Jani Salo

hyvä viestintävirasto !

55 viestiä aiheessa

Firefox sitä, firefox tätä...

Just ehdin kirjoittamaan perustelut tuonne Firefox topiciin. Mutta siis on kyse standardeista ja niiden noudattamisesta. On olemassa yhteisesti hyväksyttyjä web-standardeja joiden kanssa IE ei ole yhteensopiva. MS ei omista webiä eikä sanele määrityksiä, vaikka joskus siltä saattaa tuntuakin. Mozilla-perhe seisoo 100%:sti standardien takana ja siksi niitä suositaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hitto nyt tämä sitten meni semmoiseksi, että tuntuu että porukka luulisi että olen joku Firefox vastainen...tuolla ensimmäisessä viestissäni lähinnä ihmettelin sitä hypetystä, mikä täällä on syntynyt Firefoxin ympärille... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hitto nyt tämä sitten meni semmoiseksi, että tuntuu että porukka luulisi että olen joku Firefox vastainen...tuolla ensimmäisessä viestissäni lähinnä ihmettelin sitä hypetystä, mikä täällä on syntynyt Firefoxin ympärille... :P

Niin ihmettelit, suureen ääneen. Ja sait siihen sitten vastauksia... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen käyttänyt nyt kuukauden Mozilla Firefoxia ja päivitin pari viikkoa sitten tuohon 1.0 versioon. Muuten olen tyytyväinen, mutta täällä FSN sivuilla Mozilla tekee aika usein sellaisia virheitä, että jättää näyttämättä vaikka tämän viestin kirjoitus kohdan tai jotain muuta olennaista. Refresh yleensä auttaa, mutta sitäkin joutuu välillä rämpyttämään pariinkin otteeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkki parin minuutin takaa:

Piti näyttää kaverille yksi kuva. Noh, halusin sen tarkaksi ja selaimessa avautuvaksi, mutten kookkaaksi. Siispä tallensin sen 24-bittisenä PNG:nä. Kaveri sanoi, ettei näy mitään. Kun kysyin selainta, olikin tosi ylläri kun kuulin sen.. IE. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jokos Firefoxissa toimii noiden hymiöiden laitto oikeille paikoilleen ? Eipä taida, joten ei ole täydellinen sekään...

Arttu

Piti näyttää kaverille yksi kuva. Noh, halusin sen tarkaksi ja selaimessa avautuvaksi, mutten kookkaaksi. Siispä tallensin sen 24-bittisenä PNG:nä. Kaveri sanoi, ettei näy mitään. Kun kysyin selainta, olikin tosi ylläri kun kuulin sen.. IE. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tämä meni saivarteluksi ,mutta koitin äsken avata 24-bit png kuvan ja hyvin toimi IE:llä.
Homma toimii ilmeisesti, jos on Quicktime asennettu.. Mutta silloinkaan tuki ei ole kovin natiivi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
No jokos Firefoxissa toimii noiden hymiöiden laitto oikeille paikoilleen ? Eipä taida, joten ei ole täydellinen sekään...
Hmm, onkohan YaBB:ssa kierretty jollain "for IE only" -kikkareella toi ongelma. Sama se mulle, mä käytän nykyään Kuosmasen Tuomaksenkin mainostamaa BBCode-pluginia, jolla koodia voi lisätä oikealla hiirenpainalluksella. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Homma toimii ilmeisesti, jos on Quicktime asennettu.. Mutta silloinkaan tuki ei ole kovin natiivi.

Voi huoh... Tavallinen selain se Firefox on, ihan niinkuin IE:kin, eikä yhtään sen enempää. Sääliksi käy vain niitä, joille siitä on tullut jo lähestulkoon uskonto... ::)

Ja tosiaan, IE aukaisee 24bittisen png:n ihan normaalisti...

http://www.flightsimnetwork.com/mmniemi/shots/24bit_png.png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon ne maksaa Mozillasta sulle, että ylistät aina tuota Firefoxia, ja moitit tuon IE:n syvimpään helvettiin? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tämähän menee jokseenkin uskonnon puolelle koko Firefox mutta niinhän se aina on ollut tässä mailmassa aina vannotaan jonkun nimeen.

Minä olen se "HÖLMÖ" joka latasin ja poistin IE:n kokonaan ja kuten voi lukea aikaisemmista kommenteista, voipi vaikka koko netin käyttö loppua tuon IE:n poistamisen jälkeen. Tietokoneista en tiedä juuri mitään mutta tuollaiset puheet vaikuttavat aikalailla vainoharhaisilta. Tähänastiset kokemukset ovat ainoastaan positiivisia monet sivut avautuvat nopeammin kuin ennen esim. Eurucontrol tai tuo Espanjan AIS joka ennen oli todella hidas. Joitain ongelmia on ollut ihan säätöpuolella kun kaikki hommat eivät ole samanlaisia kuin IE:ssä mutta pikkuhiljaa niistä selviämme.

Lupaan ilmoittaa mahdolliset suuret ongelma jos ilmaantuu ja ainahan sen IE:n voi asentaan uudelleen.

Hyviä viikonloppuja kaikille ja lähdenpä tästä vähän viettämään ensimmäistä Pikkujoulua 20 vuoteen, pitäkää peukkuja.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tulipa muuten mieleen, että vois tutkia tota jopa tarkemminkin.. Jos homma on todellakin bugi, niin sitten vaan bug report matkaan. :)

Oon irkissä jatkuvasti kanavalla #firefox (irc.mozilla.org), siellä tulee varmaankin monia kymmeniä "bug status changed" - viestejä botilta. Koodaajat ovat aktiivisia.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon irkissä jatkuvasti kanavalla #firefox (irc.mozilla.org), siellä tulee varmaankin monia kymmeniä "bug status changed" - viestejä botilta. Koodaajat ovat aktiivisia.. :)

Ai täälläkin tää uskontokunta jyllää!

Terv. AK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ai täälläkin tää uskontokunta jyllää!
Olisikohan faktojen toteaminen ennemminkin tiedettä. Mun mielestä tää tietyn joukon uskonnollistaminen saisi muutenkin loppua. He eivät perustele mielipidettään uskomuksellaan, vaan empiirisesti todettuihin faktoihin perustuvalla statistiikalla. Jos tästä keskustelusta haluat uskovaisia hakea, sinun tulisi tutkia lähinnä vaihtoehtoisia selaimia kokeilemattomien ihmisten perusteluja. Pari kertaa ovat tällaiset ihmiset mullekin tulleet suoraan sanomaan, ettei Mozilla voi olla parempi selain, koska IE on niin hyvä.

Voisinpa kokeilla IE:tä jonain päivänä tehokäytössä. Välillä minunkin on pakko turvautua siihen, en ole vielä esimerkiksi kerinnyt asentamaan Firefoxia jokaiselle koulun koneelle. Kokemusta monopolijättiläisen tuotteesta siis on, joskin vain siltä ajalta, kun käyttö on ollut väliaikaista ja kevyttä. Yleensä Firefox on kuitenkin asentunut tilanteessa kuin tilanteessa viimeistään siinä vaiheessa, kun on tarvinnut kolmea sivua yhtäaikaisesti. Tehokäytössä mulla on välillä parikymmentä. Yksi kriteereistäni on myös saatavuus eri käyttöjärjestelmille ja toimivuus niissä, IE:tä ei oikein viitsi käyttää Linuxissa.

Tulipa muuten vielä mieleen, että kuvailemassani tehokäytössä Opera voisi olla tehokkain vaihtoehto. Vapaan lähdekoodin kannattajana ja opiskelijana turvaudun kuitenkin Firefoxiin, jonka päivitystahti taitaa olla tällä hetkellä parasta kategoriassaan. Olen käyttänyt aiemmin Operaa, mutta Mozillan hinta ja siten hyvä asennettavuus houkuttelivat minut vaihtamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan faktojen toteaminen ennemminkin tiedettä. Mun mielestä tää tietyn joukon uskonnollistaminen saisi muutenkin loppua. He eivät perustele mielipidettään uskomuksellaan, vaan empiirisesti todettuihin faktoihin perustuvalla statistiikalla.

Uskontokunta nimitys tulee vain siitä, että kyseistä selainta tarjotaan joka välissä kun vaan on mahdollista. Liika tuputtaminen vie usein ostohalut, joten tässä tapauksessa varmaan kokeilemishalun. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Uskontokunta nimitys tulee vain siitä, että kyseistä selainta tarjotaan joka välissä kun vaan on mahdollista.
Tuleehan homoksikin nimittäminen usein vain siitä, ettei nimityksen kohteesta pidetä. Syy ei kuitenkaan vähennä tippaakaan väitteen epäkorrektiutta ja asiattomuutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleehan homoksikin nimittäminen usein vain siitä, ettei nimityksen kohteesta pidetä. Syy ei kuitenkaan vähennä tippaakaan väitteen epäkorrektiutta ja asiattomuutta.

Jep, mutta uskontokunta ei ole asiaton kommentti..? Homoksikaan nimittäminen ei aina ole asiattomuus, mutta esim. huora on aina. Epäkorrekti? En sanoisi, koska jos joku kysyy minulta mihin uskontokuntaan kuulun ja jos ottaisin kysymyksen epäkorrektiutena tai asiattomuutena niin vaikuttaisin enemmänkin tyhmältä kuin viisaalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa tulkitsin Ala-Kurikan viestin kontekstissa väitellyn sanan tarkoittavan nimenomaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen, uskoon ja muihin kuvitelmiin kantansa perustavaa ryhmittymää. Viestin kirjoittaja on selvästikin IE:tä suosiva henkilö, eikä hän ole myöskään vaivautunut perustelemaan kantojaan. Hänen profiilinsa selkeästikin tukee väitettäni sanavalinnan tarkoitusperistä luokittelevana ja alentavana ilmaisuna. On totta, että uskontokunta voi tarkoittaa montaa eri asiaa, mutta tällä kertaa näin. En myöskään väitä homoksi kutsumista loukkaukseksi, ellei sitä tarkoiteta sellaiseksi.

Tämä viesti on puhdasta erittelyä, taustalla ei ole mitään henkilökohtaista.

Muuten, ollaankos me hieman offtopikin puolella? :P;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa tulkitsin Ala-Kurikan viestin kontekstissa väitellyn sanan tarkoittavan nimenomaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen, uskoon ja muihin kuvitelmiin kantansa perustavaa ryhmittymää. Viestin kirjoittaja on selvästikin IE:tä suosiva henkilö, eikä hän ole myöskään vaivautunut perustelemaan kantojaan.

Toteamus ei välttämättä vaadi selittelyä. Ja IE:tä suosiva, pitäisikö suosia esim. Operaa? Selvästi näkee, että tässä haetaa jotain käännytystä johonkin "parempaan". Kaikki eivät halua sitä "parempaa". Eli asiaa ei tarvitse tyrkyttää..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Eli asiaa ei tarvitse tyrkyttää..
Mielestäni väki tyrkyttää vaihtoehtoja ihan itsekin, kun tällaiseen keskusteluun osallistuu. Bannereista valittaminen ei ole perusteltua, tai vaihtoehtoisesti tulisi tasa-arvon vuoksi valittaa kaikista muistakin mainostyyppisistä kuvista. Niitä muuten tulisikin aikamoinen litania: Virtual Finnair, VATSIM, FS Nordic Squadron, Thomas Cook Virtual, DreamFleet..

TV-mainokset kyllästyttävät mua usein. Siksi teenkin jotain muuta niiden aikana, mietiskely on yksi suosikeistani. Voisit sinäkin hypätä kyllästyttävät bannerit yli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ja oikeasti hanki elämä!
On se jännää. Vaikka olen tietojesi perusteella 20 vuotta sinua nuorempi, käyttäydyn silti huomattavasti asiallisemmin. Seuraavaa kertaa ajatellen suosittelisin miettimään, ennen kuin sanot mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni väki tyrkyttää vaihtoehtoja ihan itsekin, kun tällaiseen keskusteluun osallistuu. Bannereista valittaminen ei ole perusteltua, tai vaihtoehtoisesti tulisi tasa-arvon vuoksi valittaa kaikista muistakin mainostyyppisistä kuvista. Niitä muuten tulisikin aikamoinen litania: Virtual Finnair, VATSIM, FS Nordic Squadron, Thomas Cook Virtual, DreamFleet..

TV-mainokset kyllästyttävät mua usein. Siksi teenkin jotain muuta niiden aikana, mietiskely on yksi suosikeistani. Voisit sinäkin hypätä kyllästyttävät bannerit yli.

Pitänee ehdottaa Samille ja kumppaneille, että kielletään bannerit kaikilta muilta, paitsi henkilökunnalta... Loppuu se valittaminen ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kielletään bannerit kaikilta muilta, paitsi henkilökunnalta... Loppuu se valittaminen ;D
Todellista tasa-arvoa.. Ensin tehdään oman mielen mukaan ja sitten hiljennetään valittajat. On teilläkin meininkiä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se jännää. Vaikka olen tietojesi perusteella 20 vuotta sinua nuorempi, käyttäydyn silti huomattavasti asiallisemmin. Seuraavaa kertaa ajatellen suosittelisin miettimään, ennen kuin sanot mitään.

No tuli ehkä sanottua turhan jyrkästi.

No enpä viitsi tämän enempää tästä asiasta ;)

Terv. Ak

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään