitä allekirjoituksessani pidä. Kunhan kaikki vaan ovat perillä tosiasioista, vasta sitten voi itse kukin tehdä päätöksen mitä käyttää.

Kyllä tuolla mun tekstissä sanotaan aika selvästi, että käytän Firefoxia, vai eikö mielestäsi. En todellakaan laittaisi mitään IE-banneria, koska suosin itsekkin Mozillaa enkä käytä IE:tä. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään